maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כל אישה צריכה לדעת: כך ניתן לשחרר לחצים ולהירגע לאחר הלידה

 הסטטיסטיקה מגלה כי בין 80% ל-90% מהנשים חוות דיכאון קל לאחר הלידה אשר מאופיין בשינויים קיצוניים במצבי הרוח וקושי בטיפול בתינוק, מה שמשפיע עליו לא פחות מאשר עלייך. נוהגים לכנות את המצב הזה "בייבי בלוז", או בכינוי הרשמי יותר - דיכאון אחרי לידה.
 
שחרור לחצים אחרי לידה: אם מחבקת את ילדה
ההשערה הרווחת היא שהגורמים למצב הזה הם התשישות הפיזית הנוצרת כתוצאה מהלידה ומהטיפול חסר הגבולות בתינוק, שהוא כה מקיף עד לכדי תחושה של אובדן העצמיות – זאת לצד השינויים הביולוגים שהגוף עובר, כאשר הירידה הפתאומית ברמות ההורמונים גורמת לדכדוך. אך לא מדובר בתופעה שצריך להשלים איתה סתם כך – באמצעות הכרה במצב הנפשי הזה ושאיפה לטיפול בו, אפשר לגלות שנדרשים רק אמצעים פשוטים כדי לשפר משמעותית את מצב הרוח, וכך לסייע גם לבריאות הרגשית וגם לתינוק.

כיצד דכדוך אחרי לידה משפיע על תפקוד האם?

דכדוך אחרי לידה יכול להופיע בשבועות שלאחר הלידה והתסמינים שלו הם לרוב רגשיים בלבד, אם כי הם בעלי השפעה משמעותית על התפקוד של האם. ההגדרה של המצב כסוג של דכדוך נובעת מאופי התסמינים הללו, שחלקם או אפילו כולם יכולים להופיע, והם מזוהים פעמים רבות כסימפטומים של דיכאון או דיכאון קל.
 
  • תשישות גבוהה: תחושה של עייפות נגררת ובלתי נגמרת, אשר גורמת לרצון עז לחוסר מעש.
  • קשיי שינה: נדודי שינה, עודף שינה, קשיים ביקיצה, בקימה ובתפקוד.
  • קושי בריכוז: פגיעה בריכוז, במיקוד וביכולת לקבלת החלטות.
  • שינויים בתיאבון: שינויים קיצוניים מבחינת היעדר תיאבון או עודף תיאבון, או שינויים בהעדפות.
  • חוסר ערך עצמי: תחושה של היעדר עצמיות ושל סתמיות הנובעת מחוסר ערך עצמי.
  • היעדר שמחת חיים: תחושה כללית של ירידה במצב הרוח, תוך חוסר עניין בדברים ובפעילויות שהיו משמחות ומרוממות בעבר.
  • ריחוק מאינטימיות: חוסר עניין במגע, באינטימיות וביחסי מין.
  • שינויים במצב רוח: שינויים פתאומיים ומהירים במצב הרוח, לכל הכיוונים.
  • התרחקות מקרובים: התרחקות ואף התנתקות מאנשים קרובים כמו משפחה וחברים.
  • קשיים בחיבור עם התינוק: הרגשת ריחוק.
שחרור לחצים אחרי לידה: אימא עם כאב ראש מחזיקה תינוק בוכה

יש מה לעשות כדי לשפר את מצב הרוח!

למרבה המזל, ישנן דרכים רבות ופשוטות לשיפור המצב כאשר מדובר בדכדוך, ובאמצעותן ניתן לשפר את התסמינים הללו ואף להעלים אותם לגמרי. זה נעשה באמצעות פעילויות ממוקדות שנועדו לבטל את הגורמים הרגעיים או הכללים שגורמים להופעתם, תוך דאגה לפן הרגשי לשיפור מצב הרוח או דאגה לפן הגופני לשיפור המצב הפיזיולוגי שיש לו חלק נרחב בתרומה להרגשה הכללית.
 
עם זאת, כדאי לציין את הבעיה המרכזית שטמונה בדכדוך מכל סוג – דווקא ההרגשה הירודה היא שעלולה למנוע מאיתנו לנקוט בפעילויות השונות לשינוי המצב, בין אם מתוך פסימיות לגבי התוצאות ובין אם מתוך תשישות כללית. אך עלינו לזכור שהמעגל הזה יכול לשחק גם לטובתנו, אם רק נעשה את המאמץ הראשוני ונבחר לבצע את הפעילויות שמטיבות איתנו – ברגע שנתחיל, יהיה לנו קל יותר להמשיך, וכך במהירות נוכל להביא לשיפור משמעותי במצב הרוח שלנו עד שנרגיש שחזרנו לעצמנו.

תזונה נכונה: נפש בריאה בגוף בריא

הדבר הראשון שניתן לעשות הוא לשאוף לשמור על תזונה נכונה. לאוכל שאנחנו אוכלים יש תפקיד מכריע במאזן החומרים הנוכחים בגוף שלנו, ובאמצעות תזונה נכונה אנחנו יכולות לסייע לגוף לקבל את החומרים המועילים לו – אלו יעזרו בתפקוד נכון של המערכות הפיזיולוגיות שלנו, ואלו יעזרו בשיפור התסמינים הפיזיולוגים שאנו חשות, עד לכדי הטבה כללית במצב הרוח. אך יש לזכור שלא להפוך את הסעיף הזה לסיבה להכאה עצמית – אנחנו לא נכנסות לדיאטה קפדנית, אלא רק מנסות לשמור על תזונה נכונה, וזה לא נורא אם נבחר לפנק את עצמינו מדי פעם במשהו סוכרי וטעים.
שחרור לחצים אחרי לידה: פירות וירקות

שינה: תני לגוף ולמוח לנוח

הקשיים בשינה שלנו – בין אם הם מתבטאים בנדודי שינה ובין אם בעודף שינה – הם לא רק תוצאה של המצב הנפשי שלנו, אלא גם של השינוי הקיצוני בהתנהלות בתוך הבית בעקבות הנוכחות של תינוק חדש. אך אנחנו יכולות לגייס את בן או בת הזוג שלנו, את ההורים או את החברים כדי שיעזרו לנו בטיפול בתינוק ללילה אחד, וכך לפחות נייצר לעצמנו את התנאים המתאימים לשינה רציפה ובריאה. גם אם המצב הנפשי שלנו יקשה עלינו לישון כמו שצריך, עצם העובדה שאנחנו משוחררות מלחץ חיצוני תעזור לנו לזכות בשינה טובה יותר. בנוסף לכך, גם במהלך הטיפול בתינוק חשוב לשאוף ולנוח ככל האפשר, והדבר הטוב ביותר שאפשר לעשות הוא לישון או לנוח עם התינוק – כשהוא ישן, נבחר גם אנחנו לנוח.

כושר גופני מתון: את חייבת את זה לעצמך

בחיבור ישיר לסעיף הקודם, חשוב לציין שגם כושר גופני מתון יכול לשפר את מצב הרוח פלאים. פעילות גופנית מכל סוג מסייעת להזרים את הדם ומרוממת את מצב הרוח, כך שאנחנו יכולים להשתמש בה כדי גם לשמור על הבריאות הגופנית שלנו וגם לשפר את ההרגשה שלנו. הדבר הפשוט ביותר שניתן לעשות הוא לצאת להליכה עם התינוק – גם אם הוא בוכה או מרגיש לא נינוח, זה ככל הנראה מפני שהוא אינו רגיל לצאת מסביבת הבית, אך אפשר לקחת אותו בכל זאת ולצאת להליכה קצרה שתסייע לנו להפעיל את השרירים ולהזרים את הדם.

יציאה מהבית: אוויר, אנשים, משפחה

אחד מן הדברים שפוגעים במצב הרגשי שלנו הוא ההרגשה שאנו כלואות בבית, ומדהים לגלות איך אפילו גיחות קצרות החוצה יכולות לרומם לנו את מצב הרוח. לכן חשוב לזכור שאין לנו צורך להישאר סגורות בתוך הבית מסביב לשעון, אנחנו יכולות לצאת החוצה וגם התינוק יכול לצאת איתנו – אנחנו יכולות ללכת לבקר משפחה וחברים, או אפילו יציאה להליכה קצרה עם העגלה עשויה לשפר משמעותית את ההרגשה שלנו.
שחרור לחצים אחרי לידה: אישה צעירה מטיילת בפארק עם עגלת תינוק

תחלקי ותשתפי עם הקרובים לך

גם אם תחושת הדיכאון גורמת לנו לרצות להתרחק מהאנשים הקרובים לנו, עדיף דווקא לפעול נגדה וכן לחלוק ולשתף. אנו יכולות לשוחח עם בני משפחה ועם חברים ולחלוק את הקשיים וההרגשות שלנו, והם יספקו לנו תמיכה שרק כשנקבל אותה, נבין כמה היא הייתה חשובה לנו.
בנוסף, אנו יכולות לשוחח ולחלוק את ההרגשה עם אימהות טריות אחרות – ניתן לשאול בטיפת חלב על חוגים או קבוצות לאימהות, או אפילו פשוט לרדת לגינה הציבורית ולפגוש הורים אחרים.

עיסוי אחרי לידה: שחרור לחצים והפגת מתחים לצד הנאה

פעילות שצוברת פופולריות לשיפור ההרגשה אחרי לידה היא עיסוי ייעודי לאמהות טריות, שיכול לסייע לשחרור לחצים ולרגיעה כללית. “שיאצו, רפלקסולוגיה ועיסויים שוודיים, תאילנדיים ואיורוודיים הם כולם טיפולים שיכולים לסייע משמעותית לאמהות טריות,” מספרת שרון, מנהלת ספא בתל אביב“הטיפולים מסייעים קודם כל ברגיעה עמוקה, שמצליחה ליישם מנוחה של מספר שעות בזמן קצר, ובאמצעות הזרמת הדם הם מצליחים גם לשפר את מצב הרוח ולהביא לתחושת רעננות.” שרון ממשיכה ומספרת לנו שהטיפולים הללו יכולים לסייע לכל אחת, גם ממש לאחר הלידה: “חלק מן הטיפולים מתאימים גם לאמהות שילדו בניתוח קיסרי, ממש לאחר הלידה,” היא מספרת, “ואחרים ניתן לבצע כבר שבועיים לאחר הלידה.”
 
שאלנו לגבי הגבלות כלשהן לגבי הטיפולים, ומנהלת הספא סיפרה לנו שכמעט ואין כאלה: “טיפולים בלבוש חלקי ועם שמן, כמו עיסוי שוודי לדוגמה, הוא טיפול שעדיף לחכות איתו לאחר ניתוח קיסרי עד שהצלקת תגליד,” היא אומרת, “אך ברגע שהיא מגלידה, ניתן לבחור גם בטיפולים כאלה ללא חשש. בנוסף, עבור מי שסובלת מלחץ דם גבוה, עדיף להימנע מטיפולים כאלה מכיוון שהם ממריצים את זרימת הדם – אבל במקום ניתן לבחור בטיפול ללא שמן ובלבוש מלא, כמו שיאצו.”
שחרור לחצים אחרי לידה: אישה שוכבת על מיטה ומקבלת עיסוי

חמלה עצמית: גם וונדר-וומן היא סך הכל בנאדם

במילים פשוטות – וותרי לעצמך. את אחרי לידה, את עם תינוק חדש בבית ונזרקת לתוך מצב עניינים חדש לגמרי – לא משנה אם מדובר בתינוק הראשון או הרביעי. שום דבר לא חייב להיראות מושלם או להיות מושלם, אז תני לעצמך את החופש להזניח קלות כל מטלה שהיית רגילה לעשות בצורה קפדנית ומדויקת. צריך לזכור שהדברים החשובים באמת עכשיו הם הטיפול בתינוק והטיפול בעצמך.

תמצאי זמן לעצמך: זה הזמן להתקשר לאימא

קחי קצת זמן לעצמך ופנקי את עצמך בפעילויות שונות – בין אם מדובר בפעילויות מרגיעות ומשחררות לחצים, ובין אם מדובר פשוט בישיבה על כוס קפה עם חברה. אפשר לגייס כל אחד מן הקרובים לנו לטיפול בתינוק למשך שעה או שעתיים, ולצאת להתאוורר וליהנות.

פנקו את עצמכן - מגיע לכן!

תופעת הבייבי בלוז היא תופעה לגיטימית וטבעית, אשר נשים רבות סובלות ממנה לאחר הלידה בתפוצה רחבה. יש דרכים פשוטות לעבור את התקופה ביתר קלות, לשפר את מצב הרוח ולחזור לתפקוד מלא, בריא ונכון. כל שאת צריכה לעשות הוא לדאוג לעצמך – להיות קשובה וסלחנית עם עצמך, ולתת לעצמך את המקום והזמן לבצע פעילויות שישפרו את מצב הרוח שלך ושישחררו את הלחצים שלך. אז מה שנשאר הוא לגייס את בן או בת הזוג, את בני המשפחה או את החברים כדי שייקחו את התינוק לכמה שעות, ולצאת להתאוורר עם עיסוי מפנק וארוחה טובה.
 
מקור התמונות: shutterstock
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו