print header

10 סודות של עובדי שדות תעופה שיגרמו לכם לחשוב אחרת על טיסות

כולנו אוהבים לטייל ולראות מקומות חדשים בעולם, והדרך לשם עוברת בדרך כלל בשדה התעופה וכוללת בידוק בטחוני, צ'ק אין, המתנה לעליה למטוס, איסוף כבודה ולעיתים גם חששות מהטיסה. רובנו רוצים לקצר את התהליך הזה עד כמה שניתן ולהגיע ליעד שלנו אחרי טיסה נינוחה ובטוחה, אך הבעיה היא שלעיתים התהליך לא עובר באופן חלק כל כך. אם הגעתם ליעד וגיליתם שהמזוודה שלכם אבדה, או אם עליתם למטוס והתעצבנתם מכך שאינכם יכולים להרים את משענת היד במעבר – כדאי שתקראו את 10 הסודות הבאים שנחשפו על ידי עובדי שדות תעופה ויגרמו לכם להביט באופן שונה לגמרי על הטיסה הבאה שלכם ולהיערך לה בהתאם.
 
פנים מטוס נוסעים
 

1. למה אסור לעשן בטיסה?

קשה לנו להאמין היום שהעישון היה בעבר מותר בכל מקום – באוטובוסים, בבתי חולים, בקניון, וכן, גם בטיסות. רבים נוטים לחשוב שהאיסור על עישון במטוסים נובע מהחשש להתלקחות שריפה, או חשיפת נוסעים שאינם מעשנים לעישון פסיבי – אך האמת היא שהסיבה לאיסור על עישון במטוסים נבעה - לפחות בתקופה שבה החוק חוקק - דווקא מסיבה כלכלית. האוויר על המטוס עובר סינון מתמיד וכאשר אנשים מעשנים סיגריות, העשן והכימיקלים השונים שהוא מכיל שוחקים את הפילטרים המסננים את האוויר מהר יותר, וגוררים עלות תחזוקה גבוהה ממנה חברות התעופה רצו להימנע.

2. למה מזוודות אובדות?

הפתעה לא נעימה שיכולה להרוס את הטיול במקרים רבים היא להמתין במסוע איסוף הכבודה לאחר הנחיתה ולגלות שהמזוודה שלכם לא יוצאת החוצה, בזמן שכולם כבר לקחו את המטען שלהם והלכו. החדשות הרעות הן שהמזוודה שלכם כנראה אבדה... החדשות הטובות הן שלרוב יש לתופעה הזאת כמה סיבות ברורות שאם תדעו אותן תוכלו, לפחות בחלק מהמקרים, למנוע את הסאגה המתישה שלרוב מתרחשת לאחר מכן:

  • המזוודה שלכם עוכבה לבידוק ביטחוני ארוך ולא הועמסה על המטוס שלכם בזמן. במרבית המקרים זה בגלל חפצים שנראים כמו כלי נשק, מכשירים חשמליים מורכבים או סיבות דומות אחרות.

  • סבלים - לרוב טירונים בעבודה - שמו את המזוודה שלכם על עגלת הטרולי הלא נכונה, והבגדים שלכם בדרכם ליעד חופשה אחר.

  • המדבקה המוצמדת למזוודה בהליך הצ'ק אין של דיילי הקרקע, נקראת על ידי סורקים אלקטרוניים בהליך הבידוק והמיון הפנימי, ומופנית למסוע המתאים המחולק על פי הטיסות. אם השארתם על המזוודה מדבקה מטיסה קודמת, יש סיכוי שהסורק יתבלבל ויפנה את המזוודה שלכם ליעד מוטעה. לכן, תמיד הסירו את המדבקות הישנות מהמטען שלכם לאחר איסופן, ותמיד הקפידו לרשום את פרטיכם האישיים על תג המזוודה. באותה מידה, יש סיכוי שמי שיעשה את הטעות של הצמדת מדבקה מוטעית הוא דייל הקרקע שטיפל במזוודות שלכם, אז רצוי לבדוק האם היא אכן תואמת ליעד שלכם ושהיא הודבקה כראוי לפני שהיא נלקחת מכם.

  • המזוודה נתקעה בחגורת המסוע או התגלגלה לכיוון הלא נכון, עניין שכיח בעיקר כאשר המזוודה שלכם צריכה לעבור לטיסת המשך.

  • המזוודה נפלה מעגלת הטרולי של הסבלים בדרך למטוס ואיש לא הבחין בכך. לרוב זה קורה כאשר מדובר במזוודות קטנות וקלות מאוד שאינן יציבות מספיק.

3. ניתן להרים את משענת היד בכל המושבים

אנשים רבים מתרגזים בגלל העובדה שבניגוד למשענות היד בין הכיסאות, במרבית המקרים לא ניתן להרים את משענות היד במעבר של המטוס וסמוך לחלון, עניין מתסכל במיוחד כאשר רוצים לקום בחופשיות מהכיסא כדי ללכת לשירותים או לחלוץ איברים. מה שרבים לא יודעים הוא שקיים כפתור סודי שמאפשר להרים את אותן משענות והוא מצוי בחלקן התחתון, כפי שניתן לראות בתמונות. רק קחו בחשבון שייתכן והדיילים יבקשו מכם להשיב אותן למקומן.
 
כפתור הרמת משענת היד במטוס ליד המעבר והחלון

4. למה משמשות ידיות בצדי דלתות החירום של המטוס?

דלתות החירום במטוס אינן קלות לפתיחה, ולמעשה הפרש לחץ האוויר לעומת החלל החיצוני בזמן הטיסה הופך את פתיחת הדלת לכמעט בלתי אפשרית. אך במקרה של נחיתת חירום, דלתות המטוס יוכלו להיפתח ולאפשר לנוסעים לצאת מהמטוס בבטחה, ומי שיפתח אותן הוא איש צוות האוויר. מה שעוד סביר להניח שיקרה במצב שכזה, הוא פאניקה של נוסעים שינהרו אל פתחי הדלתות ועלולים להפיל את הדייל או הדיילת שפתחו עבורם את הדלת ואף להפילם בטעות מהמטוס. לכן, הידיות בצדי דלתות החירום נועדו לאפשר לאיש צוות האוויר נקודת תמיכה להיאחז בה ולהישאר בעמידה גם במקרים של דוחק ולחץ.

5. מנעולים לא באמת מגנים מפני גניבה או בדיקה ביטחונית

אשליית הביטחון שלנו גורמת לנו לחוש שאנו יכולים להניח את כל חפצי הערך שלנו במזוודה אחת, לסגור את הרוכסן, להתקין עליו מנעול ולהרגיש מוגנים מפני פריצות, גניבות וחיטוטים של אנשי ביטחון - מרגע הפקדת הכבודה שלנו ועד לאיסופה. המציאות היא שמנעולים הם חסרי תועלת וניתנים לפריצה פשוטה על ידי גורמים רבים שמטפלים במטען שלנו. מה גם שניתן לפתוח מזוודות רבות באמצעות חיתוך פשוט שלהן בסכין יפנית. אם לבידוק הביטחוני יש עניין לנבור בתכולת המזוודה שלכם, שום מנעול לא יעצור את אנשי הביטחון. אם אתם בוחרים לנעול את המזוודה שלכם בכל זאת, דעו שמה שמונע את פריצתה מבוסס בעיקר על אמון בעובדי שדות התעופה המסורים, ולא במנעול מכל סוג שהוא. 
 
פריקת מזוודות בשדה תעופה
 

6. חברות תעופה שונות טסות באופן ייחודי להן

כשאנחנו חושבים על המרחב האווירי, אנחנו נוטים לחשוב על תיאום מדויק, מתוזמן ואחיד של תנועת מטוסים שנשלטת על ידי הרשויות המתאימות ופקחי הטיסה, אך מתברר שגם במרחב הזה יש מקום לחופש מסוים והותרת חותם אישי. חברות תעופה שונות נוהגות להטיס את המטוסים שלהן באופן מסויים שלא תיתקלו בו אצל חברות אחרות. לדוגמה, ישנן חברות תעופה שנוהגות להמריא לגובה רב במיוחד ולבקש אישור למסלול טיסה מקוצר, היות והן מעל גובה סכנת התנגשות במטוס אחר. נוהל שכזה משפיע כמובן על החוויה של הנוסעים ועל זמן הטיסה הכולל. 

7. מסיכות החמצן יעילות רק לדקות ספורות

מסכות החמצן עליהן אנחנו שומעים בסרטוני ההדרכה שפותחים כל טיסה, נועדו לשימוש במקרה חירום אם תא הנוסעים יאבד את לחץ האוויר שבו. במצב שכזה מסכות החמצן ירדו באופן אוטומטי מהתאים מעליכם ויאפשרו לכם 12 דקות של נשימה של חמצן, פרק זמן שאמור לאפשר למטוס לרדת לגובה בטוח. אגב, הסיבה שבגינה מדריכים נוסעים להרכיב את מסכות החמצן שלהם, לפני הרכבתן על פני ילדיהם, היא מכיוון שבמקרה של איבוד לחץ אוויר במטוס בגובה של 40 אלף רגל, לאדם בוגר יש רק 12-20 שניות של פעולה לפני שהוא יאבד את ההכרה. לילד לעומת זאת אם ילד מאבד את הכרתו לכמה שניות, היא תשוב אליו ברגע שתורכב על פניו מסכת החמצן.

8. זרמי אוויר לא מפילים מטוס

אין ספק שזרמי אוויר, המכונים גם כיסי אוויר, יכולים להיות תופעה מלחיצה עבור חלק מהאנשים שסובלים מפחד טיסות או שלא נהנים מהרגשת הטילטול שהם גורמים. החדשות הטובות הן שלמרות שחשוב מאוד להישמע להוראות הצוות האווירי, להתיישב בכיסא ולחגור חגורת בטיחות כדי להימנע מלחטוף מכה לא נעימה, אין סיבה לחשוש מזרמי האוויר. מומחים מעריכים שהתרסקות של מטוס כתוצאה מכיס אוויר התרחשה פעם אחת בלבד בכל ההיסטוריה של התעופה, וגם הפעם ההיא נמצאת בספק. כך שבמקרה של זרמי אוויר מדובר ביותר "רוח וצלצולים" מאשר בסכנה אמתית.
 
מטוס נוסעים באוויר

9. למה אתם שומעים רעשים מוזרים מהתקרה?

אם נפלה בחלקכם הזכות לשבת במחלקה הראשונה במטוס, ואתם נתקלים ברעש מוזר של צעדים וחריקות שמגיע מהתקרה מעליכם, אין צורך לקפוץ למסקנות חפוזות בקשר לבטיחות הטיסה שלכם. סביר להניח שמקור הרעש הוא תא "סודי" הממוקם מעל המחלקות היוקרתיות במטוסי נוסעים גדולים, ומיועד למנוחה הנדרשת של הצוות האווירי בטיסות ארוכות ומתישות. אם לפתע אחד מאנשי הצוות נעלם מעיניכם בזמן טיסות ארוכות, הוא כנראה בתא המנוחה.
 

10. הרגע המסוכן ביותר בזמן הטיסה

טיסה היא אמצעי תחבורה בטיחותי מאוד, הרבה יותר מנסיעה על הכביש, אך תחושת איבוד השליטה שיש לנו במטוס כבד שמתרומם, נע באוויר ונשלט על ידי אדם זר, גורמת לנו לעיתים לחשש ואף לחרדות. למרות כל זאת, טיסות אינן נטולות סיכון לחלוטין, וישנם רגעים במהלכן שהסיכון בהן אף מוגבר. על פי מחקר של חברת בואינג, מרבית התאונות האוויריות הקטלניות מתרחשות במהלך ההמראה והנחיתה של המטוס. אלו הדקות החשובות ביותר בו המטוס מפעיל מערכות שונות ומתמרן את עצמו. רגעי ההתקרבות לנחיתה הם על פי ההגדרה הרגעים "המסוכנים" יותר, ולכן חשוב שתפעלו ברגעים אלו על פי הוראות הדיילים והקברניט ותזכרו שבסופו של יום, במהלך מרבית הטיסה  אתם נמצאים במקום בטוח למדי.
 
מקור התמונות: brightside

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.