print header

מהו חינוך בלתי פורמלי ומה מטרתו?

בשונה מהחינוך הפורמלי אשר הינו בעל מערכת מוגדרת של תכונות ומאפיינים, חינוך בלתי פורמלי הוא מסגרת שבה תכונות ומאפיינים אלו אינם רשמיים או אינם קיימים. למשל, אם מערכת חינוך נתונה אינה נוכחת רוב הזמן והתקשורת לא רציפה, נוכל לומר שיש לה תכונות של חינוך לא פורמלי. כמו כן, מערכת זו לא דורשת מהתלמיד נוכחות, אין התמקדות ביצירת קשרים בין המורה לתלמיד ורוב הפעילויות מתקיימות מחוץ למוסד. הדוגמה המוחשית ביותר למערכת חינוך שאינה פורמלית היא הימצאותם של ילדים בתנועות נוער שונות, חוגים או בתי ספר אקסטרניים. 
 
הסבר על חינוך לא פורמלי: ילד קטן משחק בכיתה

הגדרת חינוך בלתי פורמלי

תהליכים חינוכיים בחינוך הבלתי פורמלי הינם בעלי מתודולוגיה גמישה, כך שהם מסוגלים להתאים לצרכים ולתחומי העניין השונים של התלמידים. הזמן אינו גורם קבוע מראש אלא מותנה במידת האפשרויות של התלמיד וקצב העבודה שלו. ישנן דרגות שונות של חינוך בלתי פורמלי כאשר כל אחת מהן תדגיש מאפיינים אחרים בו. לכן הגדרה מדויקת של מהו חינוך בלתי פורמלי הינה מורכבת ולמעשה הוא נותר יחסית לא מוגדר מכיוון שהחינוך אינו בית ספרי מסורתי והשקפת החינוך הזו זכתה להתעניינות מועטה מצד מתכנני חינוך.
 
עם זאת, חינוך בלתי פורמלי עונה באופן טוב יותר על הצרכים האישיים של התלמידים ורבים מהמשתתפים הנמצאים בתוכניות אלו מחפשים מקום שיבין ויסייע להבנה טובה יותר של האני הפנימי שלהם ושל העולם בו הם חיים. זה אך טבעי שאם החינוך שמספקים רוב בתי הספר לא מציע לתלמיד ערך מיוחד או יכולת להכין אותו להתמודדות עם בעיות יומיומיות, הוא בסופו של דבר יסרב להשתתף בתוכניות אלה וינסה למצוא מקום שייתן לו יותר משמעות. מכיוון שהחינוך הבלתי פורמלי מתמקד בתלמיד, הוא יהיה בעל תכונות גמישות יותר בכל הנוגע לנהלים, המטרות והתכנים. לכן מערכת זו תגיב מהר יותר לשינויים או צרכים ספציפיים שישפיעו על התלמידים והקהילה. 

למידה במערכות חינוך בלתי פורמליות

למידה לא פורמלית מתרחשת מחוץ לסביבות הלמידה הפורמליות אך בתוך איזושהי מסגרת ארגונית. בדרך כלל היא תנבע מהחלטה מודעת של הלומד לשלוט בפעילות מסוימת, מיומנות או תחום ידע, ולכן היא תוצאה של מאמץ מכוון. אולם לימודים אלה לא יעקבו  אחר סילבוס רשמי או יהיו מנוהלים על ידי מקור סמכותי והערכה חיצונית. למידה לא פורמלית מתקיימת בדרך כלל במסגרות קהילתיות: חוגי שחייה לילדים קטנים, מועדוני ספורט מסוגים שונים לכל הגילאים, קבוצות קריאה, אגודות דיבייט, מקהלות חובבים ותזמורות וכדומה. אחד ממאפייני הלמידה הלא פורמלית הוא שהמערכת הופכת יותר ויותר לפורמלית ככל שהלומדים הופכים להיות מיומנים יותר; וכך למשל הם יחשבו על בחינות במוזיקה ובאמנויות הבמה האחרות.
 
בדרך כלל במערכות בלתי פורמליות יהיו גם מחנכים בלתי פורמליים. הצורך במומחים ובעלי מקצוע מיוחדים למערכת זו נובע ממספר סיבות. ראשית, ייתכן שמצבים מסוימים וסיטואציות ייחודיות דורשים הבנה עמוקה יותר או מגוון רחב יותר של מיומנויות ממה שרבים מאיתנו מפתחים בחיי היום יום שלנו. באמצעות רפלקציה והדרכה מומחי המערכת הבלתי פורמלית יכולים להפוך למנחים של קבוצות ושיחות עם יחידים. הם יכולים גם לפתח הבנה עמוקה יותר לגבי אנשים ומצבים עקב המפגש שלהם עם הזדמנויות שונות. בקהילות רבות התפקיד עשוי להתמלא ולהתפתח על ידי 'זקני השבט'. במקומות אחרים, במיוחד כאשר מדובר על מוסדות חינוך לא פורמלי, נראה מורים אשר זהו תחום הכשרתם והם פיתחו סגנון מיוחד, בלתי אמצעי ושרואה את הילדים או המבוגרים באופן שווה ולא מתנשא. בזכות גישה זו מערכות אלו משגשגות במיוחד בעולמנו המנוכר. 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.