print header

מחקרי הפסיכולוגיה המרתקים לשנת 2011


לנסות לדרג את 8 מחקרי הפסיכולוגיה הטובים ביותר לשנת 2011 זו משימה קשה - לא רק שטוב זה מונח יחסי, אלא שגם יש הרבה מאוד מחקרים מרתקים ולבחור רק קומץ מהם זה עוול. אז במקום לדרג את 8 המחקרים הטובים ביותר, החלטנו לעשות רשימה של 8 מחקרים שהרשימו אותנו במיוחד - לא רק בגלל הנושאים המסקרנים שלהם, אלא בעיקר בגלל התועלת הפוטנציאלית שניתן להפיק מהם. הנה הם לפניכם...

פסיכולוגיה

1. גסות רוח מוחלטת מרשימה באופן מוחלט

אם ישאלו אותנו, קרוב לוודאי שנעיד כי אנחנו מתעבים גסות רוח, אבל מחקר פסיכולוגי שנערך השנה מצא שאנו רואים בה גם סימן של כוח. המחקר שפורסם בכתב העת Social Psychological and Personality Science מצא כי ככל שאדם מתנהג בגסות גדולה יותר, כך המשקיף משוכנע שהוא מגיע מעמדה של כוח המצדיקה מדוע הוא אינו מציית לכללים שכולנו משתחווים להם.

משתתפי המחקר נדרשו לצפות בסרטון וידאו בו נראה אדם יושב בבית קפה, מניח את רגליו על הכסא שממול, מאפר את הסיגריה שלו על הריצפה ומתנהג בגסות למלצרית. המשתתפים דירגו את האדם כבעל נטייה "לקבל החלטות" או "לגרום לאנשים להקשיב למה שהוא אומר" הרבה יותר משהעניקו תכונות אלה לאדם מנומס.

החוקרים תרגמו את הממצאים למסקנה כי הפרת נורמות עשויה להיתפס בעיני אנשים  כסימן של כוח, גם אם שופטים התנהגות גסת-רוח לחומרה.

2. אם אתם רוצים להיכשל - דמיינו הצלחה

במשך שנים רבות שמענו שמחשבה חיובית בוראת מציאות טובה והמפתח להצליח הוא לדמיין את ההצלחה - אבל מחקר מעניין שנערך השנה מצביע על אנרגיה אחרת. המחקר שפורסם בכתב העת Experimental Social Psychology מצא כי זה מועיל לדמיין דווקא כישלון כדי להצליח.

במהלך ארבעה ניסויים, החוקרים הראו כי פנטזיות חיוביות ניקזו את האנרגיה מהשאפתנות והמוטיבציה ולא תרמו להצלחה; כלומר, כאשר אדם מדמיין שהגיע לאן שרצה, הוא כבר לא מתאמץ להצליח. במקום זה, כאשר הוא מדמיין כשלון, הוא מגייס אנרגיה ומוטיבציה להצליח - מה שברוב המקרים מסייע לו לעמוד במטרה.

החוקרים הסבירו את מנטליות החשיבה מבחינה פיזיולוגית - אצל אנשים שמדמיינים הצלחה לחץ הדם וקצב הלב יורדים, מה שמעיד על מוטיבציה נמוכה.

לצורך המחקר, המשתתפים נדרשו לדמיין מטרות שיושגו במהלך השבוע (תוך שהם מחוברים למוניטורים) ולהשלים אותן. נמצא כי אלה שהתבקשו לדממין הישגים חיוביים חשו הרבה פחות אנרגטיים וגם השלימו פחות משימות מאשר קבוצת הביקורת שהורשתה להרהר על אתגרי השבוע בכל דרך שירצו.

3. למה צרכנים רגועים קונים יותר

למרות כל היתרונות של רוגע, כשזה נוגע לצרכנות והחלטות קנייה חכמות, מסתבר שזה דווקא חיסרון. מחקר שנערך השנה מצא כי ככל שאדם רגוע יותר במעמד הרכישה, כך הוא נכון להוציא יותר כסף.

החוקרים ערכו בדיקות על 670 משתתפים, שנדרשו לקבל החלטות קנייה באחד משני סטים אפשריים. האחד היה סט נעים ורגוע והשני היה נעים במידה דומה אך לא רגוע בכלל, אלא אלא לחוץ ודחוק.

למשתתפים הוצגו מגוון רחב של מוצרים והם התבקשו להעריך את הערך הכספי שלהם באמצעות מספר שיטות, כמו הצעת מכירה פומבית דרך האינטרנט (וזאת כדי להבטיח שאין שיטה אחת שמנבה תוצאה מסוימת).

בניסוי הראשון מתוך שישה, המשתתפים הרגועים הציעו עבור מצלמה דיגיטלית מחיר הגבוה ב-11% מזה שהציעו משתתפים פחות רגועים. יותר מזה, המשתתפים הלחוצים היו קרובים מאוד לערך המשוער הממשי של הפריט. אותו אפקט היה תקף גם בשאר הניסויים ומול מגוון מוצרים כמו טיפולי ספא, שייט וקפיצת בנג'י. בכל אחת מהמכירות הפומביות - המשתתפים הרגועים העריכו את שווי הפריטים הרבה מעל המשתתפים הלחוצים והרבה מעל שווי השוק האמיתי שלהם.

החוקרים הסבירו כי בסביבה רגועה המוח לא מוצא איום כך שאנשים מגלים סבלנות רבה יותר לשקול את יתרונות המוצר או השירות המוצע למכירה. כך למשל, אדם רגוע יתמקד ביתרונות המצלמה הדיגיטלית ועשוי להעריך אותה מעל המשוער בעוד שאדם לחוץ יתמקד בתכונות ספציפיות של המצלמה ויתהה אם היא שווה את המחיר המבוקש.


4. הקשר בין מרשמלו למשבר הפיננסי

ייתכן ואתם זוכרים את המחקר המפורסם משנת 1972 שנערך באוניברסיטת סטנפורד על ידי וולטר מישל. אז, נתנה לקבוצת ילדים צלחת של מרשמלו ואמרו להם שאם יתאפקו ולא יאכלו אותם באותו הרגע, הם יקבלו גמול טוב יותר בהמשך. כאשר המבוגרים עזבו את החדר, חלק מהילדים לא הצליחו לעמוד בפיתוי ומלאו את פיהם במרשמלו בעוד שאחרים הצליחו להתאפק בכוח.

במשבר הכלכלי הנוכחי הרבה כלכלנים תהו אם ניתן להסביר אותו באמצעות אפקט המרשמלו. לצורך המחקר שהתפרסם בכתב העת Psychological Science גויסו 437 בעלי הכנסה נמוכה עד בינונית במתנ"ס גדול שהציע להם עזרה במיסים. כל משתתף קיבל שאלון שבו נדרש לבחור בין "פרס" קטן ומיידי לבין גמול עתידי גדול יותר.

משך הזמן שנדרש מהם "לדחות את הסיפוקים" היה מגוון, אלמנט שבחן גם את מידת הסבלנות שלהם - כך למשל, היו כאלה שהיו מוכנים לדחות את הסיפוק ביום אחד אך לא יותר משלושה ימים. בנוסף, המשתתפים נתנו לחוקרים גישה לניקוד האשראי שלהם.

התוצאה: הסבלנות לדחות סיפוקים בקרב המשתתפים עם דירוג האשראי הנמוך ביותר היתה נמוכה. תוצאה זו הייתה תקפה גם כאשר גורמים מבלבלים כמו רמות הכנסה וסטטוס משפחתי נלקחו בחשבון.

כמובן שזה לא הוגן להסיק כי כל מי שיש לו דירוג אשראי נמוך והשתתף במחקר הביא על עצמו אסון כלכלי - חלקם איבדו את העבודה, חלקם איבדו את העבודה כך שהחובות לא היה משהו שהם בחרו בו, אבל הקשר היה חזק מספיק כדי להציע שניהול כלכלי לקוי לטווח קצר גורם לתוצאות כספיות רעות.

פסיכולוגיה

5. מדוע סיגריות מזויפות עוזרות לנגמלים מעישון?

מחקר שפורסם השנה בכתב העת European Respiratory הציע כי רבים מהמעשנים יכולים להיגמל מעישון אם ימקדו את האנרגיה שלהם בהתנהגות התלותית של ההתמכרות שלהם, כלומר בגורמים הלא-כימיים שגורמים להם לעשן. כך הם מצאו כי אובייקטים בצורת גליל, כמו עט או סיגריה מזויפת, מסייעים להוציא את העוקץ מהעישון.

המדענים רכזו 120 משתתפים בתוכנית מובנית המסייעת להיגמל מעישון. המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה אחת קיבלה סיגרייה מפלסטיק ללא ניקוטין שמשמשת כמשאף טיפולי, וקבוצה אחרת השתתפה בתוכנית רגילה להפסקת עישון. החוקרים העריכו את שתי הקבוצות באמצעות שאלונים שנועדו לקבוע את מידת התלות הפיזית וההתנהגותית שלהם בסיגריות.

בתום תקופה של 24 שבועות, התוצאות הראו כי המשתתפים שקיבלו סיגריות מזויפות וזוהו כבעלי תלות התנהגותית בעישון, היו בשיעור הגבוה ב-3.5 פעמים להפסיק לעשן מאשר אלה שקיבלו את הטיפול הסטנדרטי (67% לעומת 19%).
 

6. לעולם אל תזלזלו בכוחה של המטאפורה

למרות שאנחנו מבינים את זה לעיתים רחוקות, מטאפורות משפיעות על דפוסי החשיבה שלנו בכל מה שאנחנו קוראים או שומעים ממספר רב של מקורות. במחקר שנערך השנה באוניברסיטת סטנפורד הצליחו להראות, באמצעות סדרה של חמישה ניסויים, את כוחה של מטאפורה בעיצוב תודעה.

החוקרים ביקשו מ-482 סטונדטים לקרוא אחד מתוך 2 דיווחים פליליים ולהציע פתרונות. בדו"ח הראשון, הפשע תואר בכותרת כ"חיית טרף אורבת בעיר" ו"מארב בשכונה".

אחרי שקראו את הכותרות הללו, 75% מהסטודנטים העלו פתרונות אכיפה וענישה כמו בניית בתי כלא או הסתייעות בצבא. רק 25% הציעו רפורמות חברתיות כמו תיקון הכלכלה, שיפור החינוך או מתן טיפול רפואי טוב יותר. בהתאמה, בדו"ח השני שתיאר "וירוס שמדביק את העיר" 56% העדיפו לאכוף את החוק ורק 44% הציעו שינוי רפורמות.

מה שהפתיע את החוקרים היה שהמשתתפים כלל לא שמו לב עד כמה הם מושפעים ממטאפורות פשע שונות. כאשר הם התבקשו להצביע על החלקים בטקסט שהשפיעו עליהם במיוחד, הם טענו שהיו אלה נתוני הפשיעה שנכתבו בהמשך הדו"חות ולא השפה בה הוא נכתב. רק 3% זיהו את המטאפורות כבעלות השפעה.

החוקרים אישרו את התוצאות של הניסוי גם כאשר המשתתפים קיבלו רק את כותרות הדו"חות ללא הידיעה הרחבה. לטענת החוקרים, למרות שהפשע תואר כחיה רעה או כוירוס, ללא השימוש הספציפי במילה פשע, ההשלכה הייתה דומה.


7. ילד שמח? הורה שמח?

משפחה והורות הם נושא פופולארי מאוד בפסיכולוגיה ולא מעט מחקרים מוקדשים לבחינת היחס בין חווית הילדות למידת האושר בבגרות. חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' ערכו השנה מחקר בו בחנו את שנות העשרה המוקדמות בקרב 2776 נבדקים בוגרים. הנבדקים נדרשו להעריך את ילדותם מבחינת רווחה נפשית. השאלונים הללו שוקללו עם מידע כללי התקף להיום על רמת השכלה, מקצוע, מצב משפחתי, הכנסה, בריאות הנפש ומעורבות חברתית.

החוקרים גילו כי ככל שחווית הילדות הייתה טובה יותר, כך לנבדקים היה סיכוי נמוך יותר לסבול מבעיות רגשיות כמבוגרים. באופן מפתיע, הילדים המאושרים לא שיפרו את הסיכוי שלהם להתחתן בגיל מבוגר, להפך הייתה להם דווקא נטייה להתגרש.

8. הדינאמיקה המנטלית של בחירת הטוב ביותר

רוב המחקר על קבלת החלטות מתמקד ב"שיתוק הבחירה", כלומר מצב של חוסר יכולת להחליט מעודף אפשרויות. אבל מחקר על קבלת החלטות מצא כי ככל שיש יותר אפשרויות, כך הבחירה האיכותית מתחדדת.

שינה איינגר מבית הספר למנהל עסקים בלונדון ומחברת הספר "אמנות הבחירה" הובילה  צוות של חוקרים שערך מגוון ניסויים הבוחנים כיצד צרכנים מתמודדים עם סוגים שונים של שוקולד ויין. למשתתפים הוצעו יותר מ-20 סוגים של שוקולד או יין  ונמצא כי לא רק שהם בחרו את הזן המשובח ביותר אלא גם את היקר ביותר.

בנוסף, החוקרים ניתחו 63 מכרזי יין שנערכו בלונדון במכירות פומביות בין השנים  2006 ו-2008 ומצאו את אותו האפקט - ככל שהמבחר היה רב יותר, כך הנטייה של האנשים לבחור את המוצרים האיכותיים יותר הייתה גבוהה.

סימן שאלה

אז מה גילינו השנה?
גילינו שגסות רוח עושה עלינו רושם, שאין סיבה לפחד ממגוון אפשרויות, שהשמחה תלויה במידה רבה בילדות שלנו, שאנחנו מגיבים בצורה עיוורת למטאפורות אבל מגיבים יפה לסיגריות מגולגלות. שאם יש לנו רגע של פנאי, לא כדאי שנלך למכירה פומבית ושדווקא כשלא נצפה לה, ההצלחה תגיע...

הלוואי ושנת 2012 תהיה מרשימה לא פחות!

ליקטה וערכה: טל עזר

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
המשך עם: Google
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.