maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

6 תקלות שתוכלו לתקן לבד בלי לנסוע למוסך

 הרכב הפרטי שלנו הוא אחד הכלים החשובים והיקרים שיש לנו, אך בנוסף לכך עלות אחזקתו עלולה להיות גבוהה למדי. טיפולי ספא ווקס מיוחדים הם אולי מותרות, תיקונים כמו החלפת צמיגים ושמנים, טיפולים תקופתיים והמכה הכואבת ביותר - תקלות מכניות המתרחשות בהפתעה, הם הוצאות גדלות שאי אפשר לדחות או להתעלם מהן. מה שחשוב לזכור הוא שלא כל תקלה מחייבת נסיעה יקרה למוסך, ישנן מספר תקלות וטיפולים שאפשר לעשות לבד, כל עוד אין להם השפעה על בטיחות הנוסעים ברכב או סיכוי להפוך לתקלות חמורות יותר. חשוב לציין שלמרות שהמידע שבכתבה הבאה נכתב בהתייעצות עם מכונאים מורשים, אין מטרתו להחליף את הטיפול הניתן על ידי מכונאי מוסמך ומיומן, וכל הפועל לפי ההוראות הניתנות עושה זאת על דעת עצמו ואחריותו בלבד.
 

תיקון דליפת מים מהחלון גג - סאן רוף

נכון שלא לכולם יש חלון גג נפתח ברכב, אך בהחלט יכול להיות שאתם או חלק ממכריכם הקרובים שייכים לקבוצה הזו. אם אכן כך, אתם לבטח יודעים שלעיתים מתרחשת דליפת מים לתוך הרכב מאזור הגג, ושלא תמיד קל למצוא את מקור הבעיה. לידיעתכם, תופעה זו נפוצה, לכן כדאי קודם לבדוק אם מקור חדירת המים הוא אינו סדק או שבר בחלון, אך זה לא המצב - יש סיכוי גדול שהבעיה נגרמת בעקבות סתימה בצינור הניקוז שנמצא בפינות שמתחת לחלון הגג.
 
הטיפול פשוט וקל ומתבצע כדלהלן:

1. פתחו את חלון הגג לגמרי ושאבו את כל האבק, הלכלוך והעלים היבשים שנמצאים על המסילה.

2. נקו את המסילה היטב עם מגבונים.

3. ברווח שבין החלון הפתוח למסילה קיים חור בקוטר של כמה מילימטרים - זהו חור הניקוז (יכול להיות יותר מחור אחד). חפשו אותו בפינות הקדמיות והאחוריות, וכשתמצאו אותו, השחילו צינורית גמישה, באורך של כ-10-15 ס"מ, אל החריץ ובצדו השני חברו אקדח אויר שמחובר לקומפרסור (ניתן לעשות זאת גם בתחנות הדלק בהם יש מדחסי לחץ אויר).

4. לאחר שהרגשתם שהאוויר יצא בקלות, הוציאו את הצינורית החוצה ומזגו מים בעדינות אל תוך החור ועל המסילה. אם שחררתם את הסתימה, המים אמורים להתנקז ולהישפך לאחד מצדי הרכב, כך שתוכלו להבחין בשלולית קטנה של מים מתחת למקום ממנו הם יצאו. אם לא יצאו מים, ככל הנראה שהסתימה לא השתחררה ותצטרכו לחזור שוב על הפעולה.

דרך נוספת היא לשאוב ולנגב, כמו בסעיפים 1-2 ואז להשחיל כבל או חוט חשמל מעט קשיח ומבודד אל תוך החור. עשו זאת בעדינות ובלי לדחוף בכוח כדי שלא לגרום לנקב בצינורית של הניקוז.

החלפת מצתים – פלאגים

תפקידם של מצתי הרכב, הידועים לכל בשם הלועזי פלאגים, הוא לייצר את הניצוץ שמצית את תערובת הדלק והאוויר שבצילינדר, לאחר דחיסתה בבוכנה. את המצתים מחליפים על פי הוראות היצרן של הרכב, או כאשר מתקיימות אחת או יותר מהתקלות הבאות: צריכת דלק גבוהה מהרגיל ו/או קושי בהנעת הרכב. החלפת המצתים אינה עבודה מסובכת וניתן לעשות זאת לבד, אך לשם כך תזדקקו למספר כלי עבודה. דבר נוסף שעליכם לדעת לפני שאתם ניגשים להחליף את המצתים הוא כמה מהם יש במכוניתכם, מכיוון שישנם רכבים בעלי 4 - 12 פלאגים (תלוי בדגם), כשאת הפרט הזה תוכלו למצוא בספר הרכב שלכם.
אז מה הם הכלים להם תזדקקו:
  • מצתים חדשים המותאמים לרכבכם, על פי הוראות היצרן
  • סט בוקסות עם מאריכים
  • מברג שטוח
  • סט מפתחות אלן
  • רצ'ט (מפתח גביע)
תיקון רכבים: כלי עבודה של מכונאי רכב
אופן ביצוע ההחלפה:
1. ראשית כל יש לוודא שהמנוע קר ושהרכב לא אחרי נסיעה. אם סיימתם נסיעה רק כמה דקות קודם לטיפול, חכו לפחות שעה עד שיתקרר כדי שלא תפגעו.
2. הרימו את מכסי המנוע וחברו את התפס שמחזיק אותו פתוח.
3. כעת אתרו את המצתים - אם אתם לא יודעים את המיקום המדויק תוכלו לעקוב אחר הצינורות העבים המובילים לגוף המנוע, או לבדוק בספר הרכב שברשותכם. ברכבים מסוימים יהיה צורך להסיר כיסוי שמגן על גוף המנוע עצמו ומכסה את הפלאגים.
4. לרוב, המצתים מכוסים בגומי שמגן מפני עליהם לחות וכדומה, ועליכם להסירו בעדינות. אל תסירו את כל המצתים בבת אחת, הוציאו אחד, החליפו אותו, סגרו והחזירו למקומו ורק לאחר מכן החליפו את הבא בתור על מנת שלא תגרמו לבעיות בתזמון של המנוע.
 
תיקון רכבים: כלי עבודה של מכונאי רכב
5. ברגע שחשפתם את השקע של המצת הראשון תוכלו להתחיל להסיר אותו באמצעות הבוקסה עם המאריך והרצ'ט - סובבו קלות והוציאו את המצת.
תיקון רכבים: הוספת מים ירוקים למכל המים הרזרבי ברכב6. לאחר שהוצאתם את המצת, הסתכלו אל תוך החור ממנו הסרתם אותו, ובדקו שאין שם נוזלים או שברים של חרסינה. אם ישנם, דאגו להיפטר מהם לפני שתכניסו את הפלאג החדש כדי שלא יגרמו לבעיות.
7. לפני שתתפתו להשליך את המצת הישן לפח כדאי מאוד שתסתכלו עליו - הוא יכול לגלות לכם פרטים חשובים על רכבכם, למשל: מעט פיח על התקע הוא דבר נורמלי, אבל שמן על המצת או הרבה מאוד פיח יכולים להעיד על בעיות חמורות. שמן, לדוגמה, לא אמור להיות מסוגל לחדור לתוך המצתים, וזה קורה רק אם טבעות הבוכנה שחוקות או בגלל תקלות אחרות שיכולות לגרום ללא מעט בעיות בעתיד. אם שמתם לב לבעיה שכזאת, עליכם לפנות בהקדם למכונאי רכב מוסמך.
8. לאחר שהוצאתם את המצת הישן וניקיתם את התושבת היטב, הכניסו בעדינות את החדש והדקו את ההברגה בעזרת הרצ'ט. השתדלו שלא להבריג חזק מדי, ולאחר מכן החזירו את הצינור שמכסה אותו, חברו גם את התקע החשמלי אם הוצאתם אותו, ועברו למצת הבא.
9. לאחר שהחלפתם את כלל המצתים, הניעו את הרכב, ראו שהכל עובד כשורה ותוכלו להיות גאים בעצמכם.

בדיקה והוספה של מים לרדיאטור

לצערנו רבים מהנהגים לא מודעים לחשיבותה של בדיקת המים לפני כל נסיעה ובעיקר בימי הקיץ החמים. מחסור מים במערכת עלול לגרום לנזק במנוע, ובמקרים קיצוניים במיוחד אף להתלקחות של הרכב, לכן חשוב מאוד לבצע את הפעולות הבאות לעיתים קרובות מאוד.
 
אופן ביצוע הבדיקה:
1. הרימו את מכסה המנוע. 
2. וודאו שהרכב שלכם קר על ידי מגע קל וזהיר בפקק המתכת של הרדיאטור.
תיקון רכבים: רדיאטור עם פקק מתכת מחובר למנוע הרכב3. מצאו את מכל המים העודפים - שלרוב נמצא מאחורי הרדיאטור, בצדו הימני - ובדקו את כמות המים הנמצאת במכל. תוכלו לדעת את הכמות על פי שני הקווים עם האותיות הלועזיות E ו-F או MAX, כאשר E מציין ריק (Empty) ו-F או MAX מסמל שהמכל מלא ויש מספיק מים. אם לא מצאתם את מיקום המכל, חפשו את המידע בספר הרכב שלכם.
4. הסירו את פקק המתכת מהרדיאטור (מתקן חום) והניחו אותו בצד.
5. הניעו את הרכב ובדקו אם מפלס המים יורד או שהוא נותר יציב במעט. אם הוא יציב – מצוין, אך אם לא, זה סימן שחסרים מים, ועליכם להוסיף אותם אל תוך החור ממנו הוצאתם את הפקק. העדיפות היא למים ירוקים, בגלל שהם לא יוצרים אבנית שפוגמת במערכת והם עמידים בטמפרטורה גבוהה.
תיקון רכבים: מים ירוקים ברדיאטור
  • סגרו את הפקק והקפידו על סגירה מלאה כדי למנוע בריחת אדים וגם כדי שלא תהיה התפרצות בפעם הבאה שהרכב יתחמם.
  • הוסיפו מים גם למכל המים העודפים – זה שבדקתם בהתחלה עם הקווים והאותיות. מלאו עד לקו העליון, היכן שמופיע הכיתוב F או MAX, אך לא יותר מכך. סיגרו את המכל היטב ולאחר מכן גם את מכסה המנוע. 

לתשומת ליבכם! אם הרכב ממשיך להתחמם לאחר שהוספתם מים, דוממו את המנוע מכיוון שזו יכולה להיות בעיה אחרת, בגינה תהיו מוכרחים לגשת למוסך. 

החלפת אנטנת עמוד שבורה או ארוכה

האנטנה ברכב משמשת לקליטת גלי רדיו כדי שנוכל להאזין לתחנות הרדיו השונות תוך כדי נהיגה, ולמרות שכיום רוב הנהגים מאזינים למוסיקה באמצעי מדיה אחרים כמו קוראי דיסקים או חיבור אל הטלפון הנייד, כדאי עדיין שמצבה של האנטנה ישומר ושהיא תהיה שמישה. במקרה שבו נשברה לכם האנטנה, או שהיא ארוכה/קצרה מדי, מומלץ לרכוש אחת תואמת לסוג ולדגם הרכב שברשותכם ולהחליפה לפי סדר הפעולות הבא: 
 
אופן ביצוע ההחלפה:
  • סובבו והוציאו את חלק האנטנה המחובר עדיין לבסיס. אם מאיזושהי סיבה קשה לכם לאחוז אותו עם היד - נסו בעזרת מפתח פטנט.
  • השוו את אורך המתאם שמתברג לבסיס, בין זה שהוצאתם כרגע לזה שיש לאנטנה החדשה שברשותכם. אם יש צורך לחתוך מעט עשו זאת בעזרת מסורית ברזל קטנה, אך אם רכשתם את הדגם המתאים לא תצטרכו לעשות זאת.
תיקון רכבים: שתי אנטנות של רכב על גג עם צבת ומתאמים
  • הבריגו את האנטנה החדשה למקומה והפעילו את מקלט הרדיו שלכם.
 
תיקון רכבים: סיבוב אנטנה על גג רכב כחול

החלפת מסנן אוויר של המיזוג אוויר

רבים לא יודעים זאת, אך בתוך מרבית כלי הרכב ישנו מסנן אוויר שמונע מלכלוך להיכנס למערכת המיזוג, שם הוא יכול להיתקע ולגרום לחסימה או לעוף את תוף תא הנוסעים. כאשר המסנן מתמלא אבק ולכלוך הוא גורם למערכת להתאמץ, ולכן צריך להחליפו אחת לעונה לפחות. פעולת ההחלפה של המסנן קלה מאוד ומומלץ לבצעה בתחילת האביב, או כשאר מרגישים שהמזגן צריך להתאמץ יתר על המידה על מנת לקרר את הרכב.
 
אופן ביצוע ההחלפה:
1. בדקו בספר הרכב את סוג המסנן אותו אתם צריכים, ורכשו אותו מחנות חלקי החילוף.
2. חפשו בספר הרכב את מיקומו המדויק - לרוב המסנן נמצא מתחת לתא הכפפות ברכב או בתוך התא.
תיקון רכבים: מקום הימצאו של פילטר אוויר 3. לאחר שמצאתם את המיקום הנכון, הורידו את מכסה הפלסטיק המלבני ומשכו את המסנן החוצה.
4. הסתכלו היטב על כיוון ההוצאה של המסנן הישן, והכניסו את החדש בדיוק באותה הצורה בה הוצאתם את הקודם.
תיקון רכבים: מסנן אוויר פנימי לרכב5. החזירו את מכסה הפלסטיק למקומו, סיגרו הכל והפעילו את המזגן. 

החלפת נורה אחורית ברכב

נהיגה ללא תאורה קדמית היא עבירה על החוק הגוררת קנסות, כך גם נסיעה עם נורות שרופות אחרות ברכב, שתפקידן "לדבר" עם הנהגים האחרים בכביש, כמו למשל נורות המכוונים, אורות נסיעה אחורית או תאורת בלימה. החלפת הנורות הקדמיות היא פעולה פשוטה למדי שלא חייבים להיות חשמלאי רכב על מנת לבצעה, ואותו דבר לגבי החלפת הנורות האחוריות. לאחר שתקראו את הפעולות שצריך לעשות, תוכלו לבצע את ההחלפה בעצמכם, ולחסוך סכום כסף לא מבוטל. כל שעליכם לעשות הוא להצטייד במספר מברגים מסוגים שונים: פיליפס-צלב, אלן ושטוח, ובמגוון של נורות לרכב, עם חוט להט כפול, חוט להט אחד, מגע יחיד, 2 מגעים וכדומה. מחירן לא יקר ותמיד כדאי שיהיו לכם בהישג יד כמה כאלו.
 
אופן ביצוע ההחלפה:
1. ישנם סוגי רכבים - בעיקר אלו בעלי דלת אחורית עולה - שעל מנת להגיע אל הנורות צריך לפרק את הברגים הנמצאים על גוף הרכב מצדו הפנימי (היכן שנסגרת הדלת המתרוממת) ולשחרר את גוף הפנס בזהירות משלדת המכונית.
תיקון רכבים: פתיחת הברגה מפנס אחורי של רכב2. על גוף הפנס תוכלו לראות לרוב שתי נורות, אחת בחלקו העליון והשנייה בתחתון. חלצו את הנורה השרופה מגוף התאורה על ידי חצי סיבוב.
תיקון רכבים: הוצאת הנורה מהפנס האחורי של הרכב3. לפני שתשליכו את הנורה בדקו איזה סוג היא; מגע כפול, חוט להט אחד וכדומה. בהתאם לכך, הכניסו נורה תואמת חדשה והבריגו אותה למקום. 
4.החזירו את הפנס למקומו, הבריגו את הברגים בחזרה למקומם ובדקו אם הכל תקין.
ברכבים אחרים אזור הפנסים האחוריים מוסתר בכיסוי הבד הפנימי, ומוחזק עם קליפס בתא האחורי (תא המטען) של הרכב. במקרה זה הפעולה פשוטה יותר, רק מוציאים את הנורות בחצי סיבוב, מחליפים לנורה תואמת כמפורט בסעיף 4 ומחזירים את הכיסוי בחזרה למקומו.
 

מקור לתמונות: LowderpoopMr.E "Barba Roja" The VikingVAG ProductionsexpertvillageJessicann4DIYers

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: