print header

10 שיעורים שהיו צריכים ללמד בבית הספר!

החיים מלמדים אותנו שיעורים חשובים ואת רובם חשוב מאוד שנלמד בעצמינו ועל בשרינו, אך יש גם כאלו שהיה נחמד ומועיל אם היו מלמדים אותנו בגיל צעיר. הנה 10 שיעורים שחבל שלא לימדו אותנו בבית הספר...

שיעורים מהחיים

 

1. כלל ה-20/80

זו אחת הדרכים הטובות ביותר לניצול נכון של הזמן. על פי כלל ה-20/80, הידוע גם כעקרון פראטו, 80% מהערך שנקבל - מקורו ב-20% מהגורמים הפעילים או ההשקעה. כלומר, חלק גדול ממה שאנחנו עושים, כלל לא שימושי כמו שאנחנו חושבים. הכלל נוסח על ידי הכלכלן האיטלקי וילפרדו פראטו והוא עוזר להבדיל בין טפל לעיקר. לעיתים, הפרופורציה של הגורמים שונה - 70/30, 90/10 - אך העיקרון תמיד נשמר. דוגמאות בולטות לכלל זה: 80% מתנועת הנתונים באינטרנט נובעת מ-20% מהדפים, 20% מהלקוחות מייצרים כ-80% מההכנסות, 80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.

 

2. חוק פרקינסון

אנחנו יכולים לעשות דברים מהר יותר משאנחנו חושבים. על פי חוק פרקינסון (1957), העבודה מתרחבת באופן כזה, שהיא מנצלת את כל הזמן המצוי לשם ביצועה. כך למשל, אם נאמר לעצמנו שתוך שבוע נמצא פתרון לבעיה, אז הבעיה תיראה לכאורה קשה מאוד ונשקיע הרבה זמן ואנרגיה במציאת פתרון, אך אם נמקד את המחשבה במציאת פתרונות מיידים, נייעל ונקצר את מידת ההשקעה. הביקורת על חוק זה היא שפתרון מהיר לוקה בחסר לעומת פתרון מבוסס ומעובד שחשבו עליו פרק זמן משמעותי, אך כאמור, אם 80% מהפתרונות שלנו מבוססים על 20% מהמאמץ והזמן שהושקעו, אולי לחוק פרקינסון יש תוקף משכנע.

 

3. במכה אחת

משימות משעממות או שגרתיות יכולות ליצור סחבת וחרדה ברמה נמוכה. על פי תפיסה זו, דרך טובה להשלים משימות, היא לעשות אותן במהירות ובמכה אחת, וזאת משום שאיננו צריכים "להתחמם" כל פעם מחדש. כשם שרכב מונע יאיץ מהר יותר מרכב שבכל פעם מניעים ומכבים אותו, כך ההספק והתפוקה יהיו גבוהים יותר ב"שוונג" של עשייה.
קחו לדוגמא מקבץ דברים שאפשר לעשות בשעה אחת: לנקות את השולחן, לענות על מיילים, לשטוף כלים, להחזיר 3 טלפונים, לכתוב רשימת קניות למחר, העיקר לשמור על המומנטום.

 

4. קודם 'לתת' ואחר כך 'לקבל'

זה מנוגד לאינטואיציה, אך נכון ברוב המקרים. לעיתים קרובות, אנחנו חושבים שמישהו צריך לתת לנו או לעשות בשבילנו כדי שנעניק בחזרה. אך כגודל הנתינה, גודל הקבלה. בחיים לא מקבלים דברים בחינם, עלינו תחילה לתת.

 

5. להיות פרוקאטיבי (מוביל) ולא ריקאטיבי (תגובתי)

נקודה זו מתחברת לסעיף הקודם. אם כולנו נהייה תגובתיים, מעט מאוד יקרה. אנחנו יכולים לשבת ולחכות שמישהו יעשה בשבילנו או שדברים יקרו מעצמם ואז נגיב אליהם, אבל זה עשוי לקחת הרבה זמן, אם בכלל. דרך יעילה ומועילה יותר היא להיות פרואקטיביים ולהוביל את המהלכים בעצמנו. היו הראשונים לבצע את הפעולה הממשית וליצור את כדור השלג. זה יחסוך את זמן ההמתנה אבל גם יעניק שליטה על החיים. במקום להגיב לכוחות חיצוניים, הובילו את עצמכם על ידי כוחות פנימיים.

 

6. לטעות ולהיכשל זה טוב

כתינוקות, אנחנו מנסים ומתנסים עד שאנחנו לומדים ומצליחים, אך כשאנחנו מתבגרים מלמדים אותנו שאסור לטעות ולהיכשל. תפיסה מעוותת זו גורמת לנו לנסות כמה שפחות והנטייה להיות ריאקטיביים במקום פרואקטיביים, גדלה. הצלחה היא בדרך כלל תולדה של שגיאות וכשלונות קודמים. לטעות ולהיכשל זה טוב.

 

7. לא להאשים את עצמי

מדוע אנשים מוותרים מהר מדי? סיבה מרכזית היא שהם מאשימים את עצמם בכשלונות ומכים את עצמם חזק מדי. זה הרגל חסר טעם, הוא רק יוצר כאב ותסכול וגורם לבזבוז של הזמן היקר. שיעור חשוב לחיים - ותרו על האצבע המאשימה.

 

8. להניח יחסי קירבה

אחת הדרכים הטובות ביותר להתגבר על החרדה, היא להניח יחסי קירבה. להכיר אנשים חדשים זה כיף, אבל רבים מאיתנו חשים עצבנות וחרדה, פוחדים ליצור רושם ראשוני מוטעה ולהיתקע בשיחה מביכה. כלומר, העמידו פנים שאתם פוגשים לשיחה את אחד מהחברים הכי טובים שלכם והתחילו את האינטראקציה מנקודת המחשבה הזו, במקום מנקודת המחשבה החרדתית. זה עובד בצורה טובה ומפתיעה.

 

9. מחשבה בוראת מציאות

תחשוב טוב יהיה טוב, זו נבואה. כולנו יודעים שצריך לשמור על גישה חיובית, אבל ללא סיבה ממשית מדוע, קל מאוד לפטור את הרעיון בטרוניה ולחזור לגישה הישנה. מחשבה חיובית וגישה חיובית בהכרח משנות את המציאות, כיוון שהן מאמצות נקודת מבט חדשה המניעה למהלכים, בחירות ומעשים שמקדמים טוב.

 

10. 80-90 אחוז מהפחד שלנו לא באמת מתגשם

רוב הדברים שאנחנו חוששים שיקרו, אף פעם לא קורים. זו מפלצת במוח. ואם הם כן קורים, לרוב הם יהיו פחות כואבים או רעים מכפי שציפינו. איך אפשר להיות בטוחים בזה? פשוט הזכירו לעצמכם 3 פחדים גדולים, 3 דברים מהם חששתם מאוד ואז הזכירו לעצמכם מה קרה בפועל. האם הם באמת היו איומים ונוראים כמו שחששתם? סיכוי גבוה שלא.
 

חושבים שיש שיעורים נוספים שחבל שלא לימדו אותנו בבית הספר?
כתבו לנו בתגובות למטה

מקור תמונה: FreeDigitalPhotos.net / Suwit Ritjaroon

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.