maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

החשמלית הותיקה ביותר בעולם עדיין נוסעת

הרכבת הקלה בירושלים, בחיפה, ובקרוב גם בתל אביב, יכולות להיחשב לבשורות נפלאות במדינה בה אפילו הצפיפות עצמה עומדת בפקקים, אבל את המהלך שישראל מקדמת בתחילת המאה ה-21, גרמניה כבר קידמה בסוף המאה ה-19.

רכבת קלה בגרמניה
Photo credit

Wuppertal Schwebebahn היא רכבת חשמלית בעיר וופרטאל בגרמניה. היא נפתחה לציבור בשנת 1901 ונחשבת לאחת הרכבות הקלות הותיקות ביותר שעדיין פועלות היום. מה שמעניין הוא שהמודל היעיל של התחבורה הציבורית, מעולם לא הועתק לעיר אחרת כך ש-Wuppertal Schwebebahn היא הרכבת הראשונה והיחידה בעולם התלויה בין שמיים לארץ ונוסעת ללא פסים.

רכבת קלה בגרמניה
Photo credit

בסוף המאה ה-19 וופרטאל הייתה בשיאה של מגמת תיעוש. אוכלוסיית העיר עלתה ל-400,000 אנשים והמספר רק הלך וגדל. אפילו בטרם המהפכה התעשייתית, וופרטאל נחשבה לעיר משגשגת, אך כשהחלה לתפוס תאוצה עוד יותר, הוחלט לשנות את פני העיר. כיוון שהמדרכות נועדו לעגלות והולכי רגל, לא היה מקום להניח מסילה עבור החשמלית מבלי ליצור פקקי תנועה רציניים. גם רכבת תחתית לא היתה פתרון אפשרי כיוון שמדובר באיזור סלעי עם תהומות רבים. המהנדסים הגרמניים החליטו שמסלול אווירי זו הדרך היחידה.

רכבת קלה בגרמניה
Photo credit

הבנייה של החשמלית החלה בשנת 1898 ובאותה השנה נערכה גם נסיעת המבחן הראשונה. מספרים כי בשנת 1900, הקיסר וילהלם השני בעצמו היה אחד המבקרים הרשמיים הראשונים בסיבובי ההרצה של הרכבת. בשנת 1901 התחבורה נפתחה לציבור הרחב. Wuppertal Schwebebahn הפכה במהרה למאפיין הרשמי של וופרטאל ולאחר 100 שנים, עדיין יש לעיר הרבה במה להתגאות - החשמלית הייתה ועדיין הדרך הקלה, המהירה והיעילה ביותר להתנייד ממקום למקום בעיר.

רכבת קלה בגרמניה
מקור לא ידוע

הרכבת נוסעת בתוואי של 13.3 ק"מ, כאשר רוב המסלול שלה עובר מעל נהר וופר בגובה של 12 מטר. הקטע בין Wohlwinkel ו-Sonnborner המתפרס על פני 3 ק"מ הוא קטע היבשה היחיד שעובר מעל רחובות העיר, בגובה של 8 מטרים.

במקרים רבים נראה כאילו הרכבת תלויה בניגוד לכוח המשיכה.

רכבת קלה בגרמניה
Photo credit

במשך 98 שנים, החשמלית עבדה ללא שום תקלה, מה שהפך אותה ובצדק למערכת התחבורה הציבורית הבטוחה בעולם. באפריל 1999 הייתה זו הפעם הראשונה והיחידה שנרשמה תאונה קטלנית בה נהרגו 5 אנשים ונפצעו 49 מנוסעי הרכבת, בהתרסקות החשמלית אל הנהר.
 
רכבת קלה בגרמניה
Photo credit

נכון להיום, Schwebebahn Wuppertal נושאת בכל יום עד 82,000 נוסעים ברחבי העיר.

אולי, לא יזיק למשרד התחבורה בארץ לשקול את האפשרות הזו. במקום להרחיב נתיבים, לסלול עוד כבישים ולהקטין את שטח המחייה על האדמה, אפשר לחשוב מחוץ לקופסא ולנצל את שטח המחייה שבאוויר...

רכבת קלה בגרמניה
Photo credit
 


מקור תמונות: www.amusingplanet.com

עריכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: