print header

איך להקשיב לאחרים ולזהות את סוג ההקשבה שלכם

בדיוק כמו שיש סוגים רבים ושונים של תקשורת, ישנם גם סוגים שונים של הקשבה, וחשוב לזהות כל אחד מהם כדי לדעת איזה מביניהם יעיל יותר או פחות, או אף מזיק ליחסים שלכם עם אחרים. בשלב הזה נשאלת השאלה מה בכלל המאפיינים שהופכים אדם לכזה שיודע להקשיב? מדובר למעשה באדם אמפתי ודואג, אך זה ממש לא פשוט עד כדי כך ואפשר להפוך להיות אדם שכזה אם מזהים את סגנון ההקשבה שאנו מספקים והופכים להיות מודעים אליו או מוצאים דרכים לשפר אותו. אז היו כנים עם עצמכם, עברו על הרשימה הבאה, גלו אילו סוגי הקשבה הם שליליים ואילו הם חיוביים והפכו באופן מודע להיות אנשים שיודעים להקשיב.
 
איך להקשיב לאחרים: נשים יושבות מול שולחן עם כוס קפה

3 סוגי הקשבה שליליים שכדאי להיפטר מהם

עברו על הרשימה הבאה ונסו למצוא סוג שמיעה שבו אתם חוטאים. אם אכן זיהיתם אחד כזה, נהדר – עשיתם את הצעד הראשון בשינוי והפכתם להיות מודעים למה שאתם עושים לא נכון כשאתם מקשיבים לאחרים. אם לא זיהיתם את עצמכם באחד מסוגי ההקשבה האלה, ייתכן שאתם כבר אנשים שיודעים להקשיב, או שמנגד יש לכם האזנה בסיסית בלבד, אליה נגיע בהמשך.

1. הקשבה פאסיבית

רוב האנשים לא מצליחים לזהות בקלות האם הם טובים בלהקשיב או לא, אך זה קל אם מדובר במקשיבים פאסיביים. כשהם מקשיבים לאדם אחר הם לא שומרים על קשר עין, נראים לא מעוניינים בדבריו ולעיתים מפריעים לדבריו של האחר כדי לדבר על נושא שונה לחלוטין ממה שהוא דיבר עליו. לדוגמה, אדם שמסתכל בסמארטפון בזמן שמדברים אליו הוא מקשיב פאסיבי.

2. הקשבה תחרותית

הקשבה שכזו היא אפילו גרועה יותר מאשר הקשבה פאסיבית. אמנם מדובר בהקשבה אקטיבית, שבה האדם המקשיב אכן נראה מעוניין בדבריו של האדם שמולו, אך זאת רק כדי שיוכל לקפוץ מיד ברגע שמתאים לו ולהשמיע את דבריו בחזרה. לא משנה מה אומרים למקשיב התחרותי, הוא ינסה להתגבר על קולו או חוזק סיפורו של האדם שמדבר. דוגמה מובהקת לכך היא אדם ששומע סיפור מאדם אחר, ותגובתו היא העלאת סיפור או חוויה משלו, מבלי להגיב למה ששמע.

3. הקשבה לחימתית

סוג ההקשבה הזה דומה להקשבה תחרותית, אלא שכאן האדם המקשיב מחפש להתעמת על הנושא המדובר. הוא מעוניין להתווכח רק לשם הוויכוח, והוא אמנם מקשיב באופן פעיל למה שנאמר לו, אך ברצונו לאתגר את האדם שמולו ולהתגבר על הטיעון שלו, לא משנה מה יהיה. אדם שכזה מעדיף שלא להסכים לכל דבר שהוא שומע מאשר להבין את מה שמנסים להעביר לו.
איך להקשיב לאחרים: אנשים מדברים

2 סוגי הקשבה בסיסיים שיעזרו לכם להתחיל בשינוי

קשה לעבור מסגנון הקשבה שלילי ישירות לסגנון הקשבה חיובי – זה דורש מאמץ מודע והרבה מאוד עבודה. לכן מומלץ קודם כל להשתלט על סוגי הקשבה בסיסיים, כשעליהם למעשה מושתתים סוגי ההקשבה החיוביים. התאמנו על שניהם לפני שתתקדמו לשלב הבא.

1. הקשבה מפלה

בהקשבה בסיסית שכזו האדם המקשיב למעשה רק מנסה לקבוע אילו צלילים הוא שומע. אנחנו משתמשים בזה באופן לא מודע כל הזמן, למשל אם אתם נמצאים במקום הומה אדם ואתם שומעים שפה לא מוכרת, המוח שלכם מיד מתריע על כך, אך אתם עדיין לא מיד מזהים האם מדובר בשפה שאתם מכירים. רק אם תקשיבו באופן ממוקד לדיבור, כלומר תבודדו אותו משאר רעשי הרקע ותתייחסו רק אליו, תוכלו להבין האם השפה הזו מוכרת לכם או לא. זוהי למעשה הקשבה שאתם מפעילים כתגובה לגירוי הראשוני שמוח שלכם קלט ולרוב כאמור היא מתרחשת באופן לא מודע.
 
דוגמה נוספת שקריטית יותר לניסיון לשפר את סוג ההקשבה שלכם, היא שאדם אחר מדבר איתכם בשפה שלכם בזמן שאתם נמצאים במקום רועש. למשל אם אתם מדברים עם מישהו בזמן אירוע מסוים וברקע מישהו אחר מדבר במיקרופון או שנשמע שיר שאתם אוהבים – האם תמשיכו להקשיב לאדם שמדבר איתכם או תתמקדו בצלילים אחרים? כאן אתם למעשה בוחרים באופן מודע למה להקשיב.

2. הקשבה מקיפה

אחרי שהשתלטתם על הקשבה מפלה, הגיע הזמן להתקרב קצת יותר להקשבה חיובית בעזרת סוג ההקשבה הזה. כעת עליכם לא רק להקשיב, אלא גם להבין, כשבדרך כלל אנחנו משתמשים בסוג ההקשבה הזה כשאנחנו תלמידים בכיתה או מאזינים להרצאה ומנסים להבין את המסר שמעבירים לנו. לכן כשאתם מקשיבים לאדם אחר, התייחסו למה שנאמר לכם כחומר שעליכם לספוג ולהבין היטב, בלי לנסות להגיב – פשוט להכיל. כשתעשו זאת בהצלחה, תהיו מוכנים לשלבים הבאים.
איך להקשיב לאחרים: נשים יושבות מול אגם ומדברות

2 סוגי הקשבה חיוביים של אנשים שיודעים להקשיב

כעת הגיע הזמן להפוך לאנשים שיודעים כיצד להקשיב, כשכל אחד מ-2 הסגנונות הבאים יכול להועיל לכם בכך ולהפוך אתכם לחברים טובים יותר. מומלץ להתחיל עם הסגנון הראשון, וברגע שאתם מצליחים להשתלט עליו, לעבור לסגנון השני.

1. הקשבה טיפולית

הקשבה שכזו נדרשת עבור כל אדם שעוסק בתחום טיפולי, אך גם לאנשים שמעוניינים להיות חברים טובים וקשובים. בעזרת הקשבה שכזו תוכלו לעזור לחבריכם לפתור בעיות ולהתמודד עם רגשות שונים, אפילו רק על ידי כך שתקשיבו להם, כשהדרך הטובה ביותר לדמיין אותה היא כמו פגישה עם פסיכולוג. נדרשת עבורה אמפתיה והבנה בנוגע למה שעובר על האדם שאליו מקשיבים. אתם צריכים לשים את עצמכם בצד ולהבין שהאדם שמדבר איתכם הוא מרכז העניינים, ואינכם חייבים תמיד להגיב בצורה שתעזור לפתור את הבעיה, פשוט מספיק שתקשיבו ותכילו את מה שהאדם השני מספר לכם, ושתגיבו באמפתיה.

2. הקשבה ביקורתית

זוהי רמה מעט מתקדמת יותר של הקשבה, כשכאן לא מספיק רק להקשיב ולהיות אמפתיים, אלא גם להגיב בצורה פעילה יותר. אנשים שזקוקים להקשבה ביקורתית הם למשל פוליטיקאים או כתבים, שיודעים לשאול את השאלות הנכונות בזמן שהם מקשיבים. שאלות שכאלה יכולות להיות למשל:
  • האם הדעה הזו מבוססת על היגיון או רגש?
  • האם הטיעון של האדם שמולי תואם למציאות?
  • האם אני שומע את שני הצדדים של הסיפור?
  • האם כל העובדות הוצגו?
צורת ההקשבה הזו היא הרבה מעבר להבנה והכלה – היא ניתוח של המסר שאתם מקבלים בניסיון לפענח אותו לעומק ולהפוך אותו לברור יותר, בעיקר עבורכם, אך לעיתים גם עבור האדם שמדבר איתכם. כך למשל אתם יכולים לעזור לחבר להבין כיצד עליו לפעול במצב מסוים, האם הצדק עמו או מה הצעד השגוי שעשה ואשר הוביל אותו למצבו.
איך להקשיב לאחרים: איור של ראשים עם סימני שאלה

לסיכום

לא כולנו אנשים שיודעים להקשיב, אך כולנו יכולים להפוך להיות כאלה אם רק נבין כיצד לעשות זאת באופן מודע. זה טבעי יותר לאנשים מסוימים מאשר לאחרים, אך אם תעקבו אחרי הצעדים שהצגנו כאן ותתאמנו, גם אתם תוכלו להפוך לחברים שיודעים כיצד להקשיב.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.