maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

7 דברים שהורגים את המוטיבציה שלכם ואיך לטפל בהם

  יש מילה עברית תקנית ל"מוטיבציה", והיא "הנעה", מילה שמגיעה מאותו שורש של "תנועה", וזו אכן מטרתה של המוטיבציה – לעורר אצלנו תנועה ולעזור לנו להתקדם לאן שאנחנו רוצים להגיע. הבעיה היא שאצל חלקנו, ואף רובנו, המוטיבציה לא תמיד עובדת כמו שצריך, וזה בדיוק כמו בעיה במצבר שברכב; אם אין משהו שיצית את המנוע שלנו, לא נוכל לזוז לשום מקום, לא משנה כמה נרצה להגיע ליעדנו. אז מה הבעיה במוטיבציה שלכם? ישנן 7 סיבות אפשריות לכך שאתם סובלים ממחסור בה, ולפניכם כולן יחד עם הפתרונות לכל אחת מהן.
 
סיבות לחוסר מוטיבציה: איש עומד מול השקיעה

1. אתם לא יודעים מה אתם רוצים

מבין כל הסיבות הקיימות לחוסר מוטיבציה, הסיבה הזו היא השכיחה ביותר – או שאינכם יודעים מה אתם רוצים, או שאתם יודעים אך לא מספיק בבהירות. אם אתם מתקשים להביע זאת במילים או אפילו במחשבות, נסו לחשוב מה התוצאה הרצויה לדעתם למאמצים שלכם – איך ייראו חייכם אם הכל ילך כמתוכנן?
 
אם לא תדעו מה אתם רוצים, לא תמצאו את המוטיבציה ללכת לכיוון הנכון עבור השגת מטרותיכם, כי אין לכם באמת מטרה. לעומת זאת, אם רואים את המטרה לנגד העיניים, הרבה יותר קל להתמיד ואף להאיץ את הקצב כדי להתקדם לעברה, אפילו אם קשה, כואב וכבר עייפים.
 
הפתרון: אינכם יכולים לפגוע במטרה שאתם לא רואים, ולכן עליכם להבין בראש ובראשונה מה המטרה שלכם ולא לשכוח אותה. נסו להבין מה אתם מעוניינים לשנות – את מצבכם הפיננסי, מראה גופכם, הרווחה הנפשית שלכם וכדומה – כתבו זאת על דף וקראו את מה שכתבתם בכל פעם שתאבדו את המוטיבציה שלכם.

2. אתם לא שולטים בגופכם

דמיינו לרגע בראשכם איך נראה פיזית אדם שאין לו מוטיבציה – איך הוא עומד, איך הוא יושב ומה התנוחה שלו באופן כללי. סביר להניח שהכתפיים שלו יהיה שפופות, צווארו ייטה קדימה וגבו לא יהיה ישר. כעת דמיינו אדם מלא במוטיבציה – איך הוא הולך, איך הוא עובד, איך הוא מדבר וכדומה. ההבדל הוא עצום, כשגופו בדמיונכם ככל הנראה פתוח יותר, גבו ישר וראשו מורם מעלה.
 
האמינו או לא, אך לא רק המצב הנפשי שלכם משפיע על גופכם, אלא גם ההפך – גופכם משפיע על מצבכם הנפשי. אם למשל תנסו לחייך בכוח, זה יגרום לכם להרגיש מעט שמחים יותר, אפילו אם לא הייתם שמחים כלל קודם לכן. זאת הסיבה לכך שכדאי לכם להתחיל לשלוט יותר בגוף שלכם ובתנוחותיכם כדי לספק לעצמכם מוטיבציה.
 
הפתרון: ראשית עליכם לנסות לחשוב אילו תנועות אתם מבצעים כשיש לכם מוטיבציה – איך אתם הולכים ואפילו ואיך נראים תווי הפנים שלכם. לאחר מכן פשוט בצעו את התנועות והבעות הפנים האלה, והתחושה הרצויה תתלווה אליהם עם הזמן. אתם תרגישו יותר חופשיים ובטוחים בעצמכם, וזה אולי נשמע לכם מעט מטופש, אך זה באמת עובד. נסו ותיווכחו!
סיבות לחוסר מוטיבציה: אישה עם מחשב נייד וחליפה

3. אתם לא מכוונים מספיק גבוה

לא משנה מה אתם רוצים להשיג – לכתוב ספר, לרדת במשקל, לשפר את מערכת היחסים עם בן או בת הזוג שלכם וכדומה – רמת התשוקה שלכם להשגת המטרה תהיה תלויה בסופו של דבר במחויבות שלכם כלפיה. אתם אולי מכוונים קצת נמוך כי אתם חוששים מלהיכשל או פשוט כי אינכם רוצים להתחייב להצלחה במשימה, אך יכול להיות שזה בדיוק מה שפוגע בכם וחשיבה שכזו היא מסוכנת גם במובן אחר.
 
הסיבה לכך שהחשיבה הזו מסוכנת היא מכיוון שבאשמתה אתם מסירים מכם אחריות בנוגע לתוצאה, וזה יגרום לכם לוותר על המטרה שלכם בסופו של דבר ולאבד את המוטיבציה להשיג אותה. זכרו שלא צריך להיות אדם גדול כדי לעשות דברים גדולים – צריך רק כוח רצון ונכונות לעשות את מה שצריך.
 
הפתרון: אם הבעיה שלכם היא שמטרתכם קטנה מדי, דאגו להגדיל אותה, וזה יגרום לפעולות שלכם להשגתה להיות גדולות יותר. דחפו את עצמכם לקצה ואתם תגלו שיש בכם הרבה יותר כוחות ויכולות ממה שחשבתם. זה ימריץ אתכם וייתן לכם מוטיבציה נוספת כדי להמשיך ולא לוותר.

4. אתם נתונים תחת יותר מדי לחץ

האם אי פעם הרגשתם לחץ כה כבד שגרם לכם פשוט להגיד "זהו, לא אכפת לי, אני מוותר" במקום להמשיך הלאה עם מה שעשיתם? לא משנה מה הסיבה ללחץ, אם התחושה הזו מציפה אתכם ברמה שהיא גבוהה יותר ממה שאתם יכולים לשאת, לא יהיה מקום בנפשכם למוטיבציה. 
 
הסעיף הזה נשמע נוגד לסעיף הקודם, וזה נכון – יכול מאוד להיות שכיוונתם גבוה מדי וכעת אתם מרגישים שהמטרה שלכם בלתי ניתנת להשגה. מנגד, יש כאלה שדווקא משגשגים תחת תנאי לחץ, אך הכל צריך להיות במידה. גם אותם אנשים עלולים לקרוס אם ירגישו כאילו שהעולם כולו יושב על כתפיהם.
 
הפתרון: אם כיוונתם גבוה מדי, הנמיכו מעט את הציפיות שלכם, אך לא לרמה שבה תרגישו שאתם מתפשרים עם עצמכם. עשו זאת אט אט עד שתגיעו לתוצאה הרצויה לכם בהתאם ליכולותיכם או היכולות שישתפרו אצלכם כל עוד תתמידו. בכל מקרה אחר, עליכם ככל הנראה לצמצם את כמות הדברים שאתם מנסים להשיג בבת אחת. זכרו את האמרה "טוב ציפור אחת ביד משתיים על העץ".
סיבות לחוסר מוטיבציה: אישה יושבת מול מחשב נייד ונושכת עיפרון

5. אתם לא יודעים מה הצעד הבא

חוסר מוטיבציה זה דבר אחד, אך לפעמים מתלווה אליו דבר אחר שמחמיר אותו, והוא דחיינותלא מדובר בסוג של עצלות, אלא בבעיה שנוצרת בגלל שלל סיבות, ולעיתים קרובות הסיבה העיקרית לכך היא שאין לנו רשימה מסודרת של צעדים שמנחה אותנו ואת המעשים שלנו.
 
בשביל לעשות את זה תצטרכו להתגבר על הדחף הראשוני של הדחיינות ולעשות מאמץ אחד קטן כדי להכין רשימת צעדים. ברגע שתהיה רשימה שכזו בידכם, לא תהיה לכם עוד סיבה להישאר דחיינים, ותוכלו להיפטר מהנטייה הזו אחת ולתמיד.
 
הפתרון: פרקו את הצעדים שלכם לחלקים כמה שיותר קטנים, כך שהשלמת כל אחד מהם תהיה פשוטה וקלה עד כמה שניתן. בנוסף, אחרי שסיימתם עם מטלה מסוימת מחקו אותה מהרשימה בעזרת העברת קו עליה – זה יתרום לתחושת ההישגיות שלכם ויעזור לכם להרגיש שאתם מתקדמים. אתם תשימו לב שברגע שתעשו דבר אחד קטן, כבר תעלה בכם מוטיבציה להמשיך לדבר אחר.

6. אתם לא מרכזים את המוטיבציה שלכם

דמיינו את המוטיבציה שלכם כיצור הפכפך בעל הפרעות קשב וריכוז – היא יכולה להתלהב מאוד מדבר חדש ולאבד בו עניין במהירות, או בפעמים אחרות פשוט לאבד את הריכוז כשמנסים להפעיל אותה למשך זמן רב. כל זאת נכון, אלא אם כן אתם מספקים למוטיבציה שלכם הנחיות מדויקות ועוזרים לה להתרכז.
 
אם הדברים שאתם רוצים להשיג הם כלליים מאוד, למשל "להתעורר מוקדם יותר", "לעשות יותר כושר" או "לאכול יותר בריא", יהיה למוטיבציה שלכם קשה מאוד להתמיד בהם. אתם תתחילו עם הרבה מוטיבציה, אך אט אט אתם תשימו לב שהיא תפוג ותיעלם.
 
הפתרון: תנו למוח שלכם הנחיות מדויקות ורכזו בהם את מאמציכם. דרך נהדרת לעשות זאת היא לשאול את עצמכם "איך אדע שהצלחתי?", והתשובה צריכה להיות מפורטת ומדויקת ככל הניתן. למשל, במקום להגיד "יהיה לי ערוץ יוטיוב מצליח", תאמרו: "יהיה לי ערוץ יוטיוב שבו אנשים יוכלו לצפות בסרטונים שיעצימו אותם ויתנו להם מרץ וכוחות להתמיד במטרותיהם, וסך הצפיות בכל הסרטונים יחדיו יגיע למאות אלפים".
סיבות לחוסר מוטיבציה: איש יושב מול מחשב נייד וכותב בפנקס, וסביבו מצלמה, קפה וקלאפר

7. אתם לא דואגים להרגלים בריאים

בסופו של דבר, כלום לא יעזור לכם להתקדם בחיים אם לא תסגלו לעצמכם הרגלים בריאים, וזה לא משנה כמה מוטיבציה תהיה לכם. לאף אחד אין מוטיבציה להתקלח מדי יום או לצחצח שיניים מדי בוקר – זה פשוט משהו שאנחנו עושים כי כך התרגלנו, ואפילו אם לא בא לנו כל כך לעשות את זה, עדיין נעשה זאת. 
 
באותה מידה, לא באמת צריך מוטיבציה כדי לקום מוקדם יותר בבוקר וללכת לחדר כושר, לא צריך מוטיבציה כדי להכין אוכל בריא בבית ולא צריך מוטיבציה כדי לשבת במשך שעה בערב ולעבוד על דבר מה שחשוב לכם – צריך להפוך את זה להרגל. השאלה האמיתית אם כן היא: איך מפתחים הרגלים בריאים שכאלה?
 
הפתרון: אל תנסו להשיג את הכל בבת אחת – עליכם ליצור הרגל אחד חדש בכל פעם ולהתמיד בו עד שהוא יהפוך להיות טבעי בשבילכם, ורק לאחר מכן להתחיל לפתח הרגל אחר. זה יצריך מאמץ בהתחלה, אך אם תתמידו במשך חודש שלם בעשיית דבר מה באופן קבוע, זה יהיה קל יותר וההרגל כבר ישתרש בכם.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו