maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חשיבה חיובית לפי הקבלהסדרה תשיעית - שיעור ראשון – חשוב טוב יהיה טוב

למעבר לסדרה השמינית - התשובה - לחצו כאן!


להתמודד או להתגבר?

כיצד צריך להתייחס לקשיים ולאתגרים בחיים? האם אנחנו צריכים רק "להחזיק מעמד", להאמין שהכל לטובה ולחכות שהקושי יעבור, או שמא יש אפשרות אחרת, עבודה פנימית מסוג אחר?

בתורת החסידות בכלל ובשיחותיו של הרבי מלובאוויטש בפרט, ישנה התייחסות נרחבת לנושא. אחד מחידושי הרבי בדורנו, הוא שאל לנו להסתפק בהתמודדות עם הקשיים כי היום כבר ניתן לעבור שלב, לעבודה נעלית יותר, עבודה בה מתגברים על הקשיים.

על סוג העבודה הזו, הנקראת "ביטחון" נלמד בדפים הבאים.

לא תירא מהם

"כי תצא למלחמה על אויבך וראית סוס ורכב, עם רב ממך, לא תירא מהם כי השם אלוקיך עמך, המעלך מארץ מצרים" (פרשת משפטים).
פסוק זה הינו אחד מהמקורות בתורה, לסוג העבודה הנעלה בהתמודדות עם קשיים. הפסוק מתייחס למצב של מלחמה, מלחמה בה האויב רב וגדול ממך, אף על פי כן אומרת לנו התורה "אל תירא מהם". למרות שהאויב גדול ממך, למרות שעל פי תנאי המציאות יש חשש סביר להיכשל במלחמה, אנו מצווים לא לפחד מהאויב.

המלחמה הפנימית

אין הכוונה רק למלחמות של עם ישראל באויביו, אלא גם למלחמה הפרטית של כל אחד מאיתנו. המלחמות היומיומיות והמאבקים עם אתגרי החיים והקשיים היומיומיים.
בתוך כל אחד מאיתנו ישנה מלחמה בין הכוחות השונים הפועלים בו.

כפי שמוסבר בספר התניא (ספר היסוד של חסידות חב"ד), כי לכל יהודי ישנן שתי נפשות, נפש בהמית, המושכת אותנו לפעולות שליליות ולתחושות פנימיות של עצבות, עצלות, גאווה, כעסים. ונפש אלוקית, היא התודעה הגבוהה שבנו, וממנה באה השמחה והאמונה בבורא שמחיה את הכל.

השם אלוקיך עמך

על הפסוק "כי תצא למלחמה", אומר הרמב"ם, כי התורה מצווה כאן, שאסור לפחד מהאויב גם כשהוא גדול ממך. הרמב"ם מסביר שמכיוון שהפחד יביא אותך לבריחה, אסור לפחד.
רבינו יונה בספרו שערי תשובה מוסיף ואומר שהדרך לא להרגיש את הפחד היא על ידי שירגיש את ישועת השם.

"הוזהרנו בזה שאם יראה האדם כי צרה קרובה, תהיה ישועת השם בלבבו, ויבטח עליה"
כלומר, על ידי שהאדם ירגיש את הישועה שעומדת להגיע, הוא לא ירגיש את הפחד מהאויבים. הן האויבים החיצוניים (העמים שסביבנו) והן האויבים הפנימיים (הנפש הבהמית והתחושות השליליות).

עולם מושלם

היעד של היהודי בעולם הוא לא רק להחזיק מעמד מול המלחמות, מול הבעיות. היעד הוא להגיע לגאולה. כלומר לא להסתפק בהתמודדות, אלא לראות איך הבעיות נפתרות בפועל, לראות זאת בגלוי.

כולנו שואפים לגאולה הכללית, למצב בו כל האנושות תזכה להיגאל, בית המקדש יבנה, והשכינה תשרה בו, כל העמים יבואו לעבוד בבית המקדש, יהיה מהפך כללי באנושות. יהיה עולם ללא בעיות, ללא רע, לא יהיו קנאה, שנאה ותחרות. עולם מושלם.

גאולה פרטית

אך ישנה גם הגאולה הפרטית. אחת הדרכים העיקריות להגיע לגאולה כללית היא על ידי שכל אחד יגיע לגאולה הפרטית. על ידי שבחיים הפרטיים שלנו נגיע לשלימות וניגאל מכל הצרות. לכן, אם נבין היטב מה הוא המצב בגאולה הכללית נוכל להבין מהי העבודה הנדרשת מאיתנו כדי להגיע לגאולה הפרטית.

גאולה פרטית היא לא מצב בו אנחנו עדיין נלחמים ונאבקים בבעיות. בגאולה פרטית, הכוונה היא שאנחנו כבר אחרי כל המלחמות, אחרי ההתמודדויות, אנחנו במצב שכבר ניצחנו את המלחמות.

השאיפה היא לא רק להחזיק מעמד, אלא לראות איך הקושי מתהפך לטוב, בלשון הרבי, טוב נראה ונגלה. שרואים בעיניים במוחש שהקשיים הסתיימו והמצב טוב.

הגאולה בפתח

סוג עבודה זה הוא נעלה יותר ממה שהורגלנו עד היום. הדרישה היא גדולה יותר, אך ככל שמתקרבים יותר לגאולה, כך ניתן יותר כבר להתחיל לחיות את הגאולה.
לכן בזמננו, יש כבר את האפשרות להתחיל להתגבר על הבעיות, ולא רק להתמודד איתן.

שבתי בבית השם

כך גם אומר דוד המלך בתהילים (פרק כז, פרק המוסיפים לתפילה בימי חודש אלול), "אם תחנה עלי מלחמה לא יירא ליבי, אם יקום עלי מלחמה בזאת אני בוטח", הוא יודע שיהיו לו מאבקים ויודע שהוא ינצח אותם.

"אחת שאלתי מעם השם, שבתי בבית השם כל ימי חיי לחזות בנועם השם ולבקר בהיכלו", דוד המלך מבקש להגיע למצב בו לא יהיו עוד מלחמות, שהטוב יהיה נראה ונגלה.

לשבת בבית המקדש, כאשר השכינה שורה, הגאולה כבר כאן ואנחנו כבר אחרי המאבקים והמלחמות. הרע כבר התהפך לטוב גלוי. כלומר, אף על פי שדוד המלך נמצא בהתמודדויות ובמלחמות, היעד שלו זה להגיע למצב בו אין יותר מלחמות וקשיים, מצב של גאולה.

אמונה וביטחון

בחסידות מוסבר כי ההבדל בין שני סוגי העבודה, הוא על דרך ההבדל בין אמונה וביטחון.
אמונה נותנת לנו את הכוחות להתמודד מול הבעיות, לשאת אותם ואפילו בסופו של דבר להתגבר עליהם. ביטחון פוטר אותנו מהבעיות. על ידי ביטחון מגיעים למצב בו רואים את הטוב בגלוי. לכן אמרו חכמים כי בזכות הביטחון נגאלו ישראל ממצרים. בשיחותיו מסביר הרבי כי גם בגאולה הקרובה ניגאל בזכות הביטחון.

מהי העבודה הזו של הביטחון, מדוע היא זו שתגאל אותנו, והכי חשוב – כיצד עושים זאת?
כל זאת בשיעורים הבאים.

 

למעבר לשיעור הבא בסדרה - לחצו כאן!

 

סוכם מתוך השיעורים של הרב יצחק ערד
באדיבות אתר "אסנט צפת" - חווית הקבלה

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
תכנים קשורים: יהדות, דת, לב, אלוהים, נפש, נשמה, תניא, שמחה
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: