maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

תרבות הנהיגה בישראל - זה רק נוהג ומדרדר

מנתוני סקר שהתפרסם הבוקר (יום ד' 22.6.11) על ידי הלישכה המרכזית לסטטיסטיקה עבור עמותת אור ירוק לשינוי תרבות הנהיגה בישראל, עולה כי דפוסי הנהיגה של צעירים ישראליים מזעזעים!

מטרת הסקר הייתה לבחון את דפוסי ההתנהגות בקרב בני נוער בגילאי 17-18 הנוהגים ברכב וכן את שיעור בני הנוער בגיל 12-16 אשר מכירים בני נוער אחרים הנוהגים ברכב ללא רישיון. על פי הסקר עולה כי 40% מבני הנוער בין הגילאים 17-18 נהגו ברכב לפני שקיבלו רישיון, וכשליש מהם הודו כי הם מכירים בני נוער בגילם שנוהגים ללא רישיון.

אומנם רוב בני הנוער שיש להם רישיון ציינו שהם חוגרים חגורת בטיחות בזמן הנהיגה, אך נמצא כי מלבד זאת, הם ברובם נוהגים בצורה לא זהירה:

  • 80% נוהגים מעל המהירות המותרת.
  • 66% נוהגים עייפים.
  • 42% מדברים בנייד בזמן נהיגה - ללא דיבורית.
  • 34% קוראים או כותבים SMS.
  • 17% עוקפים בקו הפרדה לבן.
  • 6% חוצים צומת באור אדום.
  • 4% נוהגים תחת השפעת אלכוהול. 

 

בהשוואה לסקרים דומים שנערכו בשנים 2009 ו-2010 עולה כי אין הבדלים משמעותיים בין דפוסי ההתנהגות של צעירים על הכביש, אם כי נרשמה מגמת ירידה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, לעומת מגמת עלייה שנרשמה בנהיגה מעל המהירות המותרת.

לקריאת הדו"ח המלא לחץ כאן

איך מתמודדים עם זה?

רק הבוקר, מהדורת החדשות נפתחה בדיווח מצער על מותו של צעיר בן 16 מירושלים שהתפתה לעלות על אופנוע של חבר, למרות שטרם הוציא רישיון רכיבה על אופנוע. הצעיר איבד שליטה והתהפך, ומכיוון שלא סגר היטב את הקסדה, הוא נחבט אל מותו.

אז תגידו שצעירים הם מופרעים וחסרי אחריות. תגידו שזה מקרה מצער אך הוא אינו מצביע על תופעה מדאיגה. אבל מה תגידו על זה?

בדו"ח האחרון שפירסמה הלישכה המרכזית לסטטסיטקה בנוגע לתאונות דרכים בחודש אפריל 2011, עולה כי בחודש זה נרשמו במשטרת ישראל 971 תאונות דרכים, מתוכם 19 קטלניות ו-78 עם פצועים קשה. סך הכול 1841 נפגעים ו-20 הרוגים. בחודש אחד!

השבוע אמור להתפרסם הדו"ח לחודש מאי 2011. האם לדעתכם הוא יצביע על מגמה של שיפור? אם כן, אז זה מקרי בהחלט. הנהיגה המופרעת וחסרת הסבלנות הפכה לחלק מהמנטאליות הישראלית ואם לא נוריד הילוך, הרי שניכנס מהר מאוד לדו"חות הסטטיסטיקה.


 

לפניכם 10 עצות שימושיות המהוות תזכורת לנהיגה בטוחה. ראו את הטקסט שלפניכם כרכב המאותת המנסה להשתלב בנתיב שלכם  - האם תאפשרו לו?


1. ייתכן מאוד ואתם מגדירים את עצמכם כנהגים זהירים, יותר מזה, הנהגים הכי טובים על הכביש. אבל עובדה זו מעידה בהכרח כי שאר הנהגים שלצידכם נוסעים קצת פחות טוב מכם ולפיכך הם מהווים סכנה. אינכם יכולים לשלוט בהם, אלא רק בפיסת הכביש שלפניכם. העצה הראשונה שלנו היא פיתוח מיומנות תגובה טובה. היו מרוכזים, היו קשובים, היו עירניים ונסו לשמור על עיקרון הזרימה החלקה מבלי לערער את ביטחונם של נהגים אחרים או להתערער בעצמכם.

2. אם יש לכם רכב משוכלל, הרי שקרוב לוודאי שיש לכם בקר שיוט. מערכת הבקרה הזו מאפשרת לכם, בין היתר, לקבע את המהירות שלכם בלחיצת כפתור, כך שאם אתם נמצאים במצב בו יש עומס תנועה על הכביש או שאתם תקועים אחרי משאית איטית וקו ההפרדה הוא רצוף, מומלץ שתנעלו את המהירות, תוך שאתם שומרים על מרחק סביר מהרכב שלפניכם. בקר השיוט יאפשר לכם להגיב על ידי בלימה במקרה הצורך אך ינטרל את דאגותיכם לגבי סטייה מהנתיב או היצמדות לרכב שמלפנים. במידה ואין לכם בקר שיוט, נסו את חוק 2 השניות.

3. חוק שתי השניות הוא פשוט וקל ומבוסס על ההנחה כי שמירה על מרחק סביר תלויה תמיד במהירות של הרכב שמאחור. לכן ההמלצה היא לספור 2 שניות בינכם לבין המכונית שלפניכם. ביחרו נקודה על הכביש (תמרור, גשר, שלט) והתבוננו ברכב שלפניכם - מרגע שהוא עובר את הנקודה, צריכות לעבור מינימום 2 שניות עד שאתם תעברו אותה גם.
אם עברו 2 שניות, הרי שזה מעיד על מרחק סביר.

4. חוק 2 שניות נוסף נמדד בזמן תגובה. מחקרים מראים כי רוב תאונות הדרכים נובעות משיעמום, עייפות, הסחת דעת או נהיגה בשיכרות - גם אם אינכם עייפים, הרי שיש מצבים בהם המוח מתנתק ואתם מוצאים עצמכם בוהים בחלל. נסו לא להסתכל על שום דבר יותר מ-2 שניות. חילופי מבט במהלך הנהיגה בין הספידומטר, המראה קדמית, המראות צדדיות וחוזר חלילה ישמרו אתכם בפוקוס. שתי שניות לכל היותר.

 

5. העצה השלישית והחשובה היא לגלות אחראיות בהתמזגות ובעקיפה. תשתית התחבורה בישראל מסועפת בנתיבים, מחלפים, נתיבי האטה והאצה. רוב עומסי התנועה מתנקזים למסלולים אלה ובהתאמה גם רוב חוסר הסבלנות הישראלי. כאשר אתם מנהלים קרב אגו מיותר עם נהג אחר בנוגע לאופי ההשתלבות שלכם או שלו בנתיב, הרי שזו סכנה ברורה ומיידית. אין דרך להתגבר על הקושי, מלבד לגלות סבלנות ועירנות מוגברת. לא להידחף או להיצמד, לא לאבד עשתונות או להשתלט על נתיבים שלא לצורך. נסו למזער עד כמה שאתם יכולים את הזמן ואת הנוכחות שלכם בקטעים העמוסים והמסוכנים האלו.

6. כאשר אתם נוהגים ומסתכלים על הרכב שלפניכם הרי שטווח הראייה שלכם מצומצם וכל שאתם מסוגלים לקלוט הוא המרחק בינכם לבין הרכב מקדימה. אך אם אתם מגדילים את טווח הראייה ומתבוננים קדימה אל האופק, הרי שזה ייתן לכם יותר יציבות ושליטה. תוכלו לראות מה קורה בהמשך הכביש ולהיערך לסיבוב מפותל, להתמזגות נתיבים, לעבודות כביש ולרכב משטרה. בכל קטע כביש, תנהגו תוך תכנון תגובה לכל מה שעשוי להשתבש.

7. להתבונן במראה זה אינסטינקט שבדרך כלל לא מביאים בחשבון כשמדברים על סכנת נהיגה, שכן המראה נתפסת כאמצעי בטיחות חשוב. רוב הפעמים היא בהחלט כזו, אך יש פעמים בהן אובייקטים נכנסים לתוך השטח המת של המראה ואנחנו, שסומכים עליה בעיניים עצומות, עשויים להתנגש ברכב אחר. לכן פיקחו עיניים וסימכו עליהן - דבר ראשון. מבט חטוף מעבר לכתף בהמשך להתבוננות במראה, יהיה וידוא בטיחותי חשוב.

8. העדיפו תמיד את הנתיב הימני. לא משנה אם הנהג שלפניכם נוסע מתחת למהירות המותרת או שהנתיב הימני פנוי לחלוטין, עליכם להרגיל את עצמכם להעדיף את הנתיב הימני ולחוש בו ביטחון. נהיגה על הנתיב השמאלי עשויה לשבש את טכניקת הנסיעה החלקה, היא תצריך מכם לתזז ימינה ושמאלה בין מכוניות ונתיבים, לתת זכות קדימה למכוניות שמבקשות להאיץ ובשורה התחתונה תוציא אתכם משיווי משקל. כשאתם נוהגים על הנתיב הימני אתם כמו אומרים לעצמכם - אני נוהג רגוע ולא ממהר לשום מקום.

9. סעו תמיד במהירות המותרת. אם אתם מאמינים כי נהיגה במהירות נמוכה תצמצם את טווח הסכנה, אתם טועים. נהיגה איטית, שלא במסגרת המהירות המותרת, עשויה להכפיל את הסכנה שכן בגללכם מכוניות ינסו לעקוף, יאבדו סבלנות, ייצמדו מאחור ולא תתאפשר זרימה חלקה.

10. שמרו מרחק מהרכב שלפניכם! זה א-ב שימנע כל תאונת שרשרת, כל פקק תנועה וכל מוות מיותר.

 

אם הטבתם לקרוא עד הסוף, הרי שבטיחות בדרכים הוא נושא שמעניין וחשוב לכם ואתם נכונים לגלות אחריות, עירנות, סבלנות ותבונה כדי לשנות את המציאות המקולקלת ואת הנתונים המביישים.
אם התעייפתם תוך כדי קריאה או שנראה לכם שהנושא הזה שחוק מדיי, הרי שאתם מהווים סכנה לציבור הנהגים ולו רק כי אינכם מפנימים את חומרת המצב ולא נותנים זכות קדימה לנושא בוער שצריך לעמוד בראש הסדר הציבורי בישראל.   

ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: