print header

הסיבה האמיתית לכאבי גב ודרך הטיפול המומלצת

  בעיות גב ועורף הן מבין הנפוצות ביותר שאנו חווים במהלך חיינו, ועקב עובדה זו הנושא נחקר לא מעט במהלך השנים. כיום מומחים רבים, ביניהם אורתופדים ופיזיותרפיסטים, טוענים כי הסיבה העיקרית לכך שאנו חווים בעיות גב היא העובדה שאנו הולכים על שתיים ובכך מפעילים לחץ רב על עמוד השדרה שלנו, בשונה משאר החיות בטבע. עם זאת, יש כאלה שחולקים על דעתם, כשאחד מהם הוא אורי עתריה – מומחה לטיפוח היציבה עם עשרות שנים של ניסיון בטיפול בבעיות גב ושלד. על פי עתריה, כל עוד האדם – בדיוק כמו החיות בטבע – מציית ל"הוראות היצרן" של גופו, הוא יכול להימנע מכאבים שקשורים לשלד ולגב. אך מה הן אותן הוראות יצרן? את זה הוא מסביר כך...
 
הסיבה האמיתית לכאבי גב: איור של אנשים מותחים את ידיהם אחורה אל הגב

סוד הבריאות הוא סוד האיזון

כל דבר בטבע שואף לאיזון, וכל עוד קיים איזון בין גורמים שונים ולעיתים הפוכים, ישנה הרמוניה מושלמת. זה מתבטא בסמלים כמו יין ויאנג, אך לא רק באופן פילוסופי – צריך שיהיה בעולם איזון בין קור לחום, חומצה ובסיס, הורמונים וחלבונים שונים על מנת שיתקיימו חיים, ובנוגע לשרירים באופן פרטני נדרש איזון בין מאמץ למנוחה ובעיקר בין כוח לגמישות. גופנו צריך הן לעמוד בעומסים ולהיות חזק, אך בה בעת שתהיה לו יכולת תנועה חופשית, ואם לא מתקיים איזון בין שני גורמים אלו, הגוף שלנו מייצר "סימנים לבעיה" שהם למעשה כאבים.
 
לדוגמה, כשאתם חווים כאב בשרירים, זהו סימן ברור לכך שמשפיע עליהם חוסר איזון. לרוב, השרירים חזקים מספיק כדי לשאת בעומסים, אך לא גמישים דיים כדי שיתפקדו באופן תקין. בשל כך, מי שעושה כושר ללא חימום יחווה לאחר האימון כאבים מכיוון ששריריו במצב "מקוצר". למרבה הצער לפעמים אנשים מבצעים מתיחות ותרגילים שהם מחשיבים כ"חימום", אך עושים אותם באופן שגוי.
 
שרירי הגב התחתון באופן פרטני נמצאים רוב הזמן במצב מקוצר מאוד, ובה בעת מופעל עליהם לא מעט לחץ מדי יום. על כן, הכאבים שרוב האנשים חווים בגב נובעים מצורך של הגוף למתיחות נכונות שעוזרות להאריך את שרירי הגב ולהחזיר להם איזון.
הסיבה האמיתית לכאבי גב: אישה עושה מתיחות

בעיה שמתעלמים ממנה היא בעיה שמחמירה

אנשים רבים שסובלים מכאבי גב מעדיפים לקבל טיפול בצורת תרופות נגד כאבים או מנוחה, ולחכות שהכאב יחלוף מעצמו. זה אמנם עוזר לטפל בתסמין של הבעיה באופן זמני, אך לא בשורש הבעיה עצמה. כל עוד לא מטפלים בשרירים כמו שצריך ודואגים להחזיר להם את האיזון הנדרש, הבעיה מחמירה עם הזמן ואף מתחילה להתבטא בפגיעות נוספות, כשהדוגמה הבולטת ביותר לכך היא פריצת דיסק.
 
אף על פי שמנוחה אכן עוזרת לשרירים להתאושש ולחזור לעצמם, רוב האנשים שבים לשגרתם ומבצעים את אותן הפעולות והתנועות שגרמו לכאבים להופיע. אורח חיים שכזה, בו אנשים מאמינים שהם חוו רק בעיה מקרית שאין צורך לטפל בה מכיוון שהסבל חלף, מעודד את חוסר האיזון שקיים בשרירים וגורם לניוון שיתבטא בכאבים תכופים וחמורים יותר לאורך הזמן. מה שהם לא יודעים הוא שהכאב שחשו יהפוך לכרוני, יתחיל להקרין לגפיים ויפגע בחלקים אחרים ונוספים בגוף.
 
חשוב שתבינו – אין כזה דבר כאב זמני מ"תנועה לא נכונה" או "התקררות". הכאב הרגעי שאתם חווים הוא תוצאה של נזק מצטבר וביטוי פיזי למושג "הקש ששבר את גב הגמל". לפני אותה תנועה לא נכונה היו עוד הרבה תנועות לא נכונות, וסביר להניח ששרירי הגב לא מאוזנים מבחינת חוזק-גמישות, וככל הנראה נשארו במצב מקוצר במשך זמן רב מדי.
הסיבה האמיתית לכאבי גב: איור של אישה אוחזת בגבה

אז מה הפתרון לכאבי הגב?

טיפולים שנועדו למניעת בעיה בגב ושבמסגרתם המטופל נשאר פסיבי, אמנם מסייעים להימנע מתסמיניה, אך הם עושים זאת לזמן מוגבל ולכן לעולם לא יספקו מענה אמיתי לכאבים. כדי להעביר את הכאבים, על המטופל לקחת חלק אקטיבי בטיפול בעצמו, ועליו ללמוד תרגילים שיעזרו לו לשפר את האיזון שבשריריו ועקב כך את איכות חייו. כשמדובר בבעיה רפואית שקשורה לאורח חיים, צריך להכניס לשגרה תרגול שמתאים אישית לאדם ובמיוחד לסוג התנועה והיציבה שלו. 
 
את מה שניתן להשיג על ידי תרגול נכון, לא ניתן להשיג בשום דרך אחרת. טיפול שכזה לאו דווקא יינתן לכם על ידי רופא, משום שנדרשת עבורו עבודה מתמדת. בדיוק כמו אדם שמתחיל בדיאטה כדי לרדת במשקל – עליו לעשות זאת באופן קבוע בעצמו ולא ללכת לרופא ולצפות שיאכיל אותו במזון בריא.

עקרונות התנועה הנכונה וטיפים למניעת כאבי גב

כפי שמצופה ממומחה לטיפול בבעיות גב ושלד, יש לאורי עתריה מכלול של חוקים והנחיות שהם למעשה עקרונות של תנועה נכונה. אתם מוזמנים להכיר כמה מהם אם אתם רוצים להבין את הבסיס למניעת כאבי גב ותופעות שונות, ויש לו גם כמה טיפים מפתיעים שבהחלט "שוחטים פרות קדושות" בכל מה שקשור לתחום הזה.

ה"קוד" של מבנה הגוף

אורי מסביר שהגוף בנוי על פי היגיון מוצק שאי אפשר להתווכח איתו, ורק אם פועלים בהתאם לחוקים שהוא מכתיב אפשר להימנע מנזקים שונים. לעומת זאת, פעילות גופנית שאינה בהתאם לקוד זה תגרום בהכרח לתוצאה לא רצויה. כל אחד מחלקי הגוף יכול לשמש דוגמה לקיומו של הקוד הרשום במבנהו, ולשם הדוגמה אפשר לבחון את האופן שבו אנו משתמשים בכף הרגל; באופן כללי היא בעלת מבנה חזק ומסיבי באזור העקב ועדין בקצה ככל שמתקרבים אל הבהונות. המסקנה המתבקשת היא שרוב המשקל אמור להישען על החלק החזק של כף הרגל – כלומר העקב – ולא על הבהונות, אך רוב בני האדם לא מתנהגים כך.

כל תנועה היא משימה לכל הגוף

משום שהגוף הוא מכלול אחד שאמור להתגייס באופן מוחלט לביצוע כל מטרה תנועתית, כל תנועה חייבת להתבצע תוך קיום התבססות, יוזמה במרכז הגוף, ושמירה על שיווי משקל ואיזון. על מנת להשיג שילוב שכזה – נדרשת התגייסות של הגוף כולו. אם עיקרון זה לא מנחה את הגוף בעת הרמת הרגל למשל, יפעלו על השרירים כוחות דוחסים, הרמת המשקל תגרום לכך שיפעלו על הגב עומסים מזיקים ובאופן כללי הגוף יאבד מגמישותו ויסבול.

יוזמה במרכז הגוף

עקרון זה קובע שכל תנועה חייבת להיות יזומה במרכז הגוף, כלומר משרירי הבטן המותניים ורצפת האגן. ניתן למנות סיבות רבות לכך שהשרירים האלו חייבים להיות מקור התנועה ואף מופעלים כחלק מכל תנועה שהאדם מבצע. לא ניתן לקיים את עקרונות התנועה הנכונה של אורי ללא שרירי הבטן וקיימות גם סיבות נוספות לצורך בתפקוד רצוף שלהם כל היום. אם התנועה לא מתנהלת לפי העיקרון הזה תתקיים בהכרח הידחסות של הגוף אל תוך עצמו בעקבות לחץ ומאמץ מיותר, וכתוצאה מכך אובדן גובה והתעבות של מרכז הגוף.

טיפים נוספים

  • בכל זמן שאתם יושבים, מומלץ שתשמרו על הרגליים שלכם כמה שיותר קרובות לגוף. למעשה, אורי אפילו ממליץ להניח את הרגליים על הכיסא שעליו אתם יושבים או על משענת אחרת, העיקר שתקרבו את הברכיים אל החזה שלכם. 
  • שחייה אמנם נחשבת לפעילות ספורטיבית בריאה ומומלצת מאוד, במיוחד עבור מי שסובל מבעיות גב, אך אורי עתריה טוען שזו לא קביעה מדויקת ברוב המוחלט של המקרים בהם הוא נתקל. הסיבה לכך היא מנח הגוף בזמן שחייה, שעלול להוביל לקיצור דרסטי של שרירי הגב התחתון ושל שרירים נוספים באזור. 
  • גם הליכה נחשבת לפעילות גופנית מומלצת, ורבים חושבים שטיול רגלי קל בשכונת המגורים שלהם מדי ערב הוא הרגל בריא שמשפיע לטובה על בריאות השלד שלהם. ובכן, גם כאן יש הפתעה שלא נעים לגלות, והיא שהליכה ברחובות שליד הבית שלכם, או כל רחוב אחר בעצם, היא מזיקה ולא מומלצת, בין השאר בגלל תנאי השטח שהיא כופה על הגוף שלכם. אורי מזהיר במיוחד מהליכה באזור עם שיפועים כלפי מטה, שכן אלו תנאים בעייתיים מאוד עבור הגוף.
הסיבה האמיתית לכאבי גב: רגליים של איש שמטייל בטבע

בואו לשמוע עוד בכנס "בריאות מהשורש" בשיתוף המרכז לרפואת הרמב"ם

אם אתם באמת רוצים לפתור את בעיית כאב הגב שלכם, עליכם ללמוד עליה כמה שיותר וממקור מוסמך. ב-8.11.19 נערוך כנס בריאות בשיתוף המרכז לרפואת הרמב"ם, בו אורי עתריה, מנהל הקליניקה לבעיות גב ושלד במרכז לרפואת הרמב"ם, יעביר הרצאה שתלמד אתכם מה ההרגלים שמחמירים כאבים בברכיים, בגב ובשלד, ואיך רצוי לנוע באופן שימנע אותם. באותו כנס תיערך גם הרצאה מרתקת של ד"ר גיל יוסף שחר בנושא "ההורמונים הסודיים שמשפיעים על המשקל שלנו", שבעזרתה תלמדו למה כל דיאטה נכשלת בסופו של דבר ומה אפשר לעשות כשכל הכלים המסורתיים האחרים מאכזבים אותנו בניסיון לרדת במשקל.
 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו