maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

טיפים לנהיגה חסכונית בדלק

בימי הקיץ החמים, האם נהיגה עם מזגן משתלמת יותר מנהיגה עם חלונות פתוחים? ומה דרוש כדי להפוך את הנהיגה לחסכונית יותר? הגיע הזמן לפתוח את מכסה המנוע ולקבל תשובות...

באופן עקרוני, עוצמת ההתנגדות של המכונית עם האוויר הפתוח, היא זו הקובעת את מהירות הנסיעה ואת מידת צריכת האנרגיה והדלק. כך למשל, רכבים ארוכים ורזים או קטנועים קטנים, מגלים התנגדות נמוכה יותר מאשר מכוניות מרובעות, על אחת כמה וכמה אוטובוסים ומשאיות. 

מומחים מאגודת מהנדסי הרכב בארה"ב (SAE), ערכו מספר ניסויים כדי לבדוק את אסטרטגיית הנהיגה החסכונית ביותר וגילו כי בכביש מהיר, נהיגה עם חלון פתוח משנה את עוצמת ההתנגדות, אך היחס אינו אחיד; בעבור רכבים גדולים, ההתנגדות ממילא גדולה כך שנסיעה עם חלון פתוח לא משנה באופן משמעותי את מידת הצריכה של הדלק, אך לעומת זאת, עבור מכוניות ספורט קטנות ומלוטשות , נסיעה עם חלונות פתוחים בכביש מהיר, מגבירה את צריכת הדלק בכ-20%.

אם כן, למכוניות גדולות מומלץ לנסוע עם חלון פתוח ולמכוניות קטנות מומלץ לנסוע עם מזגן? לא בהכרח. עוצמת ההתנגדות תלויה גם לא מעט בגודל ונפח המנוע וביכולת השיוט של הרכב על הכביש.

גודל המנוע הוא פרמטר חשוב באסטרטגיית החיסכון, כאשר השאלה הפשוטה היא כמה מאמץ נדרש מהמנוע על מנת להפעיל מזגן? מנועים קטנים בין 900-1200 סמ"ק נדרשים למאמץ רב יותר בהפעלת המזגן מאשר כלי רכב בעלי נפח מנוע בינוני 1600-2000 סמ"ק ועל אחת כמה וכמה אל מול מנועים עם נפח של 2400-5400 סמ"ק.

"בעבור מכוניות גדולות, המזגן צורך רק מעט מהמשאבים של המנוע וכתוצאה מכך גם מסתפק בכמות קטנה של דלק..." כך טען אחד מעורכי הניסוי.

אם כן, מכוניות בעלות נפח מנוע גדול כלל לא מזיעות ממאמץ בהדלקת מזגן ברכב, לעומת מכוניות עם נפח מנוע קטן שמתאמצות וצורכות הרבה יותר אנרגיה.

 

אז מה מומלץ?

1. אם יש לכם רכב קטן עם נפח מנוע קטן ואתם עורכים נסיעה בעיר, העדיפו לנסוע עם חלונות פתוחים, נסיעה בעיר המלווה בעצירות תכופות ברמזורים, פיתולים ועומסי תנועה, גורמת לכם ללחוץ על דוושת הבלם ודוושת הגז ללא מנוחה, הימנעו ממאמץ מיותר והימנעו מצריכה נוספת של דלק. אם אתם נוסעים בכביש מהיר - הבחירה בידכם - אומנם מידת ההתנגדות של הרכב  אינה גדולה, אך המנוע שלכם גם כן אינו גדול והמאמץ עשוי להיות מיותר. הכביש פתוח? כבו את המזגן ופיתחו את החלונות שייכנס אוויר. 

2. אם בכל זאת, אתם חשים כי לא נכנס מספיק אוויר דרך החלונות. הדליקו את האופציה של האיוורור עד למקסימום כך שיכנס אוויר ממכסה המנוע.

3. גם עבור בעלי רכבים גדולים עם נפח מנוע גדול, העדיפו נסיעה עם חלונות פתוחים בשטח עירוני. הנסיעה האיטית לא תגביר את עוצמת ההתנגדות של הרכב באופן משמעותי, בעוד שמאפייני הנהיגה בעיר המחייבים בלימה והאצה מוגברים, מכבידים קצת יותר על המנוע. בכביש מהיר? עדיף לכם להדליק מזגן, המנוע שלכם יעמוד במאמץ.  

4. במידה ואתם עורכים נסיעה המשלבת מספר תחנות, העדיפו לכבות את המנוע בין עצירה לעצירה, כך גם מפלט האוויר של המנוע לא יתמלא בפסולת ובנוסף, הפיתוי לסגור את החלונות ולהדליק מזגן לא יגבר עליכם. יש ערים ומדינות שהוציאו תקנות נגד רכבים עומדים עם מנוע דולק. אומנם אצלנו אין תקנות כאלה, אך אנו יכולים לאמץ את השיטה - כבו את המנוע, צאו מהרכב והמתינו באוויר הפתוח או בצל.

5. שלבו מספר משימות בנסיעה אחת וצמצמו את זמן הנהיגה. זוהי אסטרטגייה חסכונית של  דלק וזמן, כמו כן היא תצמצם את מידת הבלאי המצטבר של הרכב.

6.  סעו לאט! על פי משרד האנרגיה של ארה"ב, נהיגה במהירות גבוהה, ובטח בשטח עירוני מגבירה את צריכת הדלק בכ-30% עד 40% ולו רק בגלל הצורך להאט ולהאיץ ללא סוף.
נהיגה אגרסיבית מוסיפה בלאי על הצמיגים, הבלמים והמנוע.

7. נסו לשמור על קצב קבוע. אם יש לכם מערכת בקרת שיוט, זה האמצעי המושלם. באמצעות המערכת, תוכלו לקבע את המהירות ולהוריד את הרגל מהגז, מבלי לפמפם דלק באופן מיותר ובלתי חסכוני.

8. אם בכוונתכם להאיץ, עשו זאת בהדרגה.

9. מנוע מכוון היטב פועל ביעילות רבה יותר, כמו גם חסכוני יותר. בידקו את חיישני החמצן, את שסתומי השמן וביחנו את האפשרות להחליף למנוע סינטטי שיכול לחסוך באנרגיה.

10. היפטרו ממשקל עודף בתא המטען. נכון, זה יופי של מקום איחסון - אך האם באמת  יש צורך שתגררו את כל הציוד הכבד הזה ממקום למקום? מטען עודף מגביר את המאמץ של המנוע ואת צריכת הדלק.

שתהיה לכם נסיעה בטוחה וחסכונית!

עריכה: טל עזר

מילה תרגומים - שירותי תרגום

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: