print header

7 מערכות בטיחות חדשניות ומרתקות לרכב

 אין כמעט שום ספק שבעולם הרכב של היום, הציפיות שלנו מדגמי המכוניות החדשים מרקיעי שחקים יותר מאי פעם; הרי כל שנה שחולפת מקרבת אותנו צעד נוסף להגשמת חזון המכוניות האוטונומיות. אך עד שמכוניות שנוהגות בלי התערבות אנושית  באמת יסתובבו ברחובות שלנו ויהפכו לדרך הרווחת שבה אנחנו מתניידים ממקום למקום, אנחנו משתוקקים שהרכבים שלנו יהיו כמה שיותר חכמים וכמה שיותר בטוחים. לכן כל אחת מהיצרניות המובילות בעולם עונה לדרישה הזו במשחק בלתי נגמר של חידושי מערכות בטיחות, שנועדו להשאיר אותן צעד אחד מעל המתחרות. כדי להראות לכם עד כמה השוק הזה מרתק ועד כמה הטכנולוגיות שהוא מביא איתו מתקדמות ופורצות דרך, אספנו לפניכם את 7 מערכות הבטיחות המעניינות ביותר שיש - חלקן ממש חדישות וחלקן איתנו כבר מספר שנים, אך מתפתחות, צוברות תאוצה ונכנסות לעוד ועוד דגמים ככל שהזמן עובר.

1. מערכות בקרת שיוט מסתגלת-פעילה ומערכת שמירה על נתיב

זוכרים את הימים שבקרת השיוט הבסיסית נראתה לנו כמו מציאות עתידנית שקמה לתחייה? הימים האלו, שהחלו אי שם בשנות ה-70', כבר לגמרי מאחורינו – ועכשיו התכוננו לדור הבא של בקרות שיוט; ה"מסתגלות" (אדפטיביות) וה"פעילות" (אקטיביות) שהולכות להדהים אתכם עוד הרבה יותר.

אם עד עכשיו בקרות שיוט עבדו בצורה ידנית, על ידי כך שהנהג הוא שקבע את המהירות הנדרשת על ידי לחיצה על לחצני בקרה, כעת המערכות הללו הולכו צעד אחד קדימה אל עבר עצמאות אמיתית. אמצעי בקרת השיוט המסתגלת החדשניים מבוססים על מערכות מכ"ם, שמסוגלות לקבוע את מהירות השיוט של הרכב, להעלות ולהוריד אותה בהתאם לזרימת התנועה ולעמדה של הרכב על הכביש. המתקדמות במיוחד שביניהן יכולות ממש לזהות את השינויים במהירויות של כלי הרכב האחרים על הכביש ולהתכוונן בהתאם, כמו גם לעצור ברמזורים באור אדום או בעומסי תנועה כבדים שבהם הרכבים עומדים פגוש אל פגוש.

כהשלמה לאמצעי טכנולוגי זה, ישנה גם כיום מערכת ייחודית המותקנת ברכבים ומאפשרת שמירה על נתיב הנסיעה. הטכנולוגיה הזו, שנקראת LKA משתמשת במצלמות וחיישנים על מנת להתריע בפני הנהג על כל סטייה בלתי מכוונת מן הנתיב, באמצעות צפצופים ונורות אזהרה, ולעיתים אף רטט בהגה. אם הנהג לא מגיב לכל אלו, המערכת תחזיר אוטומטית את הרכב אל הנתיב המקורי באמצעות מצב חירום שמאפשר לה לשלוט על ההגה ואפילו על הבלמים, אם יש צורך.

ביחד, 2 המערכות האלו – בקרת השיוט המסתגלת ואמצעי שמירת נתיב הנסיעה – מאפשרות לרכב שלכם להיות חצי אוטונומי בכל סוג של נסיעה. הוא נותר תמיד במרכז הנתיב, מסתובב חלק בעיקולים ושומר על מרחק נסיעה בטוח מהרכבים המאטים שלפניו. ממש חזון אחרית הימים! סרטון התדמית הקצרצר הזה של היצרנית טויוטה, מדגים באמצעות הנפשה איך הטכנולוגיה הזו עובדת.

 

2. מערכת התראה ליציאה זהירה מהרכב

תמיד נחמד שיש כלים טכנולוגיים ומערכות שמאפשרים לנו לנהוג בבטחה על הכביש, אך מה עם הרגעים הקטנים שבהם סיימנו את הנסיעה שלנו, חנינו ואנחנו רוצים לצאת בבטחה מהרכב? נכון שבדרך כלל הם יעברו בשלום ובלי אירועים מיוחדים, אבל לרבים כבר קרה שבדיוק באותו רגע שבו הם פתחו את הדלת של המכונית כדי לצאת, הם הופתעו על ידי רוכב אופניים, הולך רגל או אפילו רכב אחר שבדיוק חלף על ידם וגרם להם במקרה הטוב לטרוק את הדלת בבהלה – ובמקרה הרע לתאונה. ההתרחשות הזו מסוכנת פי כמה כשילדים מעורבים בה בעת יציאתם מהרכב.

בדיוק לשם כך הומצאו מערכות ההתראה ליציאה זהירה מהרכב, שכבר משולבות בדגמים של רכבים שונים למשל רכבי קיה קרניבל 2021. למערכות האלו מתחברים חיישנים המותקנים בסמוך לאורות האחוריים של הרכב, ומשמשים כדי לאתר "סכנות" מתקרבות כאשר מהירות המכונית לא עולה על 3 קמ"ש (כלומר בעצירה או בכמעט עצירה). בהתקרב גורמים מסוכנים דוגמת רוכב אופניים, הולך רגל או מכונית אחרת המערכת משמיעה צליל התראה ונועלת את דלתות הנוסעים באמצעות נעילת ילדים עד שהסכנה חולפת.

מלבד קיה קרניבל כאמור, גם דגם יונדאי פליסייד מציע את היכולת הזו, וכן מספר דגמי אאודי – אם כי המערכת הנוכחית של היצרנית הגרמנייה לא מסוגלת לאפשר נעילת דלתות אוטומטית. אנחנו ממליצים לכם לצפות בווידאו הקצרצר הבא, שמציג הדגמה חיה לפעולה של המערכת החכמה הזו:

 

3. מערכות לשידור חי מהשטחים המתים סביב הרכב

כל נהג אמור להכיר את תופעת "השטחים המתים" – אותן נקודות בתחום ההקפי של הרכב שאנו מנועים מלהבחין בהן ברגעים מסוימים של הנסיעה. מערכות רכב מודרניות כבר החלו לפתור את הבעיה הזו, כשהן מציעות מעין אמצעי לניטור שטחים מתים שמפעיל ברכב צפצוף או רטט בהגה, ברגע שהוא מזהה נוכחות של עצם (רכב אחר, רוכב אופניים, הולך רגל) בשטח המת בעת נהיגה - אך כמה דגמים חדישים ומתקדמים עוד יותר לקחו את העניין הזה צעד אחד קדימה.

הונדה למשל מציעה דגמים המצוידים במערכת בשם "LaneWatch" (בקרת נתיב) ששולחת התראת התבוננות ישירות למסך המידע של הרכב ברגע שהחיישנים מאותתים על עצם בשטח המת. לעומת זאת בדגם e-tron של אאודי ישנה האפשרות להחליף את מראות הצד במצלמות, המאפשרות שידור חי של כל השטחים המתים מסביב, ישירות למסך תצוגה בגודל 7 אינץ' שמותקן מול הנהג.

באופן דומה, גם דגם סורנטו 2021 של קיה מציע תצוגה חיה של שטחים מתים על מסך דיגיטלי, דבר שמאפשר לכם להבחין ברוכבי אופניים, מכוניות והולכי רגל שנמצאים באותן נקודות סמויות, מבלי שתצטרכו להתיק את עיניכם מהדרך שלפניכם. אז האם "השטחים המתים" עומדים למות? נדמה שמערכות הבטיחות החדשות האלו בהחלט עשויות להפוך את המושג לבר מינן. בסרטון הקצרצר הבא תוכלו לראות איך הטכנולוגיה הזו עובדת במכונית מדגם קיה סורנטו 2021:

 
4. מערכת בלימת חירום אוטונומית לצמתים והצטלבויות כבישים

מערכת בלימה אוטונומית לרכבים (AEB) הפכה למאפיין בטיחות הכרחי כמעט בכל רכב, מאז שהוצגה לראשונה אי שם בסוף שנות ה-2000 - וכיום היא כבר הפכה לכזו שהתקנתה היא חובה על פי חוק בכל המכוניות מתוצרת יפן ואירופה. המערכת הזו משתמשת בחיישנים שונים על מנת לאתר מפגעים העומדים בדרכו של הרכב, כמו גם את המהירות היחסית שבה המכונית שלנו מתקרבת לאותם מכשולים, והיא מפעילה את הבלמים באופן אוטומטי אם הנהג לא מתחיל להאט בזמן.

כאמור מרבית המכוניות כוללות כיום את המערכת הזו כחלק מן התקן המודרני, אך עם כל הכבוד – הבלימה האוטונומית כפי שהיא כיום עדיין לא יכולה למנוע לחלוטין תאונות המתרחשות בצמתים ובהצטלבויות כבישים, שבהן נתיבים ודרכים מתחברים ונהגים מאבדים לעיתים את השליטה. לכן מעודד לשמוע שגרסאות עדכניות יותר של הטכנולוגיה הולכות וצומחות כדי לתת מענה לבעיה הזו, תחת שמות כמו "מערכת התראה מהתנגשות בהצטלבות", "AEB לצומת" או "AEB סורק-הצטלבויות".

המומחים של ANCAP – התוכנית האוסטרלית להערכת מכוניות חדשות העוסקת בעריכת מבחני בטיחות וריסוק לרכבים  - מסבירים כך: "מערכות התראה להתנגשות בהצטלבות משתמשות במערכות מכ"ם או דומות להן כדי לנטר את הסביבה ולבחון אם כלי רכב מתקרבים מהצד בהצטלבויות כבישים – ולהתריע בפני הנהג על התנגשות אפשרית".

גרסאות שונות של הטכנולוגיה הזו כבר נוכחות בדגמים של יצרניות שונות - טויוטה יאריס, מאזדה BT-50, איסוזו די-מקס, קיה קרניבל, פולקסווגן טוארג ומספר דגמי אאודי. בתשדיר הקצר הבא מטעם היצרנית קיה, אפשר לראות כיצד סוג כזה של טכנולוגיה עובדת:

5. מצלמות עיליות ו-360 מעלות לרכב

רוב רובם של הדגמים המודרניים שיוצאים לשוק כבר מצוידים במצלמות אחוריות וחיישני חנייה שעוזרים לנו לנווט בשטח ושומרים על הבטיחות שלנו ושל הרכב – אך גם את זה אפשר לקחת צעד קדימה, כדי לתת לנו כלי לראיה מרחבית כוללת ומקיפה. זה בדיוק מה שקורה עם המצלמות העיליות, מצלמות ה-360 מעלות ותצוגות התלת מימד שהדגמים החדשים והבטוחים ביותר מספקים לנו.

המערכות האלו יכולות להיות יעילות במיוחד כשמנסים לתמרן עם הרכב בחלל חנייה צר וסגור או כשרוצים להעריך את ההיקף החיצוני של מכונית גדולה במיוחד שמתניידים בה. חלק מן המערכות האלו ממש מסוגל להתמקד באזורים נקודתיים מאוד בצד החיצוני של הרכב, כדי שיהיה אפשר לתמרן בין אבני השפה והמכשולים האחרים בדרך.

יצרניות כדוגמת יגואר-לנד רובר אפילו לקחו את הביטוי "360 מעלות" מילולית לגמרי, והוסיפו לרכביהם תצוגת תחתית נרחבת שמאפשרת לחזות בחלק התחתון של הרכב, כדי לאפשר לנהגים לראות מה קורה מעבר ומתחת למכסה המנוע שלהם בזמן נסיעות שטח. טכנולוגיות תצוגת הקרקע בדגמי הלנד-רובר והריינג'-רובר של היצרנית מאפשרים מבט נקי אל תנאי הקרקע שתחת הגלגלים – במיוחד בקדמת הרכב, כך שאפשר לנסוע בהם בבטחה שלמה בכל סוגי הדרכים. אתם יכולים לראות בווידאו הבא איך מערכת כזו עובדת במכונית של היצרנית אאודי:

 

6. מערכת התראה לתשישות הנהג

על פי האגודה המלכותית למניעת תאונות שבבריטניה, תשישות של נהגים עלולה להוות חלק מהגורמים לתאונות דרכים ב-20% מהמקרים – כשרבע מהן נגמרות במוות או בפציעות קשות. לא בהכרח צריך את הנתונים והמספרים הללו כדי להבין לבד שתשישות ועייפות בנהיגה הן מהבעיות החמורות ביותר שנהגים מתמודדים איתן.

מרבית יצרניות הרכב משלבות בימים אלו בדגמים שלהם מערכות התראה חכמות שיודעות לזהות הופעת תשישות אצל הנהג ולתת לו התראה מקדימה על מנת להבהיר לו שהוא צריך לקחת הפסקה מנסיעה ארוכה ומעייפת. כך לדוגמה, מערכת ניטור הנהג של היצרנית היפנית סובארו משתמשת במצלמה המותקנת ברכב, שבה משולבת טכנולוגיה לזיהוי פנים שמאפשרת לאבחן אם המבט שלכם נודד מהדרך או אפילו אם אתם שוקעים לנמנום תוך כדי נהיגה – ולאותת לכם כשזה קורה.

מערכת "התנמנמות הנהג" של היצרנית הבריטית ווקסהול מוטורס אפילו מפעילה התראות קוליות וחזותיות אם הרכב סוטה בפתאומיות מהנתיב, בדרך שמצביעה על תשישות של הנהג או על חוסר רגעי בתשומת ליבו. בתשדיר הקצרצר הזה מבית היצרנית סקודה, תוכלו לראות איך הטכנולוגיה הזו עובדת:

 

7. ראיית לילה

לילה ואתם על דרך מהירה, חושך ועלטה מכסים את הכביש בקטע שבו אין שום פנס או עמוד תאורה לרפואה. אפילו הדלקת אורות גבוהים עדיין לא הופכת את הדרך ליותר ברורה – מפחיד מאוד ואפילו מתכון לאסון, נכון? רבים שזה קרה להם ודאי יסכימו איתנו. למזלנו גם לכך מתחילות יצרניות הרכב למצוא פתרונות, כשחברות כמו אאודי, BMW ופורשה כבר התחילו להתקין אמצעי ראיית לילה בדגמים החדשים שלהם.

המערכות האלו משתמשות במצלמות תרמיות בטכנולוגיות אינפרה-אדום, המתוקנות באזור הסבכה (הגריל) של הרכב, כדי לזהות עצמים "חמים" שאחרת היו חומקים מהעיניים שלנו בגלל החושך. במילים אחרות, המערכות האלו יכולות לאתר בשבילנו רוכבי אופניים, הולכי רגל ואפילו חיות המסתובבות על הכביש עד למרחק של 200 מטרים מאיתנו ולהציג תמונה ברורה  בתצוגה הדיגיטלית של הנהג – וכך למנוע התנגשויות ותאונות מסכנות חיים שקורות לא אחת בשעת הלילה. בסרטון הבא תראו הדגמה חיה לאיך מערכת שכזו עובדת:

 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.