maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

9 טיפים להתמודד עם ביקורת

  אין כמו לשמוע מחמאות על משימה שביצענו כהלכה על מנת להרגיש טוב עם המאמץ שהשקענו והשתלם לנו, אך מה קורה כאשר במקום מחמאה או טפיחה על השכם אנו מקבלים ביקורת שלילית? אין ספק שהתחושה הנלווית לביקורת שכזו היא לא נעימה, ולרוב אנחנו לא יודעים כיצד להתמודד איתה על הצד הטוב ביותר. אמנם אין מנוס מביקורת שלילית לעתים, שכן כולנו אנושיים ונוטים לעשות טעויות, אך בדומה למחמאות, חשוב לדעת גם כיצד להתמודד עמה בחכמה. 9 הטיפים הבאים יעזרו לכם להתמודד עם ביקורת שלילית בדרך שתעזור לכם לצמוח ממנה מבלי שהיא תפגע בתפקוד או בביטחון העצמי שלכם.
 
שתי נשים ליד שולחן משוחחות זו עם זו
 

1.  היו אובייקטיביים בנוגע לביקורת

פעמים רבות, כאשר אנו מקבלים ביקורת, התגובה הראשונית שלנו היא לסרב להאמין לאדם שהעמיד בפנינו מראה שלילית. הצורך הזה הוא טבעי, אך חשוב שלא תפסלו באופן מידי את מה שנאמר לכם, אלא תיקחו כמה רגעים כדי לחשוב האם הדברים שנאמרו נכונים ואכן עשיתם טעות כלשהי. כאשר תתייחסו לביקורת באופן הזה, אתם לא תסתכלו עליה באופן שלילי, אלא ככלי לשיפור עצמי, כפי שגורסת ד"ר יעל בן, מרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטת מנצ'סטר שבאנגליה. השליטה ברגשות תאפשר לכם להפעיל את החשיבה ולהיות אובייקטיבים בנוגע למה שנאמר, וכן לחשוב האם מה ששמעתם על עצמכם נכון והאם עליכם להשתפר להבא.

2. הימנעו מעימותים מיותרים

כאשר אנחנו ניצבים בפניי ביקורת שלילית, אחד הדברים הראשונים שנרצה לעשות הוא להתגונן בפניי הצד המבקר ולהיכנס לדיון או עימות כדי להצדיק את עצמנו. הצורך הזה מובן, אך הוא עלול להלהיט את הרוחות ולגרום למצבים לא נעימים שרק יזיקו לכם בהמשך, בייחוד כאשר מדובר בעימותים במקום העבודה. אם אכן עשיתם טעות כלשהי אין טעם להתווכח עליה, ואם אתם לא מסכימים עם דעתו של הצד השני, עימות בוודאי לא יעזור למצב. השתדלו לא לגרום לרגשות שלכם לשלוט בכם, אלא תהיו אלו ששולטים בהם והימנעו מריבים שלא יתרמו לכם במאום.
אדם עצבני צועק עם אצבע מאשימה
 

3. חזרו על הנקודות של הביקורת במילים שלכם

כאשר אתם מקבלים ביקורות במצבים מסוימים, כמו במקום העבודה למשל, חשוב להבין אותן באופן מלא, שכן פעמים רבות הן נועדו כדי שתשתפרו בתפקידכם. על מנת שתוכלו לעשות זאת, הקשיבו עד הסוף לאדם שמביע בפניכם ביקורת וחזרו בפניו על מה שהוא אמר לכם במילים שלכם, למשל: "אז מה שאתה אומר לי בעצם זה ש..." והשלימו את המשפט לפי מה שהבנתם מהביקורת. זה יאפשר למנוע קצרים בתקשורת ביניכם וגם להבין מה מתבקש מכם כדי שלא תחזרו על טעויות וכדי שתדעו מה טעון שיפור ויתרום לכם בעתיד. 

4. היו פתוחים לשינויים שעליכם לבצע

אם נודה באמת, רבים מאיתנו עקשניים מדי להודות שעשינו טעות כלשהי ושעלינו לעשות דברים בצורה אחרת מזו שהתרגלנו אליה. ד"ר בן טוענת שביקורת גורמת לערעור של התפיסה שלנו את עצמנו ואת העולם, שכן אנו מחפשים לקבל אישורים כל הזמן מהסביבה ולהיות במציאות יציבה שמתערערת כאשר אנו מקבלים ביקורת שלילית. זה גורם לכך שאנשים מסרבים לשנות את דרכיהם כאשר הם מקבלים ביקורת, מה שלא תורם להתפתחות ולהתקדמות שלהם בכל תחום שבו הם עוסקים. כאשר אתם מקבלים ביקורת, אל תנהגו בעקשנות ותתחפרו בעמדה ובמעשים שלכם, אלא הקשיבו לצד השני וגלו מה אצלכם דורש שיפור. 
אדם יושב ליד שולחן מחזיק ספר מול פניו

5. הבינו שאתם לא יכולים לרצות את כולם

כאשר אנו מקבלים ביקורת, לעתים נרגיש שאכזבנו את האדם שעומד מולנו ושהוא לא מרוצה מאיתנו. זה אמנם לא נעים, אך חשוב שתבינו שביקורת מאדם אחד מייצגת את דעתו בלבד ולא משליכה על אופייכם, התפקוד שלכם או על האופן בו אנשים אחרים תופסים אתכם. טיב היחסים שלנו עם כל אדם הוא שונה ואנו לא יכולים לרצות את כולם בכל עת, מה שמוביל לכך שנקבל ביקורת לעתים. הבינו שאינכם יכולים לנהל יחסים מושלמים עם אנשים ולרצות את כולם סביבכם בכל עת. כאשר תפנימו את העובדה הזו, ביקורות שתקבלו לא ייראו נוראיות כל כך, אלא כחלק מהחיים שלא ניתן לחמוק ממנו ושיכול לשמש אתכם לעתים ככלי לשיפור.

6. קבלו את הביקורת בחיוך

לעמוד מול אדם שמבקר אתכם זה מצב לא פשוט ולא נעים, אך חיוך קטן יכול להקל עליכם מבחינה גופנית וגם נפשית. כאשר אתם מחייכים, גופכם משחרר הורמונים שגורמים לתחושות חיוביות, מה שבהחלט עוזר במצבים לא נעימים כמו בעת קבלת ביקורת. אם תחייכו חיוך עדין כאשר אתם ניצבים בפני ביקורת, יהיה לכם קל יותר לקבל אותה מאשר עם פנים זועפות ויחס שלילי שיוצאים באופן טבעי במצבים הללו. 
אדם לוחץ על דמות של פרצוף מחייך

7. שאלו שאלות כדי להשתפר

אם אתם פתוחים מספיק כדי להשתמש בביקורת כקרש קפיצה לשיפור שלכם, שאלו שאלות שיוכלו לעזור לכם לעשות זאת. הכוונה היא לחקור את הנושא עליו קיבלתם ביקורת כדי לדעת יותר וללמוד כיצד לבצע דברים בצורה טובה יותר. אל תעשו זאת ישר לאחר קבלת הביקורת, אלא אפשרו לעצמכם להירגע מעט, להבין מה הן נקודות הביקורת החשובות ולאחר מכן החלו לחפש דרכים לדעת יותר כדי להבין כיצד תוכלו להשתפר. אם הביקורת עליכם נאמרה בצורה נעימה ולא באה ממקום של קנאה או איבה, תוכלו גם לנהל שיחה עם האדם שסיפק לכם אותה כדי לדעת בדיוק איפה עליכם להשתפר. אם אתם מרגישים בנוח לעשות זאת, נהלו שיחה עם המבקר שלכם כמה ימים או שעות לאחר קבלת הביקורת ובקשו נקודות ממוקדות לשיפור כדי לדעת בדיוק מה עליכם לעשות כדי לייעל את הביצועים שלכם.

8. התעלמו מביקורת שקרית

ביקורת בונה כשמה כן היא – ביקורת שנועדה לאפשר לנו לבנות משהו טוב יותר ולהשתפר בתחומים בהם אנו צריכים לעשות זאת. לעומת זאת, ביקורת שקרית היא עלבון במסווה של ביקורת שנועד לפגוע בנו. למרבה הצער, ישנם אנשים שעושים זאת כאשר היחסים שלכם עמם מתוחים או כאשר אתם מתחרים על דבר מה, כמו תפקיד נחשק בעבודה. תוכלו לזהות ביקורת כזאת בקלות מפני שלרוב היא נאמרת בטון שלילי ואין בה דבר שיכול לעזור לכם להתפתח ולהשתפר. ביקורות כאלו נועדו לערער אתכם בלי ביסוס אמיתי, וחשוב שתדעו לסנן אותן ולהקשיב רק למילים בונות שנאמרות לכם לטובתכם.
אישה מביטה מטה בעצב

9. סיימו את השיחה בנימה חיובית

בין שמדובר בביקורת בונה ובין שמדובר בביקורת בעלת נימה שלילית, חשוב שתסיימו את השיחה עם הצד השני בנימה טובה. כאשר תסיימו לשוחח, הודו לצד השני על המושב ועשו זאת בטון רגוע ונעים כדי לא להשרות אווירה שלילית. אנשים שאינם יודעים לקבל ביקורת נתפסים ככאלה שאינם גמישים דיים כדי להבין שהם טועים לעתים, וחשוב שלא תיכנסו למשבצת הזאת, שכן התדמית הזו עלולה ללוות אתכם במשך זמן רב ולהפריע למערכות היחסים שלכם עם אנשים מסוימים. כאשר תתנהגו בצורה נעימת הליכות מול ביקורת זה יאיר אתכם באור חיובי ויאפשר לשמור על יחסים תקינים עם מי שעומד מולכם.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: