print header

10 כלי רכב מיוחדים ומרתקים מימי מלחמת העולם הראשונה

מלחמת העולם הראשונה הביאה איתה מהפכה טכנולוגית אדירה לשדה הקרב שעיצבה במידה רבה את מלחמות האנושות מאז ועד היום. זו הייתה התקופה שבה סוסים פינו את מקומם בהדרגה למכוניות מגושמות, רכבות משוריינות וכלי רכב שעד אז נתפסו כמדע בדיוני. הצורך הדחוף להעביר פצועים, לתקוף תעלות, להגן על חיילים ולספק את צרכי החזית הוליד דור חדש של המצאות – חלקן פרימיטיביות, אחרות חדשניות להפליא – ששינו את פני המלחמה. בכתבה הבאה נציג את כמה מהכלים יוצאי הדופן שהניעו את גלגלי ההיסטוריה בשנים 1914–1918: משאיות, טנקים, רכבות וטרקטורים, שהיו לא פחות מגיבורים מכניים של העידן החדש.
 

1. משאית בריטית עם מערכת לטיהור מים

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
אחת הבעיות החמורות בחזית הקרבות הייתה מחסור במי שתייה נקיים – לא רק עבור החיילים אלא גם עבור הסוסים. בארות מקומיות רבות זוהמו או הורעלו בכוונה, והפתרון הגיע בדמות משאיות מיוחדות שעליהן הותקנו מתקני כלור לטיהור מים. המשאיות האלה שימשו כמעבדות ניידות שסיפקו מים נקיים לשדות הקרב ולבתי החולים הצבאיים, ולעיתים גם שימשו לפינוי פצועים ולשמירה על תנאי היגיינה בסיסיים בתעלות. מדובר באחת הדוגמאות המוקדמות ביותר לשילוב בין הנדסה אזרחית לצבאית בזמן מלחמה.

2. משאית טיפולי שיניים

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
מעטים יודעים שבמהלך המלחמה נשלחו לשטח גם יחידות רפואיות ייעודיות לטיפול בשיניים. המשאית שבתמונה הוענקה לצלב האדום הצרפתי במתנה ממלך בריטניה ג’ורג’ החמישי, באמצעות קרן הצדקה “Silver Thimble Fund”. בתוכה הוקם חדר טיפולים שבו רופאי שיניים יכלו להעניק טיפול מהיר לחיילים שסבלו מדלקות, כאבים או שברים בשיניים – תופעות שכיחות בתנאי הלחימה הקשים. בזכות המשאיות הללו יכלו החיילים לשוב לשדה הקרב תוך ימים ספורים, במקום להישלח לעורף לתקופה ארוכה.

3. טנק "מארק 1" – אם כל הטנקים

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
ה"מארק 1", שכונה גם “Mother”, היה הטנק המבצעי הראשון בהיסטוריה – והאב הקדמון של כל טנק מודרני. הוא הונע על ידי מנוע בנזין שדחף למהירות של 5 קמ"ש בלבד משקל עצום של 28 טון. הצוות מנה שמונה חיילים: מפקד, נהג, שני מפעילי הילוכים, 4 תותחנים. התמונה שלפניכם מתעדת את הניסוי הראשון של אב-הטיפוס בשנת 1916 – רגע מכונן שהכניס את השריון לתולדות המלחמה. על אף מגושמותו, הטנק הזה הוכיח שהעתיד שייך למכונה ולא לסוס.

4. רכבת משוריינת של חברת הרכבות London and North Western Railway

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
בתקופה שבה פלישה גרמנית לבריטניה נראתה כחשש ממשי, החליטה ממשלת בריטניה להקים רכבת משוריינת שתגן על חופי המזרח של הממלכה. רכבת זו, שצוידה בתותח כבד, במכונות ירי ובשכבת שריון בעובי חצי אינץ' (כ־1.27 ס"מ), שימשה ככלי נייד לפיקוח ולהגנה. בקרונותיה הוקמו מחסני תחמושת, מתלים לרובים, מכלי מים ואפילו עמדות מקלעים מסוג מקסים. הרכבת נעה לאורך מסילות החוף במשך כל שנות המלחמה, והייתה סמל לנחישות הבריטית להגן על אדמתה בכל מחיר.

5. רכבת להסעת פצועים – בית חולים על גלגלים

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
בתמונה זו, שצולמה בהולנד בשנת 1914, נראה עובד של הצלב האדום מטפל בפצועים המונחים על מיטות מאולתרות התלויות בקרון רכבת. רכבות רפואיות מסוג זה שימשו כאמבולנסים ארוכים, שנעו בין החזיתות לבתי החולים האזרחיים. הן כללו תחנות עזרה ראשונה, מחלקות ניתוח שדה ואזורי מנוחה. עבור אלפי חיילים, הקרונות האלה היו ההבדל בין חיים למוות וכך גם הקטרים הבסיסיים שמשכו אותם.

6. משאית Thornycroft Type J

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
המשאית הבריטית הזו הפכה לאחד מכלי הרכב הנפוצים ביותר בצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. היא שימשה להובלת תחמושת, ציוד ותותחים, ובתמונה ניתן לראות חיילים מעמיסים עליה תותח נ"מ מדגם QF 13-pounder Mk II. המשאית בעלת משטח ההעמסה הפתוח הייתה פשוטה אך אמינה, והוכיחה את עצמה גם בחזית וגם במשימות הגנה בבית. אלפי יחידות ממנה נבנו ושימשו את הצבא עד לסיום המלחמה.

7. נושא תותחים בריטי "סימן 1"

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
יצור הכלאיים המוזר הזה נחשב לכלי הארטילריה המונע הראשון בעולם, מעין שלב ביניים בין טנק לרכב הובלה כבד. הוא פותח בשנת 1916 על ידי חברת Metropolitan Carriage, Wagon & Finance, והורכב על שלדת טנק מונמכת שעליה משטח העמסה לתותחים כבדים. חמישים רכבים כאלה שירתו בשלבים האחרונים של המלחמה והניחו את היסודות לתפיסת ה“תותח הנייד” המודרני.

8. רכב משוריין מדגם פז’ו

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
עם תחילת הפלישה הגרמנית לצרפת, גויסו רכבי פז’ו אזרחיים והוסבו במהירות לרכבים משוריינים. על גג הרכב שבתמונה מותקן תותח שדה מסוג Schneider בקוטר 37 מ"מ, שניתן היה להחליפו במקלע לצורך לחימה נגד חי"ר. לוחות השריון כיסו את כל גוף הרכב – מהמנוע ועד החלק האחורי – ואִפשרו לצוות של ארבעה עד חמישה אנשים (נהג, מפקד, תותחן ועוזרים) לפעול בחזית בביטחון יחסי. רכב זה היה אחד מניצני הלוחמה הממונעת שהפכה בהמשך לעמוד השדרה של שדות הקרב.

9. חיילים על אופנוע הארלי-דייווידסון עם סירה

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
גם העולם הדו-גלגלי גויס למאמץ המלחמתי. חברת Harley-Davidson ממילווקי ייצרה למעלה מ־20,000 אופנועים עבור מחלקת המלחמה האמריקנית, חלקם צוידו בסירה צדית ותאי אחסון לרובים וציוד. האופנועים הללו שימשו לסיור והעברת מסרים בין יחידות. הם היו מהירים, חסכוניים וגמישים בהרבה מרכבי השטח הכבדים – ותרמו תרומה מכרעת לתקשורת ולתיאום בשדה הקרב. האופנועים גם סללו את הדרך למעמדה האיקוני של הארלי לאחר המלחמה.

10. טרקטור הולט בקרב על הסום

כלי רכב מיוחדים מימי מלחמת העולם הראשונה:
בצילום זה נראה טרקטור Holt אמריקני גורר תותח מדגם Mk V בקרב על הסום בשנת 1916. הטרקטור, שפותח במקור לחקלאות, הוכיח את יכולתו יוצאת הדופן בגרירת משאות כבדים בשטח בוצי ולא יציב. מנועו, בהספק של 75 כוחות סוס, איפשר לו לנוע במהירות של כשני קילומטרים בשעה כשהוא נושא משקל עצום. כלי זה היה הטרקטור התקני הראשון שאומץ בהיקף צבאי גדול, ובמהלך ארבע שנות המלחמה שימש לגרירת תותחים בינוניים וכבדים כאחד. תרומתו הצנועה התבררה כחשובה מאוד בשדה הקרבה המודרני של אותן השנים, והיטיבה לסמל את עידן המכונות של מלחמת העולם הראשונה.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.