maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

היתרונות הבריאותיים שבאפרסמון

ידעתם שהוא כתום ומתוק, אבל האם ידעתם כי אפרסמון הוא אחד הפירות הבריאים ביותר, שבין היתר מפחית את הסיכון למחלות לב וסרטן, שומר על העיניים, משפר את בריאות העור וכל זה רק ב-80 קלוריות לפרי?

אפרסמון

האפרסמון החל לככב כחלק ממזוננו מאמצע שנות ה-70. מאז ועד היום הורחבו שטחי הגידול שלו בישראל, המגיעים לכדי יבול של כ-30 אלף טון אפרסמונים בשנה. כמחצית מכמות היבול משווקת בארץ והשאר מיועד ליצוא.

לאפרסמון סגולות רבות התורמות לבריאות ומסייעות לגוף להילחם במחלות שונות. מהם המרכיבים הקיימים באפרסמון וכיצד הם תורמים לבריאותנו?

אנרגטי ודיאטטי. כי תכולת הסוכר בפרי עומדת על כ-17%, תחושת המתיקות שאנו מרגישים מתקבלת מתכולה גבוהה של פרוקטוז (סוכר פירות) הידוע בתרומתו הגבוהה למידת יכולתנו לחוש מתיקות.

סוכר פירות נחשב כסוכר המהווה מקור טוב לאנרגיה מיידית. כמות הקלוריות אשר תתקבל מפרי בינוני היא כ-80 קלוריות. כמות הקלוריות הנמוכה יחסית לממתקים וסגולות הממתיק הבריא שבו, מאפשרת להציע את הפרי כתחליף למתוקים אחרים המכילים חומרים לא טבעיים.

עשיר בסיבים תזונתיים. כמות הסיבים התזונתיים באפרסמון עומדת על כ-5%. כמות זו עולה באופן משמעותי על נתונים שונים שפורסמו בעבר.

לסיבים תזונתיים סגולות בריאותיות רבות. סוגי הסיבים המצויים בפירות מגוונים, מסיסים ובלתי מסיסים. קליפת הפרי עשירה בעיקר בסיבים הלא מסיסים הידועים ביכולתם לתרום לתחושת שובע, לשפר את פעולת המעיים ולהפחית את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

בתוך הפרי מצויים, בעיקר, הסיבים המסיסים אשר להם מייחסים יכולת לעכב ספיגת סוכר וכולסטרול לדם ובכך הם תורמים להפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. כמות הסיבים באפרסמון מהווה כחמישית מהכמות הדרושה לאדם מבוגר וכרבע מהכמות הדרושה לילדים ליום.

ידוע שאנשים אשר עברו ניתוחים במערכת העיכול או כאלה הסובלים ממחלות שונות במערכת העיכול צריכים לנקוט משנה זהירות וזקוקים לייעוץ מתאים לגבי כמות הסיבים המומלצת להם.

נוגדי חמצון. האפרסמון עשיר בפיטוכימיקלים (חומרים מן הצומח) מקבוצת הקארוטנואידים הכוללת מספר רב של חומרים בעלי השפעה תזונתית מגוונת ביותר. חומרים אלה מקנים לפירות את הצבע הכתום, צהוב ואדום.

חלק ניכר מקבוצה זו משמש כחומר מונע חמצון (אנטיאוקסידנטים). תהליך החמצון המתקיים בגוף אחראי לנזקים רבים הגורמים להתפתחות מחלות סרטניות, לב ותהליכי הזדקנות.

מחקרים קבעו שאפרסמון נחשב לפרי העשיר ביותר מבין הפירות בכמות כלל הקארוטנואידים. האפרסמון מכיל קארוטנואידים מסוגים שונים:

בטא קריפטוכסנתין, הידוע בהשפעתו החשובה על הורדת הסיכון למחלות לב ולסוגי סרטן מסוימים. לוטאין זיאקסנתין, הידועים כמסייעים לשמירה על בריאות העיניים והאטת קצב התפתחות קטרקט.

בטא קרוטן מפחית את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם. ליקופן מסייע להורדת הסיכון להתפתחות חומרים מסרטנים. ידוע שמרבית נוגדי החמצון מצויים בקליפה, לכן חשוב לאכול את האפרסמון בשלמותו.

ויטמין A. האפרסמון עשיר בחומרי מוצא לייצור ויטמין A, ויטמין חשוב לילדים ולאוכלוסיה כולה.

לויטמין זה השפעה חשובה על הראייה, תהליך הגדילה, בריאות העור, הפחתת הסיכון לסרטן, תפקוד תקין של מערכת החיסון, ויש הקושרים אותו ליכולת טובה יותר של זיכרון.

כמות ויטמין A המצויה באפרסמון היא 205 מק"ג, כמות זו מספקת כמחצית מהכמות הדרושה ליום לילדים וכרבע מהכמות הדרושה למבוגרים.

מגוון רכיבי מזון. בבדיקות נמצאו כמויות של  אשלגן,  השומר על איזון לחץ הדם, מגנזיום העוזר להתכווצות תקינה של השריר ים, סידן האחראי על בניית שלד הגוף וכמות קטנה של נתרן השומר על מאזן הנוזלים.

זה מכבר ידועה ההשפעה הטובה של קבלת מגוון רכיבי המזון בהשוואה לקבלת רכיב בודד אחד על הבריאות.

מחקרים רפואיים שונים מעידים על סגולותיו הבריאותיות של האפסרמון. כך למשל, על פי תוצאות מחקר רפואי שנערך לאחרונה, ופורסם במגזין journal of agricultural and food chemistry, נמצא כי די באכילת אפרסמון אחד ביום לסייע במלחמה בטרשת העורקים.

המידע באדיבות קבוצת מור פירות השרון.

מקור: מאירה גולדמן - BeOK

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: