print header

8 עובדות מעניינות מעולם הרכב

 מאז שהרכב הממונע יצא לאוויר העולם אי שם במהלך המאה ה-19 הוא הפך לחלק בלתי נפרד כמעט מהחיים של כולנו. כיום לרבים מאוד מאיתנו יש מכונית פרטית משלנו, כשאפילו משפחות שגרות בבית אחד מחזיקות מספר רכבים, ובאופן כללי מספר כלי הרכב בעולם כולו הולך וגדל במספרים עצומים מדי שנה בשנה. תעשיית הרכב כבר מזמן הפכה להיות אחת מן הגדולות והחשובות בעולם, והעולם המוטורי מושך אליו רבים מאוד שמתמכרים לריגוש ולאדרנלין שבנסיעה ונהיגה בשלל סוגי רכבים – חלקם גם נכנסים לעומק והופכים ממש למומחים ולעוקבים אדוקים. אז לכבוד כל אחד מכם שאוהב את הרכב שלו, אוהב לנסוע ולנהוג בכבישי ארצנו הפקוקים או בכל מקום אחר, ובאופן כללי "חולה רכב" מאיזה סוג שלא יהיה – אספנו 8 עובדות מרתקות שאולי לא ידעתם על רכבים בכלל, על יצרניות רכב שונות ועל כל מה שקשור לעולם המוטורי, ואתם מוזמנים לגלות אותן כאן. 

1. הקילומטראז' הגבוה ביותר שנמדד אי פעם לרכב הוא 4,828,032 ק"מ!

אם אתם חושבים שהמכונית החבוטה והישנה שלכם עברה דרכים רבות, מה תגידו על ה-Volvo 1800S מודל 1966 של אירווינג גורדון – ששברה שיא גינס עולמי של יותר מ-4 מיליון קילומטרים במצטבר (3 מיליון מיילים, לפי שיטת המדידה בארה"ב). בכל שנה איורווינג, שהוא חובב רכב מושבע, נוסע כ-160,934 ק"מ כדי לבקר בתערוכות רכב שונות; הנסיעה הכי ארוכה שלו הייתה מניו יורק שבארה"ב לוונקובר שבקנדה, מרחק של כ-4,810 ק"מ.

מה שעוד יותר לא יאמן בכל העובדה הזו היא שהמצמד (הקלאץ') המקורי של הרכב שרד לא פחות מ-724,205 ק"מ! לשם השוואה, תוחלת החיים הממוצעת של מצמד סטנדרטי נעה בין 80 ל-160 ק"מ. אז איך גורדון אירווינג הצליח לשמר על הרכב שלו ברמה כזאת גבוהה עם כזה קילומטראז' משוגע? אולי בזכות כך שהוא מטפל ברכב שלו בעצמו, ויודע בדיוק כל כמה זמן להחליף את נוזל ההילוכים ואת שמן המנוע שלו.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: מד קילומטרז' במכונית

2. חברת הרכב למבורגיני נוסדה מכיוון שבעלי חברת פרארי העליב את מייסדה

בעולם רכבי הספורט והיוקרה קיימת תחרות רבת שנים בין שתי היצרניות האיטלקיות המובילות בעולם – פרארי ולמבורגיני. זהו קרב קשה ותחרותי מאוד, אבל מדהים לשמוע שהוא התחיל בסך הכל בגלל עלבון אחד קטן... בשנת 1958 היה פרוציו למבורגיני בעל עסק מצליח ואמיד לטרקטורים במחוז אמיליה-רומאניה באיטליה, והוא גם היה חובב רכב עם הבנה מעמיקה במכניקה. פרוציו אהב להשתמש בעושרו לקנות מכוניות יוקרה, ביניהן גם כאלו מתוצרת פרארי, ולצאת לתחרויות עימן.

יום אחד גילה פרוציו שלמכונית הפרארי שלו לא יזיקו כמה שיפורים והוא פנה לאנצו פרארי, הבעלים של היצרנית האיטלקית המשובחת הקרויה על שמו, כדי ליידע אותו בכשלים שמצא במכוניתו. למרבה הצער, אנצו לא הגיב בחיוב לדבריו של פרוציו, והטיח בו: "אתה נהג טרקטור, אתה חקלאי. אתה לא יכול להתלונן על הנהיגה במכונית שלי כי הן המכוניות הטובות בעולם". פרוציו לקח את אותן ההעלבות וההקנטות שירה בו אנצו כסימן ברור לכך שהוא צריך לקחת את התחביב המכני שלו ולהפוך אותו לעסק מקצועי שיתחרה בפרארי – וכל השאר היסטוריה.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: סמל למבורגיני על מכונית

3. מכונית פורמולה 1 מודרנית יכולה לנסוע הפוכה במנהרה במהירות של 190 קמ"ש

אולי כבר יצא לכם לראות בסרט פעולה כזה או אחר או במשחק וידאו כלשהו סצנה שבה מכונית הפוכה מאיצה על תקרתה של מנהרת תנועה, אבל מעולם לא האמנתם שמצב שכזה יכול להתרחש במציאות. אז תתפלאו לשמוע שדווקא כן; אמנם לא בדיוק ברכב הממוצע שאיתו אנחנו נוסעים על הכביש, אך כל רכב מרוצים מודרני של פורמולה 1 יכול כיום לספוג כוח הטייה צידי של 3.5 ג'י – כלומר פי 3.5 יותר ממשקלו של הרכב עצמו! זאת מכיוון שלרכבים הללו יש חלקים אירודינמיים המחזקים את כוח ההצמדה שלהם – כך שלמעשה, באופן תיאורטי, הם יכולים לנסוע כשהם הפוכים מהתקרה, אם הם במהירות גבוהה מספיק.

גרי אנדרסון, המנהל הטכני של מרוצי פורמולה 1 לשעבר, אמר ל-BBC: "הכוחות שפועלים על מכונית פורמולה 1 דוחפים אותה אל הקרקע וגורמים לה להישען על צמיגיה, אבל למכונית לא אכפת אם הקרקע מעליה או מתחתיה. אז בתאוריה המכונית יכולה כנראה לנסוע הפוך, על תקרה של תעלה, בכ-190 קמ"ש והיא תתמוך במשקל שלה, כפי שאירודינמיקה עובדת במטוסים". על אף שעד עתה זה לא באמת נבדק מעולם, אנחנו די בטוחים שכל חובב רכב ישמח לראות ניסוי שכזה.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: מכונית פורמולה 1

4. קבוצת פולקסווגן מחזיקה ב-12 מותגי מכוניות ידועים – וגם מייצרת נקניקיות

כולם, לא רק חובבי הרכב, מכירים את פולקסווגן – יצרנית הרכב הגרמנייה שמאז שנות ה-30 (אז נוסדה והוחזקה על ידי המשטר הנאצי, עד שבעלות הברית השתלטו עליה בתום מלחמת העולם השנייה) מייצרת שלל דגמים בינלאומיים פופולאריים במיוחד כמו חיפושית, גולף, פאסאט ועוד. אך האם ידעתם שקבוצת פולקסווגן היא מקונצרני הרכב הגדולים ביותר בעולם, והיא מחזיקה באמתחתה עוד לא פחות מ-12 מותגים בעלי שם משלהם – כמו סיאט וסקודה בגזרת הרכבים העממיים ואאודי, למבורגיני, בנטלי ופורשה בגזרת רכבי היוקרה?

אם זה לא מספיק, אז מעניין לדעת שפולקסווגן לא רק מכינה רכבים –אלא גם נקניקיות. מאז 1973 הפכה החברה ליצרנית של נקניקיות קארי גרמניות מסורתיות, והיא מפיקה במפעלה לא פחות מ-20,000 כאלו ביום – כשבשנים האחרונות ייצור המאכל עולה על ייצור המכוניות של החברה! הנקניקיות של פולקסווגן זמינות כיום ב-11 מדינות שונות, ויש אפילו גרסה צמחונית שלהן. במקומות מסוימים, על כל רכישה של רכב פולקסווגן ניתן לקבל במתנה גם מנת נקניקייה תוצרת החברה.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: נקניקיות תוצרת פולקסווגן

5. הממציא של מערכת בקרת השיוט ברכב היה עיוור

בקרת שיוט היא אחת המערכות המודרניות היותר פופולאריות ברכבים, כשהיא מאפשרת לנהג לקבוע מהירות נסיעה רצויה, באמצעות לחיצה על דוושת ההאצה וקביעת מהירות אוטומטית ברגע שמגיעים לנקודה המתבקשת. בשנת 1974, כאשר הורכבה מערכת כזו לראשונה במכונית נוסעים, זה נחשב לצעד חדשני ומהפכני לתקופה, אך כיום כאמור היא מקובלת מאוד.

אך מה שיותר מעניין בכל מה שקשור למערכת הזו – הוא שמי שהמציא אותה בכלל סבל מעיוורון מאז ילדותו! שמו היה ראלף טיטור, והוא היה ממציא פורה על אף עיוורנו שהחל כבר כשהיה בן 5. אחרי שקיבל תואר בהנדסת מכונות מאוניברסיטת פנסילבניה, עבד ראלף בתחום מדחפי טורבינות קיטור שבהם השתמש חיל הים האמריקאי עבור המשחתות שלו. מאוחר יותר הוא הפך לנשיאה של חברת חלקי רכב גדולה, אז גם עלה בראשו הרעיון לבקרת השיוט. זה קרה באחד הימים, כשנסע עם עורך דינו שנהג ברכב – ושם לב ששותפו לנסיעה מאיץ כשהוא מקשיב ומאט כשהוא מדבר. הדבר הטריד מאוד את טיטור ומכאן נסללה בראשו הדרך לפיתוח המהפכני, שבסך הכל נועד להפסיק את תנודות המהירות שחווה.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: כפתורי בקרת שיוט בהגה

 

6. הקנס הכי גבוה על מהירות שניתן אי פעם הוא על סך 1,000,000 דולר

אם אי פעם עצר אתכם שוטר ונתן לכם דו"ח על עבירה שנדמה לכם שלא ביצעתם מעולם, או שסכום הקנס היה נראה לכם מוגזם – מה יגיד אותו אזרח שוויצרי שקיבל בשנת 2010 את דו"ח המהירות הכי גבוה אי פעם, על סך מיליון דולר? כן, מה ששמעתם. אותו שווייצרי נהג על מכונית מרצדס-בנץ דגם SLS AMG, ונעצר לאחר שהשוטרים מדדו את מהירות נסיעתו ב-300 קמ"ש – פי 2.5 יותר מהמהירות המותרת בדרך בה נסע!

בשווייץ, סכום הקנס על דו"חות מהירות לא אחיד, אלא מבוסס על פרמטרים כמו גובה ההכנסה של הנהג ובכמה הוא חצה את המהירות המותרת. המשטרה דיווחה שמכונית המרצדס בעלת ה-570 כוח סוס – שהמהירות המירבית שלה היא 315 קמ"ש – נסעה כל כך מהר שלקח לה כמעט 500 מטר לבלום. אז בנוסף לשיא העולמי לקנס הגבוה ביותר אי פעם, הנהג גם קטף את שיא המהירות שאי פעם נמדדה לרכב בכבישי שווייץ.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: מד מהירות מצביע על מעל 300 קמ"ש

7. שיא העולם בהוצאת והחלפת מנוע רכב עומד על 42 שניות!

אם פעם חשבתם שהמכונאי שלכם עובד ממש מהר – או לחלופין אולי עושה את עבודתו באופן איטי במיוחד – תתפלאו לשמוע שיש כמה שהוכיחו שאפשר לבצע את אחת מהפעולות המכניות הסבוכות והמורכבות ביותר ברכב, במהירות של פחות מדקה אחת. ב-21 לנובמבר 1985, צוות של 5 חיילים מחיל הנחתים המלכותי בצבא בריטניה הספיק לפרק ולהחליף מנוע של רכב פורד אסקורט ב-42 שניות בסך הכל!

איך הם בדיוק עשו זאת? הם התאמנו במשך שבועיים כדי להגיע למיומנות המטורפת הזו, מתברר. עם זאת, השאלה האם המנוע של פורד אסקורט הוא למעשה הקל ביותר לפירוק והרכבה מכל סוגי מנועי המכוניות השונים, עדיין נותרה בסימן שאלה – אך בכל מקרה צריך לתת להם את הקרדיט הראוי על העבודה יוצאת הדופן הזו. אתם יכולים לראות תיעוד מקורי ובלעדי של שבירת השיא הזה בסרטון המצורף:  

שבירת שיא גינס נוספת הקשורה בתחום פירוק והרכבת מנועים שייכת למכונאי סטיב מולר וצוותו, שהצליחו בשנת 2008 לעמוד במשימה הזאת על חיפושית של פולקסווגן בזמן של דקה ו-4 שניות! צפו גם בהם כאן:

8. מכונית בודדת מורכבת מכ-30,000 חלקים בסך הכל – מתוכם 800 מטר של מוליכי נחושת

טוב, זה אולי לא הכי מפתיע להבין שהמכונית שלנו עשויה מעשרות אלפי חלקים קטנטנים שמחוברים להם יחדיו, אבל זה כן מדהים לחשוב על כך ולהבין עד כמה הרכבים האלו אמינים למרות שהם כה מורכבים – ואף הולכים ונהיים עוד יותר משוכללים משנה לשנה. מעניין לחשוב איך ב-1995, רק לפני 26 שנים, תוחלת החיים הממוצעת של מכונית ממוצעת הייתה 8.4 שנים – והיום היא עומדת על יותר מ-11!

מלבד זאת, המכוניות של היום מסתמכות גם על הרבה על מערכות חשמליות וממוחשבות – מה שדורש התקנה של הרבה מאוד מוליכים ברכב. בחלק ממכוניות היוקרה מותקנים לא פחות מ-1,500 מוליכי נחושת שאורכם הכללי, אם תחברו את כולם, יהיה 1.6 מטרים; אבל אפילו במכוניות הבסיסיות ביותר יש כיום כמות מוליכים שבחיבור יחד ייצרו אורך של כ-800 מטר. לשם השוואה, במכוניות של סוף שנות ה-40 כמות המוליכים החשמליים עמדה על יותר מ-50, ואורכם הכולל היה 45 מטר בלבד.

עובדות מעניינות מעולם הרכב: חוטי נחושת

מקור התמונות: MonstourzMichael Sheehan

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.