maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

אבי אריאל / אני מאשים

 

כמי שהיה דובר נציבות כבאות והצלה בשנים 1993-1998 , אני יכול להעיד כי נציבות כבאות והצלה הוקמה עוד בתקופת שר הפנים דרעי וראש הממשלה רבין, כחלק מלקחי מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 וכבר אז נתגלה מערך הכבאים במערומיו. אגב, מספרם אז היה 1000 איש והיום הם מונים 1500 איש.

אין צורך בעוד וועדת חקירה ואין צורך בעוד החלטת ממשלה, כי כאלה יש בשפע והכתובת היא על הקיר שנים רבות. הבעייה היא שהכבאים בעצמם משחקים משחק כפול:

הם מאוגדים בוועד לוחמני שמנע מאז ומתמיד את הרצון להקים גוף ארצי נוסח משטרה או מד"א וכל זאת תחת חסות ההסתדרות שנתנה להם גיבוי. לא תאמינו אבל מקצוע הכבאות מאוגד בהסתדרות החדשה תחת "הסתדרות הפקידים", ולמה הם כל כך מפחדים? כי בעצם אז ייצא וייחשף הסוד האמיתי - אין כבאי במדינת ישראל שזו עבודתו העיקרית!

 

 

הכבאים מועסקים במשמרות של 24 שעות, כאשר בשמונה השעות הראשונות הכבאי מקבל על פי תעריף מוסכם, 8 השעות הבאות במשמרת הוא מקבל תוספת של "שעות נוספות" ואת שמונה השעות האחרונות הוא מקבל כתוספת על תוספת כלומר תעריף מיוחד. אחרי זה יש לכבאי 48 שעות חופש ואם המשמרת שלו נופלת על שבת וחג כמובן שכל המשמרת מקבלת תוספת מיוחדת החל מן השעה הראשונה. כלומר בעצם כבאי עובד עבור משכורת מאד נכבדה רק 10 ימים בחודש, לרוב הכבאים יש עסק: שרברבים, שרותי הובלה, מזגנים או שרותי ייעוץ לקבלנים בנושאי מיגון אש, רובם גם ממשיכים לנהל את העסק הפרטי שלהם מתוך התחנה.

הקמת "חיל כבאים ארצי" יחסל את הנגע הזה, שכן לשוטר או לקצין צה"ל, למשל, אסור לעסוק במשלח יד נוסף. הוא שוטר 24 שעות ביממה ותמיד אפשר להזעיק אותו.

ולכן הכבאים מדברים בשתי שפות: המפקדים מדברים בעד הקמת נציבות ארצית, ואילו הכבאים בפועל מטרפדים כל כוונה להקים מערך כבאות ארצי!  מתוך הבנה שבמצב התוהו ובוהו הקיים היום יש להם שליטה מלאה.

מדובר בכאוס ארגוני שלפיו יש 24 רשויות של איגודי כבאות המדינה , שלכל אחד יש יו"ר, הממונה בדרך כלל ע"י פוליטיקאים, יש לו מנגנון מנופח המפרנס בכבוד עשרות אנשים, יש חלק מיו"ר הנוסעים עם מכונית פולקסווגן מפוארת בצבעי אדום-לבן עם הרבה אנטנות, פנסים מצנצנים, ומערכות קשר.

בד בבד יש ליד 24 רשויות אלה, שלפעמים כפופים לרשויות פושטות רגל, 4 מחלקות עירוניות גדולות ועשירות של העיריות הגדולות בישראל , וראה זה פלא: לכל אחד מראשי מחלקות הכבאות האלה דרגה אישית זהה לדרגתו של נציב כבאות והצלה הארצי (רב טפסר) - דרגה המעוצבת כאילו הוא רב אלוף...

תאר לעצמך שבצה"ל יש לרמטכ"ל כמה מתחרים על דרגתו כאשר בפועל הם כפופים לראש העיר...

 

 

וזה לא הכל, לכל מפקד כבאות יש את הספקים שלו לציוד, יש האוהבים את הציוד הגרמני והם נוסעים תדיר לביקורים בגרמניה הממומנים על ידי בתי החרושת המייצרים את הציוד היקר, יש האוהבים את האנגלים ויש כאלה שמאוהבים בארה"ב והביאו ארצה מכוניות כיבוי ענקיות מסוג A1  שיש להם מגבלות גישה קשות לרוב המקומות בארץ בגלל אורכן. אבל שיא השיאים הוא האבסורד שחלק מצינורות הכיבוי קוטרם באינטשים וחלק הצינורות הכיבוי קוטרם בס"מ, כך שבזמן חירום אי אפשר בכלל לחבר ביניהם.

אין תקן אחד, אין מערך אחד, אין רשת קשר ארצית! 

שלא תבינו נכון, אני 'שרוף' על הכבאים! זהו עם חם במיוחד של אנשים קשוחים ואמיצים המוכנים להיכנס לאש או להוציא פצועים צועקים ומדממים מתוך מכוניות שהיו מעורבות בתאונות דרכים.

אבל עכשיו גם תבינו למה הם לא כל כך מעוניינים ממש ממש בשינוי  המצב, כי כשיש ברדק למעלה אצל הפוליטיקאים, ויש אפסות בביצוע מול הרבה מילים והחלטות ממשלה נבובות מתוכן, אלה "שיודעים להסתדר" - חוגגים!

יש לי חבר אורטופד שסיפר לי שלפעמים על מנת לרפא יש צורך לעשות שבר מבוקר , תוך הטרייה של הפצע שלכאורה נגלד, על מנת שתהליך הריפוי יהיה שלם. אולי זו הדרך היחידה לעשות זאת גם כאן. ואם כבר עושים ניתוח כואב תעשו את זה עד הסוף! תחברו את מד"א עם שירותי הכבאות לגוף מבצעי אחד!!!

אין צורך בתחנת כבאות נפרדת כאשר במורד הרחוב יש גם תחנת מגן דוד אדום, גם ככה הכבאים נקראים שירותי כיבוי והצלה, אז למה לא לעשות מה שעובד מצויין ברוב מדינות העולם? בארה"ב, בצרפת וגם בגרמניה זהו שירות משולב, לכבאים יש רופאים ופאראמדיקים, מצב החוסך מערך אדמיניסטרציה מיותר, צורך בכיבודי פוליטיקאים וסרח עודף שאיננו תורם לכח המבצעי בפועל.

ויפה שעה אחת קודם, כי במלחמה הבאה - העורף הוא החזית.

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: