maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

חודש אייר במיסטיקה היהודית

חודש אייר זכה לשלושה שמות:

א. שמו העממי: אייר. שם זה מוסבר בתורת הסוד כראשי תיבות: "אני ה' רופאך", וכן: אברהם יצחק יעקב רחל.

ב. כינויו במקרא הוא: "החודש השני", שכן הינו החודש השני לחודש ניסן "ראש החדשים".

ג. כינוי נוסף המופיע בתנ"ך לחודש זה הוא: "חודש זיו". מקורו של שם זה לדעת הפרשנים הוא, על שום הזיו – האור והזוהר הבולטים בחודש זה בעולם, בפריחת הפרחים והנצנים.

 

ממשמעותם של שמות אלו ניתן ללמוד ולהסיק על מהותו הפנימית של החודש, המורכבת משני גורמים מרכזיים:
א. מיקומו כחודש השני מייד לאחר חודש ניסן.
ב. חודש של זיו ופריחה חומרית וגשמית.

תורת הקבלה המבארת את מבנהו הפנימי של מעגל השנה, מצביעה על חודש ניסן כחודש הגאולה. כלומר, חודש שבו מופיעה הארה אלוקית נעלית ביותר. הארה זו שבחודש ניסן מתאפיינת בכך שאינה דורשת הכנה כל שהיא, אלא מופיעה כמתנה רוחנית עליונה. חודש אייר לעומת זה, ניזון אמנם מההארה הגדולה של חודש ניסן, אולם תפקידו לקלוט את האור הגדול ולהפנימו, במישור האישי הנשמתי, וכן במישור האוניברסלי של בירור ותיקון העולם כולו. במילים אחרות, תפקידו של חודש אייר הוא ליצור את החיבור והאיזון הנכון שבין ההארה הרוחנית העליונה שניתנת בחודש ניסן לבין הסביבה הגשמית והחומרית.

זוהי הסיבה לכך שחנוכת המקדש בימי שלמה המלך התקיימה דווקא בחודש אייר, שכן מהותו הפנימית של חודש זה, המסמלת את החיבור שבין הרוחני והגשמי, מתאימה יותר מכל לבניית מקדש – מבנה גשמי המכיל בתוכו הארות רוחניות רבות עוצמה.

עבודה זו של חיבור הרוחני והגשמי נעשית כל כולה בכוחו של האדם. בשונה מעבודת האדם הנדרשת בחודש ניסן העוסקת כולה רק במימד הרוחני האלוקי שבנפשנו, עבודת האדם בחודש אייר מתמקדת בעיקר בחלקה החומרי של הנפש, כלומר בירור ותיקון המדות. זוהי מהותה של מצוות "ספירת העומר" - שעיקרה הוא בחודש אייר, במהלכה סופרים אנו 49 ימים שהם שבע כפול שבע - שבעת המדות שבנפשנו, כפי שכל אחת מהמדות כוללת בתוכה את שאר המדות. סופרים מלשון אבן ספיר (קריסטל), כלומר, מתקנים ומזהירים כאבן ספיר כל מדה ומדה. בכך גם מכינים אנו את עצמנו לגילוי של חודש סיון – מתן תורה.

תהליך זה של הפנמת האור הרוחני בכלים, מתואר גם כתהליך של רפואה. שכן הניתוק בין המימד הרוחני למימד הגשמי הנו מצב לא תקין – מחלה. זהו ההסבר לכך שחודש אייר הנו ראשי תיבות של הפסוק "אני ה' רופאך", רפואה אלוקית רוחנית. המטרה הסופית היא להגיע לאייר – ראשי תיבות "אברהם יצחק יעקב רחל", המתוארים בקבלה כ'מרכבה העליונה', דהיינו רמת התבטלות לה' כביטול המרכבה לרוכב בה.

מהותו של החודש מתבטא גם במזלו. מזלו של חודש אייר הוא מזל שור, וספר היצירה מסמל את חודש אייר באות וא"ו. השור מסמל את העבודה עם הנפש הבהמית שבתוכנו, עליה נדרש הפסוק: "ורב תבואות בכח שור". כמו כן האות וא"ו מסמלת בצורתה את הסולם או הצנור המחבר את העליון - הרוחני עם המטה - הגשמי.

אחד מהתאריכים הבולטים בחודש אייר הוא ל"ג בעומר - היום השלושים ושלש לספירת העומר. יום זה הוא יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי, מגלה פנימיות התורה ובעל ספר הזוהר. לפני פטירתו גילה רשב"י סודות כמוסים ביותר ובכך הפך את היום הזה ליום מסוגל ביותר לגילוי פנימיות התורה. רשב"י התבטא על ספר הזוהר, כי בספר זה יצעד עם ישראל לקראת הגאולה, ואכן לימוד פנימיות התורה מהווה את ההכנה המתאימה ביותר לגאולה הקרובה, בה נזכה לגילוי הסופי של כל סודות התורה, וכפי שנאמר בפסוק "תורה חדשה מאתי תצא".

באדיבות אתר "אסנט צפת" - חווית הקבלה


 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: