maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

13 שיטות מעשיות להעצים ולחזק את עצמכם

 בטחון עצמי, שמחת חיים, היכולת להעצים ולחזק את עצמכם – אין רבים שנולדים עם כל התכונות הללו באופן טבעי ולרוב אלו הן יכולות הנלמדות ונרכשות במהלך החיים. גם אם אתם חשים בזמנים מסוימים שאינכם מסוגלים לכך, שלא השכלתם להבין וללמוד יכולות אלו, שאתם חסרי אונים ולא יודעים כיצד להרים את עצמכם, דעו שאין שום סיבה שתוותרו או תתייאשו. ישנן שיטות לא מעטות בהן אתם יכולים להיעזר על מנת לחזק ולהעצים את עצמכם, ולחזור אל מסלול של חיים נחושים ובטוחים יותר. בעזרת 13 העצות המעשיות והטיפים הבאים תוכלו לעשות זאת ולהתגבר על כל מכשול בחייכם.

 
איור של אדם מקפץ מכדור הארץ אל כוכב אחר
 

1. הזכירו לעצמכם שאתם טובים

אשרו והזכירו לעצמכם פעם אחר פעם שביכולתכם לעשות כל שאתם רוצים, עד שהתחושה הזו תהפוך לחלק בלתי נפרד מנקודת המבט שלכם על עצמכם ועל החיים. אם זה בזמן שאתם ממתינים לשיחת טלפון חשובה, מתארגנים לפגישה גורלית או נמצאים לפני כל דבר אחר שעלול להלחיץ אתכם, פשוט החלו להגיד לעצמכם: "אני יודע מה אני עושה", "אני אעשה רושם מצויין", "זה בטוח יעבוד לי כמו שצריך" וכדומה. זו אינה הלצה וזה אכן עובד - ככל שתאמרו זאת לעצמכם יותר בכוונה מלאה וללא טיפת ציניות, כך הידיעה שאתם מסוגלים תחלחל לתוככם ותהפוך לאמת צרופה. חזרו על משפט או אמרה חיובית עד שתאמינו בהם, צרו את ההתחייבות הזאת כלפי עצמכם ושימו בבסיסה את הרעיון "אני יכול לעשות כל דבר שאני בוחר לעשות". 

2. זכרו שאף אחד לא מושלם

קבלו את העובדה שאף אחד איננו מושלם: לא אתם, לא הבוס שלכם, לא הקולגה, החבר או בן המשפחה שמקבל שבחים מכל עבר. בכולם ישנם פגמים, גם אם הם לעיתים נסתרים, ועליכם להכיר בכך ואולי אף לחפש אותם היטב. בחנו כל אדם שאתם מכירים, במיוחד את אלו שאתם חושבים שחייהם מושלמים וטובים יותר משלכם, ומצאו את מגרעותיו וחסרונותיו. אל תנסו להוציא מאף אחד חולשות בכוח, אלא פשוט התבוננו באנשים, בחנו את התנהגותם ומהר מאוד אתם תגלו שהרושם הראשוני שלכם לגבי איכות חייהם היה שגוי. ההבנה שתחלחל אליכם במהלך התהליך, שגם הם אינם חפים ממגרעות, תשיב לכם את הפרופורציות לחיים ותאפשר לכם לקבל את עצמכם על אף חוסר השלמות והפגמים שבכם. כמו כן אל תתביישו להעריך ולשבח את עצמכם בפני אחרים על הדברים בהם אתם טובים, חזקים ובעלי יכולת.

פרח ללא עלה כותרת אחד

3. הבינו היכן מסתיימת האחריות האישית שלכם והיכן מתחילה זאת של אחרים

שימו לב שהאחריות שלכם על אושרכם תלויה רק בעצמכם, לא באחרים, וכך גם להיפך. כדאי ומומלץ לתרום לתחושתם הטובה של הסובבים אתכם, אך אתם לא מחויבים לכך וזו לא אחריותכם להפוך אחרים למאושרים. אל תתלו על כתפיכם את צער העולם כולו - דעו מתי יש לשחרר ולהבין שהתמודדות היא אישית. אם ישנם בחייכם אנשים התולים את כל תחושתם בכם, מומלץ לכם להשתחרר מהם, או לחלופין לנסות ולהבהיר להם כי האחריות לאופן בו הם יחיו את חייהם תלויה ומונחת, ראשית כל, על כתפיהם.

4. היפטרו מהסחות הדעת ומהבלגן שבחייכם

חישבו כמה פעמים השקעתם את זמנכם על פעילות שלא תרמה לכם בכלום, שלא לקחה אתכם קדימה בשום צורה, וכמה זמן התבזבז כתוצאה מכך. אם גיליתם שחלק גדול מדי מהפעילויות שלכם הן כאלו, עליכם להתחיל להיפטר מהסחות הדעת ומהבלגן שמקיף אתכם ולהתחיל לסנן את הדברים שאתם עוסקים בהם. נסחו לכם רשימה של כלל הפעילויות שבהן אתם מעורבים באופן פעיל, הציבו זה מול זה את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהפעילות הללו, ונסו להגיע להחלטה מאילו דברים ניתן להיפטר. פעילויות שחסרונותיהן עולות על יתרונותיהן, הן אלו שניתן ורצוי לוותר עליהן, או לפחות לראות כיצד ניתן להפחית את משך הזמן שאתם עוסקים בהן.

איור של חדר מבולגן

5. גלו את טוב הלב שבכם

לטוב לב ישנן מספר משמעויות: אתם יכולים לגלות טוב לב כלפי אחרים, לעזור, לסייע ולהיות להם לאוזן קשבת, אך מומלץ שתגלו גם טוב לב כלפי עצמכם. הכוונה היא שככל שתהיו קשובים ומודעים לצרכיכם ותגלו טוב לב, חמלה ואכפתיות אמיתית, לא רק כלפי אחרים, אלא גם כלפי עצמכם, כך ייטב לכם וכך תתעצמו ותתחזקו. התמקדו באמונה שגם לכם מגיע טוב: תנו לעצמכם מנוחה מפעם לפעם כשאתם עייפים, בלו דקות ארוכות באמבטיה או במקלחת בסוף יום ארוך, פנקו את עצמכם באיזו מתנה טובה ודעו להקשיב לרחשי ליבכם.

6. אמצו לעצמכם שפת גוף בטוחה ונכונה

גם אם הביטחון העצמי שלכם לא בשמיים ברגע זה, אימוץ שפת גוף נכונה ובטוחה יכול בהחלט להחזירו לאיתנו. זה לא קשה במיוחד: עימדו יציב, ישרו את גבכם, הרימו את ראשכם מעלה, הסתכלו ישירות בעיניהם של בני שיחתכם והקפידו לחייך. זה לא רק יחזק אתכם, אלא גם יגרום לכם פסיכולוגית להרגיש טוב יותר. הלן קלר, הסופרת והפעילה החברתית האמריקאית, שסבלה מחירשות ועיוורון אך בכל זאת הצליחה לעשות חיל במעשיה, אמרה פעם: "לעולם אל תכופף את ראשך. החזק אותו למעלה. הסתכל לעולם ישירות לתוך העיניים". דעו כי היציבה שלכם היא סוג של הצהרה, ועמידה בטוחה תשדר לעולם, כמו גם לכם, מסר עוצמתי, חזק וטוב יותר.
אישה עומדת ישר, מחייכת ומשירה מבט
 

7. קחו שליטה על הדרך בה אתם מביעים את עצמכם

כשאנחנו בלחץ או בפניקה, אנו נוטים באופן טבעי לדבר מהר יותר ולהפוך עצבניים וצווחניים. במקרים שכאלו, אנו עלולים לאבד מהר מאוד מהאמינות, מהרושם ומהדימוי שלנו בקרב בני שיחנו ואלו הצופים בנו. כיצד נוכל לתקן את הפגיעה הזאת, שעלולה להחליש אותנו מאוד? ראשית, עלינו ללמוד לשלוט על הדרך בה אנו מביעים את עצמנו, גם כאשר אנו נסחפים ברגשות. נעשה זאת רק אם מראש נסגל לעצמנו טון דיבור נמוך מעט מהרגיל, נשמור על קצב דיבור איטי ונתאים את מילותינו האחת לשנייה. באופן הזה, אנשים ייחסו אמינות רבה יותר לדברים שנגיד, וככל שילכו ויגדלו התגובות החיוביות שנקבל על דברינו, כך יעלה הביטחון העצמי שלנו.

8. תמכו באחרים והיתמכו בעצמכם

היו בטוחים שאינכם היחידים בעולם שמתמודדים עם צרות ומחפשים דרכים להעצים ולחזק את עצמם. אם תסתכלו טוב סביבכם, בטוחני כי תמצאו שרבים ממכריכם, האנשים שעובדים אתכם, בני משפחה ואולי אפילו בני זוגכם, שרויים באותו המצב. אם תדעו לתמוך בהם, וכן להיתמך על ידם במצבים הללו, ייטב לכם במיוחד ותוכלו להעצים את עצמכם ואת סביבתכם. אנו, כבני אדם, מרוויחים רבות מסיוע האחד לשני, לכן אל תתביישו לבנות ולהקים סביבכם "קבוצות תמיכה" בלתי רשמיות; מכרים וחברים שתוכלו לדבר עימם מדי יום בצורה חיובית ופתוחה, שיעודדו אתכם ממש כפי שאתם אותם. 

יד אוחזת יד

9. דעו להגיד "לא"

גם אם זה לא נעים, גם אם זה מעמיד אתכם במבוכה ומוציא אתכם מאזור הנוחות שלכם, זכרו: לעמוד על שלכם ולהגיד "לא" לדברים שאתם אינכם מעוניינים לעשות, זה בעצם להגיד "כן" לעצמכם, וזהו רעיון מעצים במיוחד. אם אתם מוצאים שזה קשה לכם וחוששים לאכזב אחרים, שאלו את עצמכם בכנות מה כל כך מפחיד אתכם ומה הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות אם תגידו "לא". אנשים שדואגים לכם יבינו אתכם גם אם תסרבו להם לדבר מסוים. אם זה עדיין קשה מדי, נסו לעשות זאת בשלבים ולרכך מעט את תשובתכם: אמרו שיש לכם "התחייבויות אחרות" או ש"אתם לא בטוחים שתוכלו...", או פשוט שתחשבו על זה ולאחר מכן סרבו בנימוס באמצעות אי-מייל או הודעת וואטסאפ. הדבר החשוב ביותר הוא שתדעו לעמוד על שלכם, ממש כפי שעשה הבחור בכתבה הבאה, שלמד להגיד "לא" וחייו השתנו ללא היכר.

10. נהלו רשימת תודות

לא, הכוונה כאן אינה לרשימת תודות כמו בטקס האוסקר, בסגנון "ותודה להוריי שהביאוני עד הלום...". המשמעות האמיתית היא שתזכרו ותזכירו לעצמכם מדי יום ביומו את הדברים הטובים שאתם צריכים להודות עליהם בחייכם, ותכירו תודה לאותם אנשים המלווים אתכם בחייכם, גם בדברים הקטנים ביותר. מהי הדרך הכי טובה לעשות זאת? בימינו, אין ספק שאלו הרשתות החברתיות: פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם ודומיהן הן מקום מעולה לספר לאחרים ולשתף אותם בהצלחות ובדברים הטובים שקורים בחייכם, וגם להודות לאחרים באופן פומבי ומרגש. לא רק שהדברים הללו יחזקו ויעצימו אתכם, אלא גם שבאמצעות הרשתות החברתיות הם יוכלו להירשם לנצח בעולם הדיגיטלי, ותוכלו להיזכר בהם בכל זמן שבו תצטרכו תזכורת ליכולות לשכם ולדברים הטובים שבחייכם. 

יד נשלחת אל יד מתוך מסכי טלפונים

11. התמודדו עם אתגרים בעזרת חשיבה חיובית והבנת היתרונות שלהם

אנו נוהגים לבחון הרבה דברים בחיינו באמצעות השאלה: "מה יוצא לי מזה?", אך אולי הגיע הזמן להתמודד עם אתגרים בחייכם באמצעות שאילת השאלה הזאת והבנת היתרונות של כל מצב המעמיד אתכם מול קושי. הבוס השאיר אתכם במשרד לאחר שעות העבודה וביקש שתסיימו עבורו פרויקט מסוים? חישבו על ההערכה שתקבלו לאחר השלמתה של העבודה, ועל הראש השקט שיהיה לכם בימים שלאחריה. נכון, ברור שלא תמיד נהנה מהאתגר, והכעס, הסבל ותחושת חוסר ההוגנות יאיימו להשתלט עלינו, אך רק בעזרת ניתוח והבנת היתרונות של המצב נוכל לצמוח, לגדול, להתחזק ולהעצים את עצמנו.

12. אל תפסיקו לשאול את עצמכם שאלות, אך דעו כיצד לעשות זאת נכון

אל תתנו ליום יום לעבור מבלי שאתם שואלים את עצמכם שאלות, תוהים על קנקנכם, מחפשים לאתגר את עצמכם, למצוא את התשובות ולהבין לעומק את מעשיכם. מן הצד השני, דעו כי ישנה דרך מסוימת שבה אתם צריכים לשאול את אותן שאלות: עליכם לתהות רק בנוגע לדברים שיש ביכולתכם להשפיע עליהם ולשנות אותם, ולא בנוגע לכאלו שאינם בתחום שליטתכם. כך לדוגמה: אם ילדכם חזר בוכה וממורמר מבית הספר בגלל ריב עם חברים, אל תשאלו את עצמכם שאלות בסגנון "מדוע ילדים כל כך רעים האחד לשני" או "מה לעשות כדי לפתור את בעייתו החברתית בזה הרגע", אלא התמקדו ב"מה אני יכול לעשות כדי להפוך את אחר הצהריים הזה ליותר טוב ומהנה עבורו". זוהי שאלה מעצימה, כי היא גם מכוונת לפעולה וגם נמצאת תחת תחום אחריותכם ושליטתכם, וזהו סוג השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם על מנת להתחזק. 

פסל האדם החושב

13. תצחקו יותר

אחרי כל מה שנאמר, כדי באמת להעצים ולחזק את עצמכם ואת תחושתכם, אתם צריכים לעשות פעולה אחת פשוטה ונעימה: לצחוק. הצחוק וההומור יעזרו לכם להתמודד טוב יותר עם כל מצב, אפילו הקשה ביותר. ברור לנו שזה לא ממש פשוט לצחוק כשאתם עוברים תקופה סוערת וקשה, אבל אפילו גיחוך קטן, חיוך מוגנב וקריצה אל מישהו המחייך אליכם, יכולים לעשות את העבודה פלאים ולהוביל בסופו של דבר לצחוק מתגלגל ורועם, שיעצים אתכם באופן בלתי משוער. 

מקור התמונות: Andy MangoldJuanedc

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: