maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

ביום הזה יכפר עליכם - נקודה למחשבה!


ב"ה

ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני השם תטהרו.

הפסוק הזה מופיע בפרשת "אחרי", ספר ויקרא, פרשה המדברת אודות עבודת הכהן גדול ביום הכיפורים. כידוע, יום הכיפורים הוא יום בו הנשמה שלנו עוברת טהרה מיוחדת. כאשר מתבוננים בפסוק רואים כי המילה טהרה חוזרת על עצמה פעמיים, מכך ניתן ללמוד כי ישנן שתי דרגות בטהרה. על מנת להבין את שתי הדרגות בטהרה נסביר תחילה מהו עניינו של יום כיפור, ומהי בכלל תשובה?

המילה תשובה באה מהמילה לשוב. בשונה מתרגום המילה לאנגלית "רפנטנס" שמשמעותה חרטה ופתיחת דף חדש, משמעות המילה 'תשובה' בעברית, אינה יצירת מציאות חדשה, אלא חזרה למי שאנחנו באמת. לשוב אל השם ולשוב אל עצמנו.

לאן הלכנו שצריך לשוב?
כיצד יתכן לומר שאנו רחוקים מהשם שצריך לשוב אליו?
הרי "מלא כל הארץ כבודו", "לית אתר פנוי מיניה" (אין מקום פנוי ממנו), הקב"ה נמצא בכל מקום כל הזמן, כיצד ניתן לומר שהתרחקנו ולכן צריך לשוב?

לא מדובר על התרחקות או התקרבות פיזית, כאן מדובר על עניין רוחני.

פנים ואחור
שני אנשים יכולים להיות מאוד קרובים אחד לשני מבחינה פיזית, אך בו זמנית להיות רחוקים אחד מהשני כמרחק שמיים וארץ מבחינה רוחנית. בני זוג יכולים לגור באותו בית, אך לא להביט אחד לשני בעיניים, יכולים לעמוד אחד ליד השני אך במקום להפנות את הפנים לזולת, להפנות לו את העורף.

פנימיות וחיצוניות
דברים שאנחנו באמת רוצים לעשות אנחנו עושים מכל הלב, עם פנים מאירות ומתוך שמחה. דברים שאנחנו עושים כי אין ברירה אנחנו עושים כמה שיותר מהר וללא השקעה.
אדם יכול לחיות חיים שלמים, לקיים את כל המצוות, אך לעשות זאת באופן חיצוני, ללא רצון אמיתי. לעשות זאת רק כי לכך חונך או הורגל, רק כי אין ברירה אחרת, אך לא מכיוון שהוא באמת רוצה את זה.

תשובה במובן הפנימי שלה, היא לא תשובה ממעשים לא טובים (ודאי שצריך לעשות גם את זה, אך לא זו פנימיות העניין). במובן הפנימי, תשובה היא השבת הפנים (הפנימיות) לבורא.
לא לפנות אליו עם העורף ולקיים את רצונו כי אין ברירה, אלא לעשות את זה מכל הלב ובשמחה.

ישות
יש רק בעיה אחת קטנה – הישות....
לכל אחד מאיתנו יש את ההרגשה כי העולם סובב סביבו ובעצם הכל בשבילו. כאשר מרגישים כך, שוכחים כי יש בעל הבית לעולם, והוא זה שהכל סובב סביבו. ממילא במצב כזה יהיה לנו מאוד קשה להפנות אליו פנים, כי אנו מרוכזים בעיקר בעצמנו.

תהליך התשובה הוא ההתגברות על אותה נקודה אגואיסטית, ויתור על הרצונות והאינטרסים האישיים שלי, התעלות למקום הגבוה, לאני האמיתי שלי, שם אני מרגיש אחד עם הבורא.

שתי דרגות
ישנם שני אופנים בהם הישות יכולה להסיט את האדם מהנקודה. יכול להיות שהוא לא ישים לב בכלל לכך שהוא כל היום חושב רק על עצמו ובכל משפט שלו הוא משתמש במילה אני. ויכול להיות שהוא יהיה מודע לכך, אבל לא יצליח להתגבר על זה.

לטהר ותטהרו
זוהי הסיבה לכפל הלשון תטהר ותטהרו.
ביום הכיפורים אנו מתקנים את שורש הבעיות של החטאים את הישות, את האגו. ובזה עצמו מתקנים את שתי הדרגות שבזה. הן את הגסות החיצונית שאנו לא מרגישים אפילו שאנחנו כל היום סביב עצמנו, והן את הפנימית שאנו מרגישים אבל לא מצליחים להתעלות מעל.

טהרה מהנה!
 
 


באדיבות אתר "אסנט צפת" - חווית הקבלה

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: