maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מספר שאלות הלכתיות על חלב-בשר

היהדות מאוד ברורה באשר להפרדה שצריך לקיים בין מאכלי בשר לחלב, אולם ישנם מקרים מיוחדים, ושאלות רבות העולות בשל הפרדה הלכתית זו. לפניכם מספר עניינים ותהיות הקשורים לנושא:
חלב, בשר, יהדות, הלכה, כוס, כשרות

היהדות קובעת, כי בין אכילת בשר לחלב יש צורך בהמתנה של 6 שעות לפחות. אך מה הדין במקרה, שאדם אכל מאכל חלבי בטעות, מיד לאחר שסיים ארוחה בשרית?

רבני בית ההוראה טוענים, כי מאחר והדבר נעשה בשוגג, יש לבקש מחילה על כך בשעת הוידוי של יום כיפור. במקורות מופיע המקרה ומצוין שיש פוסקים הגורסים שגם בכך אין צורך, משום שהדבר נעשה בשוגג, ולא מדובר באכילת משהו אסור, אלא באכילת חלב לאחר בשר:

דעת הנתיבות המשפט (חו"מ סי’ רלד סק"ב) שהאוכל מאכל האסור מדרבנן בשוגג אינו צריך לעשות תשובה, אולם דעת רוב הפוסקים שחייב בתשובה, אולם כאן יש בזה קולא נוספת כיוון שאין זה "מאכל אסור", אלא שיש איסור על האדם שלא לאכל חלב אחר בשר, ועל כן די בתשובה שעושים כל שנה ביום כיפור.

ומדוע אין לעשות תשובה מיד? מוסיפים רבני בית ההוראה: "אכן מן הראוי לעשות תשובה מיד, אולם התשובה בערב יום כיפור, הינה תשובה יותר מעומק הלב, כמו כן, אומרים אז בתוך סדר וידוי של "על חטא" עניין זה של מאכלות אסורות, וכוונתנו שזה נכלל בכלל זה".

חלב, בשר, יהדות, הלכה, המבורגר, כשרות

האם שינה מבטלת את חובת ההמתנה של שש שעות?

עונה הרב יוסף אלנקווה: כאשר התורה הקדושה אסרה אכילת ובישול והנאה מבשר וחלב באמרה "לא תבשל גדי בחלב אמו", היא לא הגבילה את האיסור הזה ליום ולא ללילה, וכן בגמרא ובשולחן ערוך דיני בשר וחלב הם עצמאיים ואינם תלויים ביום או בלילה.
ולגבי משך הזמן שבין אכילת בשר לחלב כתוב בשולחן ערוך שם סימן פ"ט: "אכל בשר אפילו של חיה ועוף לא יאכל גבינה עד שישהה שש שעות. ואפילו אם שהה כשיעור אם יש בשר בין השיניים צריך להסירו." שש שעות אלו אינן קשירות לשנת יום או לשנת לילה

להלכה, מונים שש שעות מסיום אכילת הבשר, אך בכל מקרה צריכים לברך ברכה אחרונה, ולא לשבת סביב השולחן שש שעות ואז לאכול חלבי.

חלב, בשר, יהדות, הלכה, מיקרוגל, כשרות

האם ניתן להשתמש באותו תנור מיקרוגל הן לבשרי והן לחלבי?

עונה הרב יוסף ש. גינזבורג: "ניתן, אך רק בתנאים האלה:

יש לייחד מגשים שונים לשימוש חלבי ולשימוש בשרי (וכן ל'פרווה'). זאת, כדי למנוע גלישת שני סוגי המאכלים על אותו מגש, דבר העלול לאסור את האוכל הנמצא בכלי שעליו.

יש לקבוע מראש איזה משני הסוגים (בשר או חלב) יכוסה תמיד, כדי למנוע אפשרות של מגע אדים חמים מדפנות התנור. הכיסוי אינו חייב להיות הרמטי, ודי בשקית מתאימה או בקופסת קרטון, מאחר שהאדים המשתחררים בדרך זו הם מועטים, ועד הגיעם לדפנות הם מספיקים להצטנן. (למהדרין כדאי להקפיד על כיסוי מתמיד, הן של מאכלי בשר והן של מאכלי חלב. מאכלי 'פרווה' אינם דורשים כיסוי גם למהדרין).

כל הנ"ל אמור בשימוש הרגיל. אולם אם מפעילים את ה'השחמה', כי-אז דינו של התנור ככל תנור חשמלי. במיקרוגל שבו משתמשים לחלבי ולבשרי, חובה לנקות אז את דפנות התנור מכל שיירי אוכל, להפעיל את ה'השחמה' דקות אחדות בחום המרבי, ורק לאחר מכן להכניס את המאכל ולהשחימו.

לפני הכשרת מיקרוגל יש לנקותו היטב ולהימנע משימוש בו במשך 24 שעות. אחר-כך יש להרתיח בו (בכלי כשר) כחצי ליטר מים עד שיתאדו, כך שהמכשיר יתמלא אדים חמים במידה המרבית".

חלב, בשר, יהדות, הלכה, תינוק, יונק, כשרות

האם מותר להניח במקרר חלב ובמדף מתחתיו בשר?

עונה הרב אברהם יוסף: "אין כל מניעה להניח מאכלים בכלים נפרדים בערבוביה במקרר, ואין חשש שמא תיפול טיפה מהחלב על הבשר".

האם יש חובה על הקפדה בין בשר וחלב לתינוק?

עונה הרב יובל שרלו: "כאשר מדובר בתינוק שכלל אינו מבין על מה מדובר - אין חובה כזו. ברם, נהוג שלא לתת ביחד בשר וחלב, כי אם ברווח מסוים".

.

מקור: מורשת, חב"ד

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
תכנים קשורים: יהדות, הלכה, דת, חלב, בשר, כשר, מיקרוגל
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: