maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

מטוסי חיל האוויר הישראלי

חיל האוויר הישראלי ידוע בעליונות הטכנולוגית ובכלי הטיס המתקדמים שלו, שמופעלים ומתוחזקים על ידי בנינו ובנותינו הטובים ביותר. בכתבה הבאה תלמדו להכיר את כלי הטייס המבצעיים של צבא ההגנה לישראל, ששומרים על בטחון האזרחים ביום ובלילה, בארץ ובחו"ל. 
 
F16-I, "סופה" 
הסופה הוא מטוס קרב רב משימתי בעל כושר תמרון יוצא דופן ויכולת נשיאת חימוש מגוונת במיוחד. המטוס נכנס לשירות בחיל האוויר הישראלי בשנת 2004 ומאז הוא מהווה את עמוד השדרה הקרבי של החיל. בנוסף לסופה, עדיין פועלים מטוסים מדגמים קודמים תחת השמות "ברק" ו-"נץ", דגם המטוס שהפציץ את הכור הגרעיני בעירק.
 
מטוסים
MathKnight

 

F15-I, "רעם" 

הרעם הוא הגרסה החדישה והמתקדמת ביותר של מטוס ה-F15 הענק, מטוס תקיפה דו מושבי במשקל 14 טון וקיבולת טיסה מרבית של יותר מ-36 טונות. גודלו של המטוס מרשים לא פחות ממשקלו, עם אורך של כמעט 20 מטרים ורוחב מוטת כנפיים של 13.5 מטרים. זהו ללא ספק אחד ממטוסי התקיפה הגדולים והקטלניים ביותר בעולם.
 
מטוסים
 

 

AH-64D אפאצ'י לונגבאו, "שׂרף" 

מסוקי השרף מצוידים במספר רב של שדרוגים אלקטרוניים מהגרסה הקודמת של מסוק האפצ'י, ה-"פתן", שמאפשרים לו לטוס ולזהות מטרות בכל מזג אוויר ותנאי ראות. בנוסף, המסוק מצויד בשני מנועים חזקים במיוחד שמסוגלים להגיע למהירות מרבית של 365 קמ"ש. סימן ההיכר הבולט ביותר של השרף על פני הפתן הוא המכ"ם החדשני שממוקם מעל להבי הפרופלור הראשי של המסוק.
 
מטוסים
Matanya

 

UH-60 בלק הוק, "ינשוף" 

הינשוף הוא מסוק תובלה וסער שיכול לשנע מטען וכוחות לוחמים במהירות רבה אל אזורי לחימה, ובפינוים לאחר מבצעים. במהלך השנים בוצעו מספר סדרות השבחה ושדרוג ייחודיות לחיל האוויר הישראלי ואף עלו דיווחים על ניסויים בגרסאות חמושות, אך הרעיון מעולם לא מומש. 
 
מטוסים
Matanya

 

AS-565, "עטלף" 

העטלף הוא מסוק הסיור הימי של צה"ל, שמופעל בשיתוף פעולה בין חיל האוויר וחיל הים. טייסת העטלף אומנם ממוקמת בבסיס רמת דוד שבצפון, אך המסוקים מסוגלים גם להמריא ממנחת מסוקים ייעודי על גבי ספינות טילים מדגם סער 5. העטלף משמש למגוון פעילויות ייחודיות כגון לוחמה נגד צוללת, חיפוש ימי, תובלת אוויר-ים ושמירה על גבולותיה הימיים של ישראל.
 
מטוסים
FOX 52

 

CH-53, "יסעור" 

היסעור הוא סוס העבודה של מערך מסוקי התובלה בישראל, שנמצא בשירות כבר יותר מ-40 שנה. המסוק מסוגל לשאת כ-10 טונות של ציוד, חיילים ואף כלי לחימה מתקדמים. במהלך מבצע "תרנגול 53", מבצע נועז משנת 1969 בו נחטף משטח מצרים מערך מכ"ם מתקדם שמשקלו עלה על מגבלות המטען המרבי של היסעור, הוכיח היסעור את כוחו האמיתי.
 
מטוסים
Poliocretes

 

C-130J סופר הרקולס, "שמשון" 

אם כבר מדברים על תובלה, איך אפשר לשכוח את מטוס ההרקולס האיקוני של חיל האוויר? מטוסי הסופר הרקולס, "שמשון", נכנסו לשרות בשנת 2014 ופועלים במקביל לדגם ה-"קרנף" הוותיק. מטוסי ההרקולס הם המטוסים בעלי היסטוריית השירות והייצור הארוכה ביותר מבין כל סוגי כלי הטיס הצבאיים, ובמהלך שירותם בצה"ל הם השתתפו באין ספור משימות תובלה, עזרה הומניטארית וסיוע צבאי. 3 אנשי צוות מפעילים את הענק שמשקלו 34 טונות ומוטת הכנפיים האדירה שלו היא 40 מטרים.
 
מטוסים
Cropbot

 

בואינג-707, "ראם" 

עם כל הכבוד להרקולס, המטוס הגדול ביותר בחיל האוויר הישראלי הוא ה-"ראם", מטוס התדלוק שמאפשר פעילויות אוויריות במרחקים עצומים ותקיפת יעדים מרוחקים. הראם הוא מטוס בואינג 707 שעבר הסבה צבאית והוא מצויד במכלי דלק פנימיים וחיצוניים במשקל עשרות טונות. בנוסף, חיל האוויר מפעיל 2 תצורות נוספות של המטוס, לצורך תובלת נוסעים ולהפעלת חמ"ל מוטס של ביון ובקרה.
 
מטוסים
Israel Defense Forces

וסטווינד סי-סקאן, "שחף" 

זהו ללא ספק אחד המטוסים הכי פחות מוכרים של חיל האוויר. ה-"שחף" הוא מטוס סיור ימי שנכנס לשירות בשנת 1978, ומופעל על ידי כוח משותף של זרועות האוויר והים. הצורך במטוס סיור ימי עלה בעקבות הפיגוע במלון סבוי במרץ 1975, שבו שמונה מחבלים חדרו בסירת גומי לחוף הים של ת"א.
 
מטוסים
Russavia

 

גאלפסטרים G550, "נחשון" 

הגאלפסטרים הוא מטוס מנהלים סילוני שעבר הסבה למערך סיור ובקרה אווירי תחת השמות "שביט" ו-"עיטם". המטוס מפעיל מגוון רחב ומסווג של מערכות לאיסוף מודיעין ולהפעלת מכ"ם נייד. בטייסת הנחשון משרתים בסך הכל 5 מטוסים שכאלה, אך הם פועלים בתדירות גבוהה והטייסת זכתה במספר עיטורים מאז שהחלה לפעול בשנת 2005.
 
מטוסים
YiFeiBot

 

הרמס 450, "זיק" 

ההרמס הוא כלי טייס בלתי מאויש תוצרת ישראל, אורכו 6 מטרים ומוטת הכנפיים שלו היא 10.5 מטרים. ישנם מספר דגמים שונים של ההרמס, הבולטים שבהם הם ה-"זיק" וה-"כוכב", כלים טקטיים שמשמשים את דרגי הפיקוד של כוחות הקרקע לצורך סיור אווירי ואיסוף מודיעין בזמן אמת. ניתן לצייד את ההרמס באמצעים שונים ובהם טילי אוויר-קרקע, מטען ייעודי אלקטרו-אופטי, ומערכת מכ"ם מתקדמת, המאפשרת פעילות בשעות הלילה ובמזג אוויר גרוע.
 
מטוסים
Hashekemist

 

הרון TP, "איתן"

ה-"איתן" הוא אחד מכלי הטיס הבלתי מאוישים הגדולים ביותר בעולם, אורכו 15 מטרים, מוטות הכנפיים משתרעת על פני 26 מטרים ומשקל ההמראה המירבי שלו הוא 5 טונות. האיתן מסוגל לשהות באוויר למשך 36 שעות רצופות, ולמלא מגוון משימות תקיפה אווירית ויירוט טילים בליסטיים. 
 
מטוסים
Hashekemist

 

IAI Harpy הארפי, "שיאון"

אחד מכלי הטייס המיוחדים ביותר בחיל האוויר ואולי אף בעולם. השיאון הוא כלי טייס אוטונומי (אין לו מפעיל אנושי, והוא מחליט החלטות בעצמו) תוצרת התעשייה האווירית לישראל. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על השיאון ומשימתו הייחודית.
 
מטוסים
 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: