maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

8 טעויות נפוצות שגורמות ללחץ והפתרונות להן

 
  העולם בו אנו חיים מציע לנו אינספור הזדמנויות ואפשרויות לבחירה, בין שמדובר בקריירה, חיי משפחה, טיולים ועוד. מדובר ביתרונות בולטים של החיים המודרניים, אך יחד איתם מגיעים גם לחצים רבים שתוקפים אותנו ומזיקים לבריאותנו. הקשר בין לחץ כרוני למחלות גופניות ונפשיות ידוע זה מכבר, והתוצאה היא שבכל שנה יותר ויותר אנשים לוקים בלבם או בנפשם בגלל התחושות הללו. כיוון שהמקור לחלק גדול מהלחצים הללו הוא בטעויות שאנחנו עצמנו עושים, חשוב להיות מודעים לטעויות הללו. 8 הטעויות הנפוצות הבאות גורמות לנו תחושה של לחץ אדיר, ולאחר שתלמדו עליהן ועל הפתרונות הפשוטים שלהן, תוכלו לשמור טוב יותר על הבריאות הנפשית והגופנית שלכם.
 
הרגלים שגורמים ללחץ והפתרונות שלהם
 

1.  אתם מבצעים משימות רבות בו זמנית

בעיה: ריבוי משימות, הידוע גם בתור "מולטי טאסקינג" הוא כורח המציאות וכולנו חוטאים בו מדי פעם. הרצון להספיק כמה שיותר מקנן בנו אבל בסופו של דבר, כאשר אנחנו מפזרים את תשומת הלב והזמן שלנו בין יותר מדי דברים, אנחנו נבצע אותם בצורה בינונית ולעתים אפילו לא נשלים אותם. אם אתם מעוניינים להצליח בחיים, חשוב שתבינו שריבוי משימות לא יביאו אתכם ליעד אלא ישאיר אתכם עם חצי תאוותכם בידכם כשאתם מותשים ובעיקר לחוצים. כאשר תתמקדו במשימה אחת בכל פעם, אתם תשלימו אותה על הצד הטוב ביותר בלי לחץ ובמועד שתכננתם.
 
פתרון: דוגמה טובה לביצוע לקוי של מספר משימות בו זמנית הוא ניהול הבית כשאנחנו חוזרים אליו בסוף יום עבודה או סידורים. לעתים הילדים שלנו צריכים סיוע בשיעורי הבית בזמן שאנחנו רוצים לעשות משהו אחר, כמו להכין ארוחת ערב. אם תנסו לעשות את שני הדברים בו זמנית, כל שתקבלו הוא ארוחה שלא התבשלה כמו שצריך וילד מתוסכל שלא השלים את שיעורי הבית שלו.
 
על מנת לפתור בעיות מסוג זה, קבעו לכם סדרי עדיפויות; כאשר אתם מגיעים הביתה, שימו טיימר על 30 דקות ובפרק הזמן הזה עזרו לילדיכם עם שיעורי הבית. בתום חצי השעה, סביר להניח שהשיעורים יהיו קרובים לסיום ואתם תוכלו לפנות למשימות אחרות. שימו את הטיימר על 30 דקות נוספות והפעם הכינו ארוחת ערב. אם ילדכם עדיין זקוק לעזרה, תגידו לו לקחת הפסקה בזמן שאתם מבשלים ותחזרו לשיעורי הבית אחרי שתסיימו את מלאכת ההתארגנות לארוחת הערב.

2. אתם נצמדים לרשימות של משימות בצורה אדוקה מדי

בעיה: הכנת רשימות מסודרות של המשימות שאתם רוצים לבצע ביום נתון זה דבר חשוב אך לרוב, הרשימות האלו מפורטות ומדוקדקות מדי וקשה לנו לעמוד בהן, מה שיוצר תחושת לחץ ואי עמידה בלוחות זמנים. במקרה הזה, חשוב שתזכרו שהדבר העיקרי הוא לא מה אתם מבצעים אלא איך אתם עושים זאת. 
 
פתרון: כאמור, הרשימות האלו הן לרוב מפורטות מדי ולא ישימות ולכן, עדיף שתרשמו לכם מטלות במונחים רחבים ולא ברמת פירוט מוגזמת. במקום לרשום כל משימה קטנה שעומדת על סדר היום שלכם, הציבו לעצמכם שלוש משימות עיקריות. למשל, במקום לכתוב "היום אני אשתה 2 ליטר מים כדי לא להתייבש" כתבו "היום אני אשתה יותר מים". כך אחוזי ההצלחה שלכם במשימות יעלו ואתם לא תרגישו שפספסתם דבר מה חשוב. פתרון מצוין נוסף הוא ניהול של יומנים "חיים" באמצעים דיגיטליים שונים; קבעו לכם תזכורות למשימות במהלך היום כך שיומכם יהיו מפורק לגורמים, ופרקי זמן במהלכם תוכלו לבצע את המשימות השונות.
הרגלים שגורמים ללחץ והפתרונות שלהם

3. אתם מסתמכים על הזיכרון שלכם יותר מדי

בעיה: שימוש בזיכרון שלנו כדי לשמור על המוח חד הוא חשוב, אך לא כשזה נוגע למידע חשוב ומשימות שעומדות על הפרק. המוח שלנו מתמודד עם מטלות רבות במהלך היום והעמסה של מידע נוסף גורמת לנו לתחושת לחץ שבאופן אירוני, גורמת לנו לשכוח את אותם הדברים שהתאמצנו לזכור.
 
פתרון: הפתרון במקרה הזה הוא פשוט מאוד; במקום להתייחס למוח שלכם כאל מזכירה אישית, פשוט תכתבו את הדברים שרציתם לזכור. כאשר אתם כותבים דברים בכתב היד שלכם, הסיכויים שתזכרו אותם עולים פי 3! הפעולה הגופנית של הכתיבה מקשרת בין המעשה הזה למה שאתם מנסים לזכור, כך שאתם זוכרים את מה שכתבתם טוב יותר ולא מרגישים לחץ לזכור דברים רבים מדי.

4. אתם מגיבים באופן מידי להודעות אלקטרוניות (אי מיילים, הודעות בסלולר ועוד)

בעיה: כאשר אנחנו שומעים את הצלצול של מכשיר הסלולר שמתריע על הודעה כלשהי, נשלח את ידינו באופן כמעט אוטומטי ומידי כדי לראות מה נתקבל. הצורך התמידי הזה להיות מעורה בכל מה שקורה בו ברגע לא תורם לאופן חיים רגוע ומאורגן, ומומלץ למתן את ההרגל הזה עד כמה שתוכלו.
 
פתרון: הפתרון לבעיה לקוח דווקא מעולמם של אנשי עסקים מצליחים שבאופן מפתיע, אינם עונים להודעות באופן מידי. במקום זאת, הם קובעים לעצמם מועדים קבועים בכל יום למענה על הודעות ומסרונים ואם אין להם זמן לכך, הם ידחו את הקריאה והמענה למועד אחר. רובנו לא אנשי עסקים ולכן זה אפשרי בהחלט לאמץ את ההרגל הזה בכדי להימנע מלחץ על מענה מידי לכל הודעה.
הרגלים שגורמים ללחץ והפתרונות שלהם
 

5. אתם מזניחים את חוק ה-80/20

בעיה: חוק ה-80/20, הידוע גם בתור עקרון פארטו, קובע ש-80% מהתוצאה נובעים מ-20% מהמאמץ המושקע בהשגתה. כדי לפשט את הרעיון הזה, חשבו על העניין במונחים של קבוצת כדורסל עם 5 שחקנים; לפי עקרון פארטו, 80% מהנקודות של נבחרת מסוימת יושגו על ידי שחקן אחד בלבד. בדיקות שנעשו בתחומים שונים הראו שהחוק הזה תקף במגוון גדול של מערכות יחסים של השקעה ותפוקה, ולכן ניתן ליישם אותו על דברים רבים בחיים.
 
פתרון: כדי ליישם את החוק הזה בחייכם ולהוריד מעצמכם נטל ולחץ רבים, בחרו את המשימות שיש להן את הסיכוי הגדול ביותר להצלחה והתמידו בהן. זה ימזער את בזבוז הזמן על דברים לא חשובים ויאפשר לכם לממש את הפוטנציאל שלכם בתחומים אחרים.

6. אתם דוחים טיפול בעניינים שדורשים תשומת לב מידית

בעיה: כאשר אתם דוחים משימות שנמצאות על הפרק, אתם אולי מרגישים הקלה זמנית אך אתם בעצם צוברים לעצמכם עבודה עתידית ומרובה. כאשר תגשו לטפל בעניינים שדחיתם, תגלו לרוב שהיה עדיף לטפל בהם במועדם ותחושת הלחץ שלכם תתעצם כתוצאה מכך. בפעולת הדחייה, לא רק שאתם מוסיפים ללחצים היומיומיים שלכם, אלא אתם גם מבזבזים זמן יקר שהייתם יכולים להשקיע בדברים אחרים.
 
אם מגיע חשבון למשל ואתם דוחים את התשלום שלו, אתם צריכים לשמור את המכתב, לזכור שעליכם לשלם אותו ולקבוע מועד עתידי לשם כך. זהו בזבוז אדיר ומיותר של משאבים ואנרגיה וזה לא פלא שדחיינות מסוג זה גורמת לתחושות לחץ לא נעימות.
 
פתרון: כדי להיפטר מההרגל של דחיינות כרונית, אמצו את חוק ה"נגיעה חד פעמית"; הכוונה היא שאם אתם נוגעים במשהו, עליכם לטפל בו באופן מידי ולא להתעסק בו שוב. כך למשל, אם אתם מקבלים חשבון, שלמו אותו מיד ואל תדחו זאת למועד מאוחר יותר. אם יש דברים שסובלים דיחוי בגלל סדר עדיפויות מסוים, עשו זאת תוך תכנון מראש וקביעת מועד לטיפול מאוחר יותר ואל תדחו כל דבר שנקרה בדרככם.
הרגלים שגורמים ללחץ והפתרונות שלהם

7. אתם מסכימים לכל בקשה ולא מוכנים לקבל עזרה 

בעיה: לרובנו קשה לסרב לבקשות של האנשים סביבנו ולא משנה אם הן קטנות או גדולות. תוספת של משימות נוספות לסדר היום שלנו גורמת לנו לתחושת לחץ והניסיון להספיק הכל גורע ממשימות שהן חשובות גם לנו. הרצון להיות נחמדים ולסייע לאחרים הוא חשוב, אך כאשר זה בא על חשבונכם אתם יוצאים מופסדים ולא מספיקים לעשות דברים אחרים שתכננתם עבור עצמכם. אם לקחתם על עצמכם משימה גדולה כלשהי ואתם מסרבים לעזרה מאנשים מנוסים, אתם מעצימים את תחושת הלחץ אף יותר ועלולים להיכשל בה כליל.
 
פתרון: גם כאן הפתרון שאוב מעולם העסקים שבו יעילות היא מעל הכל, גם במחיר של סירוב לדברים מסוימים. אנשי עסקים מצליחים מעדיפים את המשימות שעומדות בפניהם על פני רגשות של אחרים ומכאן נובעת ההצלחה שלהם. ההיגיון הזה הוא שתורם להצלחה שלהם אך חשוב להבין שזה לא נובע מתוך אנוכיות, אלא מתוך הכרה בחולשות עצמיות.
 
אנשי העסקים האלו יודעים אילו משימות הם יכולים לבצע בהצלחה ואילו משימות יכשילו אותם, ולכן הם בוחרים בדברים שינצלו את נקודות החוזק שלהם ואילו את הטיפול במשימות ה"חלשות" יותר, הם מאצילים לאחרים. יישום הגישה הזו יעזור לכם לבצע משימות בצורה מוצלחת ולהבין שיש דברים שאתם לא מסוגלים לעשות, ולכן כדאי לבקש עזרה מאחרים שיודעים יותר מכם בנושא מסוים. 

8. אתם מתקבעים על משימות באופן מוגזם

בעיה: הרצון להשלים משימות הוא מבורך אך כאשר אתם ממשיכים להתעקש על מטלה שאתם לא מצליחים בה, אתם מבזבזים זמן, משאבים ומפעילים על עצמכם לחץ עצום. בסופו של דבר, המשימה שניסיתם לעשות לא מבוצעת כראוי ואתם מרגישים מאוכזבים מעצמכם.
 
פתרון: על מנת להשלים מטלה ששמתם לנגד עיניכם, עליכם להרחיק את עצמכם ממנה לפעמים. הכוונה היא שאם אתם לא מצליחים להתחיל או להמשיך עבודה מסוימת, עזבו אותה בצד ועשו לעצמכם הפסקה. בצעו דברים שעוזרים לכם להירגע במהלך פסק הזמן הזה וחזרו למשימה שלכם רק כאשר אתם רגועים ויודעים שתוכלו להמשיך לבצע אותה על הצד הטוב ביותר. התעקשות על ביצוע של מטלה בכל מחיר רק תגרום לתחושת לחץ שתערפל את המחשבה שלכם ותגרום לביצוע לקוי של המשימה, אז השתדלו לעשות הפסקות יזומות על מנת להיערך מחדש ולחזור למשימה בראש נקי.
הרגלים שגורמים ללחץ והפתרונות שלהם
לסיום, רבים מהלחצים בעולם של היום הם באופן אירוני כאלו שאנחנו מפעילים על עצמנו בדרכים שונות. על מנת להימנע מטעויות "מלחיצות" שכאלה, חשוב שתזהו אותן תחילה ולאחר מכן תוכלו ליישם עקרונות פשוטים שלא רק יורידו מעליכם נטל רב אלא גם יעזרו לכם להיפטר מלחצים רבים אחרים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: