maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 מילים שאתם צריכים להפסיק לומר לעצמכם

  מילים הן בעלות עוצמה רבה ויש להן את היכולת לבנות דבר מה חיובי או להרוס אותו במחי יד. לכן, בכל פעם שאתם מנסים לדרבן את עצמכם לפעולה שתקדם אתכם לעבר הגשמת המטרות שלכם, עליכם להימנע ממילים שליליות שעלולות לעכב את ההתקדמות שלכם ואף למנוע את תחילת המסע, ולהתמקד במילים חיוביות שיעזרו לכם לכבוש את היעדים שהצבתם לעצמכם. תוכלו לעשות זאת בדרך הנכונה - בין אם תרצו להתחיל להתאמן, להפסיק לעשן, לסדר את הארון, להתחיל לקרוא יותר וכדומה - לאחר שתפסיקו להשתמש ב-11 המילים והביטויים הבאים כחלק מהמשפטים שאתם נוהגים לומר בחיי היומיום, מבלי להבין שהם מונעים מכם התקדמות והצלחה...
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: אשה מסתכלת בחלון במבט מהורהר
 

1. "שמן" או "מכוער"

נשים וגברים כאחד עלולים לגנות את עצמם בעקבות חוסר סיפוק מהמראה החיצוני שלהם, באמצעות משפטים קצרים שמסתכמים ב"אני נראה שמן היום", "אני לא יכולה לצאת מהבית כשאני נראית כך", וכן הלאה. גישה שלילית זו, שנוגעת לתפיסת העצמית של האדם, נובעת בדרך כלל מדרישות היופי הלא הגיוניות שמאפיינות את העידן המודרני, אשר יוצרות ריחוק אינסופי בין הגוף שלנו במציאות לבין הדוגמנית השדופה המתנוססת על גבי כרזה ענקית. לכן, הצעד הראשון שחשוב לנקוט בו בכדי ליצור דימוי עצמי טוב יותר, הוא זניחת התיאורים השליליים ככל הניתן. בוורלי פלקסינטון, מחברת הספר "דיבור עצמי למען הרגיעה שלך", טוענת כי אין כל צורך לקשור את עצמנו עם מונחים שליליים, וברגע שאנו מבינים שמתבצעת שיחת תבוסה עצמית, עלינו לעשות בחירה מודעת ולשנות את צורת הדיבור לחיובית יותר; במקום "מכוער", לומר "אני יפה בדרך שלי". ברגע שתסתגלו לדבר בצורה חיוביות, תוכלו לבנות את עצמכם ולקבל את מי שאתם בצורה הטובה ביותר.

2. "מזל"

אין ספק שהיו לא מעט ימים בהם הרגשתם ברי מזל, וזה נהדר, אבל אינכם צריכים להשתמש במזל, או בחוסר מממנו, כתירוץ לדברים שקשה לכם להשיג, או כדי להכפיש את הצלחתו של אדם אחר באומרכם "היה לו מזל". אמנם יש פעמים בהן אכן מדובר במקריות, כמו בעת הטלת קוביות במשחק קופסה למשל, אך במרבית הפעמים יש צורך בעבודה קשה ובמאמץ רב על מנת להניב פירות, או כפי שנאמר "אני מאמין גדול במזל, והבנתי שככל שאני עובד קשה יותר כך אני זוכה בו יותר". לכן, עליכם להימנע מהשוואתכם לאנשים אחרים, בעיקר בעידן הדיגיטלי בו המידע נגיש לעין כל, ולהזכיר לעצמכם שאותם "בני מזל" הם בעצם אנשים שנאלצו לעבוד קשה בכדי להשיג את הקריירה, הגוף או ההשכלה שלהם, וכמוהם כך גם אתם תוכלו לכבוש את המטרות והיעדים שלכם.  
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: קוביות משחק

3. "צריך"

בכל פעם שאנו עומדים לבצע דבר מה שאיננו נהנים ממנו, בדרך כלל נאמר: "אני צריך לצאת לריצה", מה שבאופן ישיר מוביל לתחושת אשם במידה שלא תבצעו את הפעילות הגופנית אותה תכננתם. במקום מילים אלו השתדלו לאמץ ניסוחים כמו "אני מתכוון לצאת לריצה היום", או "אני בוחר שלא לצאת לריצה היום". בעוד ששימוש במילה "צריך" גורמת להרגיש ולהאמין שמדובר במשימה לא רצויה ומשעממת, האפשרויות החלופיות שהצענו הן מעצימות יותר ומשיבות לכם את הסמכות הנדרשת בעת קבלת החלטות. לכן, בפעם הבאה שאתם בוחרים לעשות דבר מה, בין אם מדובר בהליכה לחדר כושר, הפסקת עישון, הקדמת שעת השינה וכך הלאה, תציגו לעצמכם את המשימה כדבר שאתם רוצים לעשות, עם בחירת מילים, כגון: "רוצה", "יכול", "בוחר" וכדומה. 

4. "יותר מדי" או "לא מספיק"

קל מאוד לחשוב ולהאמין שאנו שוגים יותר מדי ולא נוהגים לבצע את הדבר הנכון והרצוי, אך מדובר בצורת חשיבה שחשוב שתמגרו מחייכם. זאת מאחר שברגע שהנכם שואלים את עצמכם "למה אני לא מספיק?" המוח מתחיל לחפש באופן טבעי ללא כל הנחייה מוקדמת את הסיבות לכך, מה שיגרום לכם למצוא את מה שאתם מחפשים – תשובה שלילית. לכן, במקום להניח שאינכם טובים מספיק, נסחו את השאלות שלכם מחדש כך שיגרמו למוח שלכם לחפש תשובות טובות יותר, למשל: "מדוע אני כן מספיק טוב?". כך תדריכו את מחשבותיכם לחפש את התשובה בנתיב הנכון והחיובי, ואין ספק שתהיו מופתעים לטובה מתוצאות החיפוש שהיא תניב. 
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: אייפון ופנקס עליו
 

5. "טיפש"

אין ספק שעליכם להימנע לחלוטין משמות תואר שליליים באופן כללי, מכיוון שהמחשבות והאמונות שלכם משפיעות באופן ניכר על ההצלחות והכישלונות שלכם, וברגע שראשכם מלא במחשבות שליליות - האכזבה לא תאחר להגיע. לכן, עליכם להתמקד בנקודות החוזק וביכולות שלכם, ובמקום לומר "איך שוב חזרתי לעשן? אני כל כך טיפש", אמרו: "אני מספיק חזק בשביל להחליט שאני מפסיק לעשן". 

6. "כישלון"

אם אתם נוהגים להתייחס לעצמכם ככישלון, אתם עונים על כל הדרישות שיבטיחו שלא תצליחו בכל מה שתעשו, מה שמוכר כ"נבואה שמגשימה את עצמה". לכן, אם אתם מעוניינים להיות המאמנים האישיים הטובים ביותר של עצמכם, רצוי שתוותרו על המשפט: "אני לא מספיק טוב" ותאמרו בגאון במקום: "אני טוב, ואני הולך לעשות זאת ובגדול". במקום לומר "אני כישלון" אמצו את המשפט: "אמנם נכשלתי בעבר, אבל גם לא פעם הצלחתי, ובפעם הזו - אני אצליח!". רצוי לציין שחשוב מאוד לא להרחיק לכת עם הגישה הזו, וכי יש להישאר מציאותיים ולהשאיר מעט מקום לאכזבה, כאמור "תצפה לטוב מכל, אך בו זמנית תתכונן לגרוע מכל". זאת מאחר שציפיות מושלמות ללא כל דופי יובילו לכישלון שתתקשו לקבל. בכל מקרה זכרו להיות סבלניים וכמובן לסלוח ולאפשר לעצמכם מספיק מקום בשביל לגדול ולצמוח. 
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: אישה משפילה מבטה לרצפה

7. "לא מסוגל" / "לא יכול"

כפי שצוין קודם לכן, עליכם להתרחק משפה שלילית בזמן שאתם מנסים לשנות דבר מה, ולמלא את רוחכם בגישה חיובית שתואמת לרצונות ולתשוקות שלכם. הימנעו משימוש בצירוף המילים "לא יכול", והתמקדו במה שאתם רוצים ומסוגלים לעשות באמצעות משפטים כגון: "אני יכול לאכול ארוחת שחיתות אחת בשבוע", "אני יכול לרדת במשקל כי אני מסור לשגרת האימונים שלי", וכך הלאה, ובמהרה תבחינו בשינוי.

8. "מחר"

אם תמשיכו לדחות למחר את הדברים שאתם יכולים להתחיל כבר היום, ישנה אפשרות שלעולם לא תמצאו את הזמן המתאים לבצעם. משפטים מוכרים כמו "ממחר אני אפסיק לעשן", "מחר אני אתחיל להתאמן" או "מחר אסדר את הבלגן שבארון", מאפשרים לנו לעכב את מה שאנו צריכים להתחיל ליישם, דבר שמצד אחד הוא מנחם, אך מצד שני יעורר את המצפון בהמשך. במקום זאת, בחרו תאריך התחלה ואף קבעו את השעה המדויקת, מה שיסייע לכם לדבוק בתכנון. יתרה מזאת אתם גם יכולים להיעזר בגורם שיספק לכם מוטיבציה, ובמקום לחשוב "איך אעשה זאת?", עליכם לחשוב "למה כדאי לעשות את זה?", ומי ירוויח בנוסף אליכם בזמן שאתם מהווים דוגמה ראויה לחיקוי.
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: אדם עומד בחדר

9. "לעולם לא" / "אף פעם"

הפתגם הישן אשר גורס "לעולם אל תגיד לעולם", נכון במיוחד כאשר מדובר בעמידה ביעדים, מאחר ושימוש בצמד המילים "לעולם לא" או "אף פעם" יחבלו בהכרח בתהליך ההתקדמות שלכם. ד"ר קייט קומנס, פסיכולוגית קלינית המתמחה בנוירופסיכולוגיה ובפסיכולוגיה רפואית, מסבירה שלוקח לא מעט זמן להגיע למטרה המיוחלת, ובזמן הזה חשוב שתקפידו לחזק את עצמכם במשפטים חיוביים ובמילות עידוד, תוך כדי סבלנות, נחישות והתמדה. תוכלו לכתוב הערות על המראה או בשולחן העבודה, כגון: "כל הכבוד לך, אתה אדם בריא וחזק" או "אתה מצליח בדיוק כמו שחלמת, המשך כך!".

10. "רק"

כמה פעמים יצא לכם להצהיר: "הספקתי לקרוא רק שלושים עמודים מהספר", או "רצתי רק שלושה קילומטרים"? אם תשובתכם הינה פעמים רבות, הגיעה העת שתחדלו מהרגל זה. הפרופסור לפסיכולוגיה אמילי בלסדיס מאוניברסיטת ניו יורק מוסיפה ואומרת שיש להימנע מלהסתכל על כל יום כמבחן שבודק את האישיות שלכם, ובין שהצלחתם לרוץ שלושה קילומטרים או 500 מטרים בלבד, אין מדובר בהצהרה עליכם כבני אדם. במקום זאת, התייחסו אל כל יום כהזדמנות מחודשת להתקדם ולהצליח קצת יותר, מאחר שאנשים שמשיגים מטרות עם הלך רוח חיובי ולא כמבחן שמכריע מהו האופי שלהם, לא רואים באי עמידה ביעד מסויים סימן לחוסר הצלחה, אלא כהזדמנות לפתח את הכישורים הקיימים וללמוד הרגלים טובים יותר. לכן, ביום שבו לא הספקתם להשיג את המטרה במלואה, זכרו שהניסיון והמאמץ טובים יותר מאשר אם הייתם בוחרים לא לבצע כלום כלל. 
מילים שאתם צריכים להפסיק להגיד לעצמכם: נשים עושות יוגה

11. "עסוק מדי"

מאמינים בהנחה שאתם עסוקים מדי כדי ללכת למכון הכושר או בשביל לבלות זמן איכות רב יותר עם הילדים? אם תשובתכם חיובית, כדאי שתשקלו אותה שוב, מאחר שהדרך הקלה ביותר להתחמק מביצוע דברים היא באמצעות תירוצים. לכן, במקום לשאול את עצמכם מדוע אתם כל כך עסוקים, שאלו: "מדוע יש לי מספיק זמן לבצע את מה שאני רוצה לעשות?", כשהתשובות האפשריות עשויות להיות "כי יש לי כישורים טובים בניהול לוחות זמנים", או "מכיוון שהחלפתי משהו שאינו חיוני בדבר שחשוב לי יותר לעשות", מה שישפיע עליכם ללא כל ספק ויגרום לכם להיות יעילים ומועילים יותר. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: