maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

14 מהמטוסים המוזרים ביותר שאי פעם טסו

 
בכל רגע ורגע מאות אלפי אנשים ברחבי העולם עולים על מטוס שייקח אותם ליעדים מרוחקים במהירות ובגובה שלא היו אפשריים לפני כמה עשרות שנים. המטוסים החדישים, שאנו כבר אולי לוקחים כמובן מאליו, הם תוצר של אין ספור דגמי ניסוי, מבחנים וכמה רעיונות עיצוב תמוהים במיוחד. אספנו עבורכם 14 מכלי הטייס המוזרים ביותר שאי פעם המריאו מהאדמה, כדי שתבינו בדיוק עד כמה עולם התעופה השתנה והתפתח בחלוף השנים.
 

Aviation Traders ATL-98 Carvair

מטוס הנוסעים והמטען הזה מתואר פעמים רבות כמקל אוזניים על כנפיים בשל צורת החלק הקדמי שהותאמה לצורך הובלת מכוניות. למעשה מדובר בהכלאה אזרחית עם מטוס ה-DC4 האיקוני של חברת מקדונלד דוגלס, שהמריא לראשונה בשנת 1961, וכפי שניתן לדמיין לא שרד במשך זמן רב. המטוס סבל מבעיות איזון קשות, במיוחד בתנאי מזג אוויר סוערים, ומתוך 21 המטוסים שיוצרו, 8 התרסקו. נקודת האור היחידה בחייו של הדגם הזה הייתה הופעתו בסרט "גולדפינגר" מסדרת ג'יימס בונד.
 
מטוסים מוזרים
Richard Goring

 

Blohm & Voss BV 141

אם חשבתם שכל דבר שהגרמנים מייצרים הוא פאר הטכנולוגיה והעיצוב, המטוס הזה ללא ספק מוכיח אחרת. מדובר במטוס סיור שהחל לפעול בשנת 1938 ובאופן מפתיע למדי תפקד ללא תקלות מיוחדות, אף שכל הדגמים שיוצרו נהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה. 
 
מטוסים מוזרים
Stöcker

 

A-90 Orlyonok

באופן מפתיע למדי, פירוש שמו של המטוס הזה הוא "אלגנטי" וקשה להאמין שהאדם שאחראי לכך ראה במו עיניו את המטוס המדובר לפני שבחר את השם הזה. למרות המראה המגושם שלו, המטוס הזה נחשב להצלחה והוא היה מסוגל לשאת 28,000 ק"ג במהירויות של עד 400 קמ"ש בגובה מטרים ספורים מעל פני הים כדי לחמוק מגילוי מכ"מ.
 
מטוסים מוזרים
Andrey Korchagin

 

 

Mil V-12

בנוסף למטוסים, הרוסים גם אהבו לייצר מסוקים גדולים, וה-V12 הוא הגדול ביותר שאי פעם יוצר. למרות שנבנו רק שני מסוקים שכאלו והם אף פעם לא השתתפו בפעילות ממשית, הם היו מסוגלים להמריא ולטוס ללא קושי למרות גודלם העצום. כל מסוק שכזה היה מסוגל לשאת 196 נוסעים או 36,200 ק"ג של מטען למרחק מרבי של 500 ק"מ. תוכנית הפיתוח בוטלה כמה שנים לאחר המראת המסוק הראשון בשנת 1968 כיוון שלמרות יעילותם, המסוקים האלה פשוט היו מורכבים ויקרים מידי לייצור בקנה מידה גדול.
 
מטוסים מוזרים
Groningen Airport-Eelde

 

Convair XFY-1 Pogo

הפוגו הוא אחד ממטוסי הניסוי המוזרים והמוכרים ביותר בעולם שכן הוא מייצג את אחד משלבי הניסוי הראשונים של מטוסי ההמראה והנחיתה האנכיים. המטוס תוכנן כך שימריא כמו מעבורת חלל, ולאחר שצבר מספיק גובה ומהירות יוכל לעבור למצב מאוזן. וודאי לא תופתעו לגלות שלאחר כמה טיסות ניסוי רעיון העיצוב הזה בוטל לחלוטין, בעיקר בשל הקושי של הטייסים להנחית אותו כך שלא ייפול על צידו.
 
מטוסים מוזרים
 

 

Vertol VZ-2

הדגם הבא היה צעד הרבה יותר חכם לכיוון פיתוח מטוסים בעלי יכולת המראה ונחיתה אנכיים, ובין הראשונים שכללו מנועים בעלי יכולת שינוי כיוון. למרות המראה המגושם והחייזרי שלו, טייסי הניסוי העידו עליו שהוא זריז וקל להטסה. המטוס אף פעם לא יועד לייצור המוני, אבל על בסיס העיצוב שלו ניבנו כלי טייס רבים שחלקם בשימוש עד היום.
 
מטוסים מוזרים
 

 

McDonnell XF-85 Goblin

הגובלין מתהדר בתואר מטוס הקרב הקטן ביותר שאי פעם יוצר והסיבה לקיומו לקוחה היישר מסרטי המדע הבדיוני. אחרי מלחמת העולם השנייה, צבא ארה"ב נאלץ להתמודד עם העובדה שטווח הטיסה של המפציצים הכבדים שלו היה הרבה יותר גדול ממטוסי הקרב שהיו מלווים אותם. כתוצאה מכך פעמים רבות לא סופק למפציצים ליווי והגנה, כך שהם היו פגיעים מאוד למתקפות אוויריות. הגובלין תוכנן כמטוס שישוגר מתוך תאי הפצצות של המפצצים בשעת סכנה, ויוכל לחזור ולעגון בתוכם לאחר שסיים את תפקידו. למרות שמדובר ברעיון יצירתי מאוד, לא מפתיע לגלות שהתוכנית בוטלה זמן קצר לאחר שנבנו המטוסים הראשונים.
 
 

 

Breguet Deux-Ponts

לאנגלים יש אוטובוס קומתיים ולצרפתים יש מטוס קומתיים. בסך הכל יוצרו רק 20 מטוסי מטען שכאלה, אשר שירתו נאמנה את צרפת מאמצע שנות ה-50 ועד ל-1971. למרות המראה הרעוע והבלתי הגיוני שלהם, הטייסים אף פעם לא דיווחו על קשיים מיוחדים בתפעולם.
 
מטוסים מוזרים
Ralf Manteufel

 

Edgley Optica

המטוס הבריטי הקטן הזה, אשר זכה בכינוי "החרק" מסיבות ברורות לעין, יועד לתפקידים שדורשים כלי טייס זול במהירויות נמוכות. 21 מטוסים שכאלו ניבנו ולמרות שחלק מכוחות המשטרה באנגליה אימצו אותם, לאחר תאונה מצערת החליטו שלא להמשיך בפרויקט.
 
Anthony Noble

 

KAMOV KA-32

זוהי דוגמה נוספת ליצירתיות הרוסית בעיצוב מסוקים. כלי טייס זה הוא עיצוב מחודש לגרסה צבאית אשר יועד למטרות כיבוי אש, חילוץ והצלה. בהחלט יש מסוקים מוזרים יותר מהדגם הזה, אך עיצוב הזנב הכפול והציר המשותף של צמד הרוטרים ללא ספק מבדילים אותו ממסוקים אחרים באופן מוחלט.
 
מטוסים מוזרים
Mike Lehmann

 

Piaggio P.1hh Hammerhead

גם לכלי הטייס הבלתי מאוישים יש נציגות ברשימה הזו, והפטישן שנחשף בתערוכת הסלון האווירי של פריז בשנת 2013 ממלא מקום זה בכבוד. עיקר ייעודו הוא ביצוע משימות מודיעין ותצפיות בגבהים בינוניים למשך פרקי זמן ארוכים של עד 16 שעות. ניתן לשלוט בפטישן באמצעות מערכת בקרה קרקעית שמאוישת על ידי "טייס", אך הוא מסוגל לפעול גם באופן עצמאי ולבצע משימות מורכבות על פי הנחיות מוגדרות מראש. מספר דגמים כבר נקנו על ידי חיל האוויר האיטלקי, ונכון להיום עוד לא הועלו טענות מיוחדות כלפי ביצועיו, למרות עיצובו החריג.
 
מטוסים מוזרים
FIA2014

VOUGHT V-173

ה"פאנקייק המעופף" המריא לראשונה בשנת 1942 כחלק מסדרת ניסויים לבחינת עיצוב שיאפשר שימוש במסלולי המראה קצרים במיוחד. שטח הכנף, שהוא למעשה שטח הפנים של כמעט כל המטוס, יועד ליצירת התנגדות אוויר שמספיקה להרים את המטוס מהקרקע במהירות. 5 שנים לאחר טיסת הבכורה הפרויקט בוטל, אך יש הטוענים שהוא היווה השראה לחלק מעיצובי המטוסים החמקנים של העידן המודרני.
 
מטוסים מוזרים
 

 

Rostislav Alexeyev Ekranoplan

מפלצת הענק הזו הייתה מטוס סודי שהוטס על ידי חיל האוויר הסובייטי בזמן המלחמה הקרה ונחשף לראשונה על ידי כוחות המודיעין של ארה"ב בשנת 1966. כמו מטוסים ימיים אחרים בסגנון דומה, כלי הטייס הזה היה יכול לטוס בגובה נמוך מעל פני הים, אך ייחודו היה בעובדה שהוא הצליח לעשות זאת למרות גודלו העצום. 8 מנועים שנפרשו על מוטות כנפיים של 37 מטרים הניעו את הענק היחיד מסוגו מעל פני הים הכספי.  
 
מטוסים מוזרים
Soviet Navy

 

Douglas X-3 Stiletto

דוגמה נוספת למטוס ניסוי פורץ דרך, הפגיון היה חלק משורת דגמים שנועדו לבחון עיצובים אפשריים לשבירת מחסום הקול והתמדה במהירות זו לאורך זמן. זהו אחד מהמטוסים הראשונים בעולם שבוסס בעיקר על טיטניום כמרכיב הבנייה העיקרי שלו, אך למרות זאת הוא לא הצליח לעבור את מחסום המהירות של מאך 1.
 
מטוסים מוזרים
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: