maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

שיטות ועצות טובות לשיפור יכולות הזכרון, מפי מקצוענים בתחום

 קחו לכם רגע ונסו לענות בכנות על השאלות הבאות: כמה פעמים קרה לכם שניסיתם להיזכר היכן הנחתם את מפתחות הבית, את הארנק שלכם או את שלט הטלוויזיה? ובכמה מקרים שכחתם את שמו של אדם שהכרתם רק מעט לפני כן, או את מספר הטלפון הנייד של הקרובים אליכם ביותר? ומתי לאחרונה למדתם עובדות חדשות אך חיש מהר הן פרחו מראשכם? אם הבנתם שגם אתם מאלו שנוטים לשכוח דברים לעיתים קרובות מדי, אל תרגישו לבד, שכן תופעת השכחה של הדברים שמנינו עד כה היא אינה דבר נדיר כלל וכלל - אך ישנן דרכים מוכחות ויעילות כיצד לפתור אותה. אספנו עבורכם 4 סוגים של דברים שכולנו נוטים לשכוח, ולכל אחד מהם התאמנו שיטה לאימון הזכרון, המומלצת על ידי מומחים בתחום ושתוכל לסייע לכם להתחיל לזכור את כל אותם דברים קטנים ובלתי זכירים. בנוסף, תמצאו כאן גם 5 טיפים לפעילויות יומיומיות שתוכלו לעשות על מנת לחזק את מוחכם ולשפר את יכולות הזיכרון שלכם באופן מוכח ופשוט.

שיטות לשיפור הזכרון: איור של מוח ואצבע אנושית לוחצת עליו
 

1. רשימות פריטים ארוכות תמיד חומקת מראשכם? שיטת לוקי תסייע לכם בזכירתם

אתם מגיעים למכולת ומתקשים לזכור בעל פה את רשימת המוצרים שעליכם לקנות? תמיד כשאתם נוחתים בחו"ל אתם מגלים ששכחתם לקחת אתכם כמה פריטים חשובים במזוודה? אם כל הדברים הללו קורים לכם, שיטת לוקי, הנקראת גם "ארמון הזכרון", תוכל לסייע לכם מאוד בזכירה של רשימות פריטים שונות. השיטה פשוטה מאוד - כל שאתם צריכים לעשות בתור התחלה, כאשר רשימת הפריטים הנדרשים מונחת לפניכם באופן ברור, הוא להעלות בעיני רוחכם מקום המוכר לכם מאוד, כמו למשל בית המגורים שלכם או חדר ילדותכם. לאחר מכן מקמו ברחבי המקום שדמיינתם את הפריטים השונים שברצונכם לזכור, באופן שרירותי לחלוטין.
 
לשם ההדגמה, נניח כי אנחנו צריכים לזכור את 3 הפריטים הבאים: משחת שיניים, מטען לטלפון נייד וזוג גרביים. נדמיין לשם כך את הכניסה לביתנו, ונתחיל להציב בה את הפריטים - את משחת השיניים נמקם בתיבת הדואר, את שביל הגישה לבית נציף במטעני טלפונים, ואת זוג הגרביים המגולגלות נניח על שטיח הכניסה. ככל שהתמונה שתציירו בדמיונכם תהיה משונה ומנותקת מהמציאות, כך דווקא הזכרון יתחדד, מעידים המומחים. כאשר תגיעו לרגע שבו תצטרכו להיזכר בכל הפריטים מחדש, העלו בדמיונכם שוב את המקום שבחרתם כשהייתם מול הרשימה, והתחילו - באופן מנטאלי לחלוטין - לשחזר את צעדיכם ולאסוף את הפריטים מהמקומות בהם הצבתם אותם. במציאות תיווכחו לראות כיצד באורח פלא תצליחו להיזכר בכל רשימת הפריטים, ללא יוצא מן הכלל.  
 
מדוע זה עובד? לפי דברי המומחים, תמונות ומיקומים חזותיים, גם אם הם בראשנו בלבד, מהווים ייצוגים הזכורים לנו הרבה יותר מרשימות אקראיות של מילים. סביבה מרובת פריטים, אפילו כזאת שאנו יוצרים רק בראשנו, נותנת לזיכרון שלנו דבר מה להסתמך עליו, כך שקל לו יותר להפריד בין פריטי המידע השונים ולשלוף אותם במהירות ומבלי להסתבך. 

2. חלשים בזכירת סדרות של מספרים או תאריכים? שיטת הקיבוץ תעשה פלאים בזכרונכם

סקר שנערך לאחרונה בארה"ב גילה כי יותר מ-50% מהאמריקאים לא מסוגלים לנקוב בעל פה באף מספר טלפון, אפילו לא זה של קרוביהם וחבריהם הטובים ביותר, מבלי להציץ ברשימת אנשי הקשר בטלפון הנייד שלהם. האמריקאים לא לבד כמובן בעניין זה - רובנו כבר מתקשים לזכור רצפי מספרים, בין שזה מספר כרטיס האשראי שלנו ובין שמדובר בתאריכי ימי ההולדת של חברים או קרובי משפחה רחוקים. כדי לאמן את מוחכם לזכור את כל רצפי המספרים האלו על מנת שלא תצטרכו להסתמך על הטכנולוגיה בלבד, תוכלו לנסות את שיטת הקיבוץ: חלקו את סדרת הספרות הארוכה להקבצות קטנות של כ-3-4 ספרות בכל הקבצה, ונסו להעניק לכל אחת מן ההקבצות משמעות אישית כלשהי.

לשם ההדגמה נניח כי מספר כרטיס האשראי שלנו הוא 4711032012460. כדי לזכור אותו נחלקו להקבצות של 3-4 ספרות, כך: 471-103-2012-460 ונעניק לכל אחת מן ההקבצות משמעות פרטית, המשתייכת אל הזכרונות האחרים שלנו, למשל: "471 הוא מספר הכביש שעליו אני נוסע לעבודה בבוקר, 103 הוא מספר הטלפון של מכבי האש, 2012 זאת שנת הלידה של בני הקטן ו-460 זה מספר החטיבה שבה שירתתי בצבא". אותו הדבר תוכלו לעשות גם עם סיסמת הבנק שלכם, תאריכי ימי הולדת שאתם מעוניינים לזכור, או כל פרט אחר המערב בתוכו סדרה ארוכה של ספרות. בפעם הבאה שתנסו להיזכר בסדרה, התחילו לשלוף מהזכרון את ההקבצות הקטנות בעזרת המשמעויות שנתתם להם, ותראו כיצד הסדרה כולה ממש קופצות לכם לבסוף אל מול העיניים. 

מדוע זה עובד? לפי המומחים, מרבית האנשים בעולם יכולים לאחסן בזיכרונם סדרה של עד 5 ספרות המופיעות באופן שרירותי בזו אחר זו, מה שכמובן לא מאפשר לנו לזכור בעל פה רצף ארוך. חלוקת הסדרה הארוכה להקבצות קטנות מגבילה את כמות המידע שאנו צריכים לזכור, והקישור האישי עושה לנו סדר בראש - וכך, ממש באותו אופן שאנו לא מתקשים לזכור 4 ספרות אקראיות, נצליח לזכור 4 קבוצות מספרים ללא שום קושי.  

שיטות לשיפור הזכרון: יד אוחזת בכרטיס אשראי
 

3. מתקשים לזכור פריטי מידע עובדתיים? שיטת המנמוניקה תהפוך את עבודת הזכרון להרבה יותר קלה

פעמים רבות כאשר אנחנו לומדים סדרת עובדות אקראיות הקשורות זו לזו, נגלה שלאחר לאחר זמן קצר נתקשה לחזור עליהן ואולי הן אפילו יפרחו לחלוטין מזכרוננו. כך למשל: האם אתם יודעים למנות את שמות ראשי ממשלת ישראל לפי תקופת כהונתם? או לנקוב בשמות שלבי חלוקת התא האנושי? ומה לגבי שמותיהם של סדרי המשנה השונים? על מנת לחדד את יכולות הזיכרון העובדתי שלנו, ולהתחיל לזכור דברים שאנו למדים, נוכל להשתמש בשיטה ותיקה ושמה "מנמוניקה". במסגרת שיטה זאת ניקח את האות הראשונה של כל אחד מן הפריטים שברצוננו לזכור, ומן האותיות שהצטברו יחדיו ניצור מעין רצף זכיר שניתן לבטא ושיוכל לרענן בזיכרוננו את שמותיהם המלאים של אותם הפריטים.

אחת הדוגמאות המוכרות ביותר לשימוש בשיטה זו לקוחה מההגדה של פסח – "דצ"ך עד"ש באח"ב" – ראשי התיבות של סדר המכות של מצרים. בשיעורי הלשון שהתקיימו בבית הספר, כולנו למדנו את המונח "בג"ד כפ"ת" שסייע לנו לזכור אילו אותיות מופיעות עם דגש כאשר הם בראש מילה. בתחום האסטרונומיה מקובל הצירוף "חנה ניסתה מאפה צרפתי שגרם אי נעימות" כמנמוניקה לזכירת שמותיהם של כל כוכבי הלכת. נסו זאת בעצמכם עם עובדות שונות שלמדתם ותוכלו ללא ספק לראות תוצאות.

מדוע זה עובד? לפי המומחים, האות הראשונה של כל אחד משמות הפריטים שבסדרה משמשת עבור מוחנו רמז אדיר. הסדר הברור שבו האותיות מופיעות במנמוניקה ממקד את מרחב האפשרויות של מוחנו ומסייע לו בשליפת הזיכרונות באופן מהיר וחד יותר. בנוסף, כאשר אנו יוצרים מנמוניקה, אנו נדרשים לחזור על סדרת פריטי המידע שלמדנו, לבודד את האותיות הראשונות שלהם ולארגנם מחדש באופן הגיוני - זהו תהליך חזרתי, שמאפשר לנו להתבונן בשנית על המידע ומשפר את ביצועי המוח, כמו גם את הזכרון. 

4. נוטים לשכוח שמות של אנשים? נסו את שיטת הדימוי הגרפי

במהלך חיינו אנחנו פוגשים ומכירים לא מעט אנשים, שעם חלקם נתחבר ונשמור על קשר רציף ועם אחרים מעט פחות. אז כיצד נצליח לזכור את שמותיהם של אלו שאנו נתקלים בהם רק לעיתים רחוקות? שיטת הדימוי הגרפי יכולה בהחלט לסייע לנו בכך. כיצד שיטה זאת עובדת? פשוט מאוד –כאשר אתם נתקלים באדם שאת שמו אתם מעוניינים לזכור, דמיינו בראשכם אדם מוכר עם שם זהה לו או לחלופין שם של פריט מסוים, שאופן הגייתו דומה לשמו של האיש הניצב מולכם. לאחר מכן קחו את אחד מהמאפיינים החזותיים של אותו אדם שאת שמו אתם מנסים לזכור, למשל צבע שערו, צורת גבותיו או גומות החן המעטרות את פניו, ושלבו אותם בדמיונכם בתמונת מצב מסוימת יחד עם האדם המוכר או הפריט שהעליתם בדמיונכם. 
לשם ההדגמה, נניח ואנו במסיבה או באירוע חברתי כלשהו ופגשנו אדם הנקרא אהרון, שאת שמו אנו מעוניינים לזכור. ראשית, נוכל לעלות בדמיוננו את שמו של אהרון ברק כדמות מפורסמת בעלת שם דומה, או לחלופין את הפריט ארון, שצורת הגייתו דומה לשם אהרון. לאחר מכן נשים לב למאפייניו החיצונים של האדם, לדוגמא - יש לו כפות ידיים עבות וגדולות. באותו הרגע נדמיין את אהרון שלפנינו לוחץ בידיו אדירות המימדים את ידיו הצנומות של השופט אהרון ברק, או לחלופין - דלת הארון נטרקת לפתע על אחת מאצבעותיו השמנמנות. על אף שאלו מצבים משונים לדמיין, תתפלאו לשמוע כמה הדבר יסייע לכם לשלוף מהזכרון את שמו של האדם בפעם הבאה שתפגשו עימו פנים אל פנים ואולי אף להגניב חיוך קטן מבלי דעת.
מדוע זה עובד? בעוד ששמות של אנשים אחרים הם דבר די שרירותי עבורנו, ופרצופים שונים נוטים להתערבל ולהיראות דומים מדי בזיכרוננו, ברגע שאנו מקשרים את השם לסמן חזותי כלשהו, הזכרון כורך את המידע יחדיו, וכך פעולת השליפה הופכת לקלה ונוחה יותר.   
שיטות לשיפור הזכרון: גבר ואשה לוחצים ידיים

5 פעולות יומיומיות שאתם צריכים לבצע על מנת לחזק את מוחכם ולשפר את הזיכרון

לא רק שיטות לחיזוקו של הזכרון ארוך הטווח נותנים בידינו המומחים השונים בתחום, אלא הם גם מנדבים לא מעט טיפים ועצות טובות כיצד ניתן, באמצעות פעולות יומיומיות פשוטות למדי, לשפר את הזכרון ולהרחיבו פלאים. ליקטנו עבורכם 5 עצות נבחרות שכאלו. 

1. אוכל ותזונה – התזונה המומלצת לשיפור יכולות הזיכרון כוללת כמה שיותר ירקות, פירות, אגוזים, דגנים מלאים, דגים, עוף, שמן זית ויין, כאשר מצד שני מומלץ להגביל את כמות הבשר האדום, החמאה, הגבינות, המתוקים והמזון המטוגן שאתם צורכים. הקפדה על תזונה שכזאת תצמצם את הסיכון שלכם להיפגע מליקויים קוגניטיביים ב-35%, כשמינוני החלבון הרזה, נוגדי החמצון, הסיבים וחומצת השומן אומגה 3 שתספגו מהמאכלים המומלצים יעזרו לכם בהורדת הסיכון ללקות בדמנציה.

2. הרחת שמן רוזמרין – מוזר ככל שהיא תשמע, ההצעה הזאת מגובה מבחינה מדעית: מדענים בריטיים גילו שניחוחו של העשב הארומטי רוזמרין עשוי לשפר את יכולותיו של הזיכרון לטווח ארוך, וזאת ככל הנראה על ידי הגברת פעילותם של חומרים כימיים שונים במוחנו, המתקשרים לתהליך עיבוד המידע ושמירתו. טפטפו 4 טיפות, לא יותר מכך, של שמן רוזמרין לתוך מיכל ריסוס קטן, ורססו ממנו מעט אל אוויר החדר בו אתם נמצאים מדי שעה כדי לנצל אותו למטרה הזו.

3. קראו ספרים מודפסים – העובדה שקריאת ספרים תורמת לחיזוק המוח ומשפרת אותו ידועה כבר שנים רבות, אך כעת מתווספת לכך העובדה כי עדיף לקרוא ספרים בגרסתם הקלאסית, המודפסת והכרוכה, על פני גרסתם הדיגיטלית והממוחשבת, שהופכת לנפוצה כיום יותר ויותר. במחקר שנערך בתחום לאחרונה בוצעה השוואה בין קוראי ספרים מודפסים לקוראי ספרים דיגיטליים ונבדקה מידת יכולתם לשחזר את סדר האירועים שהתרחשו בעלילתו של ספר שקראו. ממצאי המחקר העלו כי קוראי הספרים המודפסים הצליחו במשימת שחזור העלילה באופן טוב הרבה יותר מקוראי הספרים הדיגיטליים. החוקרים משערים שזוהי תנועת האצבעות בין העמודים, כמו גם תחושת העמודים בידיים, שתורמת ליכולת לזכור ולשחזר את פרטי העלילה.

שיטות לשיפור הזכרון: אדם קורא ספר ומניף את אצבעו למעלה

4. בצעו פעילות גופנית מספר שעות לאחר שלמדתם דבר חדש – לפי מחקרים עדכניים, ביצוע של אימון כושר נמרץ שפועל על סיבולת לב הריאה שלנו, דוגמת ריצה או רכיבה על אופניים, כ-4 שעות לאחר שלמדנו מידע חדש, עשוי להעצים את יכולות הזיכרון שלנו ולהפעיל את אזורי המוח הדרושים לשם אחזור המידע ושליפתו. ההקפדה על מסגרת זמן של יציאה לאימון כ-4 שעות לאחר הלימוד עצמו היא המפתח פה - במחקר שנערך בנושא, נמצא כי אימון מאומץ המבוצע בו ברגע לאחר סיום הלמידה עצמה לא יסייע לשיפור יכולות הזיכרון.

5. לכו לישון זמן קצר לאחר שאתם לומדים מידע חדש – שינה הוכחה כמעודדת שינויים מוחיים שהופכים את הזיכרונות שלנו ליציבים, איתנים יותר ובעלי יכולת להחזיק מעמד זמן רב. גם פה, ממש כמו בעניין הפעילות הגופנית, התזמון הוא חשוב ביותר – אתם צריכים לשחזר בראשכם את המידע שלמדתם ממש טרם הכניסה למיטה, כך שבמהלך השינה המוח יוכל לעבדו ולהטמיעו. 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: