maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

גוגל+ מול פייסבוק - האם דויד טוב מגוליית?

כולנו התחלנו להתרגל לשינוי האדיר שחוללה הרשת החברתית פייסבוק בחיינו בשנים האחרונות. רבים מאיתנו מבלים מעל שעתיים ביום בפייסבוק - בהודעות, שיתופים, התעניינות, משחקים ועוד.

רשת פייסבוק חוללה מהפיכה בדרך בה אנו מתקשרים זה עם זה, ויצרה עולם בו אנונימיות כבר כמעט לא קיימת, אלא אם אנו בוחרים בה. היא החלישה ממשלות, בכך שנתנה לנו דרך לייצר מפקד אוכלוסין משלנו, ולארגן מחאות דרך מערכת שלא מנוהלת על ידיהן, ובכך גם הביאה לשינויים פוליטיים אמיתיים.

פייסבוק היא המלכה הבלתי מעורערת של הרשתות החברתיות, אך האם תהיה כך לנצח?

גוגל, המתחרה בפייסבוק זה מספר שנים, יודע שאם לא ינסה להתחרות בפייסבוק בזירה החברתית, בקרוב מאוד פייסבוק תגדל כל כך שלא יהיה אי פעם סיכוי להתחרות בה. גם עכשיו, רוב המומחים לא חושבים שגוגל יצליח, פייסבוק פשוט גדולה מדי, חזקה מדי, מושרשת מדי בחיים של כולנו.

אך לפני כמה ימים הוזמנתי סוף סוף לגוגל+, הרשת החברתית החדשה של גוגל, ולמען האמת - התרשמתי.

ברור שהשקיעו כאן מחשבה ומאמץ, ויש לגוגל+ מספר פלוסים על יריבתה.

כמה מילים על מה שדומה:

גוגל+ ופייסבוק הן למעשה מאוד דומות זו לזו, לשתיהן יש פרופיל שנראה מאוד דומה זה לזה, עם תמונת פרופיל בצד שמאל, תפריטים לרוחב המסך, תמונות וסרטונים, לינקים לשיתוף וצ'אט לשיחות בין המשתמשים. בואו נגיד ככה - גוגל+ נראית כמעט בדיוק כמו פייסבוק, עם כמה שינויים קלים בעיצוב.

 

שתיהן מדגישות שיתוף, שתיהן מאפשרות העלאת קבצים מהפלאפון החכם שלכם, ושתיהן שולחות דרך האימייל הודעות כאשר מישהו הוסיף אותך או שלח לך הודעה. שתיהן מאפשרות לעשות 'לייק' (בגוגל זה נקרא '1+') לדברים שאנחנו אוהבים. למעשה, זוהי אותה מערכת עם כמה שינויי אדרת.
 

אך מה שמעניין אותנו בתור גולשים הוא מה שונה בינהן, ומה היתרונות שיש לכל מערכת על האחרת.

 

אז בואו נשים את ההקדמה בצד וניגש להשוואה:

 

בפינה האדומה: דויד ויתרונות גוגל+

היתרונות של גוגל+ באים משנים של הקשבה לתלונות של גולשים על נושאים כמו פרטיות, שיתופים מוגבלים וכדומה, כאשר היא עשתה מאמץ ניכר לענות על נושאים אלה בצורה פרקטית ונוחה לשימוש.

שיחת וידאו קבוצתית
אלמנט מפתח שמבדיל את גוגל+ מפייסבוק, הוא יכולת הנקראת 'בילויים' (Hangouts), המאפשר למשתמשים להצטרף לשיחות וידאו קבוצתיות. דמיינו חדר צ'אטים, אבל כזה עם וידאו: כל משתמש יכול ליצור בילוי, שפתוח לאחרים להצטרף אליו. המשתמשים יכולים לשלוח מסרים בזמן הבילוי, כמו גם לראות סרטוני יוטיוב יחד כקבוצה. למרות שפייסבוק לאחרונה יזמה שיחות וידאו דרך סקייפ, היא לא מציעה דרך ליצירת קבוצות צ'אט בוידאו - רק אחד על אחד. זהו אלמנט אחד שבאמת יכול לתת יתרון לגוגל+ על פייסבוק.



                   חדשות
גוגל+ גם באה עם 'ניצוצות' (Sparks) - תוכנה בסיסית המציעה למשתמשים גישה לחדשות בכל מיני נושאים שונים. החברים בגוגל+ יכולים לסדר בעצמם את ההעדפות שלהם, ומה יופיע על דף הניצוצות שלהם (אליו הם יכולים לגשת בכל רגע מדף הגוגל+ שלהם). אם נלחץ על אחד הנושאים - למשל 'אופנה' או 'ספורט', נקבל זרם של סיפורים מרחבי הרשת, המציגים כותרת וכמה מהשורות הראשונות מהמאמר. המאמרים באים מאתרים כמו מגזין ניו יורק, יוטיוב, וכן הלאה. ההבדל בין ניצוצות לזרם החדשות של פייסבוק הוא המיקוד שלו בנושאים ספציפיים ובחדשות - אתם לא תמצאו מידע על התינוק שנולד לחבר שלכם, אבל אתם כן תמצאו כותרות מבלוגים, עיתונים ומדיות אחרות.

 

 

שמרו על מעגלי החברים שלכם בסוד ובחרו את מי לשתף

חידוש משמעותי שגוגל+ מביאה איתה, הוא יצירת המעגלים. המעגלים הם קטגוריות שלפיהן אתם יכולים לחלק את מכריכם - משפחה, חברים, ידידים, מכרים עסקיים וכדומה, כאשר ברשותכם היכולת ליצור ולהגדיר מעגלים לפי רצונכם. מה שנחמד הוא שגוגל+ לא תסגיר אותך - זאת אומרת, אתה תדע אם אתה במעגלים של חברך, אך לא תדע באיזה מעגל הוא שם אותך - כידיד או חבר, כמכר עסקי או כקטגוריה מיוחדת של 'לא רצויים'.

 

התועלת מגיעה כשאתם בוחרים לשתף משהו. אתם תהיו מסוגלים להגדיר בדיוק איזה מעגלים יוכלו לראות את מה שזה עתה פרסמתם, ומי לא. כך שבדיחה גסה שבפייסבוק תשותף עם כל החברים והמשפחה, ואולי תביך אתכם, תוכלו לפרסם בגוגל+ 'רק לחברים' - כך שבני משפחה לא יוכלו לראות את הבדיחה המביכה. תוכלו אפילו ליצור מעגלים רק לאנשים מסוימים, כך שתפרסמו וזה יגיע אליהם בלבד. זאת לא לומר שלפייסבוק אין את היכולת, זה פשוט יותר קשה. לפייסבוק יש 'רשימות' שעל המשתמש להכין ולערוך, אך ההגעה אליהן קשה ופחות נוחה, ולוקחת יותר זמן לשימוש כראוי. מה שגוגל+ עשתה היה לפשט את התהליך כך שהמשתמש הממוצע, שלא יודע איך לחפש כל מיני יכולות נחבאות, באמת יעשה באופציה הזו שימוש.

תראו מה זרים אומרים
כאשר פייסבוק יכולה רק לתלות הודעות ושיתופים מאנשים שמופיעים כחברים שלכם, גוגל+ מרשה לכם לראות עדכונים מאנשים שאתם לא מחוברים אליהם עדיין, אבל שכן התחברו אליכם. זרם ה'נכנס' (incoming) מראה הודעות ממשתמשי גוגל+ אחרים שהוסיפו אתכם למעגליהם אבל אתם עוד לא הוספתם אותם לשלכם. הדבר נותן לכם את היכולת לבחון את 'טיב' השיתופים שלהם לפני שתאשרו אותם.

 


דברו עם הזרים
בנימה דומה, תוכלו גם לצ'וטט בוידאו עם אותם אנשים שהוסיפו אתכם מבלי שהוספתם אותם, לפי בחירתכם. הם לא יוכלו להזמין אתכם, אבל אתם תוכלו לדבר איתם - אולי בכדי להבין מי הם ולמה לכל הרוחות הם הזמינו אתכם.

 

היתרון הגדול ביותר - ג'ימייל
פייסבוק ענקית, וכבר התפשטה הרבה מעבר ל'דומיין' של facebook.com. אינספור אתרים הוסיפו כפתורי 'לייק' של פייסבוק לכל מאמר או פרסום שלהם, אתם יכולים לראות פעילויות של חברים שלכם באתרים שונים, וכל יום, יותר ויותר מהמידע שאתם רואים מותאם לפרופיל הפייסבוק שלכם.
אבל לגוגל+ יש יתרון משלה: הוא מוטמע ישירות לתוך ג'ימייל, ספקית האימייל הפופולארית ובעלת שיעור הגדילה הגדול ביותר בעולם. כל כניסה לחשבון הג'מייל שלכם נותן לגוגל+ הזדמנות להראות לכם אם קיבלתם הודעות, ובקליק אחד תעברו לפרופיל הגוגל+ שלכם. חומרים שנמצאים בג'ימייל שלכם מקושרים בקלות לפרופיל הגוגל+, וחיפושי גוגל גם הם מאופשרים דרך המערכת.

 

בפינה הכחולה - גוליית ויתרונות פייסבוק
היתרונות של פייסבוק הם פחות במישור טכני, משום שלגוגל+ היתה ההזדמנות ללמוד מפייסבוק במשך שנים, להקשיב לתלונות הגולשים ולעשות כמה דברים טוב יותר, אבל היתרונות שכבר יש לה - עצומים.

 

 

גודל גודל ועוד קצת גודל
לפייסבוק היום יש מעל 750 מליון משתמשים. חשבו על זה לרגע. 750 מליון משתמשים. זוהי כמעט אוכלוסיית כל אירופה - כל ילד, בוגר וזקן, מחוברים לפייסבוק. וכמובן, עם הגודל באה הגדילה, ופייסבוק מתהדרת בקצב גדילה מחריד. עם פתיחת שערי סין, כפי שמקווים בפייסבוק שיקרה בקרוב, המספר יכול להיות מוכפל בקרוב. 10% מאוכלוסיית כדור הארץ מחוברת לפייסבוק. זה לא סתם גוליית, זה אב כל הגולייתים. לגוגל, גם אם רעיונותיה טובים, סיכוי קטן מאוד לדעת המומחים להתמודד עם ענק שכזה. אנשים נוהרים לאן שחבריהם נמצאים. הם מחוברים לפייסבוק כי כל חבריהם שם. זו משימה כמעט בלתי אפשרית לגרור את כל האנשים הללו לגוגל+, ורובם הגדול לא מעוניין להיות בשני אתרים שונים, כך שכשהבחירה היא בין גוגל+ לפייסבוק, כמעט כל אחד יבחר בפייסבוק, ולא להיות לבדו בגוגל+.

 


 

         הקישוריות
פייסבוק מחוברת למאות אלפי אתרים ולעשרות אלפי אפליקציות ברחבי הרשת. אנשים מגיבים על דברים שראו דרך פייסבוק, משתפים חברים דרך פייסבוק, מתאימים את דרך הצפייה דרך פייסבוק. גם אנחנו, בבא-במייל, מאפשרים לכם להגיב דרך חשבונות הפייסבוק שלכם. מפרסמים בכל העולם היו נותנים את אוזנם השמאלית בשביל כמה ימי פרסום בפייסבוק, היא פשוט כה גדולה וכה מקושרת, עד שכמעט הפכה לאינטרנט בפני עצמו. אולי זה לא הוגן, אבל במלחמה כמו במלחמה - אין פייר, יש מנצח. ופייסבוק היא המנצחת הגדולה כבר כמעט עשור. כשזה מגיע למישור החברתי, גוגל, ענקית בפני עצמה, הופכת לדויד מול עוצמתה המונופוליסטית של פייסבוק.

התוכנות והמשחקים
פייסבוק כבר מזמן פיתחה אלפי משחקים ואפליקציות המוטמעים ישירות בתוך פייסבוק. מי לא התמכר למשחק החווה המפורסם, או שיחק פוקר עם חברים? הפיתוחים לפייסבוק הם ברמה שקשה להגדיר, משהו בגודל של אייפון או אנדרואיד, וגם יותר. אם גוגל רוצה אף להתחיל להדביק את הפער, היא תצטרך למשוך את המפתחים ולתת לחברים בה משהו יותר טוב - אפילקציות ומשחקים חדשים ומושכים, שיתנו לחברים משהו נוסף לעשות מעבר לחיפוש חברים שעוד לא נמצאים בגוגל+.

 

 


אז מה, דויד או גוליית?

לצערי, אין פה מנצח ברור. כן לגוגל+ יש כמה יתרונות טכניים ברורים וחידושים מעולים, שממש עוזרים לגולשים. לעומת זאת, הגודל העצום של פייסבוק, והאפשרות שהיא פשוט תלמד חזרה מגוגל ותיישם אצלה, גורמות לי לחשוב שלמרות שגוגל+ היא מאוד מושכת, היא תצטרך להשקיע את כל המשאבים של חברת גוגל לפני שתצליח לגנוב מ-750 מליון המשתמשים של פייסבוק בכדי להוות תחרות אמיתית. זה לוקח הרבה מאוד זמן, ופייסבוק כבר יותר מדי מפוזרת. כן, לגוגל גם יש משאבים אדירים, והיא יכולה להשתמש במנוע החיפוש שלה ובמשאבים שלה כדי להוסיף יכולות חיפוש ואגירה עצומות לגוגל+, אבל במישור החברתי, קרוב לוודאי שפייסבוק תמשיך לשלוט, לפחות בזמן הקרוב.

עם זאת ואם אתם מעוניינים לנסות משהו חדש, לכו נסו את גוגל+  - בהחלט שווה בדיקה.

ליקט, חיבר וערך: שי קוריצקי

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: