maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

איך להתחיל להשתמש בסמארטפון בדרך בריאה יותר

  כמה פעמים אתם בודקים את מסך הסמארטפון שלכם במהלך היום? סביר להניח שמדובר בכמה עשרות פעמים אם לא כמה מאות פעמים, וכמובן שזה לא על מנת לבדוק רק מה השעה או האם יש שיחה שפספסתם, אלא בין היתר זה נעשה כהרגל בכל פעם שמשעמם או עצוב לכם. הסמארטפון משמש רבים מאיתנו כמפלט מאותן תחושות לא רצויות, אך האם מדובר בשימוש נכון ובריא במכשיר הנייד? מומחים רבים יגידו שלא, ושלמעשה אין זה שונה מכל התמכרות אחרת שמטרתה לברוח מהמציאות, אך בניגוד להתמכרויות לחומרים כאלו ואחרים, קל מאוד להגביל את השימוש בסמארטפון אם יודעים כיצד לעשות זאת, והשיטה המעשית הבאה תעזור לכם במשימה.
 
שימוש חכם בטלפון החכם: אישה מסתכלת במסך הסמארטפון שלה

קצת סטטיסטיקה על התמכרות לסמארטפון

על פי מחקר שנערך על ידי חברת Gallup בשנת 2015נמצא כי 81% מהאמריקאים שבבעלותם טלפון נייד שומרים עליו בהישג יד בכל רגע נתון, ו-72% מהם בודקים את המכשיר הנייד לפחות אחת לשעה. הרוב המוחלט הינו הנוער האמריקאי, אולם הסטטיסטיקות אינן מעודדות גם כשמדובר בציבור המבוגר יותר. 47% מהמבוגרים בין הגילאים 30-49 מציצים במסך הסמארטפון כמה פעמים בשעה, כש-12% מתוכם מציצים בו בכל מספר דקות, והסטטיסטיקה הזו ככל הנראה אינה שונה בהרבה כאן אצלנו בישראל. 

שימוש חכם בטלפון החכם

גיל ברנד, מורה ישראלי, שם לעצמו מטרה להעלות את המודעות של תלמידיו לשימוש הרווח בסמארטפון כברירת מחדל, ועל מנת להצליח במשימה זו הוא עשה דבר פשוט מאוד: הוא הכין תמונה שבה רשומות מספר תחושות, ביניהן:
  • שעמום
  • אדישות
  • דיכאון
  • חוסר אכפתיות
  • ועוד...
גיל הדריך את תלמידיו לקבוע את תמונה זו כתמונת הרקע של מסך הנעילה והמסך הראשי של הסמארטפון למשך שבוע, ובכל פעם שיסתכלו על מסך הסמארטפון עליהם לשים לב למניעים שלהם לשימוש בו והאם הם קשורים לאחת מן התחושות שבתמונה.
 
חלק מהתלמידים דיווחו על כך שברוב הפעמים שבדקו את מסך הסמארטפון הם אכן חוו שיעמום, חלקם טענו שלמרות שיש להם כוח רצון חזק, הסמארטפון מבטל להם אותו, וחלקם סיפרו שכשכיבו את המסך לאחר מכן הם חוו הקלה גדולה ושקט נפשי. נראה שהמשימה של גיל הצליחה והתלמידים הפכו למודעים לתחושותיהם, מה שעזר להם להפסיק להשתמש בסמארטפון כברירת מחדל.
שימוש חכם בטלפון החכם: נערה עם מבט עצוב וסמארטפון בידה

גם אתם יכולים לזכות באותן תוצאות

כדי להפוך את השימוש שלכם בטלפון הנייד לבריא יותר ואף להיגמל משימוש מרובה בו, מומלץ שתפעלו על פי ההוראות הבאות:
  • לחצו כאן כדי לפתוח את תמונת רשימת התחושות והרגשות שהכנו עבורכם במסך חדש, או לחצו כאן כדי להציג את התמונה המקורית של גיל ברנד.
  • בחלון החדש שייפתח, לחצו על התמונה לחיצה ארוכה ובחרו "הורד תמונה".
  • במכשירי אנדרואיד: בצעו לחיצה ארוכה על חלק ריק במסך הסמארטפון, לחצו על "טפטים" בחלק התחתון של המסך ובחרו את התמונה מהתיקייה שאליה הורדתם את הרקע. לחצו על הכפתור "הגדר כטפט" ובחרו שישמש אתכם למסך הנעילה או למסך הראשי (מומלץ להגדיר את התמונה עבור שניהם).
  • במכשירי אייפון: היכנסו להגדרות הכשיר ולחצו על "טפטים ובהירות". לחצו על "בחר/י תמונת רקע", בחרו את אותה התיקייה שבה שמרתם את התמונה, בחרו את התמונה ולחצו על "השתמש בתמונה" בתחתית המסך. כעת בחרו האם להשתמש בה למסך הנעילה, למסך הבית או גם וגם.
שימוש חכם בטלפון החכם: רגשות שליליים
מעתה, בכל פעם שתסתכלו על מסך הסמארטפון שלכם, נסו לבדוק מה היה המניע שגרם לכם לעשות זאת. אם המניע מתואר באחת המילים שמופיעות בתמונת הרקע, שאלו את עצמכם: "האם יש משהו אחר שיכול לשמח אותי / מישהו אחר שחשוב לי יותר מאשר הסמארטפון כרגע?" התשובה שלכם תעזור לכם לדעת מה עליכם לעשות כדי להימנע משימוש במכשיר הנייד. 
 
השיטה הזו תעזור לכם ללמוד מחדש מה משמח אתכם באמת, כיצד לשפר את היחסים שלכם עם האנשים שחשובים לכם ואיך לזכות בשקט נפשי בתקופה העמוסה בגירויים מיותרים שאנו חיים בה כיום. אט אט ובאופן אוטומטי המוח שלכם ילמד לחווט את עצמו מחדש ולהימנע משימוש קבוע בסמארטפון כברירת מחדל, ואתם תוכלו להחזיר את השליטה בחייכם לידיכם. בסופו של דבר המטרה היא להפוך את הסמארטפון לכלי שעובד בשבילכם, ולא לכלי שאתם עובדים בשבילו.
 
מקור: גיל ברנד

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו