maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שיטת הניקוד החדשה – כל מה שצריך לדעת

 צבירת נקודות כנגד ביצוע עבירות תנועה היא שיטת המעקב העיקרית של משרד התחבורה ומשטרת ישראל אחרי עבירות תנועה המבוצעות על ידי נהגים. המונח עצמו, "צבירת נקודות", מוכר לכל נהג, אך לא תמיד ברור מה מייצגות אותן נקודות, למה צוברים אותן, כמה נקודות גוררת כל עבירה או לכמה זמן הן תקפות. אז ראשית, חשוב להבין שמטרתה העיקרית של השיטה הינה ניטור נהגים המבצעים עבירות לעיתים תכופות, כשהם יהיו אלה שלמעשה יצברו נקודות לעומת נהגים המבצעים עבירות לעיתים רחוקות ולא באופן החוזר על עצמו. נקודות של נהגים כאלו ימחקו לאחר זמן קצוב וקצר יחסית, לעומת מבצעי עבירות סדרתיים להם יקח זמן רב יותר 'להיפטר' מהנקודות והם גם יאלצו להתמודד עם סנקציות שונות. את ההסבר הקצר הזה רוב האנשים מכירים, אך הם לא יודעים את התשובות לשאר השאלות ואת השינויים העתידיים לשיטה שעומדים להיכנס לתוקף בשנת 2018...
 
שיטת הניקוד החדשה: שוטר תנועה עומד לצד רכב
 

מהי צבירת נקודות ומה תוקפן?

אז כפי שכבר נאמר, נקודות התעבורה נסכמות על רקע ביצוען של עבירות תנועה שונות. ישנן 5 דרגות של עבירות, מעבירות פעוטות ועד חמורות, המזכות את מבצעיהן ב-0 עד 10 נקודות. פרק הזמן בו תקפות הנקודות הנצברות הינו שנתיים מיום ביצוע העבירה לנהג הצבר עד 20 נקודות, ועד 4 שנים לנהגים אשר צברו 22 נקודות ומעלה.

סנקציות צבירת הנקודות

צבירה של כמות נקודות מסוימת תכפיף את הנהג לסנקציות שונות מטעם משרד התחבורה. צבירה של עד 34 נקודות תשלח את הנהג לקורס ריענון נהיגה בן 12 שעות: קורס בסיסי לצוברי 12-22 נקודות ומתקדם לצוברי 24-34 נקודות. בסוף הקורס יש לעבור מבחן על מנת לזכות שוב ברישיון הנהיגה. צבירת 36 נקודות ומעלה תביא לשלילת רישיון לתקופה של 3 חודשים, שבסופה יש לעבור מבחן נהיגה עיוני, הידוע בשמו – תיאוריה. אם במהלך 6 השנים שלאחר הפסילה הראשונה נצברו לחובת הנהג 36 נקודות נוספות – רישיונו ישלל ל-9 חודשים שבסופם יש לעבור תיאוריה, מבחן מעשי ומבדקים רפואיים על מנת לקבל את הרישיון בחזרה.

מה ישתנה בשיטת הנקודות בשנת 2018?

אצל נהגים חדשים

בכל הנוגע לנהגים חדשים, עושה החוק מאמץ מיוחד על מנת לגרום לנהגים חדשים לסגל לעצמם הרגלי נהיגה נכונים בשנותיהם הראשונות על הכביש. מחקרים שונים מחזקים שוב ושוב את האמירה שמעורבותם של נהגים חדשים וצעירים בתאונות דרכים עולה בהרבה על חלקם היחסי בקרב אוחזי ההגה. העובדה הזאת היא חלק מהסיבות לחקיקה שונה וקפדנית יותר כלפי נהגים חדשים, כמו גם דרישות שונות מטעם חברות הביטוח לביטוח נהג חדש. החל מהשנה הבאה חוקים ותקנות שונות שאי ציות להן גרר בעבר קנס או עמידה בפני שופט בלבד, יזכו את הנהג גם בנקודות שיצברו לחובתו.
 
1. נהיגה ללא מלווה: 8 נקודות
משרד התחבורה מעניק חשיבות רבה לחודשי הנהיגה הראשונים של הנהג החדש ובפרט לזמן הנהיגה עם מלווה בוגר. נהג חדש שנתפס נוהג ללא מלווה יקבל, בנוסף להעמדתו לדין, גם 8 נקודות, מה שבמידה מסוימת ממחיש את משקל החשיבות שרוכש משרד התחבורה למלווה הנהג החדש.
 
2. נהיגה עם מספר נוסעים העולה על המותר: 8 נקודות
כיום ישנה הגבלה על מספר הנוסעים שיכול נהג חדש להסיע ברכב. עבירה על חוק זה תעלה לנהג החדש ב-8 נקודות, בהחלט ניקוד שיש בכוחו להרתיע.
שיטת הניקוד החדשה: תמונות נוסטלגיה של שוטר על אופנוע רושם קנס לנהגת

מה חדש לכלל הנהגים?

כדי שלא תצטרכו להיזכר איך נראה מבחן תיאוריה שוב, כדאי להמשיך לנהוג כחוק וגם לא יזיק להכיר את עיקרי השינויים העדכניים בחוקי התעבורה וצבירת הנקודות. הנה דוגמאות לכמה עבירות שהניקוד עליהן עומד להשתנות בשנת 2018:
 
1. אי לבישת אפוד זוהר: 2 נקודות
תקנה צנועה יחסית שכנראה לא קיבלה את הכבוד המגיע לה. עד היום, על אי לבישת אפוד זוהר הוטל קנס של 250 ₪. החל מ- 2018 יתווספו לקנס הזה 2 נקודות.
 
2. ביצוע פניה בניגוד לחוק: 6 נקודות
על אי ציות לתמרורים 428 ו-431 האוסרים על פנייה ימינה ופניית פרסה, בהתאמה, הוטל עד היום קנס בלבד בסכום של 250 ₪. לקנס זה יתווספו בשנה הבאה 6 נקודות משמעותיות שאולי ישפיעו מעט יותר על ההרתעה לביצוע עבירה זו.
 
3. אי חבישת קסדה בנסיעה על אופנוע: 6 נקודות
באופן מפתיע, עד השנה דינה של רכיבה ללא קסדה היה קנס בלבד. החל מ-2018 יצברו 6 נקודות לחובת הרוכב הלא זהיר.
 
4. צפייה במסך פעיל שאינו תוכנת ניווט: 4 נקודות
שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הינו לא פחות ממכת מדינה. למרות אזהרות חוזרות וההיגיון הברור בקשר לסיכון הכרוך בכך – מתקשה הנהג הישראלי להוריד את ידיו ועיניו מהנייד. הניקוד על שימוש בנייד בזמן נהיגה יועלה גם הוא בקרוב (8 נקודות במקום 4), אך החל מהשנה הקרובה, גם על צפייה במסך הטלפון או במסך מערכת השמע בכל תוכן שאינו תוכנת הניווט יוסיף לחשבונכם 4 נקודות.
 
 
לאור כל מה שנאמר כאן, ברור לכל נהג בר דעת האוחז בהגה כי אין סיבה אמיתית לצבור ולו נקודה אחת. תקנות החוק הינן ברורות והגיוניות, כאלה שהשכל הישר בכל מקרה נמנע מלעשותן. הבעיה נעוצה ברגעי לחץ, משבר או חוסר תשומת לב, בהם אנו משכנעים את עצמנו שאף אחד לא רואה ושלא יפריע לאף אחד אם נשלח הודעה בנייד, נבצע פנייה אסורה או נחרוג מהמהירות המותרת. זיכרו כי תפקיד הרכב הוא להביא אתכם מנקודה לנקודה בבטיחות ונוחות מקסימלית. אין סיבה אמיתית למהר כי כמו שאמר אריק איינשטיין, "לא יתחילו בלעדיכם". נסיעה טובה.
 
מקור התמונות: shutterstock
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: