print header

קל להצליח במבחן - שלל טיפים ועצות לילדים ולהורים

כשילדינו הולכים לבית הספר, הם נוטים לבלות עם החברים ולעשות שיעורי בית ללא לחץ משום שזה רק תרגול, אך כשמגיעה שעת הבחינה תלמידים רבים נלחצים משום שאינם מצליחים להתמודד עם השאלות בצורה הנכונה. הטיפים הבאים הגיעו מתוך הספר "קל להצליח במבחן" של יעל רוטנברג (בהוצאת דני ספרים), ואם תלמדו את ילדיכם כמה מהם, תוכלו לעזור להם לשפר את הציונים שלהם ולגשת לבחינה רגועים ומוכנים יותר.
 
טיפים לתלמידים
 

1. כתיבת מבחן תוך כדי למידה

תוך כדי קריאת החומר, תנו לילדכם לכתוב על דף את כל השאלות שיכולות להישאל במבחן, כך שבסיום הקריאה יהיה בידו דף מלא בשאלות. לאחר שסיים לעבור על כל החומר והוא מרגיש מוכן לבחינה, בדקו האם הוא יכול לענות בקלות על השאלות שכתב. סמנו את השאלות שעליהן לא הצליח לענות והמליצו לו לחזור על החומר הנדרש.

2. מזעור

זה נשמע מעט מוזר, אבל מחקרים הוכיחו שדברים קטנטנים נשמרים במוח שלנו טוב יותר. הדריכו את ילדכם לדמיין את החומר כקטן יותר ממה שהוא. אין זה משנה אם זו נוסחה במתמטיקה או קרב היסטורי, כל מה שעליו לעשות זה להשתמש בדמיון, ובעזרתו להקטין את המידע שברצונו לזכור, עד שהוא יהיה קטנטן וזעיר ככל הניתן.

3. תנועות

כאשר קשה ללמוד משהו בעל-פה, כדאי להוסיף לו תנועות. כך המוח מעבד אותו ו'צורב' אותו טוב יותר בזיכרון. למשל: שירי הייתה צריכה ללמוד בעל-פה את רשימת שש המתכות האלקליות: ליתיום, נתרן, אשלגן, רובידיום, צסיום, פרנציום. שינון רגיל לא עזר לה, ולכן כך היא עשתה:

ליתיום - הצביעה על עצמה וסימנה: לי.

נתרן - עשתה תנועת ניתור.

אשלגן - בנתה בידיה בובת שלג בלתי נראית.

רובידיום - הזכיר לה את המילה רביד (שרשרת לצוואר), לכן עשתה תנועה כאילו היא עונדת רביד לצווארה.

צסיום - הזכיר לה נחש שמלחשש צסס צסס, לכן עשתה בידיה תנועה של נחש מתפתל.

פרנציום - הזכיר לה את המילה פְרָנס (צרפת באנגלית), לכן עשתה בידיה צורת משולש שהזכיר לה את מגדל אייפל.

היא חזרה על התנועות שוב ושוב ושוב, ובמבחן ידעה לענות על השאלה במלואה. עזרו לילדכם למצוא את התנועות איתן יוכל לזכור את התשובות הנכונות לשאלות.

טיפים לתלמידים
4. דמיון

דמיון הוא כלי עזר נהדר בלימודים, וילדים בעלי דמיון מפותח יכולים לנצל זאת ללימוד ולתרגם את היכולת הזו להצלחה במבחן. פשוט צריך לדעת איך להפיק תועלת מיכולת הדמיון.

אם ילדכם התברך בדמיון פורה, הדרך שלו להצלחה במבחן יכולה להיות קלה ומשעשעת מאוד, ואם יש לו דמיון פרוע, סיכוייו אף גבוהים יותר. אתם יכולים להדריך את ילדכם לצייר את החומר למבחן, או להרצות עליו בהצגה. הצגת החומר היא שיטה יעילה מאוד בלימוד למבחנים, משום שכשאנחנו 'נכנסים לדמות', משהו ממנה נשאר בתוכנו. לכן כדאי מאד לעודד את הילד להציג את החומר לאחרים תוך כדי הלימוד למבחן. בזמן ההצגה כדאי שיהיה כמה שיותר חופשי ויצירתי. אם קשה לו להיות משוחרר לגמרי כשמישהו מביט בו, זה בסדר – תנו לו לתרגל את ההצגה לבדו בחדרו. השיטה תהיה יעילה כך או כך.

תוכלו להדגים לו באמצעות הדוגמאות הבאות:

  • לומד על החוקה בארצות הברית? קח דף נייר, הכן ממנו כתר שעליו כתוב: 'אני הוא תומאס ג'פרסון', חבוש את הכתר על ראשך, ובמבטא אמריקאי כבד התחל להקריא את החוקה.
  • לומד על מחזור המים בטבע? דמיין שאתה טיפה. קפוץ מהמיטה ותכריז: "אני טיפה שצונחת מענן!" כשהגיע הזמן להתאדות שוב, הרם את ידיך למעלה ותניע אותן כאילו שאתה מתאדה למעלה. 

5. מילות מפתח

'מילת מפתח' היא מילה מרכזית בקטע, שכאשר אנו נזכרים בה, 'נפתח' לנו הזיכרון ואנחנו נזכרים על מה כל הקטע מדבר. כאשר הילד לומד למבחן, כדאי שינסה לזהות מהן מילות המפתח ושיסמן או ידגיש אותן כדי שיהיה לו קל לראותן. כך החומר יצוף בראשו ללא מאמץ.                               

לכל אחד יש מילת מפתח אחרת, כי לכולנו צורת חשיבה, הבנה, זיכרון ואופי שונה. קחו את הבדיחה הבאה כדוגמה:

אורי בא לבקר את חברו שוקי. 
אורי: "תגיד, מה יש בקופסה הזו שליד המיטה שלך?"
שוקי: "חתול." 
אורי: 
"בשביל מה אתה צריך חתול?" 
שוקי: 
"כי כל לילה אני חולם שעכברים נכנסים לחדר שלי, ועכשיו, החתול יגרש אותם!" 
אורי:  "אבל העכברים האלה דמיוניים!"
שוקי: "ברור, גם החתול דמיוני..."

 
נניח שאתם צריכים להיבחן מחר על הבדיחה הזו והחלטתם ליצור לעצמכם מילת מפתח. אם תחליטו שמילת המפתח היא שמו של אחד הילדים: למשל "אורי", ואכן בשעת המבחן תיזכרו בה - יכול מאד להיות שלא תיזכרו מה אורי אמר ולמי. גם אם תבחרו בשני השמות: "אורי ושוקי", זה לא יעזור לכם כי אולי לא תיזכרו על מה בעצם הם דיברו. אם תחליטו שמילת המפתח שלכם היא "חתול", אמנם כבר התקדמתם, אבל יתכן שפתאום תיזכרו דווקא בבדיחה אחרת שקשורה לחתול, ולא בבדיחה הזו.
 
לכן עליכם להתמקד בעיקר - בדבר הכי חשוב בבדיחה: ב'פואנטה' שלה. אם מילת המפתח שלכם תהיה "חתול דמיוני" ובזה תיזכרו, כנראה ששאר פרטי הבדיחה גם הם יצופו בראשכם. וגם אם לא תזכרו את שמות הילדים ובמקום אורי תחשבו שמדובר בארי, ובמקום שוקי תחשבו ששמו היה מוקי, עדיין אי אפשר יהיה לומר שנכשלתם משום שזכרתם את העיקר.  

הערה:

יכול להיות שילד אחד יחשוב שמילת המפתח המוצלחת ביותר היא א', וחברו יחשוב שמילת המפתח המוצלחת ביותר היא ב'. שניהם יהיו צודקים כי לכל אחד הזיכרון 'נפתח' בדרך אחרת, אבל בכל זאת צריך לבדוק ולהקדיש מחשבה רבה לשאלה מהי הנקודה הכי מרכזית בקטע שתהפוך למילת המפתח.

טיפים לתלמידים

6. חשיבה חיובית

המוח שלנו מתוכנת "להוכיח לנו שהצדק אתנו". אם אנחנו משננים לו: "אני תמיד נכשל במבחנים" הוא יוכיח לנו שאנחנו צודקים. אם במקום זאת נרבה לומר: "אני חזק, מוצלח ובעל יכולות רבות", גם שם הוא יעמול להוכיח לנו שהצדק אתנו. לכן, לחשיבה חיובית יש משמעות רבה בכל תחומי החיים וגם בתחום הלמידה והמבחנים. למדו את ילדכם שלא להשתמש במשפטים כמו: "אני אכשל" או "אני לא יודע את החומר", אלא ההפך! למדו אותו להאמין בכך שהוא עובר את המבחן ומכיר את החומר.

 

7. בשעת המבחן

לפניכם כמה טיפים מעולים שילדיכם יוכלו להפיק מהם תועלת בשעת הבחינה:

  • להתחיל ממה שיודעים - הדרך הנכונה עבור ילדכם היא להתחיל לענות קודם על השאלות שהוא מכיר היטב. כך הוא יצבור נקודות יקרות, ולא יגיע למצב בו הקדיש את רוב זמן המבחן לשאלה אחת קשה ולא נותר לו זמן לענות על שאלות שלא ידע היטב.  
  • לקרוא את השאלות בזהירות - אם ילדכם יענה תשובה נפלאה, אך לא קשורה לשאלה, עלולות לרדת לו נקודות. לכן עליו להיות בטוח שהבין היטב את השאלה. אם יש בשאלה מילים שאינן מובנות, הדריכו אותו לגשת למורה ולבקש הסבר. ילדכם עבד קשה כדי ללמוד למבחן ועליו להבין את השאלות היטב. תפקיד המורה הוא להסביר לילדכם מילים בשאלה שאינן ברורות, לכן חשוב שלא יתבייש לגשת ולשאול. 
טיפים לתלמידים
  • לבדוק שהתשובה מלאה ואיכותית - למדו את ילדכם שלאחר שסיים לענות על שאלה, ולפני שהוא עובר לשאלה הבאה, מומלץ לקרוא שוב את מה שכתב ולבדוק שלא שכח פרטים. אם הוא נזכר במשהו, שיוסיף אותו. חשוב שישים לב לכך שיש שאלות שבהם צריך להתייחס לכמה דברים, כגון: "מצאו את ההבדלים ואת נקודות הדמיון בין שני הסיפורים. הביאו דוגמה מכל סיפור וצטטו משפט המאפיין את שתי הדמויות הראשיות". בשאלה כה מורכבת יש 5 עניינים אליהם יש לשים לב: הבדלים, נקודות דמיון, דוגמאות, ציטוטים מאפיינים. בשאלות מורכבות שכאלה על ילדכם לקרוא את השאלה כמה פעמים ולוודא שענה על הכל. תשובה איכותית היא תשובה שמראה למורה שהוא בקיא מאד בחומר ומבין את השאלה. איך עושים זאת? עונים לעניין, מתמקדים בעיקר, ומוסיפים כמה שיותר פרטים הקשורים לשאלה. הזכירו לילדכם שבדרך-כלל המורה לא יוריד ציון על תשובה מפורטת מידי אך כן יוריד ציון אם נראה לו שהתשובה חסרה או חלקית. 
  • לא להשוות - בדרך כלל כשהילדים מסיימים את המבחן, הם עורכים השוואות אחד עם השני לגבי התשובות הנכונות. הדריכו את ילדכם שלא לעשות השוואות עם החברים. שאלות כמו "מה ענית על שאלה 8?" או "איזו תוצאה קיבלת בתרגיל 6?" הן חסרות תועלת. אחרי המבחן על ילדכם לנשום נשימה עמוקה ולפנות לעניינים אחרים. 
  • לסמן את מילת השאלה - הדריכו את ילדכם לסמן קו מתחת למילת השאלה, וכך הוא יבין טוב יותר לאיזו תשובה המורה מצפה. אם למשל השאלה היא: 'למה דני אכל תפוח?', שידגיש את המילה 'למה' וימקד את תשובתו בהתאם. תשובות כמו "ביום שלישי" או "בבית של סבתא שלו" אולי יהיו נכונות מבחינת הסיפור, אבל הן לא עונות על השאלה "למה", אלא על "מתי" ו"איפה". כאשר ילדכם מדגיש את מילת השאלה, הוא מכוון את עצמו להבין את השאלה ולענות עליה בצורה מדויקת יותר.   
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.