print header

ניסוי מרתק גילה טריק לשיפור הזיכרון

המוח הוא אחד האיברים המסתוריים ביותר בגוף שלנו וחוקרים מגלים עליו מידע חדש ומפתיע עם כל שנה שעוברת. למרות ההתקדמות בחקר המוח, אנחנו לא יודעים באופן מוחלט כיצד החלקים השונים בו פועלים וכיצד הם משפיעים עלינו, כשאחד התחומים הנחקרים במדעי המוח הוא הזיכרון, שמספר אלמנטים משפיעים עליו ומושפעים ממנו. במחקר לאחרונה בירחון ללמידה וזיכרון, חוקרים מצאו שיש פעולה פשוטה במיוחד שניתן לעשות על מנת לשפר את הזיכרון שלא תגזול מכם זמן רב ותעזור לכם לפתח את מוחכם לאורך זמן.
 
פסל ראש של גבר חושב
 

הזיכרון על רגל אחת

הזיכרון המפותח הוא אחד המאפיינים החשובים ביותר של האדם שהביאו לכך שהוא שרד במהלך השנים. הזיכרון מאפשר לנו לשנן חוויות מהעבר, ללמוד מהן ולהתקדם הלאה על סמך המידע שיש בידינו. זה מה שמאפשר את ההישרדות לא רק של בני האדם, אלא של אורגניזמים שונים בטבע, החל מאמבות ועד לחיות בר. הזיכרון חיוני גם בכל הנוגע ליכולת ההסתגלות ופתרון הבעיות שלנו והוא משפיע על האופן בו אנו מתנהגים במצבים כאלו ואחרים. ישנם מספר מודלים שמסווגים את סוגי הזיכרון השונים כאשר המרכזיים בהם כוללים את מודל הזמן (זיכרון חושי-מידי, זיכרון לטווח קצר וזיכרון לטווח ארוך) וחלוקה לפי סוג מידע (זיכרון חזותי, זיכרון צילומי וזיכרון מרחבי). ישנו גם קשר הדוק בין זיכרון ובין רגשות כשהחושים משחקים בכך תפקיד משמעותי. בזכות הקשר הזה ניחוחות או מראות מסוימים מעלים בנו זיכרונות עזים מהעבר, לטובה ולרעה.
איור של שני ראשים מופנים זה כלפיי זה
 

ניסוי הזיכרון הגדול

במחקר שערכו המומחים בשיתוף פעולה בין מכון המחקר "רוטמן" ובין המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת טורונטו, נבדקו 3 קבוצות של סטודנטים לתואר ראשון על מנת לבדוק כיצד הזיכרון שלהם לטווח קצר וארוך מושפעים מחזרה על דברים שהם ראו. הסטודנטים נחלקו ל-3 קבוצות כשעל כל אחת נערך ניסוי מעט שונה:
קבוצה א': לסטודנטים הללו הראו סרט עם עלילה ולאחר שהם סיימו לצפות בו, ביקשו מהם לחזור על מה שהם ראו. הסטודנטים נשאלו בשנית על מה שהוצג בסרט שבוע ימים לאחר מכן על מנת לבדוק אילו פרטים הם זכרו ואילו לא.
קבוצה ב': לסטודנטים הללו הציגו צילומי מסך ואת כותרת הסרט לפני שהם ראו אותו. כמו עם הקבוצה הראשונה, הם נשאלו מיד לאחר הניסוי מה הם זוכרים וגם שבוע לאחר מכן.
קבוצה ג': בקבוצה הזו החוקרים ביקשו מהסטודנטים לדבר על מה שהם ראו בסרט זמן קצר לאחר שהם סיימו לראות אותו.
אדם יושב עם ספר מול פניו כשמאחוריו לוח עם נוסחאות

תוצאות ניסוי הזיכרון

התוצאות של המחקר היו מפתיעות ונתנו לחוקרים הצצה על תהליכי זיכרון המושפעים מחזרה על דברים שרוצים לזכור ומספרים עליהם לאנשים אחרים:
קבוצה א': בקבוצה הזו הסטודנטים זכרו את העלילה זמן קצר לאחר הסרט, אך שבוע לאחר מכן הם התקשו לתאר במדויק את הפרטים שלו.
קבוצה ב': הסטודנטים הללו גם זכרו מה היה בסרט פרק זמן קצר לאחר הצגתו, ובשבוע שאחרי הם זכרו את העלילה בצורה טובה יותר מהקבוצה הראשונה, אך לא בצורה מיטבית.
קבוצה ג': הסטודנטים בקבוצה הזו הצליחו בצורה הטובה ביותר, וגם לאחר שבוע הם זכרו את העלילה וכן פרטים קטנים הנוגעים לה כמו צבעים וצלילים שהוצגו במהלך הסרט.
 
 
איור של שני אנשים יושבים מול אדם שלישי שמסביר להם גרפים

מסקנות ניסוי הזיכרון

בניסוי המרתק הזה החוקרים רצו לבדוק איזו השפעה יש לחזרה על משהו מסוים באוזניהם של אנשים אחרים. כפי שנמצא עם קבוצת הנבדקים השלישית שסיפרה על עלילת הסרט לאנשים אחרים, כאשר מספרים דבר מה שרוצים לזכור לגורם אחר, הזיכרון הופך להיות חזק יותר וגם צלול לאורך זמן. ישנם מחקרים נוספים שצריך לעשות בנושא, אך בשורה התחתונה זה ברור ששיפור הזיכרון יכול להתבצע בקלות על ידי חזרה על חומר מסוים בפניי אנשים אחרים. אם אתם צריכים ללמוד דבר מה חדש או להציג פרויקט בעבודה, פשוט למדו את החומר וספרו אותו לאדם אחר. הם מצידם ילמדו משהו חדש ואתם תשפרו את הזיכרון שלכם בקלות!

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.