maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

הפעולה הפשוטה הזו תעזור לכם להיות חזקים יותר מבחינה נפשית

  בחיים אנו מציבים לעצמנו לעתים מטרות לחתור לקראתן, שעוזרות לנו לשמור על תחושת ייעוד בכל יום. עם זאת, בשעה שחתירה לקראת מטרות עשויה להיחשב כמהלך מבורך וחשוב, לפי מומחים לפסיכולוגיה, הצבה של מטרות מסוימות עלולה לגרום לנו לנזק נפשי של ממש בגלל כימיקלים והורמונים המשתחררים בגופנו כאשר אנו מפעילים על עצמנו לחץ להשגתן. המתחים הללו עלולים לגרום להתדרדרות והיחלשות בחוסן הנפשי וגם הגופני שלנו, ולכן זה חשוב להימנע ממצבים שגורמים לכך. לפי ד"ר קרל וויק, פסיכולוג ויועץ ארגוני מומחה, ישנו דבר קטן אך מועיל במיוחד שיכול לנטרל ולהפסיק את הנזק שנגרם כתוצאה מהלחץ להישגיות יתרה, וכל אחד יכול לעשות אותו בקלות.
 
גבר עומד מול שקיעה
 

הסכנות של "לחלום בגדול"

כיום יותר מתמיד מופעל עלינו לחץ "לחלום בגדול", ולהציב לעצמנו רף גבוה של מטרות כדי לחתור להשגתן. כאשר אנו רואים או שומעים אנשים שאכן הציבו לעצמם מטרות גדולות והשיגו אותן בהצלחה, זה דוחף אותנו לנסות לעשות אותו דבר בעצמנו. אין כל רע בהצבה של מטרות עבור עצמנו, אך זה חשוב להבין שעל כל סיפור כמעט אגדי של הצלחה גדולה, עומדים אינספור צעדים קטנים שהובילו אליה, ובלעדיהם לא ניתן היה להשיג דבר. ד"ר קרל וויק גורס שההתמקדות במטרה אחת גדולה במקום בניצחונות יומיומיים לא רק שמזיקה לנו, אלא עלולה להביא בסופו של דבר למפלה שלנו. זאת, בשל הסיבות הבאות:
 
  • הביטחון העצמי שלנו עלול להתערער כאשר אנו לא מגיעים למטרה בקצב או בדרך שרצינו.
  • אנו עלולים להרגיש כשלון כאשר אנו משווים את המצב הנוכחי לעומת המטרה הסופית שאנו מנסים להשיג.
  • תחושות של דיכאון עלולות להתפתח ככל שעובר הזמן והמטרה טרם הושגה.
  • הלחץ שאנו חווים בדרך למטרה עלול להזיק לנו, שכן הוא מערפל את היצירתיות שלנו וגם מחליש אותנו מבחינה גופנית.
צילום עליון של גבר עם ראש מונח על השולחן כשלצידו לוח שנה ושעון קיר
 
כדי להימנע מההשפעות השליליות הללו ומהיחלשות החוסן הנפשי שלנו, ד"ר וויק ממליץ לחלק את הזמן שלנו לא לשנים אלא לימים המורכבים מ-24 שעות. התמקדות בפרק הזמן הקצר הזה בדרך למטרה לא רק שתטיב עמנו מבחינה נפשית, אלא גם תסייע לנו להשיג את מה שרצינו. כאשר אנו מתמקדים בהישגים הקטנים שאנו מגיעים אליהם בכל יום, מתחיל תהליך חיובי שבו אנו מתחילים להרגיש טוב יותר עם עצמנו, המוטיבציה חוזרת אלינו ואנו מרגישים חזקים וממוקדים יותר.
הערפל שאפף אותנו בגלל תחושות מיותרות של לחץ חולף, ותחושת מרץ שמתחדשת מדי יום עוזרת לנו להגשים את מה ששמנו לנגד עינינו. הצעד הראשון בדרך להשיג מטרות הוא הבנת החשיבות של מטרות ויעדים קטנים ביומיום. לאחר שההבנה הזו מוטמעת בתודעה שלנו, ניתן לעשות מספר דברים שיעזרו לנו לשמור על מרץ ולהתמיד בהישגים הקטנים שלנו.
לוח מטרה עם חץ באמצע

1. תתחילו בקטן

בדרך למטרה הגדולה, הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות זה לכתוב אותה ואז לשכוח ממנה. זה לא פשוט, אך הפעולה הזו תעזור לכם לזכור את הצעדים שאתם צריכים לעשות כל יום במקום לנסות לדלג קדימה מעבר ליכולות שלכם. כאשר ראשכם יהיה נקי ממחשבות על גדולה, תוכלו להיות ממוקדים יותר, וכן לתכנן ולבצע מטלות ואתגרים מדי יום. אם תצליחו לעשות זאת, אתם תרגישו לעתים קרובות שהשגתם דברים ששמתם לכם למטרה, מה שיחזק במידה ניכרת את הביטחון העצמי שלכם להמשך הדרך.

2. תגמלו את עצמכם

מגיל קטן, אנו מכירים את שיטת התגמול לפיה הישג מלווה בגמול קטן שנועד לשמח וגם לציין את שעשינו. זה גורם לכך שאנו מתרגלים לקבל דבר מה כאשר אנו מגיעים ליעד מסוים. אין סיבה שתפסיקו לעשות זאת גם כאשר אתם מתבגרים, וזה יעזור לכם במידה ניכרת בדרך למטרה. העניקו לעצמכם גמול קטן אחת לתקופה, או כאשר תגיעו לעוד הישג שקבעתם לעצמכם. אם לא תעשו זאת, המוטיבציה שלכם עלולה לרדת, שכן תרגישו שכל מה שאתם עושים הוא חסר תועלת ותוצאות. אל תהפכו את המטרה הסופית לפרס שלכם, אלא העניקו לעצמכם מתנות קטנות לאורך הדרך כדי שתוכלו להמשיך הלאה בתחושה טובה.
מתנה עטופה בנייר וסרט חומים

3. עשו "ספירת מלאי" של הישגים

פעמים רבות, כאשר אנו חותרים למטרה גדולה מסוימת, יש לנו נטייה להסתכל קדימה ולראות את הדרך שנותרה במקום את זו שכבר הצלחנו לעבור. חשוב להימנע מכך ולהסתכל מדי פעם לאחור כדי לראות את הדברים שכבר הצלחתם לעשות. אם למשל אתם מנסים לרדת למשקל מסוים ועוד לא הגעתם אליו, אל תתייאשו. הביטו בתמונה שלכם מתחילת הדרך והשוו אותה לאחת עדכנית כדי לקבל הוכחה חזותית של ההצלחה שלכם. על ידי הפעולה הפשוטה הזו אתם תוכלו לקבל תחושה חיובית לגביי ההצלחות במקום להתמקד בשלילה ועל הדרך שעליכם עוד לעבור.

4. תיהנו מהתהליך

אחד הדברים שיעזרו לכם להיות חזקים יותר מבחינה נפשית הוא להיות מסופקים מעצמכם וממה שהצלחתם לעשות. השתדלו לא לקחת את האנשים סביבכם או את עצמכם ברצינות גדולה מדי, שכן זה רק יגרום לכם לתחושות של לחץ נפשי. השתדלו ליהנות מהדרך ומהדברים הקטנים שאתם מצליחים בהם בכל יום, ללמוד על עצמכם ועל העולם דברים חדשים בכל צעד והעריכו את מה שכל יום מביא עמו. אתם תרגישו הרבה יותר נינוחים וחזקים לקראת האתגרים שצפויים לכם, כך שתהיו מוכנים להמשיך את מה שרציתם באווירה חיובית ונטולת לחץ.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: