print header

מחקר חדש מראה איך ניתן ללמוד יכולות חדשות ביעילות גם בגיל מבוגר

האמרה הידועה הולכת כך: "אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים". על אף שלא היינו רוצים להודות בכך, יש בה מן האמת, כי בהחלט נראה שקשה יותר לאנשים מבוגרים ללמוד יכולות חדשות ביחס לאנשים צעירים יותר. זה מתבטא יותר מכל בלמידת שפה, כשילדים מצטיינים בכך הרבה יותר מאשר מבוגרים מהם, וגם השימוש בטכנולוגיה חדשה נהיה קשה יותר למבוגרים עם הזמן, זאת על אף שצעירים מסתדרים איתה מצוין. ככל שעוברות השנים נראה כי האפשרות ללמוד יכולות חדשות מכל סוג רק הולכת ודועכת, אך מחקר חדש שנערך באוניברסיטאות ברמינגהאם ואוקספורד הראה שזה כלל לא נכון והציג תגלית מפתיעה – אנשים מבוגרים בהחלט יכולים ללמוד יכולות חדשות בדיוק כמו צעירים, והם רק צריכים לשנות את מקור המוטיבציה שלהם לכך.

חיזוקים בתהליך הלמידה – הבסיס למחקר

המחקר פורסם בכתב העת Nature Communications, והתרכז בחיזוקים בתהליך הלמידה – חלק מהותי מתהליך הלימוד שמאפשר לנו לעשות החלטות בהתבסס על התוצאות החיוביות או השליליות שנפיק מבחירותינו. החיזוק מאפשר לנו לקשר באופן ישיר בין הבחירות והמעשים שלנו לבין ההשלכות שלהם, וכך משפר את יכולתנו לקלוט במהירות רבה יותר את הנושא שאנו לומדים.
איך ללמוד יכולות חדשות בגיל מבוגר: אישה חושבת עם עט ביד
ד"ר פטרישיה לוקווד מאוניברסיטת ברמינגהאם, מחברת המחקר הראשית, אומרת כך: "חיזוקים בתהליך הלמידה הם מבין המפתחות שבעזרתם בני האדם – וכן חיות ואפילו צמחים – לומדים להסתגל לסביבתם. עלינו לעשות החלטות וללמוד כל הזמן בהתבסס על המשוב החיובי או השלילי שאנחנו מקבלים, וזה מאפשר לנו לשפר את החלטותינו כך שנבחר בדרך הפעולה הטובה ביותר בעתיד מבין שלל אפשרויות."
 
"גילינו שאנשים מבוגרים אינם מוצלחים כמו צעירים בלמידה ממשוב חיובי שניתן להם באופן ישיר. עם זאת ולמרבה ההפתעה, כשהמשוב החיובי הגיע מפעולותיהם לאדם אחר, הם הצטיינו בדיוק כמו צעירים מהם בלמידת יכולות חדשות". זה אומר שאם אדם מבוגר מנסה ללמוד יכולת חדשה כדי להפיק ממנה תועלת עבור עצמו, סביר להניח שהוא יאבד בכך עניין מהר ולא ישקיע בתהליך הלמידה. לעומת זאת, אם יחשוב על התועלת שתהיה ליכולתו החדשה עבור אדם אחר, ישנה סבירות גבוהה יותר שיתמיד בלמידה ויגיע להצלחה.
איך ללמוד יכולות חדשות בגיל מבוגר: ילדה מלמדת סבתא איך לנגן בגיטרה

כיצד נערך המחקר ומה התגלה בו?

במחקר השתתפו 80 אנשים צעירים ו-80 אנשים קשישים. כל אחד מהם התבקש לבצע סדרה של בחירות בין שני סמלים על גבי מסך המחשב. אחרי כל בחירה, הם קיבלו משוב שהראה האם קיבלו נקודה על בחירתם, וכך הם למדו כיצד לבצע החלטות נכונות יותר גם בהמשך. בחלק מהסבבים הנקודות תורגמו לכסף שניתן למשתתף, היו מקרים שבהם הן תורגמו לכסף שניתן לאדם אחר, ובחלק מהמקרים הנקודות לא היו שוות כסף לאף אחד. 
התוצאות הראו שבממוצע, קבוצת המבוגרים למדה לבצע בחירות נכונות באיטיות רבה ביחס למשתתפים הצעירים כשהכסף ניתן להם באופן ישיר על פי הניקוד. עם זאת, כשהבחירות שלהם השפיעו על כמות הכסף שיקבל אדם אחר, קבוצת המבוגרים למדה לבצע בחירות נכונות בדיוק באותה המהירות כמו קבוצת הצעירים. בקרב כל קבוצות הגיל, ההתקדמות האיטית ביותר בלמידה הייתה כשהנקודות לא היו שוות כסף כלל.
איך ללמוד יכולות חדשות בגיל מבוגר: שטרות בתוך אריזת מתנה

מה כל זה בעצם אומר?

ד"ר ג'ו קאטלר, אחד ממחברי המחקר, אומר כך: "זיהינו שבאופן כללי, תהליכים קוגניטיביים ויכולות למידה נוטים להיות פחות טובים אצל אנשים מבוגרים. לכן מעניין מאוד לראות שכשהבחירות שלהם משפיעות על אחרים, יכולות הלמידה שלהם נשמרות ולמעשה שוות לאלו של צעירים מהם. על ידי הבנת המוטיבציה של האנשים המבוגרים בדרך שכזו, ניתן לפתח עבורם אסטרטגיות שיסייעו להזדקן באופן בריא יותר".
 
המחקר הניב תוצאות נוספות ומפתיעות בנוגע להבדלים שבין צעירים למבוגרים ונטייתם לסבול מתכונות פסיכופתיות, כולל חוסר אמפתיה ודאגה כלפי אחרים. צוות החוקרים גילה שהתכונות האלה היו פחות נפוצות אצל קבוצת המבוגרים, מה שמציע שהן לא קבועות ושביכולתן להשתנות לאורך החיים ככל שאנו מתבגרים. זה יכול להסביר מדוע מקור המוטיבציה ללמידה אצל מבוגרים נוטה להיות חזק יותר כשהוא נוגע ליתרונות שיופקו מכך עבור אנשים אחרים.
איך ללמוד יכולות חדשות בגיל מבוגר: איש קשיש משתמש במחשב

איך תוכלו לנצל את המידע הזה לטובתכם?

אם אתם אנשים מבוגרים שכבר איבדו תקווה להצליח ללמוד שפה חדשה או לקלוט כיצד להשתמש בטכנולוגיה עכשווית, יתכן שכל מה שאתם צריכים זה להבין כיצד היכולות החדשות שלכם יעזרו לאחרים ולא רק לכם. אם למשל יש לכם נכד שדובר שפה שאינכם מכירים, בזמן למידת אותה שפה חשבו למשל על כך שיהיה קל יותר לסייע להוריו לטפל בו אם תוכלו לדבר בלשונו. אם אתם רוצים ללמוד כיצד לסדר בעיות במחשב או בסמארטפון לבד, חשבו על זה שכך תוכלו לשחרר מבני משפחתכם את ה"עול" שבמתן סיוע לכם בכל פעם שמשהו לא עובד במכשירים האלה. 
 
חשוב עם זאת שתקבלו חיזוקים חיוביים מתהליך הלמידה, וזה עלול להיות קשה להשיג אותם בפועל. לכן בכל פעם שאתם מתמודדים עם הבנת יכולת חדשה, דמיינו באופן ברור כיצד היא תסייע לאחרים ולא רק לכם. נסו להרגיש כאילו שכבר הצלחתם להשתמש בה כדי לעזור לסובבים אתכם, וזה כבר יפיח בכם רצון לצלוח אותה באמת ולהשתמש בה, מה שישפר את תהליך הלמידה שלכם.
 
זה שינוי קטן בחשיבה שיכול לעשות הבדל גדול, כשמה שהכי חשוב זה שתחשבו פשוט על היתרון שיפיקו אחרים מהיכולת החדשה שלכם במקום לקחת בחשבון רק את היתרון שאתם תקבלו מכך. נסו את זה בפעם הבאה שתרצו ללמוד דבר מה חדש שמרתיע אתכם – זה ייתן לכם הרבה יותר מוטיבציה להתמודד עם תהליך הלמידה ביעילות.
 
מקור: scitechdaily.com
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.