maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

על הקשר בין יחסים רעילים לאורח חיים בריא


יחסים רעילים יכולים להזיק לבריאות שלנו ממש כמו ג'אנק פוד, עשן, כימיקלים וקרינה, אבל משום מה אנחנו לא מייחסים לזה חשיבות. מדוע?

תודעת הבריאות הופכת לחלק חשוב בחיינו ולא מעטים מאיתנו מאמצים אותה כבסיס לניהול אורח-חיים תקין ומזין. היום, יותר מתמיד, אנו משגיחים על משקל ותזונה, כושר ובריאות, ויטמינים ותוספי מזון, זיהום ומיחזור. ובכל זאת, אנשים רבים שמודעים לשמירה על איכות הסביבה, לא משגיחים על איכות הסביבה האישית שלהם ולא מבחינים בכך שייתכן כי המקור המזהם והרעיל ביותר, הוא זה המתעורר איתם בבוקר או עובד איתם במשרד. יחסים רעילים יכולים להיות בלתי מזינים ואף קטלניים ויכולים לגרום למתח, דיכאון, חרדה ולבעיות רפואיות.

מערכת יחסים

במחקר ארוך טווח שנמשך כ-12 שנים, ביקשו לבחון את הקשר בין יחסים בין אישיים לבריאות פיסית. במחקר, נבדקו כ-10,000 אנשים שנדרשו לתאר ולתעד מערכות יחסים שונות שהם מקיימים בחייהם, לא רק עם בני הזוג אלא גם עם עמיתים לעבודה, חברים ובני משפחה. החוקרים גילו כי הנבדקים שתיארו יחסים שליליים, נמצאו בסיכון גבוה יותר לפתח בעיות לב, כולל אירועי לב קטלניים, מאשר כאלה שלא ניהלו יחסים שליליים.

כאמור, יחסים רעילים יכולים ללבוש צורות רבות, אך כיצד תדעו האם אתם מקיימים כאלה? הרי במציאות הנוכחית כשידוע לנו שאין דבר כזה קשר מושלם, הגבול בין סביר לרעיל מטשטש...

שאלו את עצמכם את השאלות הבאות, ביחס לכל אדם שאתם מנהלים איתו קשר קרוב:

1. כאשר אני עם האדם הזה, האם אני מרגיש מלא חיוניות ואנרגטי או שבדרך כלל הוא גורם לי להרגיש מרוקן ושפוף?

2. אחרי שאני מבלה עם האדם הזה, האם בדרך כלל אני מרגיש טוב יותר או רע יותר עם עצמי?

3. האם בחברת האדם הזה אני מרגיש בטוח פיזית ו/או רגשית, או שמא אני חש מאויים ולא נינוח?

4. האם יש שוויון במערכת החליפין ביני לבין האדם הזה, או שמא אני מעניק מעצמי לבלי סוף והוא תמיד לוקח?

5. האם מערכת היחסים מתאפיינת בתחושות של סיפוק וביטחון או דרמה וחרדה?

6. האם אני מרגיש מאושר ומסופק להיות מי שאני בחברת האדם הזה? האם הוא מאושר ממי שאני או שעליי להשתנות או להתאים את עצמי כדי לגרום לו אושר?

מערכת יחסים
 

כעת השוו את התשובות שלכם עם המאפיינים הבאים של יחסים בריאים לעומת רעילים.

  • יחסים בריאים מתאפיינים על פי רוב בחמלה, ביטחון, חופש חשיבה, שיתוף, הקשבה, אהבה ונתינה הדדית, אכפתיות, דיון בריא, כבוד והערכה.
  • יחסים רעילים מתאפיינים על פי רוב בחוסר ביטחון, כוח ושליטה, תובענות, אנוכיות, ביקורת שלילית, חוסר יושר, חוסר אמון, גישה שלילית, קנאה ופחד.


יחסים בריאים מאפשרים לי להרגיש שמח ואנרגטי
ואילו יחסים רעילים מוציא ממני את האומלל והאפאטי!

מערכת יחסים
 

חשוב מאוד להבין כי יחסים רעילים לא בהכרח פוסלים את האדם שאיתו אתם מנהלים אותם, אלא יש פעמים בהם הם פשוט מצביעים על התנהגות לקויה ביניכם.
לרוב מערכות היחסים בחיים שלנו יש את הפוטנציאל להוות קשר בריא, אך בהרבה מאוד מקרים - התנהגות לא ישרה, לא גלויה, אי הבנה וקצר בתקשורת מעצבים אותה להיות מזוהמת ומזהמת. חשוב מאוד שתבחנו כל מקרה לגופו ותשאלו את עצמכם:

האם היחסים אינם בריאים או שההתנהגות היא רעילה? האם יש אפשרות לטיהור?

מערכת יחסים

הצעד הראשון הוא לאבחן את היחסים הרעילים ולהכיר בהם. הרבה אנשים במערכות יחסים לא בריאות נמצאים בהכחשה. חושבים שבתפאורה כזו או אחרת, המצב עשוי
להשתנות ואיתו גם הלך הרוח; מבלי להבין כי כל אדם נושא איתו את אותו המטען ממקום למקום, כך שאם האינטראקציה היא כזו במקום אחד, קרוב לוודאי שהיא גם תהיה כך במקום אחר. כאמור, יש לערוך הפרדה האם האדם שאיתו אתם בקשר הוא המקור הרעיל או שמא התנהלות היחסים שלכם היא לא בריאה

ההכחשה היא מחסום שעליכם להסיר בעצמכם. לא משנה עד כמה הקרובים אליכם ינסו לעשות זאת בשבילכם, הרי שעד שלא תכירו במצב ותודו בו, לא יתאפשר שינוי. הקלישאות המאוסות ביותר הן אלה האומרות כי שינוי בא מבפנים, אך די שניזכר בעצמנו עומדים מול המראה ומחליטים כי מחר נתחיל דיאטה, כדי שנבין כי אם מישהו אחר היה ממליץ לנו לעשות זאת, כנראה שלא היינו מסכימים.

בשלב הבא והלא פחות חשוב, עליכם להכיר בעובדה כי אתם ראוים ליחס של כבוד, אהבה וחמלה. ישנן הרבה סיבות מדוע אנשים נשארים במערכות יחסים לא בריאות, אך אחת הנפוצות ביותר היא בסיס של הערכה עצמית נמוכה. אנשים מאמינים כי מה שהצליחו להשיג לעצמם הוא הכי טוב וכי לא מגיע להם טוב יותר. סוג זה של שינוי בחשיבה לא תמיד בא בקלות ולעיתים הוא מחייב תמיכה חיצונית של צד שלישי אובייקטיבי כמו יועץ אישי או מאמן לחיים. ההבנה כי אתם ראויים ליחס של כבוד היא תהליך והוא ארוך, אך שינוי תפיסתי כזה יועיל לכם בכל תחום בחיים - האישי, המקצועי, הזוגי והבין אישי. אל תוותרו לעצמכם. ללמוד להעריך את עצמכם ולפרגן לעצמכם זה שינוי הרגלים חשוב. ואם אתם יכולים להתאמץ לדקלם ערכים קלוריים, אתם יכולים גם להתאמץ וללמוד מנטרות של חיזוק ביטחון והערכה עצמית.

ברגע שאתם מתחילים להאמין שאתם ראוים ליחס שונה מזה שקיבלתם, השלב הבא הוא להתייצב במערכת הרעילה, לזהות את הרעל ולהתמודד איתו. כאשר אתם נתקלים בהתנהגות רעילה השתמשו במשפטי "אני" ככל האפשר, כדי לנטרל תגובת התגוננות ולהעביר את התחושה שלכם. לדוגמא יתכן שתרצו להגיד משהו כמו:

"אני מרגיש שאתה מוצא פגם כמעט בכל דבר שאני עושה וזה גורם לי להרגיש _______"
"אני (אוהב/מעריך/מכבד) אותך ואני אעריך זאת מאוד אם תפסיק ל_______________"

מערכת יחסים

כמובן שלמערכת יחסים רעילה יש כל מיני רמות; אם הרעל מגיע לכדי התעללות נפשית או פיזית, עימות כזה הוא לא בהכרח מומלץ ויש להתייעץ  עם איש מקצוע שיש לו ניסיון בהתמודדות עם אלימות.

אם שום דבר ממה שעשיתם לא משנה את "מידת הזיהום", כדאי שתשקלו להפריד עצמכם מהמקור הרעיל. עבור שותפים לדירה זה אומר לפרק את השותפות, עבור בני משפחה  זה אומר לצמצם את הקשר, עבור עמיתים לעבודה זה כנראה אומר התרחקות או עזיבה ועבור בני זוג מדובר בפרידה.
חשוב שתבינו כי אם לא תעשו כלום רק תאפשרו את התעצמות ההשפעה הפיזית והפסיכולוגית של הזיהום וההשלכה לא יכולה בשום אופן להיות בריאה. ברגע שתלמדו להקביל מערכות יחסים לגורמים סביבתיים, יהיה לכם קל יותר לבחון האם הם תורמים לאיכות הסביבה או פוגעים בה. כאשר תקבילו את איכות הסביבה לאיכות החיים שלכם, יתאפשר לכם לבחון האם מדובר באיכות בריאה ונקייה או איכות מזוהמת. 

מערכת יחסים

מערכות יחסים חיוביות הן חלק חשוב מהנוסחה עבור אורח חיים בריא ומאוזן, אז וודאו שבאימוץ אורח החיים הבריא שלכם, אתם לא מזניחים את המרכיב החשוב הזה.

ליקטה וכתבה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: