maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מטוסי החמקן המתקדמים בעולם

נראה שאין גבול להתפתחות הטכנולוגית המדהימה שחלה בזמן כל כך קצר בתחום התעופה והלוחמה האווירית. מטוסים שימשו לצורך צבאי לראשונה במלחמת העולם הראשונה בעיקר בתפקידי סיור ומאוחר יותר גם לצורכי תקיפה. במלחמת העולם השנייה כבר חלה התקדמות ניכרת בטכנולוגיה האווירית שהולכת ומתקדמת עד היום בקצב מסחרחר. במהלך השנים פותחה טכנולוגיית המכ"מ, המאפשרת לעקוב אחר מטוסים ממרחק רב. כדי להתגבר על פיתוח זה, המעצמות הגדולות עבדו ללא לאות כדי למצוא דרכים לפעול באוויר מבלי להתגלות. בשנת 1991, בתקופת מלחמת המפרץ, ארה"ב חשפה את מטוס החמקן הראשון שהחל את מהפכת המטוסים החמקניים בעולם. צפו בהתקדמות ובתחרות בתחום שהחלה מאז ועד היום, ובשנים הקרובות עתידה להגיע גם לישראל.

 

F-117 נייטהוק

"נץ הלילה", שנחשב לראשון המטוסים החמקניים המודרניים, פותח באופן חשאי במשך שנים רבות, ונחשף לציבור רק בשנת 1989 אחרי שכבר היה בשירות מבצעי במשך שנים אחדות. צורתו הזוויתית יוצאת הדופן של המטוס נועדה להסיט גלי מכ"מ, והחומרים ממנו הוא עשוי נועדו להפחית את חתימת המכ"מ שלו עוד יותר. מטוסים אלו מגושמים, איטיים ובעלי יכולת קטנה לנשיאת מטען, אך חוסר היכולת של הצבא העירקי לאתר אותם במהלך מלחמת המפרץ, הפך אותם למטוסי הקרב היעילים ביותר באותה התקופה. המטוס שהתחיל את שירותו בשנת 1983 סיים את שירותו בצבא האמריקאי בשנת 2008 ופינה את מקומו לטובת ה-F-22.
 
מטוסי חמקן
 
 
מטוסי חמקן
 
 

B-2 ספיריט

מטוס זה נחשב לאבי הדור שני של המטוסים החמקניים בעולם וגם הוא פיתוח אמריקאי אשר נחשף לציבור בשנת 1997, אף על פי שטיסתו הראשונה קדמה לכך כמעט בעשור. המטוס תוכנן במטרה להתחמק מגילוי מכ"ם אויב, וצורתו המיוחדת נועדה לשרת מטרה זו. מדובר  במטוס היקר ביותר שיוצר אי פעם, והוא מצויד במיטב מערכות הטכנולוגיה החמקנית המתקדמת של ארה"ב. מטוסי B-2 השתתפו במבצעים רבים כגון הפצצות על עיראק (1991, 2003), בוסניה (שנות ה-90), סרביה (בזמן מלחמת קוסובו, 1999) ואפגניסטן (2001-2003). המטוס עדיין משמש את הצבא האמריקאי כיום.
 
מטוסי חמקן
 
 
מטוסי חמקן
 
 

F-22 ראפטור

מטוס החמקן המתקדם ביותר של ארצות הברית שמכנים אותו "מטוס הקרב המבצעי הטוב בעולם". למטוס יכולת של שיוט על-קולית, מערכות אלקטרוניות מתקדמות לשיבוש מכ"מ ויכולת לבצע מגוון רחב של משימות החל מריגול ועד לתקיפה קרקעית. מטוס ה-F22 נכנס לשירות פעיל בשנת 2005 אך פעל באופן מבצעי לראשונה רק ב-23 בספטמבר 2014, בהפצצה על מתחם של דאעש.‏
 
מטוסי חמקן
 
 
מטוסי חמקן
 
 

F-35 לייטנינג II

ה-F-35 מייצג דור העתיד של מטוסי הקרב האמריקאים ויש הטוענים שהוא יהיה מטוס הקרב המאוייש האחרון שארה"ב תייצר. מדובר במטוס חמקן שתוכנן על מנת לשרת את כל זרועות הצבא  ונמצא בשלבי ניסוי ושיפור אחרונים לפני תחילת שירות מבצעי.. המטוס מיוצר בשלושה דגמים עיקריים - דגם A להמראה ונחיתה רגילה, דגם B להמראה קצרה ונחיתה אנכית, ודגם C לפעולה מנושאות מטוסים. ישראל חתמה באוקטובר 2010 על עסקת רכישה של 19 מטוסים שכאלו תמורת 2.75 מיליארד דולר, המיועדים להיקלט בבסיס נבטים של חיל האוויר משנת 2017. הכנפיים המתוחות לאחור, הקצוות המעוגלים ומערכות מחשוב סודיות הופכות את המטוס הזה לחמקן יותר אף מה-F-22 ומעניקות לו יתרון מוחץ בקרבות אוויר-אוויר.
 
מטוסי חמקן
 
 
מטוסי חמקן
 

צ'נגדו J-20

לא רק בארה"ב מפתחים מטוסים חמקניים, הצ'נגדו הוא מטוס מהדור החמישי של מטוסי הקרב של הרפובליקה העממית של סין שצפוי להיכנס לשירות בין 2017 ל-2019. מדובר במטוס דו-מנועי, בעל יכולת שיוט במהירות על-קולית שעתיד להתחרות במטוסי הדור החמישי של ארצות הברית ורוסיה. מומחים מערביים מעריכים כי במטוס מורכבים מנועים רוסיים או העתקים סיניים שלהם ושבגלל הצורה הלא חמקנית של המבערים שלו, המטוס יהיה חמקן רק מצדו הקדמי. כמו כן, בשל גודלו, גודל תאי החימוש וצורת המבנה שלו המטוס ישמש למשימות תקיפה וביון, ולא לעליונות אווירית, וככל הנראה לא יוכל להתחרות בקרבות אוויר עם מקביליו הרוסיים והאמריקאים. 
 
מטוסי חמקן
 
 
מטוסי חמקן
 

סוחוי T-50

מטוס דו-מנועי וחד מושבי בעל עיצוב אווירודינמי קלאסי תוצרת רוסיה, דומה מאוד בצורתו ל-F-22 אך גדול וכבד יותר. טיסת הבכורה של המטוס התקיימה ב- 2010, והוא צפוי להיכנס לשירות ולייצור סדרתי החל מ-2016. פיתוח המטוס עוכב בגלל מספר רב של בעיות תכנון וביצוע, בעיקר של המנועים, אך גורמים בצבא הרוסי לא חשפו מידע מדויק על אופי התקלות. המטוס אמור להיכנס לשירות בשנת 2020 ולהוות את התשובה של רוסיה ל-F-22 האמריקאי. 

מטוסי חמקן
 

לשם השוואה, המטוסים האמריקאים קטנים יותר מאלו של הסינים והרוסים.

מטוסי חמקן
 
 

RQ-170 סנטינל

הסנטינל הוא כלי טייס חמקני בלתי מאויש, המופעל על ידי חיל האוויר של ארצות הברית וה-CIA במשימות סיור ואיסוף מודיעין ברחבי העולם. הוא החל לפעול באפגניסטן והשתתף גם במבצעים בפקיסטן ובטיסות סיור מעל איראן בחיפוש עדויות אחר פיתוח נשק גרעיני, ואף בשנת 2011 נפל המטוס בשטחה של זו האחרונה. לא מדובר באבדה וחשיפת סודות מסוכנת במיוחד שכן להערכת מומחים הטכנולוגיה של כלי זה היא כבר מיושנת. עוד הם טוענים שחיל האוויר האמריקאי כבר קלט יכולות מתקדמות יותר, אותם שילב בכלי טייס שעדיין לא נחשפו לציבור ברחב.

 
 
מטוסי חמקן
 
 

איזכור מיוחד: RAH-66 קומאנצ'י 

עד כה סקרנו את המטוסים החמקניים של העידן המודרני, אבל בעבר פותח גם אב-טיפוס של מסוק חמקן שתוכנן עבור צבא ארה"ב ויועד לתפקידי סיור ותקיפה. הצבא האמריקאי תכנן לרכוש קרוב ל-1,300 מסוקי קומאנצ'י למטרות סיור והתקפה קלה, אך בשנת 2004 הוא הכריז על ביטול התוכנית במטרה לספק מימון למסוקים הקיימים כבר במלאי. סיבה נוספת לביטול הפרויקט היא הצלחתם המבצעית של כלי טייס בלתי מאוישים באפגניסטן ובעיראק שביטלו את הצורך במסוק חמקן, מתקדם ככל שיהיה.
 
 

 

למידע נוסף ניתן לצפות בסרט הדוקומנטרי הבא בשפה האנגלית, אשר מציג בפירוט ובהרחבה את ההתפתחות והחשיבות של כלי הטייס החמקניים בעימותים הצבאיים המודרניים.

מקור: שלמה ארליך
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: