maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 דברים שנכנסים לנו לחלומות!

חלומות, כאמור, הם דרכו של המוח לייצג ולעבד קונפליקטים לא פתורים, כך שזה לא מפתיע שכאשר אנחנו לחוצים ומוטרדים במהלך היום, אנחנו חסרי מנוחה בלילה. יחד עם זאת, הרבה מאוד אנשים מדווחים כי הם סובלים מאיכות שינה נמוכה ושרשרת של סיוטים אקראיים, ללא סיבה נראית לעין. אם זה המצב אצלכם, ייתכן מאוד ואתם מושפעים מאחד או יותר מהגורמים הבאים.

שינה

1. ריחות
האם ריחות מתוקים גורמים לחלומות מתוקים? מחקר מעניין מצא כי רחרוח פרחים בשלב מסוים במחזור השינה הוביל לחלומות חיוביים יותר, בעוד שהרחת גופרית במהלך אותו השלב, גרמה לחלומות שליליים. למרות שחוקרים אומרים כי אי אפשר לשחזר את התוצאות הללו בחדר השינה, כיוון שלא ידועים מחזורי השינה ללא סריקת מוח מדעית, הרי שיש קשר חזק בין ריח לחלום. ריחות בישולים, בשמים ונרות אשר מעלים אסוציאציות חיוביות במוחינו, עשויים להטיב עד מאוד עם החלום.


2. צלילים
קרה לכם פעם שהתעוררתם אחרי חלום מסעיר בו הייתם תקועים בבניין שעלה בלהבות, והבנתם שהסירנות שליוו את החלום הן למעשה צליל השעון המעורר שלכם? יש חלון צר, אך אפשרי בהחלט, בו צלילים מבחוץ מחלחלים אל תוך החלום בזמן השינה. מצד אחד, הם צריכים להיות נמוכים מספיק כדי לא להעיר אותנו, ומצד שני, גבוהים מספיק כדי שנשמע אותם. במידה ואתם רוצים להבטיח חלומות נעימים יותר, הקלטה של גלי אוקיינוס המושמעת לאורך הלילה, יכולה לשפר את הסיכויים שלכם לחלומות נעימים ונינוחים יותר.

3. אוכל חריף
זה פשוט: לכל דבר שעלול לגרום לבעיות עיכול כמו מאכלי חלב, מאכלים חריפים או ארוחה שמנה לפני השינה, יש סיכוי טוב לגרום לכם לסיוטים. כלל האצבע הוא שעלינו להתעורר בתוך חמש דקות אחרי שחלמנו את החלום כדי לזכור אותו. בין אם הוא טוב או רע, וכאשר הגוף רתום לסייע למערכת העיכול, הרי שדבר זה עשוי להשפיע על איכות החלומות. כדי להבטיח מנוחה שלווה יותר, אכלו ארוחת ערב לפחות שעתיים לפני השינה. גם לקפאין יכולה להיות אותה ההשפעה ההרסנית, לכן עדיף להפסיק לצרוך קפאין לאחר 14:00.

4. שינה על הבטן
האם אתם נוטים לחלומות מיניים? ובכן, ייתכן מאוד שזה בגלל שאתם ישנים על הבטן. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Dreaming מצא ששינה על הבטן קשורה לנושאי חלום העוסקים בנושאים מיניים. החוקרים משערים כי זה עשוי להיות קשור לדפוסי הנשימה המתקבלים בתנוחה זו. רוצים חלומות פחות עסיסיים? פשוט התהפכו על הגב או הצד.

5. ויטמין B6
למרות שאין מסקנה מדעית לפיה ויטמין B6 מוביל לחלומות צלולים יותר, ישנם הרבה דיווחים המחזקים את הקשר בין השניים. ויטמין B6 לוקח חלק בהפיכת חומצות האמינו שאנו צורכים לנוירוטרנסמיטורים המשפיעים על חלומותינו. במידה והחלומות שלכם משוגעים ומעייפים ואתם צורכים תוספי B6, שקלו להפחית את המינון ולהישאר עם הכמות היומית המומלצת של עד 100 מ"ג. B6 חיוני לתקינות המוח ולפירוק וניצול אבות המזון, כך שהוא חשוב לגוף מאוד, אך כאמור, במינון המומלץ. מקורות צריכה אפשריים הם:
קטניות, דגנים מלאים, בוטנים, שמרים, זרעים, אבוקדו, חיטה, מלון, כרוב, קינואה, תפוחי אדמה.

6. תרופות נוגדות דכאון
הכדורים שאמורים להרגיע, במיוחד אלה ממשפחת SSRI (מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין), כמו: פרוזק, פקסיל וזולופט, עלולים לגרום לסיוטים. אם אתם מוצאים שזה המקרה אצלכם, התייעצו עם רופא ושקלו לעבור לתרופה דומה, שכן בעוד שכל התרופות ממשפחת SSRI עלולות לגרום לסיוטים, הרי שכל תרופה נוטה להשפיע על המוח בצורה שונה ואצל כל אדם אחרת.

7. גמילה מעישון
סיוטים מציאותיים הוכחו כסימפטום של גמילה מעישון. באחד המחקרים בנושא נמצא כי 63% מהאנשים, עדיין חלמו על עישון אפילו שנה לאחר שנגמלו. כאמור, החלום משקף ומעבד קונפליקטים, ובמקרה של אנשים הנגמלים מניקוטין, זה בדיוק המקרה. אלא שיש אפשרות להסבר נוסף. גמילה מניקוטין עשויה לשפר את הפעילות המוחית ולגרום לנו לזכור חלומות בצורה ברורה יותר. כך שייתכן שתמיד סבלנו מסיוטים, אלא שכעת מסך העשן ירד. החזיקו מעמד, זה פשוט עניין של זמן עד שהנוירונים יירגעו ותצללו לשינה נינוחה יותר.

8. טלוויזיה בשחור-לבן
זה אולי יישמע מוזר אבל זה אמיתי. אם גדלתם לפני עידן מכשירי הטלוויזיה הצבעונית, יש סיכוי טוב שהחלומות שלכם יהיו אפורים ולא בצבע. מחקר בריטי מעניין מצא שבקרב אנשים שנחשפו בין הגילאים 3-10 לשידורים בשחור-לבן, יש סיכוי גדול שחלומותיהם יתקבלו ללא צבע.

9. בטן ריקה
אתם נאבקים לשמור על דיאטה והחלומות שלכם מוכיחים את זה. רמת סוכר נמוכה בדם יכולה להעיר אתכם משינה, או לחלופין, אתם עשויים להעביר לילה שלם בחלומות על המבורגר עסיסי. מחקרים בנושא מצאו כי חולי אנורקסיה כמעט תמיד חולמים על אוכל. למרבה המזל, חטיף לילי של בננה וכוס חלב דל שומן, גם ירגיעו את הקיבה וגם לא יפגעו בדיאטה. ככלל, מזונות המכילים טריפטופן, חומצת אמינו שהופכת מאוחר יותר במוח לסרטונין, נמצאת גם במזונות כמו שיבולת שועל, קשיו, צימוקים, נבטי חיטה, חיטה מלאה, תרד ובטטה.

10. סרטי אימה
מאז שהיינו ילדים אמרו לנו שסרטים מפחידים גורמים לסיוטים בלילה. אבל האם יש אמת בטקטיקת ההפחדה הזו? מומחים אומרים שהדבר האחרון שאנחנו עושים לפני השינה, משנה. כך שאם האזנו למוזיקה, קראנו ספר או ראינו סרט אימה, קרוב לוודאי שאלה יחלחלו אל החלום. איך אפשר לסלק את הפחד? לפני שאתם עוצמים עיניים, קחו כמה דקות כדי לתכנת את המוח מחדש עם זכרונות מאושרים ונעימים שישרו אווירה נינוחה.

 

מקור תמונה: FreeDigitalPhotos.net

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
תכנים קשורים: בריאות, מדע, שינה, מעניין, חלומות
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: