print header

ככה נראו המכוניות הראשונות של 10 יצרני רכב ידועים

  מדי שנה יוצאים דגמים חדשים של כלי רכב שכולנו היינו רוצים לקנות, וכל אחד מהם כלל חידושים טכנולוגיים שלעיתים מפתיעים את העולם כולו. הרי היום זה כבר לא נדיר לראות מכוניות חשמליות שלא צורכות דלק, וכעת אפילו מדברים על מכוניות עתידניות שנוסעות לבד בזכות בינה מלאכותית או כאלו שיכולות להתעופף באוויר. אך הדרך לפיתוחים האלה הייתה ארוכה ואף יצרן מכוניות לא יכול היה לצפות לשינויים האלה כשרק התחיל את דרכו. אז איך בעצם נראו כלי הרכב הראשונים של היצרנים הגדולים ואיך הם השתנו עד היום? אספנו עבורכם תמונות של הדגמים הראשונים של 10 יצרי רכב ידועים, כדי שתוכלו לראות בדיוק מאיפה הם באו ולאן הם הגיעו...
 

1. טויוטה – A1

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: A1 טויוטה
את האב טיפוס של ה-A1 השלימה טויוטה בחודש מאי 1935. בנסיעתה הראשונה של המכונית בירך אותה נזיר בודהיסטי בטקס מיוחד, ומייסד חברת טויוטה, קיצ'ירו טויודה, נסע בה אל קברו של אביו, אשר נתן לו את הממון ההתחלתי שעזר לו להקים את החברה. לרכב היה מנוע 6 צילינדרים ו-62 כ"ס, כשהמנוע הועתק משברולט והשלדה וחלקי האלקטרוניקה הועתקו מרכבי חברת פורד. בשנת 1936 ה-A1 קיבלה שדרוג והפכה ל-AA, כשנעשו בה שינויים קלים מאוד, וניתן לראות מודל AA מקורי במוזיאון הרכב לאומן שבהולנד.

2. פולקסווגן – החיפושית

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: חיפושית של פולקסווגן
החיפושית עוצבה ונבנתה לפי בקשה מיוחדת שהביע אדולף היטלר בפני מהנדס הרכב פרדיננד פורשה, שבאותם ימים היה בעל סטודיו לעיצוב מכוניות. היטלר דרש שהמכונית תוכל להסיע 5 אנשים, תגיע למהירות של 100 קמ"ש, תצרוך לא יותר מ-6 ליטר דלק ל-100 ק"מ ושעלות הייצור שלה תהיה פחות מ-1,000 מארקים של הרייך. המטלה הזו הייתה גדולה מדי על פרדיננד, ולכן הוא חבר לתעשיין הגרמני פריץ נויימאייר, שסייע לו להשלים את הפרויקט הזה. כך החלה חברת פולקסווגן, כשבתחילת ימיה התבססה על עבודות כפיה של אסירים יהודיים – 4 מכל 5 עובדים של החברה היה אסיר יהודי.

3. פיאט – פיאט 4 HP

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: פיאט 4 HP
המפעל הראשון של פיאט נפתח בשנת 1900, עבדו בו 35 פועלים ונוצרו רק 24 כלי רכב – כולם היו מדגם פיאט 4 HP. המהירות המרבית של הרכב הייתה 35 קמ"ש, והוא צרך 8 ליטר דלק לכל 100 ק"מ. כיום קיימים רק 4 שרידים מהדגמים האלה – 2 במוזיאון כלי הרכב של טורינו באיטליה, אחד במוזיאון המוטורי הלאומי של בריטניה ואחד במוזיאון פורד שבדירבורן שבמישיגן, ארה"ב.

4. רנו – ויוטורט 

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: ויוטורט
השם "ויוטורט" שרד לאורך 5 דורות של דגמים, כשהראשון מביניהם עלה על פס הייצור בשנת 1898. הרכב הראשון שיצרה החברה נמכר לחבר של אביו של לואי רנו, זאת לאחר שנסע בו יחד עם לואי בסוף שנת 1898. לאחר מכן נוצרו עוד 12 כלי רכב שנמכרו כולם תוך לילה אחד. הסיבה לכך שהרכב הזה נחטף במהירות הייתה יכולתו "לטפס" בעליות הרחובות ללא שום בעיה ובלי לבזבז יותר מדי דלק. מהירותו המרבית הייתה 32 קמ"ש, והייצור של שאר הדורות נמשך עד לשנת 1903.

5. פורד – מודל A 

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: פורד מודל A
חברת פורד החלה את ייצור הרכב הראשון שלה בשנת 1903, וניתן היה לרכוש אותו עם 2 מושבים ב-800$ או 4 מושבים ב-900$ – שתי הגרסאות נמכרו בצבע אדום בלבד. הרכב שקל רק 562 ק"ג והגיע למהירות מרבית של 45 קמ"ש, והוא זכה להצלחה רבה מאוד. אף על פי שחברת פורד שיווקה את מודל A כ"מכונה האמינה ביותר בעולם", הרכב סבל משלל בעיות שהיו נפוצות במכוניות מאותה התקופה, לרבות התחממות יתר של המנוע ויציאה מהמקום של רצועת ההילוכים.

6. ניסאן – DAT

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: דאטסון
בשנת 1911, עוד לפני שניסאן בכלל נקראה בשם זה והכירו אותה בשם "קאישינשה", יצרה החברה את הרכב הראשון שלה שנקרא DAT (דאט) – ראשי תיבות של שמות המשקיעים בחברה. לאחר מספר שנים יצאה גרסה קטנה יותר של הדאט, אותה ניתן לראות בתמונה ולה ניתן השם "דאטסון". בתחילה השם נכתב באנגלית כ-Datson, כלומר, בנו של הדאט, אך השם שונה ל-Datsun מכיוון שהמילה Son ביפנית משמעותה "אובדן".

7. הונדה – T360 

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: הונדה T360
בתחילת שנות ה-60 המהנדס והתעשיין סויצ'ירו הונדה עד לא החליט באופן סופי להיכנס לעסקי המכוניות, אולם בשנת 1961 הוכרז ביפן על הצעת חוק שמטרתה לצמצם את כמות יצרני הרכבים במדינה. הונדה פעל נגד הצעת החוק הזו והפסיד, והפתרון היחידי שיכל לחשוב עליו כדי להפיק כמה שיותר רווחים בעתיד הם פשוט למהר ולהיכנס לשוק הרכב. שנתיים לאחר מכן, בשנת 1963, הונדה יצרה את הרכב הראשון שלה – T360, שהקדים את רכב הספורט S500 של הונדה ב-4 חודשים בלבד. הדגם הגיע בצבע כחול, היה בו מקום ל-2 נוסעים בלבד ויוצרו ממנו 108,960 רכבים.

8. ב.מ.וו – דיקסי 

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: ב.מ.וו דיקסי
דגם הרכב הזה למעשה נקנה על ידי ב.מ.וו יחד עם חברת דיקסי שיצרה אותו, באוקטובר 1928. עקב הרכישה חברת ב.מ.וו שינתה את שמו של הדגם ל- BMW 3/15, והייצור שלו תחת החברה נמשך בין השנים 1927-1932, כשבסך הכל נוצרו ‭28,283‬ פריטים מדגם זה. הרכב זכה ל-4 דורות, כשאחריהם התמקדה החברה בייצור מכוניות ספורט ויוקרה.

9. פרארי - 125 S

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: פרארי S 125
הרכב הראשון של פרארי היה כמובן רכב מרוצים, כשרק 2 ממנו יצאו מהמפעל של החברה בשנת 1947. זה אמנם היה הרכב הראשון שנשא את השם "פרארי", אך הוא לא היה הדגם הראשון שיצר אנצו פרארי. לפניו היה "Auto Avio Costruzioni 815", שלו היה עיצוב דומה מאוד. ה-S 125 הראה את ביצועיו במרוץ Circuito di Piacenza, אך בצער רב הוא לא הצליח להגיע לקו הסיום. רק שבועיים לאחר מכן הרכב זכה בתחרות הראשונה שלו בגראנד פרי רומא.

10. פג'ו – רכב מונע אדים עם 3 גלגלים

המכוניות הראשונות של יצרני כלי רכב ידועים: הרכב הראשון של פג'ו
הרכב הראשון של פג'ו אפילו לא קיבל שם, והוא גם לא נוצר למטרות שיווק, אלא למטרות תצוגה בלבד בתערוכה העולמית של פריז בשנת 1889. נוצרו 4 כלי רכב מדגם זה, והם היו כבדים מאוד ולקח להם זמן רב להתחמם כדי להתחיל בנסיעה. הרעיון של להניע כלי רכב בעזרת אדים נזנח מהר מאוד, כשבשנת 1890 כבר החלו לבנות כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. אף על פי כן, הרכב הזה היה מתוחכם בבנייתו ביחס לאחרים שהיו קיימים בתקופתו. 

מקור התמונות: Chris 73, Lothar SpurzemCharles01ChuHKT3012韋駄天狗LSDSL

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו