print header

8 צעדים שעוזרים להיפטר מהרגשה של קורבנות תמידיים ולשפר את החיים

 בזוגיות, במשפחה, בעבודה ובחיים בכלל, כולנו לפעמים מרגישים כמו קורבנות של הנסיבות ושל האנשים שסובבים אותנו. כאשר ההרגשה הזאת תוקפת אותנו יותר ויותר, החיים שלנו הופכים להיות אומללים, הביטחון העצמי שלנו מתרסק והסיכוי שלנו לזכות בהצלחות והישגים שונים נפגע. הסיבות להרגשה הזאת הן ומגוונות, חלקן פנימיות וחלקן חיצוניות, אך לא משנה מהן  אסור לאף אחד או אחת מאיתנו לחיות עם התחושה הזאת לאורך זמן. אז מה עליכם לעשות כדי להיפטר מההרגשה הזאת ולשנות את החיים שלכם? אין מעשה אחד שישנה את המצב כאן ועכשיו, אך אם תפעלו לפי 8 הצעדים הבאים ותזכרו שמדובר בתהליך ולא בפתרון קסם מידי, תוכלו להפסיק לחיות כמו קורבנות ולהפוך את החיים שלכם להרבה יותר טובים.

הצעד הראשון: תנו תוקף לכאב ולמצוקה שלכם

אף אחד לא מתקדם לשום מקום בחיים אם כל מה שהוא עושה זה רק לבקר את עצמו כל הזמן ולהתכחש למה שהוא באמת מרגיש. אם אתם חשים שאתם ממלאים את תפקיד הקורבן בעבודה, בקשר הזוגי או בחברת החברים שלכם, זה רק יזיק לכם לשפוט את עצמכם בשל כך, ואף  יחמיר את המצב. מה שכן יעזור לכם זה לתת תוקף ולהרגיש ביטחון בקשר לתחושת הקורבן שאתם מרגישים. חשוב שתבינו שברוב המקרים אם אתם מרגישים שהתפקיד הזה מונחת עליכם, זה כנראה המצב לא משנה מה אומר האדם שמולו אתם מתקשים. הבעלות שלכם על הרגשות הקשים האלו היא רק ההתחלה, אבל כבר מרגע שתקבלו אותה אתם תרגישו שיש לכם יותר כוח לשלוט על הגורל שלכם ולהיות אדונים לעצמכם.

הצעד השני: השתחררו מהתפיסות שמגבילות את האמונות שלכם

אז אתם מבינים שאתם מצויים במאבק וזאת כבר התחלה טובה, אך הוא לא מתנהל רק מול האנשים שגורמים לכם להרגיש כמו קורבנות אלא גם מול עצמכם. כנראה יש לכם תפקיד לא קטן בהרגשה הזאת גם כן, והסיבה לכך היא האמונות שלכם אודות עצמכם אשר נועלת אתכם בתוך סיפור עצוב עם סוף ידוע מראש: אתם הטועים, אתם האשמים ושום דבר טוב אף פעם לא קורה לכם. אלו סיפורים שמקורם בסביבה וגם במעמקי התת מודע של כל אחד מאיתנו, שם הם לפעמים נטועים חזק מאוד ולכן עקירתם עלול להיות תהליך ארוך.
 
במקרה שכזה, נסו לזהות אותם רגע לפני שהתהליך הזה בכלל קורה. התמקדו תחילה במשהו קטן, כמו למשל "אנשים לא אוהבים את האוכל שלי". האם זה באמת נכון? כדי להשתחרר מהתפיסה הזאת אפשר לעשות דברים פשוטים ומעשיים, למשל לשנות מינון של תבלינים מסוימים, להשתמש בחומרי גלם שונים או לנסות להכין מאכלים פשוטים יותר. סביר להניח שאחרי שתעשו זאת תגלו שאנשים יגיבו לאוכל שלכם אחרת, וגם יכול להיות שתבחרו לא לעשות זאת כי אתם דווקא מרוצים מהתוצאה, וכבר העובדה הזאת מספקת כדי לשבור את התפיסה שלכם לגבי עצמכם. הרי אתם אנשים בדיוק כמו כל אחד אחר, ואם אתם אוהבים את האוכל שלכם, זה סימן שיש מישהו שאוהב אותו, ואתם פשוט צריכים להפסיק להתעלם מעצמכם.
טיפול בגישה של קורבן: רגליים כבולות

צעד שלישי: אתגרו את ההרגלים שלכם

אם קראתם את הכותרת הזו והמחשבה הראשונה שלכם הייתה "קל יותר להגיד מאשר לעשות", אתם כבר בדרך לא נכונה… שינוי הרגל הוא תהליך מורכב, אבל הוא מתחיל בהחלטות פשוטות שעושות לכם טוב. לדוגמה, חשבו על מצב שבו תמיד רציתם להתחיל לצייר או ללמוד טוב יותר איך לעבוד עם מחשבים, אבל בכל פעם שעמדתם לעשות משהו בקשר לזה – נעצרתם על ידי השפעה שלילית חיצונית או פנימית.
 
כדי לשנות הרגל שכזה וגם סוגים רבים אחרים, נסו לחשוב על התנהגות לא רצויה כמו יציאה מהבית עם זוג נעליים לא נוח. אתם תמיד בוחרים בזוג הנעליים הזה כי הוא זמין וגם אם הוא לא נוח כבר למדתם לחיות איתו, אבל אין שום דבר שבאמת מונע מכם לבחור בזוג אחר. אתם לא חייבים לבחור בזוג חדש בשביל מסע של עשרות קילומטרים, באותה המידה שאתם גם לא צריכים להתחייב עכשיו לקורסים של ציור או לימודי מחשב באלפי שקלים. בחרו במקום זאת ב"הליכה קצרה", כמו צפייה בכמה סרטוני הדרכה בקשר לתוכנה או מערכת הפעלה שאתם משתמשים בה, הקדשת רבע שעה ביום לציור של עץ וכדומה. מעשים קטנים שכאלו יכולים לאורך זמן לא רק לאתגר את ההרגלים הלא רצויים שלכם, אלא גם לשנות אותם לטובה באופן מוחלט.

צעד רביעי: חפשו מסביבכם השראה

הבנת הכאב שלכם, שחרור מאמונות מזיקות ואתגור הרגלים הם חלק מעבודה קשה שתצריך מכם מאמץ גם את תבחרו בגישה ההתמודדות הטובה ביותר בעולם. לכן מומלץ מאוד שתמצאו לעצמכם מקורות השראה שיתנו לכם כוח או יעזרו לכם לפרוק תסכולים. תוכלו לעשות זאת בעזרת חצי שעה ביום שבה תחליטו להאזין למוזיקה אהובה תוך כדי ביצוע משימות שונות, קריאת ספר מעורר השראה לפני השינה, שיחות עם חברים שאתם מרגישים שהצליחו לצאת מכלוב הקורבנות שאתם מרגישים תקועים בו ועוד. אם לא תקפידו לעשות זאת ולמלא את מצברי האנרגיה הנפשית שלכם בצורה בריאה וקבועה, זה יהיה קשה עד בלתי אפשרי להתמיד לאורך זמן בביצוע הצעדים הקודמים.
טיפול בגישה של קורבן: אישה קוראת

צעד חמישי: הרשו לעצמכם לפשל בדרך

טעויות בדרך ומכשולים הם חלק מכל תהליך של שינוי, ואם אתם רוצים להפסיק להרגיש כמו קורבנות לעיתים קרובות, כנראה שתחוו אותם לא פעם ולא פעמיים. אם התרגלתם לדפוס התנהגות שבו אתם מודים בתבוסה לפני שהקרב בכלל מתחיל, דעו תחילה שזו בעיה מוכרת ונפוצה בקרב הסובלים מדימוי עצמי פסול של קורבנות. זה השלב שבו יש מעט מאוד טריקים שיכולים לעזור לכם, עליכם פשוט להתמיד ולא לחשוב שהכל אבוד רק בגלל שלא הצלחתם לשנות הרגלים בפרק הזמן הרצוי או שלא סיפקתם לעצמכם מספיק השראה ומנוחה כדי לקבל כוחות להתמיד בשינוי שלכם.
 
במקום זאת, נסו לשאול את עצמכם מה הייתה הסיבה ל"פישול" שלכם, האם הוא נבע מאחת מהאפשרויות הקודמות או שמא ממסיבה אחרת שניתן לנסות לשנות? אולי היא בכלל מדובר במשהו שלא הייתה לכם שליטה עליו או חלק טבעי מהתהליך שאתם עוברים? יש סיכוי גדול שהתשובות לשאלות האלו יהיו חיוביות, ומשמעות הדבר היא שהטעות שלכם היא לא סימן שהכל אבוד, אלא להפך, שאתם בדרך הנכונה ועליכם רק לשנות אותה במעט ולהמשיך קדימה.

צעד שישי: הזכירו לעצמכם כמה אתם חזקים

בנוסף לחיפוש מקורות השראה, הצעד הזה בתהליך נותן לכם כוחות וגם יכול להזכיר לכם שיש בכם המון עוצמה פנימית. הוא יחסית קל לביצוע, והאפשרויות שעומדות בפניכם במסגרתו הן רבות וטובות. אתם יכולים לצאת לטיול רגלי ארוך ולהכיר טוב יותר את הסביבה שאתם חיים בה, להזמין במסעדה מנה עם רכיבים שאתם חוששים מהם, לצאת קצת מאזור הנוחות שלכם או לחילופין לעסוק בתחומים שאתם מרגישים שאתם שולטים בהם היטב ויכולים לעשות גם מתוך שינה. תחושת המסוגלות שהמעשים האלו תיתן לכם היא ניגוד ישר למחשבות השליליות שגורמות לכם להרגיש כמו קורבן חסר שליטה. אם אנשים בסביבתכם ינסו למנוע מכם את תחושת המסוגלות והחוזקה שהדברים האלו יוצרים או יזלזלו בכם בעקבות המאמץ, כדאי לכם לשקול היטב האם כדאי לכם להשאיר מקום עבורם בחיים שלכם...
טיפול בגישה של קורבן: אריה שואג

צעד שביעי: אמנו את יכולת האיפוק שלכם

אחת מהסיבות לכך שאנשים רבים לוקחים על עצמם את תפקיד הקורבן היא קלה מאוד להבנה, זה פשוט קל יותר מאשר לקחת אחריות על מצבים מסוימים ולטפל בגורמים חיצוניים או פנימיים שגורמים לנו להרגיש רע בקשר לעצמנו. במקביל לכל הצעדים שהוצגו עד עכשיו, אתם יכולים לחזק את "שרירי המוח שלכם" כדי שלא יפלו בקלות במלכודת הנוחות הזאת. אפשר לעשות זאת בהרבה דרכים שונות שישפרו את החיים שלכם באופן כללי, יזכירו לכם כמה אתם חזקים בהמשך לשלב הקודם, ואולי גם יפעלו באופן ישיר נגד דימוי הקורבן שאתם לוקחים על עצמכם.
 
תוכלו למשל לבטל אפשרויות מסוימות בטלפון החכם שלכם כדי למנוע הסחות דעת, לערוך קניות בסופר מבלי להיכנס למעברים של החטיפים והממתקים, לספור בלב 3 שניות לפני שאתם עונים לאנשים שאתם מדברים איתם באופן קבוע – לא רק כאשר אתם כועסים, להשאיר את כרטיס האשראי בבית ולצאת לקניות רק עם מזומן וכדומה.

צעד שמיני: תיהנו ההצלחות שלכם וצרו תנופה מנצחת

הצעד האחרון שעוזר לשבור את המעגל השלילי שגורם לכם להרגיש כמו קורבנות הוא לחגוג את ההצלחות שלכם בדרך להשגת היעד הזה, גדולות וגם קטנות. בכל פעם שאתם לא תתנצלו על משהו שלא קשור אליכם אשר נהגתם לקחת עליו את האשמה, טפחו לעצמכם על השכם ודעו שמותר וחשוב להרגיש גאווה בשל כך. כשאתם פותחים את הפה ומדברים במצבים שבהם הייתם שומרים על שתיקה בעבר, אל תהססו להגיד לעצמכם שעשיתם משהו מדהים.
 
כלל שתנהגו כך יותר, תבינו שאתם ממש לא קורבנות או "מפסידנים" כפי שאולי הרגשתם בעבר, וגם תאגרו יותר כוחות כדי לעשות דברים קשים ומשמעותיים יותר. זכרו שלכולנו יש קצב משלנו בשביל תהליכים כמו "גמילה" מתפקיד הקורבנות, ובדרך גם יהיה מכשולים או נסיגות כפי שכבר תואר, אך אם תוכלו ליצור לעצמכם תנופה מנצחת של חשיבה חיובית – התהליך יהיה קל ומהיר יותר ממה שחשבתם. שיהיה בהצלחה!
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.