print header

כיצד עלייה במשקל מושפעת מכעס, ודרכים להתמודד עימה

 רבים אומרים שאוכל יכול להיות החבר הכי טוב, כזה שמפצה ומפנק כמעט בכל מצב: שמחה, עצב, עייפות, שעמום ואפילו כעס ולחץ. אנו מניחים שחשתם לא פעם צורך עז להטביע את כעסתם בהמבורגר משמין עם תוספות או גלידה ענקית לאחר ריב גדול עם בן הזוג, אך האם תהיתם מדוע אתם כל כך רוצים לעשות זאת? או לחלופין, האם אי פעם שאלתם מדוע אתם מעלים במשקל בתקופות של כעס וחרדה, למרות שהרגלי האכילה שלכם לא משתנים? ובכן, התשובות לכך טמונות בתהליכים שגופכם עובר כשאתם חשים רגשות שכאלו, שגורמים לכם להעלות במשקל ולפעמים גם לאכול יותר משאתם צריכים. בכתבה הבאה נעזור לכם להבין כיצד הם מתרחש, ואיך תוכלו להימנע מעלייה במשקל גם בתקופות קשות.
קשר בין כעס להשמנה: המבורגר וצ'יפס על רקע בטח גדולה

השלכות של עלייה באדרנלין

כעס הוא לא רק מצב רגשי, אלא גם תהליך כימי שבעקבותיו משתחרר בגופנו אדרנלין, שתפקידו להעלות את מהירות זרימת הדם, לגרום לנו לחוש חרדה ולעזור לנו להתמודד עם מצבי סכנה. בניגוד לדעה הרווחת, לפיה אנו חשים צורך עז לאכול כשאנחנו כועסים ונמרצים, במצב שכזה דווקא אין לנו תיאבון. אכילה רגשית וחסרת מעצורים מתעוררת דווקא כשרמות האדרנלין בגוף יורדות, והמטרה שלה היא להחזיר את האנרגיה שבזבזנו. לכן ברגעים שכאלו, אנו עלולים לפנות אל מאכלים רוויי שומן, סוכר ומלח, שאולי יכולים לספק לנו הנאה רגעית אך הם מזיקים לבריאות ויכול להיות שהם כלל לא נחוצים כי הגוף שלנו לא שרף הרבה אנרגיה.

כיצד למנוע השמנה:

היו מודעים למה שאתם אוכלים, היצמדו אל תפריט התזונה השגרתי שלכם ועצרו בכל פעם כשאתם מרגישים מלאים. זכרו שאכילה רגשית לא תגרום לכם להרגיש טוב יותר, אלא רק תגרום לכם לתסכול כשתביטו במראה... אם אתם מקשים לעשות זאת, נסו ללעוס מסטיק או להשתמש בשמנים אתרים שונים כדי להרגיע את עצמכם ולהתמודד ביעילות עם ירידת האדרנלין הפתאומית.
קשר בין כעס להשמנה: תמרור של סכנה

חרדה שמובילה ללחץ

כעס מוביל לחרדה, כפי שאמרנו בסעיף הקודם, והיא מובילה ללחץ, ואם תחשבו על זה רגע לעומק, כנראה שתגלו שעברתם מסע רגשי שכזה מתישהו בחייכם. אם תהיתם מדוע עליתם בסופו במשקל למרות שלא אכלתם במהלכו באופן מופרז, כדאי לכם לדעת שיש לכך הסבר. תהליך ההשמנה מתחיל בתחושת לחץ שמובילה לעלייה ברמה של הורמון בשם קורטיזול, שהופך סוכר בדם לשומנים ומאחסן אותם בגוף במקום להיפטר מהם בדרכים שונות. כתוצאה מכך, תחושת חרדה עלולה לגרום לנו להשמין באופן שמזיק לבריאותנו גם מבלי שנכניס כמויות גדולות של אוכל לא בריא לגופנו. 

כיצד למנוע השמנה:

כשאתם חשים עצבים וחרדה, אל תפנו אל מזון משמין אלא לבשו בגדי ספורט והתחילו להתאמן היכן שאתם אוהבים, למשל, בקאנטרי או בפארק בקרבת ביתכם. בזכות הרגל בריא שכזה, תוכלו להוציא את העצבים שלכם וגם לסדר את מחשבותיכם באופן יותר בהיר ויעיל מאשר בזמן אכילה מוגזמת.
קשר בין כעס להשמנה: אישה בלחץ מול מחשב נייד

אכילה כפיצוי על עייפות

לחץ שנגרם כתוצאה מכעס ומחרדה, עלול להטריד את מנוחתנו בלילות שלפני יום עמוס או פגישה חשובה, למשל, על ידי חשיבה יתרה שמפריעה לנו להירדם, ובכך לפגום בשנתנו. שינה לא מספקת שנגרמת כתוצאה מאתגרים שכאלו, מובילה לאגירת אנרגיה חלקית במהלך הלילה שלא מספיקה ליום שמצפה לנו. כדי להתחזק ולפצות על מחסור שכזה, רבים מחפשים חיזוק ממקורות כמו משקאות מסוכרים, ממתקים ומאכלים לא בריאים נוספים, וכך הם מעלים במשקל. בנוסף, מחסור שכזה בשעות שינה מפריע לתפקודם התקין של הורמונים ששולטים בתיאבון וכתוצאה מכך אנו אוכלים כמות מופרזת באופן בלתי נשלט.

כיצד למנוע השמנה:

לפני השינה עשו פעילויות שמרגיעות אתכם, כמו קריאה, שיחה עם חברים או האזנה למוזיקה מרגיעה. בנוסף, אל תשתו יותר מדי משקאות עם קפאין כמו קפה, בטח שלא לפני שינה, מכיוון שהם עלולים לשבש את מנוחתכם.
קשר בין כעס להשמנה: בחור ישן

לסיכום, זה כנראה בלתי אפשרי להימנע לחלוטין ממצבים מעצבנים שמובילים לחרדה, לכעס וללחץ, אך זה בהחלט אפשרי לשנות את אופן ההתמודדות עימם. בגלל שתחושות שכאלו מובילות לעלייה במשקל עוד לפני שהתחלנו לאכול באופן מוגזם, בהחלט כדאי לעשות זאת בעזרת שיטות שונות שכוללות מודעות לתפריט, ספורט וכל פעילות אחרת שתרגיע אתכם. זכרו, השינוי הזה יעזור לכם להתמודד עם תקופות קשות בדרך הרבה יותר רגועה, קלה ובריאה!

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו