print header

כדאי לדעת: ההבדל בין פיתוח עסקי לשיווק

כל אחד מאיתנו שמע לא פעם את צמד המילים "פיתוח עסקי", אבל מי באמת מבין מה זה אומר? במה זה שונה משיווק העסק, מה עושה את ההבדל ולמה זה כל כך חשוב לתוחלת החיים ולאיכות החיים של כל עסק? כבר עונים... 

ההבדל בין פיתוח עסקי לשיווק: יד מזיזה חיילים בשח מט

פיתוח עסקי ושיווק זה לא אותו דבר

בעוד שכולנו יודעים מה זה אומר לשווק את העסק שלנו ואילו פעולות נכללות בתחום השיווק והמכירות, רבים מאיתנו לא סגורים על המשמעות של פיתוח עסקי. לא מעט ולא פעם מבלבלים בין שני התחומים הללו ורואים בהם תחום אחד. זה המקום לפזר את מסך הערפל – פיתוח עסקי אינו שיווק. אלו בהחלט שני תחומים משיקים שפועלים בקירבה זה לזה ומכוונים להשגת מטרה דומה, קידום העסק והצלחתו, אך יש ביניהם הבדלים מהותיים.

ההבדל הוא קודם כל בדרך הפעילות

שיווק ומכירות ומאידך פיתוח עסקי משתמשים בדרכים שונות כדי לקדם את העסק. בעוד שפעולות השיווק מסייעות לצמיחה האורגנית של העסק באמצעות פעולות פרסום וקידום מכירות בתקשורת ובכל מגוון אמצעי המדיה העומדים כיום לרשותנו, פיתוח עסקי מקדם את העסק באמצעות שיתופי פעולה, מיזוגים ורכישות. מדובר בפעילויות המתקיימות בערוצים שונים. ערוצים שיווקיים הם לדוגמה: קמפיינים תקשורתיים הכוללים פרסומים פיזיים ודיגיטליים, כתיבת בלוגים ופוסטים לקהל יעד ברשתות החברתיות, בניית רשימת תפוצה ופרסום במייל, יצירת דפי נחיתה, יצירת נוכחות אינטרנטית גבוהה ועוד. ערוצי פיתוח עסקי לעומת זאת מתמקדים בפעילות לזיהוי הזדמנויות חדשות ומימושן בפועל. פעילות כזו כוללת מודיעין עסקי המאפשר השגת מידע שיהווה כוח תחרותי לחברה, פגישות עם שותפים עסקיים פוטנציאליים, התקשרויות עם סוכנים, משא ומתן עם ארגונים לצורך מיתוגים משותפים, מיזוגים, רכישות, הנפקות ועוד. מכאן אפשר להבין שנתיבי השיווק שונים לחלוטין מנתיבי הפיתוח העסקי.

שיווק מכוון לצמיחה במכירות, פיתוח עסקי מכוון לצמיחת הערך

פעולות שיווקיות הן מקומיות, עכשוויות, ונעשות על מנת לקבל תוצאות מהירות בטווח הקצר. כך לדוגמה, אם רוצים לקדם מוצר חדש, יורים בכל הכיוונים, יוצאים בקמפיינים שיווקיים, מעניקים דוגמיות של המוצר, עורכים ערבי מכירות, סוגרים עסקאות מכירה שוטפות ועוד. הפעולות הללו מייצרות את הרווח העסקי כאן ועכשיו, נקודתית. לעומת זאת פיתוח עסקי הוא תהליך ארוך שדורש סבלנות, נעשה תוך חשיבה על המחר ופועל תוך ראיית הנולד. זאת במטרה ליצור ערך לטווח ארוך לחברה על ידי הגדלת לקוחות, ספקים ושווקים. במקרים רבים פעילויות הפיתוח העסקי אינן מכוונות בהכרח להעלאת ההכנסות והמכירות של החברה בהווה, אלא דווקא להשגה של יעדים איכותניים כמו חיזוק המיצוב של החברה בשוק והעצמת ערכה, מה שעשוי להביא להכנסות ורווחים גבוהים בטווח הארוך יותר. תוצאת הפיתוח העסקי היא צמיחה בערך, בהכנסות וברווחיות כתוצאה מצעדים ותהליכים חדשים. תוצאת השיווק היא השגת רווח מעסקאות שנעשות במסגרת של מכירות שוטפות.

 ההבדל בין מנהל שיווק למנהל פיתוח עסקי

כפועל יוצא מהשוני בין שיווק לבין פיתוח עסקי, מנהל שיווק ומנהל פיתוח עסקי הם שני תפקידים שונים. כדי להשיג יעד שיווקי, מנהל השיווק יתמקד ביתרונות המוצר או השירות שהארגון מציע ויפעל כדי לפרסם אותם ו"לדחוף" אותם הכי חזק והכי רחוק שאפשר. לעומת זאת, מנהל פיתוח עסקי פועל להשגת יעדיו תוך התייחסות לחזון הארגון ולמשימתו, כאשר החזון הוא – איפה אנחנו רוצים להיות, והמשימה היא – למצוא את הדרכים הפוטנציאליות שיביאו אותנו למקום הזה. בעוד שמנהל השיווק בונה אסטרטגיה שיווקית הכוללת דרכי פרסום ומכירות, המפתח העסקי נדרש לבנות מודל עסקי ותכנית עסקית. מדובר באתגר לא פשוט כאשר מבקשים להיכנס לתחום חדש או לייצר פעילות חדשה. בהתאם לכך, המפתח העסקי צריך לעיתים לפעול על פי הנחות הגיוניות שמבוססות על ניסיון או פעילויות דומות.  

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.