maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מדוע ועד עובדי הנמלים הם החרדים החדשים?

 
מאת: ערן הילדסהיים, אתר הכלכלה האמיתית
 
לפני כמה חודשים פורסם באתר מאמר שמבהיר מדוע הכסף לא נמצא אצל החרדים בניגוד לטענה שרווחה בציבור. למרות שהיום זה כבר מובן מאליו, אז זה היה המאמר המושמץ ביותר שפורסם עד כה בבלוג. אז עכשיו כשאין חרדים צריך למצא מהר גוף חדש כדי לשסות בו את העם כדי לתת תקוות שווא שהנה שם הבעיה. ועד עובדי הנמלים מעורר בציבור את מידת האנטיגוניזם הנכונה כדי להפוך להיות יעד מצוין לשיסוי. בלי לחכות רגע אחד עוד בטרם תופעלנה הגזירות, שוב החלה לפעול מכונת הססמאות המשומנת של הממשלה במלוא הקיטור. כל יוקר המחיה בישראל מסתבר עכשיו מקורו בכלל בכמה מפעילי עגורנים מחיפה ואשדוד. איך לא עלו על זה קודם ואל תפריעו בבקשה עם עובדות סותרות. הנה שלוש מהן:
 
מדוע ועד עובדי הנמלים הם החרדים החדשים
 
1. אם השכר הממוצע של כל עובדי נמל אשדוד וחיפה ישתווה לשכר הממוצע במשק האם זה יקטין את הגרעון?
נתחיל בסיסמא: חבורת עובדים נהנתנית השתלטה לנו על המדינה ונהנית ממשכורות עתק שאנחנו מממנים, ובכך הם תורמים תרומה גדולה למצב הכלכלי הגרוע שלנו.
הנה העובדות: סך הכל עובדים היום בנמלים הגדולים של חיפה ואשדוד כ-2300 עובדים. ההוצאות של שני הנמלים על משכורות ב2012 הגיעו ל901 מיליון שקלים. בואו נריץ תרחיש דמיוני שהקבינט מתכנס היום ומחליט לפתוח במבצע "נמלי זעם" נגד עובדי הנמל. חיל הים באישון לילה משתלט על הספינות, כוחות מארינס אמריקאיים נחלצים לעזרה ופולשים לעגורנים ויחידות ימ"מ משתלטות על חדרי הפיקוד בנמל. כל העובדים נאלצים בכפייה להוריד את שכרם כך שיתשווה לשכר הממוצע במשק שהוא בערך 9000 ש"ח. במצב כזה תחסוך המדינה על משכורות לעובדי הנמל כ650 מיליון ש"ח והנה סגרנו את הגרעון ב2013?  העובדה היא שהסכום הזה מהווה רק כ-1.3% ממנו. זה הכל. אז כן עובדי הנמלים צריכים להתייעל אבל גם הממשלה צריכה להתייעל בדרך קבלת ההחלטות שלה לפני שהיא מחליטה מול מי לצאת ל"מלחמה".
 
2. אם הממשלה תפתח נמל פרטי מתחרה - האם זה יוריד את יוקר המחיה?
נתחיל בססמאות ופה אין פוליטיקאי שלא התכבד להעניק ססמא:
בנט: חצי מהציבור משלם מחירים יקרים מאוד כיום במוצרים, בשל אי-יעילות של הנמלים
נתניהו:  נגבש בקרוב הרפורמה בנמלי הים שתוזיל את יוקר המחיה בישראל
ולעובדות:
מה שבנט לפיד ונתניהו לא מגלים לכם שגובה תעריפי הנמלים נתונים מאז ומתמיד בכלל בידיהם. עובדי הנמל לא יכולים להעלות או להוריד שקל ללא אישור משרד האוצר. הירידה בתעריפים נמצאת למעשה במרחק של הוראה אחת של אותם פוליטיקאים שמסבירים לנו שרק אם יהיה לנו עוד נמל אחד זה יפתור את הבעיה. אז למה הם לא עושים זאת? פשוט מאד: האוצר מקבל בכל שנה מאות מליוני שקלים של דיבידנדים כתוצאה מהתעריפים הגבוהים שגובים הנמלים. אתם רואים את לפיד מוותר על מאות המיליונים האלה ומעלה את המע"מ בעוד אחוז כתחליף להכנסה שאיבדה המדינה? אם הוא באמת רוצה להיות ראש ממשלה כפי שהצהיר השבוע, הוא יודע היטב שמהלך כזה הוא המהלך האחרון שיקדם אותו לשם. עדיף מבחינתו לבנות נמל חדש שיקח כמה שנים לסיימו ועד אז למשוך עוד קצת זמן עד שגם הבלוף הזה יחשף.
 
3. דווקא הממשלה היא הגורם שיגרום לנו לשלם יותר עבור יבוא מוצרים החל משנת 2013
ברמת ההצהרה הממשלה בעד הורדת מחירים אבל היא פועלת הלכה למעשה להעלותם כבר היום. נתחיל מזה שיעד הממשלה כפי שסוכם עם בנק ישראל הוא עליית מחירים השנה בשיעור של בין 1%-3%.כולנו יודעים היום שבחיים האמיתיים והלא מדומים של הלמ"ס, מדובר בעליה שתתקרב יותר לטווח של בין 3% ל 9%. אחת הדרכים להשיג עליה כזו, תאמינו או לא, קשורה דווקא לעליית עלויות היבוא שהחליטו עליה שלישיית לפיד, בנט ונתניהו. כן בדיוק ההפך ממה שהם אומרים לנו מול המצלמות. מי שיעיין בחוק ההסדרים החדש ימצא סעיף שקובע כי היבואנים ישלמו מעתה מכס לא רק על המוצרים שהם מייבאים - אלא גם על העלויות הנלוות בכל יבוא כמו דמי הפצה ואחריות. ראו בעצמכם בסעיף 5 בעמוד האחרון של החוק כאן.
 
יש לעומת זאת גוף אחד שלוקח מהציבור כ-15 מיליארד ש"ח בכל שנה רק על עמלות (שבארה"ב אגב לא קיימות). פי 15 יותר מכל המשכורות של עובדי הנמלים הגדולים ביחד. איפה פה נעלמה רוח המלחמה של הפוליטיקאים המובילים?
כששאלתי חבר היום את השאלה הזו הוא ענה לי ספק בצחוק ספק ברצינות: אם הבנקים לא יגבו מאיתנו עמלות מאין יהיה להם כסף כדי לממן את הפוליטיקאים שיוצאים עכשיו למלחמה מול גופים שלא משנים לאף אחד מאיתנו דבר?
 

מקור תמונה: Oyoyoy

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: