
אלטרנטור
האלטרנטור, או בשמו העברי 'מחולל זרם חילופין', הוא למעשה גנרטור שמסתובב באמצעות רצועת האלטרנטור ותפקידו להמיר אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית, וכך לבצע טעינה של המצבר ולספק את המתח החשמלי הדרוש לפעולה לשאר חלקי המכונית. מידת הטעינה התקינה של האלטרנטור עומדת על 13.5-14.2 וולט, אך משתנה בהתאם לשימוש שלנו בחשמל (הפעלת מזגן, שימוש במגבים, חלונות חשמליים וכדומה).
תקלות נפוצות: קרע רצועת האלטרנטור היא תקלה שכיחה שנגרמת לרוב משחיקה או התייבשות, ירידה ברמת הטעינה (מצב בו האלטרנטור אינו ממלא את המצבר) או טעינת יתר, מצב בו המצבר מקבל מתח חשמלי גבוה מדי. זהו מצב מסוכן שבו יש להגיע למוסך לבדיקה כמה שיותר מהר. כאשר אלטרנטור מתקלקל, חשוב לדעת ששיפוצו יכול להיות חסכוני יותר מהחלפתו בחדש, ועבודת תיקון טובה ומקצועית עשויה לחסוך לכם לא מעט כסף.
מצבר
המצבר הוא בעצם סוללה חשמלית נטענת, שמשמשת בעיקר כמקור כוח חשמלי להתנעת הרכב. המצבר מתאפיין בעיקר ביכולתו לפעול בטמפרטורות קיצוניות (40- מעלות בקור ועד 60 מעלות בחום), ובאורך חיים שנע בממוצע בין שנתיים לשלוש. המתח התקין במצבר אמור לעמוד על בין 12.4 ל-12.7 וולט, כאשר מדידת המתח מתבצעת באמצעות מד מתח (וולטמטר).
תקלות נפוצות: כשהמתח הנמדד עומד על פחות מ- 12.4, זה אומר שלמצבר דרושה טעינה מחדש, שיכולה להתבצע באמצעות חיבור כבלים מרכב אחר אל רכבכם. חשוב לוודא שהכבל האדום, יחובר לסימן + בעוד שהשחור יחובר לסימן -. פעולה זו לוקחת דקות בודדות, ולאחריה יש להשאיר את המנוע פועל כ-20 דקות על מנת לטעון את המצבר במלואו. כיום, ברוב המכוניות החדשות ישנו מחשב המתריע על התרוקנות המצבר. בנוסף, גם מחסור במים עלול לפגוע בתקינות פעילותו, ובמקרה כזה יש לפתוח את פקקי המצבר ולהוסיף מים לתאים המיועדים לכך; אם אינכם יודעים כיצד לבצע זאת - יש לפנות למכונאי מוסמך.

מאוורר המנוע
חלק לא גדול אך בעל תפקיד משמעותי ברכב. תפקידו של המאוורר הוא לצנן את הרדיאטור ולפנות אוויר חם שהצטבר סביב צלעות הקירור שלו. כאשר מד החום ברכב מזהה התחממות יתרה, המאוורר יכנס לפעולה על מנת לקרר את המערכת.
תקלות נפוצות: מערכת זו אינה נוטה להתקלקל באופן תדיר, אך הצטברות לכלוך על כנפי המאוורר כמו אבק וכדומה עלולות לפגום בפעילותו, ולכן יש להקפיד על נקיונו. במקרים של תקלות אחרות כמו שבר וכיוצא באלה, יש להחליף את המאוורר.
אגזוז
האגזוז הוא חלק ממערכת הפליטה ברכב, שתפקידה לפלוט מזהמים ממנוע המכונית. בנוסף, הוא מסייע גם להפחתת זיהום האוויר שנגרם כתוצאה משריפת הגזים במנוע וכמובן השקטת הרעש שנוצר תוך כדי תהליך שריפת הדלק.
תקלות נפוצות: אחת מהבעיות שכיחות ביותר במערכת הפליטה היא תקלה בממיר הקטליטי, חלק שתפקידו לסנן את הגזים הרעילים ופליטתם החוצה. אם הבחנתם בריח דלק חריף בחלל האוטו או בצריכת דלק גבוהה מהרגיל, דעו כי אלו סממנים שיכולים להעיד על תקלה במערכת הפליטה, שדורשת טיפול בהקדם האפשרי.
רדיאטור
מוכר בעברית גם בשם 'מקרן חום', זהו חלק מרכזי ממערכת הקירור ברכב שממוקם בחזיתו ונועד למנוע נזקים לראש המנוע, הנגרמים כתוצאה מחום רב, כמו גם לשמור על טמפרטורה קבועה שלו (90-100 מעלות). תהליך הקירור מתרחש כאשר מים חמים עוברים בתוך המנוע, ומגיעים לצלעות הקירור של הרדיאטור באמצעות משאבת מים. בעת הנסיעה, האויר הקר שחודר תחת מכסה המנוע מקרר את הצלעות, ועל ידי כך גם את המים. לאחר שהתקררו, מוזרמים המים אל התרמוסטט, שתפקידו לוודא שהם אכן בטמפרטורה רצויה שלא תגרום נזק למנוע ולשאר חלקי הרכב, ומשם הם עוברים הלאה אל המנוע. אם המים אינם בטמפרטורה רצויה, הם יוחזרו אל הרדיאטור לצינון.
תקלות נפוצות: תקלה מוכרת היא איבוד נוזלים מהרדיאטור, שכן ללא נוזלים הרדיאטור פשוט לא יקרר את המנוע, ולכן צריך להפקיד למלא את נוזלי הרדיאטור באופן תקופתי. המילוי מתבצע דרך פקק הרדיאטור הנמצא תחת מכסה המנוע; טעות שכיחה שאנשים מבצעים בעת טיפול ברדיאטור היא מילויו במים רגילים, במקום בנוזל קירור מיוחד המיועד לכך, שכן מים רגילים עלולים לגרום לקורוזיה (שיתוך) במערכת, ולכן עליכם להיזהר מלעשות כך.

מדחס המזגן
מדחס המזגן הוא חלק חשוב ומשמעותי במיוחד במערכת האוורור, וללא ספק החבר הטוב ביותר שלנו ברכב במהלך חודשי הקיץ. המדחס אחראי לכך שתיהנו ממשב אוויר קריר וצונן בתא הנוסעים בכל פעם שתפעילו את מזגן הרכב שלכם. הוא מחובר אל המנוע באמצעות רצועות שמסובבות אותו, ופעילותו הסיבובית מאפשרת יניקה של גז ודחיסתו אל מערכת הקירור.
תקלות נפוצות: שיבוש בתקינות המדחס יכול להיגרם כתוצאה מחוסר שימוש במערכת המיזוג במכונית (בחודשי החורף בעיקר). מומלץ להפעיל מדי פעם את המזגן גם במהלך החורף על מנת למנוע תקלות כאלו. רוב הרכבים כוללים נורת חיווי, שתידלק כאשר תזוהה בעיה כלשהי במדחס המזגן או אם אינו פועל כראוי. תקלות נוספות עלולות להיות קרע ברצועות או חדירת נוזלים למערכת, ובמקרים כאלו יש לגשת לטיפול במוסך.
מצמד (קלאץ')
המצמד הוא רכיב שתפקידו להפריד את המנוע מגלגלי המכונית, ובכך למנוע מהאנרגיה שמיוצרת במנוע להגיע אל הגלגלים. ברכבים שבהם תיבת הילוכים ידנית, נעשית ההפרדה הזו באמצעות לחיצה עם הרגל על דוושת המצמד, בעוד שברכבים בעלי תיבת הילוכים אוטומטית היא נעשית ללא צורך בפעולה מצד הנהג. הלחץ מן הדוושה או ממערכת ההחלפה האוטמטית מועבר באמצעות כבלים אל דיסקיות חיכוך, גורם להן להיפרד זו מזו ובכך מתאפשר מעבר מהילוך אחד למשנהו. רוב סוגי המצמדים מבוססים על דיסקיות חיכוך שנלחצות זו אל זו.
תקלות נפוצות: אם הבחנתם שהרכב מקרטע או משמיע רעש חריג בזמן החלפת הילוך, ייתכן שמדובר בבעיה במצמד ויש לגשת במהירות לבדיקה וטיפול.

הגה כוח
הגה זה קיים ברוב סוגי הרכבים כיום, כולל רכבים כבדים דוגמת משאיות או רכבי שטח, ומיועד לשם העברת הכוח מההגה לגלגלי המכונית. פעולתו מתאפשרת תודות לנוזל הגה כוח, שהוא למעשה שמן הממוקם במשאבת ההגה. סיבוב ההגה גורם למשאבה להיכנס לפעולה ולהזרים שמן בין מערכת ההיגוי לגלגלים. היתרון הגדול של מערכת זו על פני מערכת היגוי רגילה הוא העובדה שהיא מאשפרת שליטה טובה יותר בגלגלי הרכב ונוחה יותר לתפעול. חשוב להקפיד ולמדוד מדי פעם בפעם את נוזל הגה הכוח ולמלא במידת הצורך (המילוי יתבצע במיכל הייעודי לנוזל שנמצא תחת מכסה המנוע).
תקלות נפוצות: אם הבחנתם כי סיבוב ההגה נעשה קשה מהרגיל, יש לוודא שאין נזילה כלשהי של שמן הגה ובמידה שאכן ישנה כזו, יש צורך בטיפול של מכונאי מוסמך.
מערכת הבלמים
תפקידם של הבלמים (ברקסים) ידוע ומוכר מבלי שיהיה צורך להרחיב עליו. לעומת זאת, זיהוי תקלות במערכת הבלמים זה כבר עניין אחר לגמרי - שחשוב מאוד לשים אליו לב. שחיקת צמיגי המכונית עשויה להעיד על תקלה כלשהי במערכת הבלמים, כמו גם ירידה בכמות שמן הבלמים; אם הבחנתם בירידה, יש למלא שמן באופן מידי, כשמומלץ כמובן לגשת למוסך ולוודא שלא מדובר בנזילה.
תקלות נפוצות: למערכת הזו עלולות להיות בעיות שכיחות נוספות מלבד נזילת שמן. אם שמתם לב לרעידות ברכב בזמן בלימה או שתגובת הרכב אינה מידית בעת הלחיצה על הבלמים, יש להגיע בדחיפות למוסך לבדיקה על ידי מכונאי מורשה. הבלמים הם אמצעי בטיחות חיוני וטיפולי תחזוקה קבועים בהם לא רק שיסייעו לשמירה על הרכב, אלא גם עשויים להציל חיים. מומלץ מאוד לבצע בדיקת בלמים שגרתית לפחות פעם בשנה, על ידי מכונאים מורשים ומוסמכים בלבד.

כתוב תגובה
תוכן התגובה:
שם מלא: