print header

8 דברים מזיקים שאתם עושים למכונית שלכם

עבור רבים מאתנו המכונית שלנו היא אחד מהפריטים החשובים ביותר שבבעלותנו, ומסיבות טובות. ראשית, מכונית היא לא דבר זול, ולא מדובר אך ורק בקנייתה אלא גם בתחזוקה. שנית, רובנו מתכננים למכור את הרכב שלנו אחרי שנעשה בו שימוש במשך מספר שנים, וככל שמצבו יהיה טוב יותר כך נוכל לקבל תמורה טובה יותר עבורו. עם זאת, רבים מאתנו עושים מספר רב של טעויות אשר לאורך השנים גורמות לשחיקה מוקדמת של חלקים רבים ויקרים מהרכב. אם אתם מעוניינים שהרכב שלכם יראה פחות מוסכים ויישמר למשך זמן רב במצב טוב, מומלץ שתימנעו מ-8 המנהגים המזיקים האלה שרוב הנהגים עושים, ואפילו לא יודעים שמזיקים לרכב שלהם. בנוסף, אם אתם ובני משפחתכם משתמשים באותה המכונית, מומלץ שתשתפו את המידע הזה איתם על מנת שהם יוכלו לעזור לכם לשמור על מצבה ככל הניתן.
 
הרגלים מזיקים ברכב
 

1. האצה איטית מדי אחרי עצירה

אנשים רבים חושבים שאם יאיצו את הרכב באיטיות לאחר עצירה, המנוע יעבוד פחות וכך הם יחסכו דלק רב, אך לא כך בדיוק עובד המנוע. כשאתם נוסעים בהילוך ראשון המנוע בעצם עובד קשה יותר מאשר בהילוכים הגבוהים יותר – עליו להשקיע מאמץ רב כדי לגרום לרכב העומד להתחיל לנוע, ולשם כך הוא צורך יותר דלק. בהילוך השני חלה ירידה משמעותית בצריכת הדלק של המנוע ואחריו חלה עליה הדרגתית עד להילוך החמישי, שרק בנסיעה במהירות של 140 קמ"ש משתווה לצריכת הדלק של ההילוך הראשון ב-10 קמ"ש. לפיכך מומלץ להגיע למהירות הנסיעה הרצויה שלכם כמה שיותר מוקדם אחרי הלחיצה הראשונית על דוושת הגז, אך כמובן שיש לעשות זאת בחכמה ולא "לזרוק" את הרכב קדימה, שכן גם פעולה זו מזיקה למנוע.

2. העברת הילוך אחורי להילוך קדמי וההפך ללא הגעה לעצירה מלאה

גם אם אתם ממהרים לצאת מהחנייה או לחנות את הרכב, מומלץ שתביאו את הרכב לעצירה מלאה לפני שתעבירו בין ההילוכים הקדמיים להילוך האחורי (R) ולהפך. הסיבה לכך היא שכל פעם שאתם עושים זאת אתם גורמים לנזק של חודשים לתיבת ההילוכים שלכם תוך שניה אחת. בתוך תיבת ההילוכים יש מערכת סבוכה של גלגלי שיניים, וכשאתם מעבירים בין ההילוכים הקדמיים והאחוריים מבלי לעצור את הרכב אתם בעצם גורמים להילוכים לעבוד כבלמים שעוצרים את עצמם, מה שמפעיל לחץ כבד על גלגלי השיניים והורס את תיבת ההילוכים. אם אתם צריכים להעביר מהילוך קדמי לאחורי או ההפך, הגיעו לעצירה מלאה, העבירו הילוך והמשיכו בנסיעה. השנייה הזו עשויה להציל את תיבת ההילוכים שלכם מתיקון מורכב ויקר.
הרגלים מזיקים ברכב

3. חניה לא נכונה בעליה וירידה (רכב אוטומטי) 

האם פעם חניתם בירידה או עליה, וכשרציתם לצאת לדרך הרגשתם שקשה לכם להעביר את ההילוך מחניה לנסיעה? הנה הסיבה לכך; אם אתם מציבים את הרכב בעליה או ירידה, מעבירים להילוך חניה (P) ומורידים את הרגל מהבלם, אתם שמים את כל המשקל של הרכב על תיבת ההילוכים, אפילו אם אתם מרימים לאחר מכן את בלם היד. כדי להימנע מכך, ברגע שאתם נמצאים במקום החניה הרצוי העבירו להילוך סרק (N) בזמן שהרגל עדיין לוחצת על דוושת הבלמים, הרימו את בלם היד, הרימו את הרגל באיטיות מדוושת הבלמים והעבירו להילוך חניה. כך המשקל של הרכב יפעל על בלם היד במקום על תיבת ההילוכים.

4. נסיעה עם הרגל על דוושת הבלמים בירידה 

יתכן שיצא לכם לטייל באזור הרי ירושלים ולראות רכבים רבים שאורות הבלמים שלהם לא מפסיקים לפעול ולכבות לסירוגין בירידות. יתכן אפילו שאתם בעצמכם משתמשים בבלמים כדי להאט את נסיעתכם בעת הירידה, ועד כמה שהשליטה הזו במהירות הנסיעה גורמת לכם להרגיש בטוחים יותר, אתם בעצם מסכנים את עצמכם בכך שתוך רגע הבלמים יסרבו לפעול, ולמרבה הצער מקרים שכאלה כבר קרו בארצנו לא פעם. הסיבה לכך היא שהלחץ שמופעל על הבלמים ללא הפסקה גורם להם להתחמם יתר על המידה, מה שמפחית את יכולתם לעבוד כשורה ושוחק אותם, לעתים עד הרגע שבו הם מפסיקים לפעול לחלוטין.
 
במקום לנהוג עם הרגל על דוושת הבלמים, העבירו את הרכב להילוך שלישי או שני, גם ברכבים עם תיבה אוטומטית שבה יש אפשרות להילוך נמוך, וכך תוכלו לשלוט במהירות הנסיעה שלכם ולהגביל אותה מבלי לבלום את הרכב בירידה. כמובן שיש לשמור על הרגל באזור דוושת הבלמים למקרה שבו אכן תצטרכו להאט או לעצור בשל רכב שנוסע מולכם, אולם אל תשתמשו בהאטה רק כדי למנוע הידרדרות למהירות גבוהה.
הרגלים מזיקים ברכב
 

5. נסיעה עם הרגל על המצמד (רכב ידני) 

רבים מאתנו שנוסעים ברכב עם תיבת הילוכים ידנית רגילים לנהוג עם רגל שמאל על המצמד כהכנה לעצירת פתע, ואם אתם נוהגים כך מומלץ שתסירו את הרגל מהמצמד ותניחו אותה לשמאלו על המקום שמותאם לה. למה? משום שהמצמד שברכב הידני משתמש ברוב המקרים במערכת הידראולית כדי לנתק את הדיסקית שלו מגלגל התנופה, והמערכת הזו רגישה במיוחד. אפילו הלחץ הקל ביותר שמופעל על המצמד יכול לנתק את הדיסקית מגלגל התנופה, מה שגורם להצטברות של חום ולשחיקה טרם זמנה, אשר לבסוף תוביל לכשל במנגנון המצמד. תיקון תקלה זו עלול לעלות לכם כסף רב במוסך, ולכן כדאי שתימנעו מכך.

6. הנחת היד על ידית ההילוכים בזמן שהרכב בתנועה (רכב ידני) 

לחלקנו הרבה יותר נוח ונעים לנהוג עם יד שמאל על ההגה בעוד שיד ימין נשענת על ידית ההילוכים, אך למרות שאת המראה הזה נזכה לראות פעמים רבות בטלוויזיה ובקולנוע, במציאות כדאי להימנע מכך. בסרטים הנהגים לא צריכים להחליף את תיבת ההילוכים כשהיא נשחקת טרם זמנה, אולם הנחת היד על ידית ההילוכים בזמן הנהיגה לרוב גורמת לגלגלי השיניים לבוא במגע אחד עם השני לפני העברת ההילוך, מה ששוחק אותם עם הזמן, ואפשר להרגיש זאת בכל פעם שידית ההילוכים רוטטת. כדי לשמור על תיבת ההילוכים שלכם תקינה, לחצו על המצמד ורק לאחר מכן הניחו את היד על ידית ההילוכים והעבירו הילוך.
 
הרגלים מזיקים ברכב

7. הנעה מוקדמת מדי וקשה שלא לצורך

הסעיף הזה כולל בעצם 2 טעויות נפוצות שאנשים מבצעים בזמן הנעת הרכב; האחת היא הנעה מוקדמת לפני שמחשב הרכב התאפס – כשאתם מסובבים את המפתח חצי סיבוב ידלקו האורות בלוח המכוונים, ולאחר מספר שניות חוגת הדלק תעלה למקומה ויכבו רוב האורות, מה שיסמל על כך שמחשב הרכב הופעל כראוי. במשך מספר השניות האלה אל תניעו את הרכב, וחכו עד שהמחשב יסיים להתאפס. הנעה מוקדמת מדי גורמת נזק למחשב שתיקונו אינו זול, לכן מומלץ להקדיש שתי שניות של סבלנות ורק אחריהן לסובב את המפתח סיבוב מלא. 
 
הטעות השנייה שרבים מאתנו מבצעים היא הנעת הרכב כשהרדיו, המזגן, האורות או כל מערכת אחרת פועלת, אפילו המגבים. זה גורם למנוע לעבוד קשה יותר בזמן הפעלתו ועקב כך הוא סובל משחיקה. אמנם הנזק אינו משמעותי בפעמים אחדות, אך אם אתם נוהגים להתניע את רכבכם כך בכל פעם, אתם יוצרים נזק רב לאורך שנים שניתן למנוע אותו.

8. חניה על פי "הרגשה"

כמה פעמים הכנסתם את הרכב לחניה עד שהרגשתם שהגלגלים נוגעים במדרכה? חלק מעבירים להילוך קדמי או אחורי ומוסיפים מרחק של כמה ס"מ מהמדרכה, וחלק אחר פשוט משאירים את הרכב במקומו ה"מושלם", אך בשני המקרים נגרם נזק לצמיגים ובמקרים מסוימים עשויה אף להשתנות זווית הגלגלים. בנוסף, מי שמשאיר את צמיגיו בצמוד למדרכה גורם לירידה בלחץ האוויר שבהם, ובמקרה שאינכם בודקים את לחץ האוויר בכל הגעה לתחנת דלק, אתם עשויים להגיע למצב שאתם נוסעים עם לחץ נמוך בגלגלים במשך זמן רב מבלי לדעת זאת. כל אלה גורמים לשחיקה מוקדמת של הצמיגים והגלגלים, לכן מומלץ להימנע מכך. 
 
אם אתם נוהגים להשתמש בגלגלים כדי לקבוע כמה מקום נשאר לכם כשאתם חונים במקביל למדרכה, מומלץ שתלמדו את השיטה הבאה: הציבו את הרכב שלכם במקביל לרכב שמאחוריו תרצו לחנות. כעת סובבו את ההגה ימינה כמה שאפשר וסעו לאחור. ברגע שהדלת האחורית שלכם מקבילה לפגוש האחורי של הרכב שלצדכם, סובבו באיטיות את ההגה והמשיכו להתקדם לאחור. אם תעשו זאת כמו שצריך לא תהיה סיבה לכך שהגלגלים שלכם יגעו במדרכה, ואתם תחנו במקביל אליה כמו מקצוענים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.