maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תשישות זום זה דבר אמיתי – כך תתמודדו עם זה

  הסגר הקורונה שנכפה עלינו בשבועות האחרונים משאיר את רובנו הגדול בבתים ללא האפשרות לצאת למקום עבודתנו, אך למזלנו הרב - רבים מאיתנו יכולים להמשיך לעבוד ולקבל שכר בזכות תוכנת הזום, שאם לא הייתה קיימת, ככל הנראה הרבה יותר אנשים מביננו היו נשארים ללא עבודה וללא פרנסה. עם זאת, עבור חלקנו מדובר באליה וקוץ בה, מכיוון שהטכנולוגיה החדשה הזו מעמידה אותנו בפני שלל אתגרים. חלקנו לא יודעים איך להשתמש בזום כמו שצריך, חלקנו פשוט מעדיפים להיפגש עם אנשים פנים מול פנים, ורבים מאיתנו חווים את מה שנקרא כיום על פי מומחים "תשישות זום". מה זה בעצם תשישות זום ואיך נמנעים ממנה? כל זאת בכתבה הבאה שלפניכם.
 
תשישות זום: אישה אוחזת בפניה מול מחשב

מה זה "תשישות זום"?

אנשים רבים מרגישים מתוסכלים בעקבות השימוש בזום בחייהם המקצועיים בימים האחרונים, ואף חווים תשישות עקב כך. התשישות הזו נוצרת מכמה סיבות, ביניהן הדרך שבה עלינו לחלק את הקשב ותשומת הלב שלנו למסך המחשב, בו אנו רואים רק פרצופים ולא אנשים במלואם – עם כל שפת הגוף שלהם. סיבה נוספת לתשישות הזו היא הסחות הדעת הרבות שנמצאות במחשב וברשת ואשר מולנו כל הזמן, אשר גורמות לנו לעשות שלל דברים במקביל לשיחת הזום. זה כולל גם את העובדה שרבות מהשיחות שלנו יכולות להתנהל בפני הרבה מאוד אנשים, שאת פניהם של כולם אנחנו רואים מולנו על מסך אחד.
 
כל אלו גורמים להרבה מאוד גירויים שקשה למוח שלנו לעבד באותה צורה כמו בעולם הפיזי הרגיל, וכל מידע חדש שמופיע על גבי מסך המחשב גורע יותר ויותר מהכמות המוגבלת של תשומת הלב שיש לנו לתת. הפרופסור האיטלקי גיאנפיארו פטריגליארי מצא דרך נפלאה לתאר את זה כך: "קל לנו הרבה יותר להיות בנוכחותם של אחרים או להרגיש בחסרונם, מאשר להיות בנוכחות חסרונם של אחרים". 
תשישות זום: מצלמת רשת

6 דרכים להתגבר על תשישות זום

אז איך אפשר להתגבר על שהייה לאורך היום ב"נוכחות חסרונם של אחרים"? הנה 6 טיפים שיעזרו לכם לעבור את יום העבודה בזום בקלות רבה יותר.

1. קחו לעצמכם רגע לפני שתתחילו בשיחה

כשאתם מתיישבים מול המחשב ומול מסך הזום, קחו כמה נשימות, הרגישו את גופכם על הכיסא, הבחינו במה שנמצא סביבכם ותנו למוח שלכם להגיע יחד עם גופכם לרגע שבו אתם נמצאים. אם אתם מרגישים לחוצים או שהמחשבות שלכם עסוקות בדבר מה אחר, הניחו את כף ידכם על הלב ואמרו לעצמכם "אני כאן, וזה בסדר להרגיש ככה". נשמו עמוק והמשיכו כך עד שתרגישו מוכנים.

2. קחו את הזמן וברכו לשלום את כל מי שאיתכם בשיחה

ספקו לכל אחד שמברך את פניכם את מלוא תשומת הלב שמגיעה לו, כמובן כל עוד לא מדובר בקבוצה גדולה מדי של אנשים, ותנו לעצמכם לתת לכל אחד לקבל רושם חיובי מכם. אמרו לכולם שלום לפי שמם, שאלו אותם לשלומם וכמובן חייכו לכולם, בדיוק כמו שהייתם עושים כשהייתם נפגשים פנים מול פנים בעולם האמיתי. 

3. בחרו באפשרות "Speaker View"

בזום יש לכם שתי אפשרויות – Speaker View או Gallery View. באפשרות הראשונה, האדם שמדבר הוא זה שיופיע במרכז המסך ובגדול, בעוד שבאפשרות השנייה אתם תראו את כל המשתתפים בו זמנית ויחדיו. האפשרות השנייה גוזלת יותר מאמצים לא רק מהמחשב שלכם, אלא גם מהמוח שלכם, כשהיא גורמת לכם לפצל את תשומת הלב שלכם בין כל מי שנמצא מולכם. אמנם זה מזכיר במעט את האופן שבו מתנהלת ישיבת צוות רגילה או הופעה מול קהל, אך אם אתם מתנהלים מול הרבה מאוד אנשים בזום זה יכול להיות מאוד מאתגר עבור המוח שלכם.
 
האפשרות העדיפה, זאת של Speaker View, אמורה להיות זו המופיעה אצלכם בברירת מחדל, אך אם שיניתם אותה בדרך כלשהי ל-Gallery View וברצונכם לחזור אליה, פשוט לחצו במסך שיחת הווידאו על Speaker View בפינה הימנית העליונה של המסך. 
תשישות זום: Speaker View בזום

4. הימנעו מהדחף לעשות כמה דברים במקביל

כל עוד אתם יושבים מול המחשב, אתם בטח חשים בדחף לעשות עוד כמה דברים במקביל לשיחת הזום, כמו למשל לבדוק מיילים או אפילו להתעדכן באיזו רשת חברתית כזו או אחרת. עליכם לעמוד בפני הדחף הזה, לא מכיוון שאתם צריכים להיות מרוכזים אך ורק במה שקורה בפגישת הזום, אלא מכיוון שעשיית שלל דברים במקביל תגרום לכם להרגיש תשושים לאחר השיחה.
 
אם אתם צריכים להתרענן קצת מלהתבונן באדם שמדבר מולכם, בחרו להסתכל מחוץ לחלון, על פריטים שנמצאים במדפים בחדר שבו אתם עובדים או פשוט על שאר האנשים שבפגישה. כל אלו לא יצריכו מכם לקלוט מידע נוסף בזמן שאתם מנסים להאזין לדברים שאומרים בני שיחכם ומגיעים מהרמקולים או האוזניות - וכך אתם גם לא תפצלו את תשומת הלב שלכם וגם תזכו במנוחה לרגע מלבהות בפנים של מי שמדבר.

5. נסו ליצור הפסקות בין שיחות הזום

גם בחיים הרגילים – שעת לימודים היא 45 דקות ומפגש אצל פסיכולוג הוא 50 דקות. הסיבה לכך היא שכל בעל מקצוע צריך הפסקה קטנה בכל שעה עגולה, אך לצערנו פגישות ושיחות בזום לא תמיד מסתיימות תוך שעה אחת. לכן ברגע שיש לכם אפשרות להתרענן בין שיחה וירטואלית אחת לשנייה, בחרו לנצל אותה ולשתות כוס מים, לתת חיבוק ונשיקה לילדים או לעשות כל דבר אחר שלא קשור למחשב ולזום. דאגו שיהיו לכם רגעים שכאלה במהלך היום ואל תנסו לדחוס את כל השיחות שלכם לחצי יום רק כדי לסיים איתן כמה שיותר מהר.
תשישות זום: אישה שותה מספל

6. הזכירו לעצמכם שזו סביבת עבודה חדשה

בדיוק כמו שהייתם מרגישים לחץ אם הייתם מגיעים לסביבת עבודה חדשה בעולם שבחוץ, ובדיוק כפי שהשגרה שלכם הייתה משתנה אם הייתם מחליפים מקום עבודה, כך גם סביבת הזום היא חדשה ועליכם ללמוד להסתגל אליה אט אט. ייתכן אפילו שכך ייראו החיים שלנו מעתה והלאה – אין לדעת לאן תוביל אותנו מגפת הקורונה מבחינת חיינו המקצועיים – לכן אתם צריכים ללמוד להתרגל לשיחות הזום וחשוב מכך, ללמוד להתמודד איתן כך שלא יתישו אתכם. 
 
זכרו שיש לכל הטכנולוגיה הזו צדדים חיוביים ושליליים כאחד, וכולם מסתגלים אליה לאט. אם לחצתם בטעות על כפתור ההשתקה בלי לשים לב והמשכתם לדבר, הכל בסדר – העמיתים שלכם יעירו לכם על כך ואין לכם מה להרגיש רע. חשים שאתם צריכים הפסקה? טריק קטן שיכול לעזור לכם הוא "לזייף" הפרעה בתקשורת ולומר שאתם לא מצליחים לשמוע כלום ועליכם להפעיל מחדש את המחשב - זה ייתן לכם כמה דקות של רוגע בזמן שיחה ארוכה. כמובן שלא כדאי לנצל את הטריק הזה יותר מדי, אך כפי שאתם מבינים ביכולתכם ללמוד כיצד להתרגל לסביבת העבודה ולפעול איתה באופן שיתאים לכם.
 
מקור התמונות: zoom.us

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו