maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ישיבה היא העישון החדש

 
רבים מאיתנו מבלים הרבה יותר מדי זמן בישיבה. בעבודה אנחנו מול המחשב, בפגישות בעבודה אנו כמעט תמיד סביב שולחן הישיבות, וכשאנחנו עם חברינו אנחנו יושבים בבית או בבית הקפה. המכנה המשותף בין כל אלה הוא לא השולחן, לא המחשב וגם לא כוס הקפה, אלא דווקא הכסא.
 
אנחנו יושבים בממוצע 9.3 שעות ביום, לעומת כ-7.7 שעות בממוצע של שינה. הישיבה כל כך נפוצה וכל כך מושרשת, שאנחנו אפילו לא שואלים את עצמנו עד כמה אנחנו יושבים. כולם עושים את זה, אז אפילו לא עולה על דעתנו שזה לא בסדר. הישיבה היא העישון של הדור החדש.
 
 
כמה וכמה מחקרי בריאות הגיעו למסקנה כי אנשים צריכים לשבת פחות, ולקום ולהסתובב יותר. אחרי שעה אחת של ישיבה, ייצור האנזימים האחראיים על שריפת השומן יורד בשיעור של עד 90%. ישיבה ממושכת מאטה את חילוף החומרים של הגוף ומשפיעה על רמות הכולסטרול (הטוב) בגופנו. מחקרים מראים כי חוסר פעילות גופנית קשור ישירות ל-6% ממקרי מחלות הלב, ל-7% ממקרי הסוכרת מסוג 2 ול-10% ממקרי סרטן השד וסרטן המעי הגס. 
 
מחקר שפורסם בשנה עברה בכתב העת Circulation חקר כ-9,000 אוסטרלים ומצא כי על כל שעה בה אדם יושב מול הטלוויזיה ביום, עולה סיכונו למות בכ-11%. המאמר טוען שישיבה מוגזמת, כתשע שעות ביום, היא פעילות קטלנית.
 
שינוי קטן בחיים, כמו העברת הפגישה עם החבר מבית הקפה להליכה נעימה בפארק או במקום שינוי הפגישה מחדר הישיבות להליכה מהירה מחוץ למשרד, יכול לעשות המון. 
 
הבעיה של רבים עם פעילות גופנית היא שהיא נראית כמשהו לא יעיל, שגוזל זמן בו אפשר לעשות דברים פרודוקטיביים. מוסר העבודה של הישראלי הממוצע, גורם לעבודה תמיד לנצח. אך אפשר לבצע פעילות גופנית, ולעבוד בו בזמן. עשו עם עצמכם עסקה – 'אני לא מקריב את הבריאות שלי בגלל העבודה ולא פוגע בעבודה שלי לטובת הבריאות'. עסקה זו תאפשר לכם לא להרגיש רגשות אשם, ותדרוש מכם מאמץ מועט - החלפת נעליים.
 
נכון, ישנם אנשים שידחו את הצעתכם לפגישות הליכה. אולי בטענה שהם לא בכושר מספיק, אולי מעצלנות, אך אל תשפטו אותם. נסו להיפגש איתם בפגישה רגילה, ובמהלכה הזכירו את הסגנון החדש שאתם מסגלים לעצמכם, וכמה חשובה הסוציאליזציה של הפעילות הגופנית.
 
אחרי כמה פגישות כאלה, תתחילו להרגיש בהבדל. ראשית, תוכלו לשמוע זה את זה טוב יותר. כשהשולחן מפריד ביניכם, או כשהמולת בית הקפה סביבכם, קשה יותר להקשיב לחבריכם. כשאתם זה לצד זה, הבעיות שלפניכם לפתע נראות הרבה יותר פשוטות, כיוון שאתם מקשיבים יותר. שנית, הליכה ברחוב לרוב גם אומרת שהמכשיר הנייד נשאר בצד. תשומת לב מלאה היא משאב נדיר כיום, ופגישות הליכה ללא הסחות הדעת של המחשב או הטלפון הסלולארי יאפשרו לכם לקבל את מלוא תשומת הלב של חבריכם.
 
כדי לשמור על ההתחייבות הזו, סמנו לעצמכם זמנים קבועים בשבוע לפגישות אלו. בחרו בפגישה הראשונה של הבוקר כדי להיות יותר ערניים יותר במהלך היום, או בפגישה האחרונה של אחר הצהריים, כדי לסיים את היום עם טעם טוב. כמו כן, נדיר שפגישות אלה ישתנו למועד אחר, כיוון שאין דברים ש"נתקעים" בין לבין. זכרו כי אורח חיים ספורטיבי יותר מתחיל בשינוי קטן ובריא.
 

מקור תמונות: stockimages, dan / FreeDigitalPhotos

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: