print header

תסמונת החפץ הנוצץ: איך להישאר מרוכזים במטרות שלכם

לפעמים אנחנו שמים לעצמנו מטרות ונלהבים להתחיל לצאת למסע שיוביל אותנו להשגתן, אך מהר מאוד משהו אחר מסיח את דעתנו מהן. זה יכול להיות רעיון חדש, טרנד, כלי שנראה לנו יעיל או מטרה שפתאום אנחנו רוצים יותר ושמסיתים את הריכוז שלנו מהמטרה המקורית. לבעיה הזו יש שם – תסמונת החפץ הנוצץ – ובדיוק כמו שזה נשמע, היא מתרחשת בגלל שיש משהו אחר שקורץ לכם ונראה שווה יותר ממה שאתם מנסים להשיג כעת, בה בעת שזה גורם למטרה הנוכחית שלכם להיראות פחות מושכת בעצמה. אפשר להתגבר על זה אם רק מבינים את התופעה, וזה מה שנעזור לכם לעשות בעזרת 7 טיפים יעילים.
 

איך יודעים שסובלים מתסמונת החפץ הנוצץ?

אם אתם מרגישים הזדהות עקבית ותכופה עם אחד מהמצבים הבאים, זה סימן אפשרי לכך שאתם סובלים מתסמונת החפץ הנוצץ:
  • יש לכם רשימת רעיונות ארוכה למטרות, אך עוד לא השגתם מטרה אחת.
  • אתם קופצים בין מטרה למטרה ולא מצליחים להשיג אחת באופן מלא.
  • אתם נרשמים לקורסים שמבטיחים לכם הצלחה, אך לא באמת השגתם אותה עד כה.
  • אתם לא מצליחים להתמיד במטרה אחת לאורך זמן ומשתעממים מהדרך אליה מהר מאוד.
  • אתם אוספים לעצמכם כלים שיסייעו לכם להגשים את שאיפותיכם, אך לא באמת משתמשים בהם.
תסמונת החפץ הנוצץ: איש מתוסכל בחליפה
לכל אלה יש מכנה משותף – אתם מתחילים לעשות דבר מה עם התלהבות רבה, אך היא מתפוגגת ברגע שבו דבר מה אחר מושך את תשומת לבכם. אתם מוצאים את עצמכם תמיד נמשכים לתוכנית אחרת או תקועים בתוך שלבי תכנון שלא מובילים לשום מקום, ואולי אתם באמת משיגים הרבה יכולות וכלים, אך נשארים ברמת "מתחיל" ולא מגיעים לרמה מתקדמת בשימוש בהם. זה קורה לכם פעם אחר פעם – אתם מתחילים דבר מה, משתפרים אט אט, מטפסים למעלה, ואז בא משהו אחר שנראה לכם טוב, מהנה או יעיל יותר, ואתם זונחים את כל מה שעשיתם עד עכשיו ועוברים לדבר הבא. דפוס הפעולה הזה לא יוביל אתכם להצלחה, אלא רק לכישלון ומצב בינוני תמידי בכל מה שתנסו לעשות בחיים.

איך לנצח את תסמונת החפץ הנוצץ – 7 טיפים שיעזרו לכם

אז איך נשארים מרוכזים בפרויקט אחד ונמנעים מהסחות הדעת של תסמונת החפץ הנוצץ? הנה 7 הטיפים שעליכם לזכור וליישם:

1. תכניסו לעצמכם לראש: "חדש" לא שווה "טוב יותר"

אתם לא צריכים להתעלם מכל דבר חדש שעשוי להיכנס לחייכם, אך בימינו יש הרבה מאוד טרנדים שחולפים מהר, וטכנולוגיות מתעדכנות בקצב מהיר כל כך שקשה לעקוב אחרי כל כלי או רעיון חדש. אין לכם באמת את הזמן לבזבז על רדיפה אחרי כל אלה, מכיוון שאם תעשו זאת, לא תספיקו שום דבר. עליכם להבין שלא כל מה שחדש ונוצץ הוא באמת טוב יותר ממה שאתם עובדים לקראתו או בעזרתו כעת.

2. למדו לראות מעבר להפרזות

תמיד יהיה משהו חדש ונוצץ יותר – זה לא יעלם. מוצרים ושירותים חדשים מגיעים עם פרסומות וביקורות שקשה להתעלם מהן, במיוחד אם אתם נוהגים להשתמש באופן קבוע ברשתות חברתיות, אך עליכם לראות מעבר להבטחות ולהתלהבות של אנשים אחרים. יתכן שכל המוצרים והרעיונות שאתם שומעים עליהם הם באמת טובים ומומלצים, אך לאו דווקא בשבילכם. 
תסמונת החפץ הנוצץ: איש מתוסכל מול מחשב

3. העריכו כיצד דברים ישתלבו בעבודה ובחייכם

אם מה שאתם רואים נראה נוצץ, חשבו קודם כל איך הוא ישתלב במה שאתם כבר עושים ובכלל בחיים שלכם. אל תלכו אחריו רק כי הוא מושך אתכם, אלא שאלו קודם 3 שאלות מהותיות:
  • האם זה באמת מה שאני צריך?
  • האם זה באמת יוסיף ערך לעבודה שלי או לחיי?
  • מה היתרונות והחסרונות של בחירה בזה?
עשו רק את מה שאתם באמת צריכים, מה שאכן יוסיף ערך לעבודה ולחייכם ומה שהיתרונות שלו עולים על החסרונות. היו כנים עם עצמכם ואל תעשו דבר מה רק כי רבים אחרים בחרו בו – זו לאו דווקא הדרך שלכם.

4. הימנעו מהסחות הדעת

הדרך הטובה ביותר לנטרל את תסמונת החפץ הנוצץ היא לא בעזרת משמעת עצמית בלבד, אלא על ידי ניהול הסחות הדעת שלכם. אם אתם נמצאים למשל בקבוצת פייסבוק או עוקבים אחרי אישיות מסוימת באינסטגרם שמפרסמים ללא הרף מוצרים והצעות חדשים, כל אלה פוגעים ביכולת שלכם להתרכז במה שבאמת חשוב לכם. הפרסומות האלה משתמשות בשפה ואמצעים חזותיים שכל מטרתם היא להראות לכם שמה שהן מציעות אכן טוב יותר ממה שיש לכם, וקשה לאמן את המוח להתעלם מזה. עדיף פשוט להימנע מהסחות דעת שכאלה, להוריד עוקב ולצאת מהקבוצות שלא תורמות להצלחה שלכם. כל מה שלא רלוונטי להצלחה שלכם בדרך שבחרתם הוא מיותר.

5. תבינו מה המשמעות של עלות ההחלפה

כמו שכבר אמרנו, תמיד יוצאים כלים חדשים לשוק שיכולים לשפר את עבודתנו, אך כשאתם בוחרים כלי חדש עליו לעמוד ב-2 תנאים כדי שהוא אכן יהיה יעיל עבורכם:
  • זה צריך להיות כלי שמספק לכם יכולות שהכלים הנוכחיים שלכם לא מספקים
  • זה צריך להיות כלי עם ביקורות חיוביות (מאוד!) ממקורות שונים ואמינים
גם כשתעברו להשתמש בכלי חדש שכזה, התהליך יגיע עם עלות מסוימת, שיכולה להיות כספית, זמן שתצטרכו להשקיע בלמידת השימוש בכלי או גם הסחת הדעת שהוא עלול להוות בעצמו לעבודה הנוכחית שלכם. כשאתם עוברים בין כלי לכלי ורעיון לרעיון, אתם תמיד משלמים את המחירים האלה, לכן אתם צריכים לשקול היטב לפני שתחליטו שהמחיר יהיה שווה את זה.
תסמונת החפץ הנוצץ: איש בחליפה מרים ידיים לצדדים מול גורדי שחקים

6. אמצו גישת "נחכה ונראה"

אם אתם לא בטוחים, עדיף תמיד לחכות ולראות. יתכן שהכלי או הרעיון שמושך אתכם כעת יהפוך להיות מיותר בעוד מספר שנים, והבועה שנוצרה סביבו תתפוצץ. יש לא מעט דוגמאות שכאלה, כמו למשל בועת ה-NFT שצצה לפני מספר שנים. אם אתם מרגישים שאתם מתלבטים, חכו ותראו מה קורה, ואם זהו כלי שאפשר להשתמש בו בגרסת ניסיון, התנסו לפני שתשימו את כל הביצים שלכם בסל הזה. כל עוד זה לא משהו שאתם באמת חייבים כאן ועכשיו, חכו ותראו, והחליטו בהמשך, אחרי שתרד קצת ההתלהבות הראשונית, האם זה אכן משהו שאתם צריכים.

7. למדו להבדיל בין חפץ נוצץ לבין הזדמנות אמיתית

טיפ אחרון ואחד החשובים שברשימה הוא ללמוד לזהות הזדמנויות ולהבדיל ביניהן לבין מה שנחשב לסתם חפץ נוצץ. הנה הדרך להבדיל בין השניים:
  • חפץ נוצץ הוא מה שנראה טוב ומלהיב, אך בסופו של דבר הוא רק מסיח את דעתכם מהמטרה המקורית שלכם.
  • הזדמנות אמיתית היא מה שבאמת יכול להשפיע על העבודה הנוכחית שלכם כאן ועכשיו, למשל כלי שעוזר לכם לייצר יכולת חיונית שכלל לא הייתה לכם עד עכשיו.
אמנו את עצמכם להבדיל בין השניים, ואתם תראו שזה לא כל כך קשה. לאחר מכן כל מה שתצטרכו לעשות זה רק להגיד "לא" לחפצים הנוצצים, אותם תוכלו לזהות בקלות רבה יותר.
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.