maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ההתפתחות ההיסטורית של הלוגו

ידוע כי בשביל עסק מצליח צריך לוגו מוצלח; עיצוב ברור ומובן שיהווה שם נרדף למותג עצמו. עם זאת, זה לא כל כך פשוט למצוא את העיצוב המושלם. לפעמים זה לוקח שנים ואפילו עשורים לשכלל את הלוגו עד לנקודה בה הוא יעמוד בפני עצמו. הצצה אל כמה מהסמלים המפורסמים בעולם ועל האופן בו הם התפתחו לאורך השנים, מגלה שברוב המקרים, האבולוציה עושה טוב...

 

קודאק

התפתחות לוגו

החברה הבינלאומית לייצור חומרים וציוד לצילום, נוסדה כ'איסטמן קודאק' בשנת 1889 ועד שנת 1935 היא שמרה על אזכור זה בלוגו. למרות שעד היום, השם 'איסטמן' ממשיך להשתתף בשמה המלא של החברה, הרי שהוא הוסר מהלוגו בשנות ה-30, מהלך שמיתג את שם החברה כקודאק בלבד. הצבעים צהוב ואדום ליוו את החברה במשך מספר עשורים, אלא שהמעבר לעולם דיגיטלי אילץ אותם להיפטר מהצבעוניות ולשמור על הדברים פשוטים וברורים. חוסר ההצלחה של קודאק להסתגל לשוק המצלמות הדיגיטליות מציב את עתיד החברה ואת עתידו של הלוגו בפני סימן שאלה גדול.


מרצדס-בנץ

התפתחות לוגו

מרצדס היא אחד המותגים המוכרים והפופולארים ביותר בעולם. עוד מראשית דרכה, ביקשה החברה למתג את עצמה כעמוד האש בעולם הרכב ולכן, אחרי 20 שנים של ניסיונות עיצוב שונים ומשונים, מרצדס החליטה לשחרר את המילים מהלוגו ולתת לו לעמוד בפני עצמו. נראה שזה עבד להם טוב, הרי מי לא יודע מה הסמל הנוכחי מייצג?

 

נוקיה

התפתחות לוגו

ענקית הטלקום התחילה את צעדיה הראשונים בתעשיית העץ בפינלנד. בשנת 1865, על גדות נהר ה-Nokianvirta הקים פרדריק אידסטם מנסרת עץ. במרוצת 50 השנים שלאחר מכן הוקמו על גדות הנהר עוד 2 חברות גדולות, אחת לייצור גומי והשנייה לכבלים. שלושתן השתמשו במי הנהר. בשנת 1967, החליטו השלוש לשלב כוחות ולייסד את תאגיד נוקיה, וזאת מתוך החלטה אסטרטגית לנטוש את תעשיית העץ והגומי ולהתמקד בתחום הטלקומניקציה. נוקיה הייתה החברה הראשונה שזיהתה את הפוטנציאל בשוק הסלולרי ובשנות ה-70 הייתה בין הראשונות לפתח טלפונים ניידים. נכון להיום היא מייצרת כ-30% מהטלפונים הסלולריים בעולם ונחשבת לחברה הגדולה ביותר בפינלנד. ההיסטוריה של החברה ניכרת בהתפתחות המעניינת של הלוגו.

 

נייקי

התפתחות לוגו

"הסוליות" הקלאסיות של נייקי עוצבו על ידי סטודנטית צעירה בשם קרולין דוידסון בשנת 1975. היא עשתה זאת כעבודה צדדית והרוויחה על העיצוב 35$ בלבד. מייסדי החברה היו מרוצים מאוד ודבקו בעיצוב לאורך השנים. היום, הלוגו כל כך מזוהה עם החברה עד שאינו זקוק לאיות שם החברה לצידו.

 

ג'נרל אלקטריק

התפתחות לוגו

ג'נרל אלקטריק הוא תאגיד רב-לאומי שנוסד בשנת 1892 ונחשב לאחת החברות הגדולות ביותר בעולם עד היום. אחרי שהלוגו הראשון הוגדר כקשה לקריאה, החברה עיצבה לוגו פשוט יותר שמשמש אותה עד היום. למעשה אף לוגו ברשימה לא נותר עקבי כל כך כמו זה של ג'נרל אלקטריק.

 

פולקסווגן

התפתחות לוגו

חברת פולקסווגן נוסדה בשנת 1937, ערב מלחמת העולם השניה, ואישכהו הצליחה לשרוד אותה. הלוגו של "מכונית העם" עוצב במקור בשילוב צלב קרס, עקב הקמת החברה בגרמניה של עידן הרייך השלישי. עד מהרה החברה זנחה את הצלב ודבקה באותיות V ו- W המופיעות אחת מעל השניה, שהן ראשי התיבות של שם החברה בגרמנית ומשמשות אותה עד היום.

 

ב.מ.וו

התפתחות לוגו

בשנות ה-70, יצרנית הרכב הגרמנית ניסתה לצאת מהקופסא ולהיות קצת יותר יצירתית בעיצוב, אך מהר מאוד חזרה למוטב ונשארה נאמנה ללוגו הכחול-לבן המסורתי עד היום. אומנם לאורך השנים התבצעו התאמות בגודל, בצבע, בגופן ובהצללה, אך בדומה לג'נרל אלקטריק, זהו אחד הסמלים העקביים ברשימה. 

 

אפל

התפתחות לוגו

אפל זו הדוגמא הטובה ביותר לאימרה: "אם זה לא שבור, אל תתקן את זה". למרות שהתפוח עשה התאמות לאורך השנים, בעיקר של צבע, הלוגו הקלאסי שעוצב בשנות ה-70 שומר על אותה צורה בסיסית גם היום.

 

מייקרוסופט

התפתחות לוגו

בניגוד לאפל, מייקרוסופט חיפשה את העיצוב המושלם במשך תקופה ארוכה. אחרי שורה של סמלים בינוניים בשנות ה-70, היא הסתפקה באיות שם החברה בגופן שחור ונטוי - עיצוב ששימש אותה במשך 20 שנה. לאחרונה נחשף הלוגו החדש, אליו צורפו החלונות הצבעוניים.

 

האחים וורנר

התפתחות לוגו

האחים וורנר בחרו בלוגו WB מראשית דרכם בתעשיית הקולנוע והסרטים. אומנם משנת 1972 ועד שנת 1984 הם ניסו להסיר את האות B ולהישאר רק עם W מוזר ואדום, אך מהר מאוד חזרו למקור. העיצוב של היום לא נראה שונה בהרבה מזה שעוצב ב-1948. 

 

פפסי

התפתחות לוגו

מי שמביט בלוגו הראשון של פפסי משנת 1898, בטח חושב שהוא עוצב על ידי מישהו שיכור, אך אם בוחנים את התפתחות הסמל לאורך השנים, ניתן לזהות חוט מקשר. הכתב הבלוני הלך ותפס נפח, וב-1940 כבר נכתב בצורה ברורה ופשוטה יותר. 10 שנים לאחר מכן, אותו הכתב עוצב על פחית משקה והחברה ניכסה לעצמה את הצבעים כחול-אדום-לבן כסימן היכר מסחרי. לאוךר השנים, חברת פפסי לא פחדה להתנסות והמשיכה לחפש אחר העיצוב המושלם. היום, בדומה לנייקי היא מאמינה כי צבעי החברה מזוהים מספיק בשביל שהלוגו יעמוד בפני עצמו, ללא אזכור השם. לטעמינו, הלוגו הנוכחי דל מאוד...

 

פיאט

התפתחות לוגו

הלוגו של פיאט השתנה לא מעט לאורך השנים. עם זאת, הגירסה של 1968 נחשבת לחריגה מבחינה עיצובית וכל השאר די דומים. חברת המכוניות האיטלקית השתמשה תמיד באותו הגופן הייחודי כדי לאיית את שמה, בלי קישוטים.

 

לגו

התפתחות לוגו

חברת לגו הולכת אחורה בשנים אל 1932. עם זאת, הלוגו של מבנה הקוביות המפורסם: “Automatic Binding Bricks” עוצב רק בשנת 1949. יש הטוענים שלגו גנבו את הרעיון מבחרת צעצועים אחרת שנקראה Kiddicraft. כפי שניתן לראות, הפונט המעוגל ממשיך ללוות את החברה עד היום והצבע האדום עדיין נותר דומיננטי.

 

פורד

התפתחות לוגו

הלוגו האייקוני של פורד חוזר אחורה אל ראשית המאה ה-20. הלולאה הקטנה באות F עוצבה בשנת 1912 וממשיכה לשמש את החברה עד היום. אומנם האליפסה הכחולה השתנתה לאורך השנים, אך פחות או יותר הסמל שמר על עקביות והמשכיות.

 

י.ב.מ

התפתחות לוגו

ענקית המחשבים עברה גלגולים עסקיים וכמוה גם הלוגו שלה. היא הוקמה בשנת 1896 כחברה לעיבוד כרטיסי ניקוב ונקראה בשם Tabulating Machine Company - TMC. בשנת 1911 התאגדה החברה בשם CTR - Computing Tabulating Recording Corporation וב-1924 שינתה החברה את שמה ל-IBM, בדרך להיחשב לתאגיד רב לאומי מוביל בתחום המחשבים. בשנת 1944 ייצרה IBM עבור אוניברסיטת הרווארד את הרווארד סימן 1, שיש הרואים בו את המחשב הראשון בעולם. בשנת 1947, י.ב.מ. עלו עם הלוגו הפשוט שמשמש אותם בוריאציות דומות, עד היום.



גוגל

מותגים

היום, קשה לנו לדמיין איך היו החיים שלנו טרם עידן Google, אך עד 1998, החברה כלל לא הייתה קיימת. הלוגו לא השתנה הרבה מאז. הוא עדיין מורכב מאיות שם החברה בגופן צבעוני של כחול-אדום-צהוב-ירוק.

 

אין ספק שיהיה מעניין לבחון מה יעלה בגורל הסמלים הללו בעוד 10 שנים!

מקור: רועי נבו
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: