print header

דירוג 10 סרטיו הגדולים ביותר של קלינט איסטווד

הוא שחקן, במאי, מפיק ואפילו מלחין קולנוע, הוא אחד מן הפנים הכי מזוהות בהוליווד מזה עשורים רבים, והוא אף מחזיק באמתחתו לא פחות מ-5 סרטים זוכי פרס האוסקר. כן, אנחנו מדברים על קלינט איסטווד, מגדולי אנשי הקולנוע האמריקאי בכל הזמנים, שחוגג כעת (31 במאי, 2020)  את יום הולדתו ה-90, מבלי שהוא מפסיק ליצור ולו לרגע. לכבוד המאורע המרגש, הכנו לכם את רשימת 10 סרטיו הגדולים ביותר של איסטווד – כבמאי, כשחקן או כשניהם יחד – ואם טרם הזדמן לכם לצפות באחד או יותר מהם, כדאי לכם מאוד להשקיע זמן ולעשות זאת.

הסרטים הגדולים של קלינט איסטווד: איור של קלינט איסטווד

10. צלף אמריקאי (American Sniper – 2014)

מלחמת המפרץ השנייה שהתרחשה בעיראק בשנת 2003, ובמהלכה פלש הצבא האמריקאי בגיבוי צבאות של מדינות אחרות אל עיראק והפיל את שלטונו של סדאם חוסיין במדינה, לא זכתה עדיין להתייחסות בהרבה מאוד סרטים. אך הסרט הנהדר הזה, בבימויו של איסטווד, מתמקד דווקא בה ובאחד מגיבוריה: כריס קייל, צלף יחידת אריות הים, שנודע כמי שהשיג הכי הרבה צליפות מדויקות בהיסטוריה של הצבא האמריקאי ואחראי על הריגתם של 255 מלוחמי האויב. את קייל מגלם כאן השחקן בראדלי קופר, והעלילה נעה בין האירועים שקרו בעיראק - אליה נשלח קייל במהלך המלחמה כ-3 פעמים - ובין מה שקורה לו בביתו שבארה"ב, שם סובל הצלף המהולל מהפרעת דחק פוסט-טראומתית בעקבות אירועי הלחימה.  

9. הגשרים של מחוז מדיסון (The Bridges of Madison County – 1995)

בניגוד לתדמיתו הקשוחה מסרטיו האחרים, כאן יצר איסטווד דרמה רומנטית מרגשת, אותה ביים ובה גם כיכב, לצד מריל סטריפ האגדית. העלילה מגוללת את סיפורה של פרנצ'סקה (סטריפ), ילידת העיר בארי באיטליה, שמתאהבת יום אחד בחייל אמריקאי בשם ריצ'ארד, נישאת לו ועוברת איתו לגור בחווה המשפחתית שלו שבמחוז מדיסון במדינת איווה, בארה"ב. יום אחד, כשבעלה וילדיה לא נמצאים בבית, מגיע אל החווה צלם העיתונות רוברט קינקייד (איסטווד), ובין השניים מתחיל רומן מסעיר בן ארבעה ימים, במהלכם הם פותחים האחד בפני השני את כל צפונות ליבם.  

8. הבריחה מאלקטרז (Escape from Alcatraz – 1979)

כלא אלקטרז, השוכן על אי סמוך לסן פרנסיסקו, נחשב בזמנו לאחד מבתי הכלא המאיימים והמאובטחים ביותר בארה"ב ואף זכה בתואר "הכלא השמור ביותר בעולם" מספר השיאים של הגינס. אם כך, מי המתאים ביותר לגלם אסיר המבצע בריחה נועזת מהמתקן המסוגר הזה מאשר קלינט איסטווד האגדי? ואכן בסרט הפעולה הזה, שהוא שיתוף הפעולה החמישי והאחרון של איסטווד והבמאי דון סיגל, מגלם קלינט את דמותו של פרנק מוריס – אסיר רב מעללים שמגיע לאלקטרז ומצליח להערים על כולם בדרך החוצה מהכלא המבודד.

7. פורע החוק ג'וסי וולס (The Outlaw Josey Wales – 1976)

זה אמנם לא אחד מהסרטים הנודעים יותר של איסטווד, אך זה בהחלט אחד מהמוערכים שבהם. מדובר במערבון שבו הכוכב ההוליוודי מגלם אקדוחן מהיר-שליפה, אך בניגוד למערבוני הספגטי האחרים שבהם כיכב, הסרט הזה, שאותו איסטווד גם ביים, הוא בעל גוון קודר יותר. איסטווד מגלם כאן את ג'וסי וולס, חוואי דרומי שמשפחתו נרצחה על ידי חיילי צבא האיחוד במהלך מלחמת האזרחים האמריקאית, והוא מחפש את הדרך לנקום את מותם. אז הוא מצטרף לחיילי צבא הקונפדרציה הנלחמים כנגד אנשי האיחוד, אך כאשר גם הם נהרגים כולם בעת שהם נכנעים בסופה של המלחמה – יוצא וולס למסע נקמה פרטי משלו כנגד שנואי נפשו.

 

6. מכתבים מאיוו ג'ימה (2016  Letters From Iwo Jima)

בשנת 1945, במהלך אירועי מלחמת העולם השנייה, התחולל הקרב המפורסם בין כוחות צבא ארצות הברית ובין כוחות צבא יפן על האי הגעשי איווה ג'ימה, שבסופו הניפו הכוחות האמריקאים את דגל ארצות הברית בראש הר סוריבאצ'י ותועדו בתצלום האייקוני "הנפת הדגל באיוו ג'ימה". 61 שנה לאחר האירוע, בשנת 2006, ביים איסטווד צמד סרטים שתיארו את ההתרחשויות הרות הגורל הללו – "גיבורי הדגל", שעסק בזווית האמריקאית של הקרב הגדול ובחיילים שהניפו את הדגל על האי, ו"מכתבים מאיוו ג'ימה" שעסק בהכנות שערך הצבא היפני לפלישה האמריקאית לאי ובנקודת המבט היפנית על האירועים. דווקא הסרט השני, שהציג את ההתרחשות מעיניים זרות לקהל האמריקאי, זכה להצלחה גדולה יותר, על אף שרובו היה דובר יפנית.

 

5. מיסטיק ריבר (2003  Mystic River)

דרמת המתח המרתקת הזו, בבימויו של איסטווד שלא מופיע בה כשחקן, הייתה מועמדת לשישה פרסי אוסקר, כולל גם לשחקן הראשי שון פן, שאכן זכה בו. הסרט מבוסס על ספר באותו שם, והעלילה מתמקדת ב-3 חברי ילדות: ג'ימי (שון פן), דייב ושון, המתגוררים באותה שכונה בעיר בוסטון מאז ילדותם. כאשר בתו של ג'ימי, אסיר משוחרר ומנהל מכולת שכונתית, נמצאת מתה אחרי בילוי עם חברות בפאב המקומי, מתחילה שרשרת אירועים שמחזירה את שלישיית החברים אל עברם ואל ההיסטוריה הסבוכה שלהם.

 

4. הארי המזוהם (1971  Dirty Harry)

אם במהלך שנות ה-60 וה-70 איסטווד נודע דווקא בתפקידיו כפורע חוק ואקדוחן במערב הפרוע, הגיע הסרט הזה ואמנם הביא אותו להיות בצד השני של המתרס – כשוטר השומר על החוק, אך באמצעים שבאמת מתאימים יותר למערב הפרוע. איסטווד בהחלט יכול להרגיש בר מזל שקיבל את התפקיד של הארי קלהאן, השוטר הוותיק שלא בוחל באמצעים כדי לעצור את הפושעים שאחריהם הוא רודף, כי הוא הוצע גם לשחקנים לא פחות גדולים כפרנק סינטרה וג'ון ווין, אך הם סירבו לו. הארי המזוהם זכה לשורה של סרטי המשך, והאמרה המפורסמת של השוטר פורע החוק: "אתה מרגיש בר מזל, פרחח?" נחקקה בתולדות הקולנוע.

 

3. הטוב, הרע והמכוער (1966  The Good, the Bad and the Ugly)

אמנם "הטוב, הרע והמכוער" לא כבש אצלנו את המקום הראשון, אך הוא ללא ספק אחד המערבונים הגדולים ביותר אי פעם, וגם אחד הסרטים הכי מזוהים עם איסטווד, שהעלה מאוד את תהילתו כשחקן. הסרט הזה הוא למעשה הסרט השלישי בטרילוגיית "איש ללא שם" של במאי המערבונים האיטלקי הנודע סרג'ו לאונה, שכללה גם את "בעבור חופן דולרים" ו"הצלפים", עם כי נדמה כי "הטוב, הרע והמכוער" גרף את הכי הרבה פרסום והצלחה מביניהם. איסטווד מגלם כאן את האקדוחן הטוב, המכונה בלונדי, היוצא יחד עם שני אקדחונים אחרים, הרע והמכוער, למסע בעקבות אוצר זהב גנוב. את הקרב המשולש בסצנת הסיום של הסרט ואת משפט המפתח: "כשאתה צריך לירות, תירה אל תדבר" – איש לא ישכח.  

 

2. מיליון דולר בייבי (2004  Million Dollar Baby)

את פרס האוסקר השני על סרט בבימויו ובכיכובו, גרף איסטווד על "מיליון דולר בייבי", שלקח תפנית חדה מעולם המערבונים אבל בהחלט היה לאחת ההצלחות הגדולות ביותר של השחקן והבמאי המהולל. המסע אל עשיית הסרט הזה לא היה פשוט בכלל, כשבמשך שנים לא הצליח איסטווד לשכנע אף אולפן בהפקתו – אך עם הצלחתו הגדולה אי אפשר היה כבר להתווכח. הסיפור בסרט המרתק הזה מתמקד במתאגרפת מגי פיצג'רלד ובמאמנה המזדקן פרנק דאן (איסטווד), שהופכים יחד לסיפור הצלחה ענק בעולם האיגרוף – אך קרב אחד מכריע הופך את כל הסיפור...

 

1. הבלתי נסלח (1992  Unforgiven)

אין ספק כי בכל מה שקשור לז'אנר המערבונים האלמותי – "הבלתי נסלח" עומד בראש, לפחות מבחינת איסטווד, שביים וכיכב בסרט שהפך לקלאסיקה הקולנועית הגדולה ביותר שלו. ארבעה פרסי אוסקר גרף "הבלתי נסלח" , כמו גם כניסה לארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית. את התסריט – המספר על אקדוחן החוזר מפרישה כדי לסיים עוד עבודה אחת אחרונה – קיבל איסטווד מהתסריטאי דיוויד פיפלס (שכתב גם את "בלייד ראנר"), אך שמר אותו בצד כמה עשורים עד שהחליט שהוא בשל מספיק ליצור אותו. התוצאה, אותה הקדיש איסטווד לשני הבמאים הנערצים עליו, דון סיגל וסרג'ו לאונה, הייתה בהחלט שווה את ההמתנה ונתנה מבט חדש על כל סרטי המערבונים לדורותיהם.

מקור תמונה: Siebbi

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.